Kysymyksii rotista!!! :)

Rottaliini :)

Moi! Mä oon aatellu et haluisin ottaa 2 rottaa..Ni kyselisin nyt vähä teidän rotista ja vähä muustaki!! :) Eli jos voisitte kertoo teidän rotista:
-nimi?
-ikä?
-luonne?
-monta sul on?
-onko purru sua?
-onko tehny pahojaan joskus, mitä?
-kuinka kesyjä sun rotat on?
-haiseeko ne? x)
Sitte muita juttuja mitä haluisin tietää: :)
-kannattaako rotta ostaa eläinkaupasta vai kasvattajalta?
-kumpi ois parempi ottaa naaras vai uros?
-onks totta et naaras on agressiivinen kiima-aikana?
-onko parempi et ottaa 2 rottaa ku et ottais yhen?
-Nukkuuko rotat enemmän päivällä vai yöllä?
-millainen häkki olis hyvä?
-minkä kokonen?
Mitenköhän vanhemmat sais suostuteltuu rottaa?? :D Meil on koira ja kani.... Sorry nyt ku kysymyksii on aika paljo mut mua kiinnostais tietää..! ;) Oon tosi kiitollinen vastauksista!!!!!

10

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rottaliini :)

      nii vastatkaa ees joihinkii noist pliiis!!! :) :) pliiiiiiis ku haluisin 2 rottaa ni sillai.... :P

    • rottastiina

      Vastailen valikoivasti kun on hiukkasen kiirus.

      Mulla on tällä hetkellä kolme naarasta. Neljännen palautin kasvattajalle, koska se puri tahallisesti ja useamman kerran. Aggressiivisuus on kuitenkin harvinaista naaraille. Nykyisetkin näykkii mielellään korvanlehtiä, hienon kulmalävistyksenkin hommasin eilen ;) Yksi tytöistä nappasi kulmasta, johtui varmaan värjäysaineista. Mutta eivät siis pure verille, jos ovat täysipäisiä.

      Tuhoavat vaatteita ja pyyhkeitä, jos jättää niiden ulottuville. Lehdet saa kyytiä, samoin mullat ja muut nakerreltavat pikku esineet. Mattoa nyppivät silloin tällöin. Harmittavin pahanteko on farkkutakkini rei`itys, mutta sekin oli oma vikani.

      Poikkis valittaa aika usein hajusta, omaan nenääni ne eivät haise kun häkki on siivottu. Ukko ei ole muutenkaan tottunut minkään eläimen ominaishajuun, joten ehkä siitä ei välitetä ;) Häkki haisee jos sitä ei siivota, meillä tämä tarkoittaa tasojen pyyhkimistä tiskiaineella kerran päivässä ja vessalaatikon tyhjennystä. Rotan pissa alkaa haista voimakkaalle, jos sitä ei siivoa pois melko pian. Itse eläimet eivät haise, ellei niillä ole tapana nukkua pissassaan tms.

      Ehdottomasti kasvattajalta. Eläinkaupparotat ovat monesti kitukasvuisia ja valmiiksi sairaita, niitä käsitellään väärin yms. Ne tulevat yleensä Euroopasta suurista eläinkasvattamoista, tukkumyynnistä. Sellaisissa ei välitetä muusta kuin rahasta. Kasvattaja on myös tukena koko kasvattirotan elämän ajan, ja yleensä ottaa rotan takaisin itselleen, jos sitä ei kykenekään pitämään. Eläinkaupat eivät välitä eläintensä tulevaisuudesta.

      Netistä löytyy paljon juttua urosten ja naaraiden eroista. En nyt puutu niihin. Tulisi liian pitkä tarina.

      Naarasrotta ei ole aggressiivinen kiima-aikana. Vihaisuus on sen pään sisällä, eikä sillä ole yhteyttä hormoneihin, toisin kuin urosten aggressiivisuudella.

      Suomen eläinsuojelulaki kieltää yksinäisen rotan pidon. Joten vähintään kaksi eläintä on oltava.

      Rotat nukkuu vuorokaudesta n. 13 tuntia, jaksoittain. Kyllä nämä nukkuvat koko yön, eivät rapistele tai kolistele. Virkeimmillään aamulla ja illalla.

      Naaraille korkea häkki, jossa on kiipeilymahdollisuuksia. Uroksille matalampi, koska ne ovat isoja ja kömpelömpiä vanhoina ja saattaisivat pudota kiipeillessään. Ei sitten tule isoa pipiä pojille.

      Uroksille sopivat hyvin kanihäkit ja naaraille korkeat lintuhäkit. Muista myös pinnaväli, naaras ei pysy häkissä jonka pinnaväli on 2cm. Aikuinen uros taas ei tuosta mene läpi.

