Pään aukile

huolehtija

Oletteko tarkkailleet vauvanne pään aukiletta,eli onko se kuopalla tai koholla? Helteiden aikaan huolestuin kun vauvamme (3 kk) aukile oli huomattavasti kuopalla, mutta neuvolassa sanoi kuitenkin että ei hätää,eikä kuivumisen riskiä ollut - vauva oli kasvanut hyvin. Eikä se tosin ollut enää neuvolassa niin kuopalla kun aiemmin. Aukile voi kuulema hetkittäin ollakin enemmän kuopalla ilman sen kummempaa syytä. Kuulin ystäviltäni, että huolestuttavampaa olisi, jos aukile olisi koholla..saattaisi merkitä aivokalvontulehdusta tms??! Näistä asioista ei neuvolassa olla puhuttu,ainoastaan jos olen kysynyt asiaa. Nyt olenkin huolissani joka päivä varovasti kokeillut vauvani päätä, että onko se koholla tai kuopalla. Ja nyt minusta taas tuntuu, että se olisi hieman koholla...Mutta enhän ole ammattilainen, enkä tiedä tarkalleen miltä sen pitäisi oikasti tuntua. Mistä tietää, milloin lähteä lääkäriin? Vai huolehdinko liikaa..?

4

9074

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eve

Unohda koko aukile. Vauvan kuivumista on helpompi ja tarkempi seurata pissaamisesta. Jos vaipat alkavat olla kuivia liian usein (pienellä vauvalla pissavaippoja sais tulla 5-7 / vrk) tai useammin kuin yleensä, voi epäillä kuivumista. Kuivuminen saa vaavin myös veltoksi, kärttyisäksi ym. Siis seuraa yleisvointia! Meillä ainakin aukile on ollut aina vähän kuopalla... eikä vauva ole kuivunut, kaikkea muuta :)

Kohollaan olevasta aukileesta en ole kuullutkaan, mutta epäilisin, että sitä on amatöörin vielä vaikeampi huomata - jos se siis jotain merkitsee. Esim. mainitsemasi aivokalvontulehdus nostaa yleensä rajun kuumeen ja aiheuttaa myös oksentelua, joten ei sitä tarvitse aukileesta havainnoida. Tuskinpa on mitään muutakaan sairautta, jonka voisi huomata _pelkästään aukileesta. Kyllä sairas vauva oireilee monin tavoin.

Unohda siis aukile :) Tyytyväinen, reipas vauva on terve vauva.

• toinen huolehtija

Itse meinasin juuri kysellä/kirjoitella samasta asiasta,mutta huomasinkin että joku oli ehtinyt ennen minua.Meillä ja 3 kk poikavauva ja aukile välillä kuopalla ja välillä ei,joten itsekin hieman huolestuin asiasta.Minä ja tarkkailen aukiletta päivittäin..Vauva pissaa normaalisti ja voi hyvin,joten kaipa se on normaalia.

• äiti-ihminen

Kylläpä se lapsi ilmoittaa jos on kipeänä ja aivokalvontulehduksessa varmasti on kipeä!
      Se aukile on välistä enemmän ja välistä vähemmän kuopalla, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Esim. jos vauva on pystyssä sylissä, niin aukile saattaa olla kuopalla.
      Ja kyllähän ne siellä neuvolassa kertovat jos jotain on oikeasti vialla!

• huhtiäiti80

..ja mieheniki sanoi että se aukileen kyttääminen sais loppua :) Kun vauva on pystyssä niin se on enemmän kuopalla kuin makuullaan ollessaan. Ja kai se on vähä kiinni siitäki minkä muotoinen pää vauvalla on...Mutta tarkkaillu olen varmaan liikaa minäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      280
      2898
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      48
      2284
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      347
      1987
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      114
      1723
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      105
      1654
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1365
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1307
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1243
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1179
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1161
    Aihe