Oletteko tarkkailleet vauvanne pään aukiletta,eli onko se kuopalla tai koholla? Helteiden aikaan huolestuin kun vauvamme (3 kk) aukile oli huomattavasti kuopalla, mutta neuvolassa sanoi kuitenkin että ei hätää,eikä kuivumisen riskiä ollut - vauva oli kasvanut hyvin. Eikä se tosin ollut enää neuvolassa niin kuopalla kun aiemmin. Aukile voi kuulema hetkittäin ollakin enemmän kuopalla ilman sen kummempaa syytä. Kuulin ystäviltäni, että huolestuttavampaa olisi, jos aukile olisi koholla..saattaisi merkitä aivokalvontulehdusta tms??! Näistä asioista ei neuvolassa olla puhuttu,ainoastaan jos olen kysynyt asiaa. Nyt olenkin huolissani joka päivä varovasti kokeillut vauvani päätä, että onko se koholla tai kuopalla. Ja nyt minusta taas tuntuu, että se olisi hieman koholla...Mutta enhän ole ammattilainen, enkä tiedä tarkalleen miltä sen pitäisi oikasti tuntua. Mistä tietää, milloin lähteä lääkäriin? Vai huolehdinko liikaa..?
Pään aukile
4
8493
Vastaukset
- eve
Unohda koko aukile. Vauvan kuivumista on helpompi ja tarkempi seurata pissaamisesta. Jos vaipat alkavat olla kuivia liian usein (pienellä vauvalla pissavaippoja sais tulla 5-7 / vrk) tai useammin kuin yleensä, voi epäillä kuivumista. Kuivuminen saa vaavin myös veltoksi, kärttyisäksi ym. Siis seuraa yleisvointia! Meillä ainakin aukile on ollut aina vähän kuopalla... eikä vauva ole kuivunut, kaikkea muuta :)
Kohollaan olevasta aukileesta en ole kuullutkaan, mutta epäilisin, että sitä on amatöörin vielä vaikeampi huomata - jos se siis jotain merkitsee. Esim. mainitsemasi aivokalvontulehdus nostaa yleensä rajun kuumeen ja aiheuttaa myös oksentelua, joten ei sitä tarvitse aukileesta havainnoida. Tuskinpa on mitään muutakaan sairautta, jonka voisi huomata _pelkästään aukileesta. Kyllä sairas vauva oireilee monin tavoin.
Unohda siis aukile :) Tyytyväinen, reipas vauva on terve vauva. - toinen huolehtija
Itse meinasin juuri kysellä/kirjoitella samasta asiasta,mutta huomasinkin että joku oli ehtinyt ennen minua.Meillä ja 3 kk poikavauva ja aukile välillä kuopalla ja välillä ei,joten itsekin hieman huolestuin asiasta.Minä ja tarkkailen aukiletta päivittäin..Vauva pissaa normaalisti ja voi hyvin,joten kaipa se on normaalia.
- äiti-ihminen
Kylläpä se lapsi ilmoittaa jos on kipeänä ja aivokalvontulehduksessa varmasti on kipeä!
Se aukile on välistä enemmän ja välistä vähemmän kuopalla, ei siinä ole mitään ihmeellistä. Esim. jos vauva on pystyssä sylissä, niin aukile saattaa olla kuopalla.
Ja kyllähän ne siellä neuvolassa kertovat jos jotain on oikeasti vialla!- huhtiäiti80
..ja mieheniki sanoi että se aukileen kyttääminen sais loppua :) Kun vauva on pystyssä niin se on enemmän kuopalla kuin makuullaan ollessaan. Ja kai se on vähä kiinni siitäki minkä muotoinen pää vauvalla on...Mutta tarkkaillu olen varmaan liikaa minäkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855