      Lain mukaan pinta-alaa on oltava vähintään 60 x 40cm, kahdelle rotalle. Korkeutta olisi hyvä pojille olla vähintään 45cm, naaraille mieluiten 70cm tai yli. Tytöille joka tapauksessa vähintään 60cm korkea häkki.

    • Onana

      tässä nyt jonkinlaisia vastauksia... :)
      meillä on 5 naaras rottaa ja tossa viikon päästä tulee 2 lisää :)
      nimet: Oona, Fiona, Bella-Donna, Suojis ja Sinkku.
      iät: nuorimmat on vuoden ikäsiä ja vanhin kaks vuotias. sit nää uudet tulokkaat on syntyny toukokuus.
      pureminen: meillä on maistettu kyllä sormia. tosin ne on nää kolme rescue tapausta, jotka on purrut.. eli niitä on edellisessä kodissa pidetty huonosti, siksi ei luota ihmisiin vielä.. mutta nää kaks oikeelta kasvattajalta tullutta on todella kilttejä, ei oo koskaan purrut mua..
      pahat tavat: tänään viimeksi sain juosta yhtä neitiä kiinni, kun oli tullut häkin muovipohjasta läpi. (oltiin yks yö pois kotoo, neiti oli harmistunu kun ei päässy pihalle vuorokauteen) mutta ei ollut kyllä jyrsiny mitään..
      meillä on tosiaan kaks kesyä ja kolme vähän villimpää..
      meillä haisee vaan puupelletti kämpässä, rotat ite ei haise..
      itse suosittelen kasvattajalta hakemista, koska eläinkaupasta ei välttämättä saa täysin kesyjä..
      naaraissa ja uroksissa on molemmissa puolensa.
      kiima-aikana meillä ei ainakaan olla mitenkään sen kummallisempia.. normaalisti ovat vapaana jne, tosin vaan toistensa "kimpussa" ovat enemmän..
      2 rottaa ehdottomasti! rotta on lauma-eläin, joten suositus on ehdottomasti vähintään kaksi rottaa.
      tytöt nukkuu meillä aina vähän miten sattuu.. :) välillä päivällä, välillä yöllä.. =)
      eläinkaupasta saa hyviä häkkejä. mitään kovin pientä en suosittelisi ottamaan, sillä rotan on päästävä kiipeilemään jne..
      tässä nyt oli pikanen vastaus... =) toivottavasti oli jotain apua..

    • LitteleGirl

      - Roni & Roi
      - 5 kk (Ihan kohta puol vuotta)
      - 2
      - Ei ikinä!
      - No syönyt puol pussia mun karkkeja.. Ja jotakin muutakin
      - No päättele siitä että toinen nuolee ventovierasta ja molemmat tulee luokse jos joku "vähemmänkin tuttu" kutsuu..
      - Miks kysyt ees tollasta?
      - Kasvattajalta ehdottomasti! Sinulla on puolet enemmän valinnan varaa ja kasvattajat ovat erikoistuneet rottiin.. Kasvattajalta saat poikasia
      - Itse pidän jotenkin enemmän uroksista.. Mutta ottaisin molempia mutta en halua poikasia.
      - Ööh.. En tiedä koska minulla ei ole naaraita
      - Et nähtävästi tiedä mitään rotista.. AINA 2!!!
      - Nooh.. Urokset nukkuvat enemmän.. No yleensä yöllä..
      - Iso, korkea jossa paljon virikkeitä..
      - Mahdollisimman korkea olisi paras..
      - Älä rupea inttämään vaan suostuttele vähitellen.. Itse annoinh äidille rottakirjoja iltalukemiseksi pitkän suostuttelemisen jälkeen.. Aamulla äiti sitten sanoi että meille otetaan sitten rottia..

    • Ellu

      Kerron edellisistä rotistani, tulevat rottani ovat vielä kasvattajalla kasvamassa :)

      Nimet olivat Kielo ja Lilja. Lilja piti lopettaa 2-vuoden ikäisenä, kahden antibioottikuurin (hengitystieinfektioon) jälkeen huonontuneen yleiskunnon takia. Kielo lopetettiin 2½-vuotiaana kasvaimen takia.

      Kummatkin rotat olivat eläinkaupasta. Lilja oli siellä ja sitten meillä kotonakin hyvin alistuva, luultavasti ollut pahnanpohjimmainen aina (se luultavasti vaikutti tuohon vaikeaan mykoplasmoosiin). Kielo oli enemmän johtajatyyppiä, saanut parhaat ruoat ensin, ja elikin paljon pidempään. Kummatkin olivat kyllä todella vilkkaita ja Kielo oli ihan kekseliäs muutenkin.

