Hieho=ei poikinut lehmä
Härkä=kuohittu sonni
Vasikka=lehmän lapsi
Onko muita nimikkeitä?
Oonko oikeassa?
16
9427
Vastaukset
- Aunt Farm
Poni=pieni hevonen
Ruuna=erilainen hevonen
Kukko=maskuliini muoto sanasta kana
jne... - cat70
minun käsittääkseni härkä on nuori sonninalku. Mullikka on keskenkasvuinen nauta, joka ei ole vielä oikein härkä/hieho eikä enää ihan vasikkakaan.
- ammöö
En usko, että härkä tarkoittaa sonninalkua, minusta ei härkäkilpailussa käytettävät härät näytä kovinkaan "aluilta". Härkä nimitystä käytetään ihan yleisesti sonneista, ja erityisesti juuri kuohituista sonneista, kuten aloittaja arvelikin jo.
- vaaka
Härkä on aina kuohittu sonni, yleensä yli 1-vuotias. Suomessa ei harrasteta härkien kasvatusta, mutta monissa suurissa laidunmaissa härkien kasvatus on yleistä.
Sonnien laiduntaminenhan on vaikeaa, jos ei ihan mahdotonta. Toisaalta kuohittu eläin kasvaa hitaammin, siksi esim Amerikassa käytetään sitten kuohituille härille hormooneja kasvua kiihdyttämään. - suomessa
vaaka kirjoitti:
Härkä on aina kuohittu sonni, yleensä yli 1-vuotias. Suomessa ei harrasteta härkien kasvatusta, mutta monissa suurissa laidunmaissa härkien kasvatus on yleistä.
Sonnien laiduntaminenhan on vaikeaa, jos ei ihan mahdotonta. Toisaalta kuohittu eläin kasvaa hitaammin, siksi esim Amerikassa käytetään sitten kuohituille härille hormooneja kasvua kiihdyttämään.suomessakin on kuohittuja sonneja elikkäs härkiä. tietääkseni savossa on maitotila jossa lihaksi kasvatettavat sonnit kuohitaan kun ne on niin helpompia käsitellä lehmäkarjan keskellä
nimitykset siis:
lehmä= synnyttänyt ja lypsettävä nauta, naaras
sonni= uros nauta jolla kivekset
lihasonni= lihaksi kasvatettava sonni, myös lihantuotantorotuinen urospuolinen nauta
emolehmä= liha tai risteytysrotuinen lehmä, joka imettää vasikkaansa joka kasvatetaan lihaksi
härkä= kuohittu sonni, eli kivekset poistettu
hieho= lehmä joka ei ole vielä synnyttänyt ensimmäistä kertaa
mulli= yleensä nuori sonni, mutta joskus nuorista hiehoistakin käytetään mulli sanaa
kuttu= naarasvuohi
pukki=urosvuohi
kili=vuohen poikanen
pässi=uroslammas
uuhi=naaraslammas
karitsa=lampaan lapsi
varsa=hevosen lapsi
tamma=naarashevonen
ori= uroshevonen jolla kivekset
ruuna tai valakka= uroshevonen jolta poistettu kivekset
emakko=naarassika
karju=urossika
ensikko=nuori emakko joka ei ole synnyttänyt
lihasika= tarkoittaa emakkoa tai kuohittua karjua joka kasvatetaan lihaksi
- ...oot
Eunukki= munaton mies (eli kuohittu mies)
Tuhkamuna=itävyys mieheltä mennyt (sikotauti tms.) - Puolukka
Mikäs sitten on emolehmä ? Kun puhutaan emolehmä tuotannosta.
- lehmäemo
Emolehmä on lehmä, joka hoitaa ja imettää itse vasikkansa. Sitä ei siis lypsetä. Tavallisesti emolehmät ovat liharotua.
- Agrologi
Oikeassa olet nimitysten suhteen. Tarkemmin vielä, hieho on siemennetty, mutta ei vielä poikinut nuori nauta. Eli käytännössä 1-2v vuotias.
Ensikko=Yhden kerran poikinut lehmä
ja sioilla
Emakko=Naarassika
Karju=Urossika
Porsas= "lapsi"sika
Leikko= Kuohittu urossika
Imitsä= Poikimaton, mutta siemennetty sika (siis sama kuin lehmillä hieho)- cat70
tuli vaan mieleen, että olisko mahdollista, että noissakin asioissa on paikkakuntakohtaisia eroja? Esim. meilläpäin ei kukaan koskaan ole puhunut mistään imitsästä, mutta jotkut käyttävät esim. narttukoirasta nimitystä imisä. Ja millainen on agronomin mielestä hiehoinen vasikka? Se voi olla vastasyntynytkin, mutta tuskin silloin jo siemennetty...
Mennäkseni ihan muihin, entäs itikka? Onko se iso vai pieni elukka... - möömöö
cat70 kirjoitti:
tuli vaan mieleen, että olisko mahdollista, että noissakin asioissa on paikkakuntakohtaisia eroja? Esim. meilläpäin ei kukaan koskaan ole puhunut mistään imitsästä, mutta jotkut käyttävät esim. narttukoirasta nimitystä imisä. Ja millainen on agronomin mielestä hiehoinen vasikka? Se voi olla vastasyntynytkin, mutta tuskin silloin jo siemennetty...
Mennäkseni ihan muihin, entäs itikka? Onko se iso vai pieni elukka...Lehmästä käytetään/käytettiin sanaa itikka muistaakseni pohjanmaalla (sen niminen teurastamohan on myös).
Hieho sanaa käytettiin meillä nuorista lehmistä, jotka olivat sukukypsiä, ei välttämättä siemennettyjä. Mullikka tai mulli -sanaa kanssa, yhteisenä sanana kuvaamaan nuortakarjaa (sonneja ja lehmiä).
Imisä -sanaa käytetään tietääkseni kaikista imettävistä eläimistä (nisäkkäät).
Ja paikkakohtaiset erot nimityksissä on suuria, naapurikunnasta löytyy varmasti jo omansa. - ja tilakohtaisia
cat70 kirjoitti:
Mennäkseni ihan muihin, entäs itikka? Onko se iso vai pieni elukka...Eri ihmiset käyttävät kyllä toisistaan poikkeavia nimityksiä, ihan samalla paikkakunnalla asuvatkin. Esim. hiehoksi olen kuullut kutsuttavan yli 2 kk vanhoja vasikoita, joita ei enää juoteta, mutta toisaalta myös lehmiä, jotka ovat poikineet kerran. Toiset sanovat kaikkia poikimattomia nautoja mullikoiksi, toiset vain lihantuotantoon kasvatettavia. Jne. Mitkä lie sitten viralliset "ikärajat".
- kelli2
Imisä on naaraspuolinen porsas, siemennyksen jälkeen sitä voidaan alkaa kutsumaan ensikoksi.
- Anonyymi
Sanaristikossa sana poikimaton hevonen...miksi sitä kutsutaan? "hieho" on poikimaton lehmä jne.
- Anonyymi
Hieho=tukiaisilla elävä naaras, tunnetaan myös joillain leviämisalueilla nimellä nimellä siiderivalas
Härkä=tukiaisilla elävä uros, useimmiten myös henkisesti kuohittu. tunnetaan myös joillain leviämisalueilla nimellä persuilija
Vasikka=edellisten puhelias jälkeläinen
;-) - Anonyymi
Lehmä on kanttura ja sika on possu, kissa on katti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579