      Alkuaikoina joskus maistelivat sormia, mutta jälkiä sormiin ei siitä jäänyt. Kerran eräs hieman humalainen tuttu pääsi rottien luokse ja työnsi sormen pinnojen välistä. Ei kyllä häirinnyt neitejä enää sen jälkeen, sai verta vuotavan haavan sormeen.

      Pahoja neidit ovat kyllä tehneet, yleensä tosin ne ovat vain huvittaneet. Palmu on muutaman kerran kaatunut, sellaisia 5 sentin syvyisiä monttuja on kanssa aika monta kukkaruukuista löytynyt. Lakanoita ja päiväpeittoja jyrsitty, samoin sähköjohtoja (hanki suojat!), lipastoa, kaikenlaista pientä mitä ovat löytäneet.

      Kielo ja Lilja eivät mitään sylirottia olleet, eivät pysyneet hetkeäkään paikoillaan. Tulivat helposti luokse (opetin tulemaan kutsusta), tykkäsivät kiivetä syliin lahkeita pitkin ja kiipeillä olkapäillä.

      Rotat eivät haise, häkki haisee jos sitä ei pestä.

      Hanki rotat kasvattajalta. Erityisesti Liljasta huomasi että sen vastustuskyky oli erittäin huono. 4 antibioottikuuria yhteensä annoin hengitystieinfektioon...

      Urokset ovat usein hieman laiskempia ja rauhallisempia, jotkut sanovat että ne myös kesyyntyisivät helpommin. Jos jaksat keksiä paljon virikkeitä, niin naaraskin sopii. Ei sillä etteikö uroksetkin virikkeitä tarvitsisi. Naaraat ovat lähinnä vilkkaampia kiima-aikana, eivät aggressiivisia.

      Muihin kysymyksiin onkin jo hyvin vastattu. Oletko varma että jaksat ja ehdit puuhailla rottien kanssa tarpeeksi, kun kotona huomiotasi kaipaa vielä koira ja kani?

    • -N-

      Mul on Nipsu niminen urosrotta ja se on n. 1,5 vuotta. Se on oikein suloinen ja leppoisa kaveri. Tykkää keinua riippukeinussaan ja on innoissaan rapsutuksista ja yhdessä leikkimisestä. Nipsu tuli mulle ihan yllättäin. Kävin erään henkilön luona jolla itselläänkin oli kaksi rottaa ja hän oli saanut Nipsun kasvattajaystävältään ennen luovutusikää. Eli Nipsu oli pieni ja lisäksi keskenkasvuinen. Kohtaloksi oli koitumassa käärmeen suu joten minä eläinrakkaana ihmisenä ilmoitin het ottavani rotan itselleni. Äitini oli tuolloin sitä vastaan, mutta en antanut vaihtoehtoja, vaan sanoin, että rotta tulee joko hänen suostumuksesta tai ilman sitä.

      Nipsu on ollut pienestä pitäen paljon sylissä joten se on tottunut käsittelyyn eikä pure. Se pitää hirveästi ihmisen seurasta ja osaksi se johtuu siitä, että sillä ei ole ikinä ollut rottakaveria. Jos nyt ottaisin rottia, ottaisin EHDOTTOMASTI kaksi. Vaikka Nipsukin pärjää yksinään, niin joskus tulee surku, kun miettii, että se on yksin.

      Pahoja Nipsu ei paljon ole tehnyt. Rei'ittänyt on kyllä yhden lakanan ja pissannut kerran sänkyyni. Nipsu haisee ja se johtuu siitä, että se makoilee omassa pissassaan. Pesen sitä siksi usein eli siihen se on tottunut aika hyvin.

      Itse ostaisin rottani kasvattajalta, koska eläinkaupan eläimistä näkee jo päällepäin, että ne ei ole saanut parhaimpia mahdollisia lähtökohtia. Itse ottaisin tulevaisuudessakin urosrotan, sillä Nipsu on ainakin ollut aivan ihana =) Se nukkuu sekä päivisin, että öisin, mutta en joudu valvomaan itse sen yöllisten leikkien takia. Nyt Nipsulla on häkki, joka on 45cm korkea, 80cm pitkä ja 40cm leveä. Uusi häkki on jo tilauksessa ja se on muuten saman kokoinen kuin vanha, mutta n. 80cm korkea. Ostaisin niin ison häkin kuin pystýy, koska siellähän ne rotat viettävät suurimman osan ajastaan. Siinä vähän vastauksia =)

    • Omppu-04

      -nimi?
      virallisia nimiä en jaksa luetella, kutsumanimet on Niisku, Vilperi, Paku, Rane, Sipsu, Niiskunenä, Omppu, Usva ja Vodka

      -ikä?
      Ikähaarukka on näillä parista kuukaudesta pariin vuoteen.

      -luonne?
      Pari arkaa, osa sylimössyköitä, osa kamalia viipottajia. Ihania omia persoonia kaikki. Yksi herra on machoileva uroksia kohtaan joten se asustelee yksin.

      -monta sul on?
      eli se 9 tällä hetkellä, 5 naarasta, 4 urosta

      -onko purru sua?
      Joskus kun on luullut ruoaksi. x) Yksi puri alussa (eläinkaupasta ostettu) mutta rauhoittui siitä. Ei tarvitse pelätä että rottani purevat.

      -onko tehny pahojaan joskus, mitä?
      Nakertaneet rikki lampun johto, modeemin johdon, kuulokkeiden johdon, kortteja ja papereita, kynttilöitä.. eipä muuta.

      -kuinka kesyjä sun rotat on?
      Yksi todella arka, alusta asti ollut, ja sen isä on kanssa melko arka. (tulivat samasta paikasta, oletan ettei oltu käsitelty koko ikänä tarpeeksi) Muut hyvin kesyjä.

      -haiseeko ne? x)
      Rotat ei haise ;) vaan niiden jätökset. Ei haise jos jaksaa siivota tarpeeksi usein. Jos haluat että häkit ei haise yhtään, saat joka päivä olla siistimässä.

      -kannattaako rotta ostaa eläinkaupasta vai kasvattajalta?
      Riippuu ihan kasvattajasta ja eläinkaupasta. Yleensä kasvattajalta ennemmin koska tiedät rotan iän, vanhemmat, se on terve, rekisteröity ja käsitelty. Eläinkaupastakin voi löytää hyviä rottia, mutta kannattaa tarkkailla ja kysellä että tiedät kannattaako kyseisestä liikkeestä ostaa.

      -kumpi ois parempi ottaa naaras vai uros?
      Niitähän pitää siis olla kaksi vähintään. Jos tykkäät rauhallisemmista, ota uroksia. Jos menevemmistä, ota naaraita.

      -onks totta et naaras on agressiivinen kiima-aikana?
      Ei. En ainakaan itse ole törmännyt moiseen.

      -onko parempi et ottaa 2 rottaa ku et ottais yhen?
      Ehdottomasti. Rotta on lauma eläin ja tarvii lajitovereita. Toki jotkut yksilöt saattavat olla aggressiivisia toisille rotille jolloin moinen rotta on pidettävä yksin.

      -Nukkuuko rotat enemmän päivällä vai yöllä?
      Eipä taida olla juuri eroa.. Toki hämärä ilta saa ne paremmin liikkeelle..

      -millainen häkki olis hyvä?
      Naaraille korkea, uroksille matala. Ja mitä isompi, sitä parempi. Ja mitä enemmän häkkiin saa virikkeitä mahtumaan, sitä parempi. Ota huomioon että häkin on parasta olla helposti siivottavissa, ja että luukuista pääsee käsiksi häkin joka nurkkaan.

      -minkä kokonen?
      Riippuu taasen rottien määrästä. Ja minimitathan tuolla jo tulikin kahdelle rotalle. Mutta yhä mitä suurempi, sitä parempi

      Mitenköhän vanhemmat sais suostuteltuu rottaa?? :D Meil on koira ja kani....
      Jaa-a.. hyvä kysymys. Ehkä jos pyydät jotain suurempaa eläintä ja toteat myöhemmin että rotatkin riittäisi.. Perustele vanhemmillesi hyvin miksi tahdot rottia ja miksi juuri ne sopii teille kotiin. Jatkuvaan ruinaukseen ei kuitenkaan kannata lähteä. Ja tuksin koiralla ja kanilla on mitään merkitystä noin muuten rottien ottamiseen. Kunhan huolehdit että eläimet eivät pääse tekemisiin keskenään.

      Tsemppiä :) Toivottavasti saat nuita suloisia karvapalloja! :)

    • Rottaliini :)

      Moi! Kiitos kaikille vastanneille! Jos nyt on aikaa otamme rotat!! Jos ei ole kauheasti otamme varmaan hamsterin tai jonkun muun!!!!

      • Nimetön :P

        Muistathan ottaa 2 rottaa! oti sitten uroksen tai naaraan... Rotta tarvitsee lajikumppaninsa seuraa.


    • Anonyymi

      Onko mun pikkusisko rotta?:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe