Kokemuksia Grand Espace:sta?

Volvisti_78

Jos jollakulla on tuollainen uuden mallin Grand Espace, niin voisitteko kertoa autosta. Kaikki kiinnostaa, eli ajettavuus, kestävyys, laatu, ylläpitokustannukset ym.ym.ym.

Lisää tilaa tarvitaan.

16

8320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ETK

      Otsikon mukainen auto käytössä, nimenomaan pitkänä versiona. Ajettavuus on hyvä, olen ollut erittäin tyytyväinen, varsinkin matka-ajossa mukava. Aut.vaihteen mukana tuli vakiona vakionopeudensäädin, turbokone antaa mukavasti tasaisen väännön jo 2500 kierroksesta alkaen, jalkoihin ei jää, vaikka olisi paljonkin lastia.

      Meillä on kolme lasta, joten penkkejä voi vaihdella eri järjestyksiin riippuen kulloinkin mukana olevan tavaran/kavereiden määrästä. Vaihtoehtona meillä olivat Voyager, 807 ja Citikka, mutta Voyageriin verrattuna istuinjärjestelyt/kulutus ovat selvästi paremmat, ja ranskalaisiin verrattuna liki 20 cm lisää pituutta ratkaisivat valinnan.

      Nyt ajettu 50.000 km, ainoa selkeä vika oli ilmastointilaitteessa, joka saattoi talvipakkasilla puhaltaa toiselta puolelta kylmää ilmaa. Vikaa haettiin useastakin paikasta (sitä on ilmennyt jokusessa muussakin autossa), korjaukset eivät auttaneet, nyt lopulta vaihdettiin koko ohjausyksikkö - toivottavasti se auttaa, odotellaan pakkasia.

      Minulla on huoltosopimus, joten en valitettavasti osaa sanoa huoltokustannuksista mitään. Keskimääräinen kulutus, maantie kaupunki, automaatti-ilmastointi aina päällä, on ollut noin 10 L/100 km. Matka-ajossa pääsee allekin.

      Kaikkineen kelpo peli, olen ollut tyytyväinen.

      • Volvisti_78

        Kiitokset kattavasta vastauksesta!


      • xyz

        Mulla oli kanssa vertailussa voyager, gr espace ja 807. Voyager putosi heti pelistä turvallisuusasioiden ja istuinjärjestelyiden takia. Päädyin lopulta 807:aan lähinnä liukuovien ja paremman tarjouksen takia. Pösön huoltosopimus oli myös huomattavasti edullisempi ja kattavampi.

        ETK:lla taitaa vähän heittää autojen pituudet, gr espace 4861 mm, 807 4727 mm, eli eroa on 13.4 cm. En sanoisi "liki 20cm". Omien mittausten mukaan espacen tavaratila keskirivin takana oli vähän pitempi, mutta keskirivi kapeampi.


      • ETK
        xyz kirjoitti:

        Mulla oli kanssa vertailussa voyager, gr espace ja 807. Voyager putosi heti pelistä turvallisuusasioiden ja istuinjärjestelyiden takia. Päädyin lopulta 807:aan lähinnä liukuovien ja paremman tarjouksen takia. Pösön huoltosopimus oli myös huomattavasti edullisempi ja kattavampi.

        ETK:lla taitaa vähän heittää autojen pituudet, gr espace 4861 mm, 807 4727 mm, eli eroa on 13.4 cm. En sanoisi "liki 20cm". Omien mittausten mukaan espacen tavaratila keskirivin takana oli vähän pitempi, mutta keskirivi kapeampi.

        No, mitta oli ulkomuistista, mutta kyllä se pituusero oli ehdottomasti tärkein syy. Sisämittojen osalta en tiedä, mitä erot siellä ovat, mutta kyllä kokeilussa juuri tuo sistäilojen pituusero ratkaisi eron Rellun hyväksi. Se "liki 20 cm" on juuri sopivasti jalan mitta (ainakin lapsella) joka tarvitaan, kun penkkejä on useampi peräkkäin.

        Huoltosopimusten eroista en osaa sanoa mitään, kaikki tarvittavat osat/sulat/lamput on vaihdettu tähän asti.

        Pösö oli aivan kelpo auto, mutta meillä jäi tällä kertaa toiseksi, juuri tuon pituuseron takia - Rellustahan tuli muuten myös se lyhyempi malli tälle vuodelle.


      • xyz
        ETK kirjoitti:

        No, mitta oli ulkomuistista, mutta kyllä se pituusero oli ehdottomasti tärkein syy. Sisämittojen osalta en tiedä, mitä erot siellä ovat, mutta kyllä kokeilussa juuri tuo sistäilojen pituusero ratkaisi eron Rellun hyväksi. Se "liki 20 cm" on juuri sopivasti jalan mitta (ainakin lapsella) joka tarvitaan, kun penkkejä on useampi peräkkäin.

        Huoltosopimusten eroista en osaa sanoa mitään, kaikki tarvittavat osat/sulat/lamput on vaihdettu tähän asti.

        Pösö oli aivan kelpo auto, mutta meillä jäi tällä kertaa toiseksi, juuri tuon pituuseron takia - Rellustahan tuli muuten myös se lyhyempi malli tälle vuodelle.

        Mulla ainakin oli tosi vaikea valita 807 ja gr espacen välillä. Molemmissa oli omat hyvät piirteensä, mutta myös jotain pientä jäi kaipaamaan. Ilmeisesti meillä oli eri valintakriteerit. Itse en ulkomitoille antanut mitään painoarvoa, sisämitat kiinnosti sitäkin enemmän. Automyyjät katseli vähän ihmeissään kun mittanauhan kanssa hääräsin autojen kimpussa...

        Tuo 13 cm ero tuntui jakautuneen aika tasan koko auton mitalle: konehuoneeseen, jalkatilaan, ja tavaratilaan. Rellu oli pari senttiä pidempi kautta linjan. Toisaalta pösö oli leveämpi takapenkiltä (kolme turvaistuinta vierekkäin vie aika paljon tilaa!), joten tilojen osalta rankkasin autot samanarvoisiksi. Samaten turvallisuuspuoli, 5 tähteä ESP molemmilla. Joten vähän toisarvoisilla syillä valintaa joutui tekemään.

        Huoltosopimukset on kai muuten ihan yhtä kattavat, mutta pösöllä myös kesä/talvirenkaiden vaihto kuuluu pakettiin. Hinta onkin sitten aika eri. Kolmen vuoden sopimus, 20tkm/vuosi, rellulla eka vuosi 43e/kk, toka 55, kolmas 67. Pösöllä kiinteä hinta 29e/kk koko kolmen vuoden ajan. Melkein tuhat euroa tulee eroa kolmessa vuodessa.


    • auto hukassa

      Hei!

      Täällä kans 7 (tai ) tila-auto hakusessa,, nyt olis just Grand Espace ja Peugeot 807 mietinnässä.... koneet pökötissä 2,0 ja rellussa 2,2dCi. Pösö bensa ja rellu diesel.

      Tenavia pitäis mahtua 4 kyytiin ja kaikilla jonkin sortin istuin/koroke. Lisäksi tavaratilaa pitäis olla ainakin matkarattaille, joskus suht pieneen tilaan taittuville 3 pyöräisille kaksosrattaille.

      Mielipiteitä!

    • Espace_osa_yksi

      Minulla on käytössä jo toinen Grand Espace. Malli on nyt 2.2 dCi automaatti (vm. 2005).

      Kerrataanpa tämän tila-autojen kuninkaan perustietoja, kun se on Suomessa melko harvinainen. Todennäköisesti tätä IV-sukupolvea on maassamme vain noin 500 kpl ja niistäkin tuontiautoja jopa kolmannes!

      Renault Espace ja Grand Espace IV-sukupolvi tuli markkinoille jo v. 2002. Ensimmäinen kasvojenkohotus tapahtui vuonna 2006 ja toinen 2011. Tämän vuoden malli on siis; Espace IV Phase III. Grand Espace on 20 cm pidempi kuin perusmalli, mutta molemmat ovat 7 henkilölle.

      Havaintoni tästä automallista:

      1. Laaja moottorivalikoima.
      Bensiini: 2.0 (140hv), 2.0T (turbo 163…170hv) ja Nissanin valmistama 3.5 V6 (245hv).
      Diesel: 1.9 dCi (120…130hv), 2.2 dCi (150hv), Isuzun valmistama 3.0 dCi (175-180hv), jotka on korvattu vuodesta 2006 alkaen uudella 2.0 dCi:llä (150 ja 175hv versioilla).
      Ehdottomasti paras kone on tuo Nissanin V6, jos ei kerry paljon ajoa. Omat kokemukseni kohdistuvat kuitenkin 2.2 dCi -versioon, joka on dieseleiden aatelia, kun ottaa huomioon, että se on tullut myyntiin jo vuonna 2001. Samaan aikaan esim. VW teki vasta alkeellisia ja meluisia pumppusuutindieseleitä, joissa 1.9-litrasta otettiin huikeat 105hv (=PowerDiesel)! No, tuo 2.2 keskikulutus on manuaalivaihteilla 6,5-7,5 litraa/100km, vaikka ilmoitettu keskikulutus olisi muka 7,9 litraa. Saa nähdä, että mitä tämä nyt sitten tämän automaattilaatikon kanssa lopulta vie:-) Vielä sen verran moottoreista, että pysykää erossa tuosta Isuzun koneesta, se on kai melkoinen ”pommi”. Ja näissä 1.9 ja 2.2 dieseleissä EGR-venttiilli kannattaa puhdistaa aika ajoin (sen oppii tekemään itsekin), koska sen jumiutuminen voi aiheuttaa reilut vahingot.
      Automaattivaihteistojen puolella menee kehitys niin, että vuosimalleissa 2002-2005 on 5-vaihteinen Aisinin laatikko, jolle ilmoitettu keskikulutus on 9,4 litraa, sitten vm. 2006 alkaen on 6-vaihteinen laatikko, kulutus 8,2 litraa ja tästä vuodesta alkaen kulutus on muka saatu jo 7,2 litraan/100km.

      2. Turvallisin henkilöauto.
      Espace sai alkuvuosinaan ensimmäisenä automallina 5-tähteä törmäystestissä ja huippupisteet (36p). Espace piti monta vuotta johtopaikkaa, kunnes Ford Galaxyn uusin sukupolvi sai (37p). Mutta kun otetaan auton massa huomioon, niin kärjessä se edelleen on. Samaan aikaan Chrysler Voyagerilla meni näissä testeissä tosi nolosti, vain 2-tähteä! Toki Peugeot 807 ja sisarmalli Citroen C8 ovat myös turvallisuudessa ihan kärjen tuntumassa. Mutta, taitaa Espace olla ainoa automalli, jossa on esim. 5 kpl Isofix istuimia? Ja entäpä se, että siinä on 8 turvatyynyä jo vuodesta 2002 alkaen, puhumattakaan ESP:stä, jota ei saman ikäluokan Voyagereihin edes saanut! Ja huomioikaapa vielä tuulilasiratkaisu; Espacesta näkee todella hyvin liikennetapahtumat yhdellä silmäyksellä, koska ei ole sellaisia virityksiä, kuten vaikkapa uudessa VW Sharanissa pienien kolmioikkunoineen ja näinhän lähes kaikissa tila-autoissa. Ford Galaxy on jotenkin kopioinut uudessa mallissa Espacen ratkaisua, mutta ei sieltä niin hyvin kuitenkaan ulos näe.

      3. Varusteet.
      Edellä tuli jo turvallisuusvarusteita, mutta niistä voi vielä jatkaa. Espace on ensimmäisiä automalleja, joissa oli mm. Xenon-valot saatavilla. Lisäksi Renault toi tuossa ”uuden tekniikan koelaboratotiossa” runsaasti uusia autotekniikan innovaatiota, joita nyt ovat kaikki muutkin valmistajat innolla kopioineet, jopa korealaiset!!!
      - nappikäynnistys vakiovarusteena ja lisävarusteena handsfree-avainkortti.
      - automaattinen seisontajarru (pohjoismaiden versiossa puoliautomaattinen).
      - 3-alueilmastointi, jossa kattosuuttimet kaikilla istuinriveillä (joissakin varustetasoissa hallintapaneeli myös 2-rivin ovissa).
      - rengaspainetunnistimet, eli käynnistyksen jälkeen mittaristosta näkee yksitellen kunkin renkaan painelukeman.
      - iso 2-neliömetrin suuruinen lasikatto, josta löytyy myös versio, joka avautuu puoliksi.
      - takaosan ikkunoissa ovat rullaverhot (6 kpl). jne…
      Varustetasot:
      - Authentique “karvalakkimalli”, mutta aina enemmän kuin Voyagerissa:-)
      - Expression.
      - Dynamique, tässä on jo kohtalaisesti tavaraa (nyt tämän vuoden innastossa on Celsium ehkä vastaava taso).
      - Privilege, ei ollut alkuvuosina Suomen markkinoilla, mutta oli muistaakseni joinakin vuosina.
      - Initiale, tämän varustetason malleja ei ole uutena tuotu maahan lainkaan, mutta etsikääpä Saksasta ym. näitä käytettyinä, niissä on kaikki varusteet mitä kuvitella saattaa.

      JATKUU.....
      (5000 merkkiä tuli täyteen)

      • AeroFinn

        Kiitos hyvästä analyysistä!

        Miten tuo pituusero nyt sitten menee? Kaverillani on Espace vm 2005 ja toisella kaverilla Grand Espace vähän uudempi mutta molemmat IV versioita.

        Kun vierekkäin ajaa autot ovat aivan saman pituisia? Grand Espace:n rekisteriotteessa kokonaispituus on 4860mm

        Olen nähnyt kuvia ulkomailta, jossa ilmeinen ero on Espace:n takasivulasin selkeästi pienempi koko. Näin ei ole kuitenkaan tilanne kavereideni autoissa?? Ja kuitenkon toinen on siis "Espace" ja toinen "Grand Espace"? Onko tää taas jotain Suomi / Skandinaavia -versio juttuja?


    • Espace_osa_kaksi

      ED: JATKUU.....

      4. Mukavuus.
      Renault valmistaa autoja sillä filosofialla, että kuljettajalla on ajamisen vaivattomuus ja matkustajilla mukavuus. Sitähän nuo kaikki varusteet edes auttavat, mutta kannattaa myös todeta, että Espace on yhtä hiljainen sisätiloiltaan kuin BMW 500-sarja. Espace kulkee kuin juna ja kaiken kaikkiaan ratin takana tuntee olevansa arjen yläpuolella

      5. Kestävyys.
      Espacessa on tiettyjä ongelmia, mutta ainakaan se ei ruostu! Tiesittekö, että mm. ovet ja konepelti ovat alumiinia? Lisäksi pakoputkisto on ruostumatonta terästä. Ja muutenkin Espace on runsaasti sinkitty, joten sen ruostumista ei tartte pelätä. Se sai ruotsalaisessa tutkimuksessa täyden pistemäärän ruostesuojauksesta.
      Saksalaisissa katsastustilastoissa menee heikosti? Syy: etuakseliston alapallonivelet ja raidetangonpäät kuluvat 40.000-60.000 km välein, mutta maksavat varaosina vain n. 30 €/kpl…kannattaisi minunkin opetella nuo vaihtohommat itse Elikkä, jos ymmärtää ennen katsastusta tarkistaa edellä mainittujen osien tila, niin menee katsastuksesta läpi. Muuten auto kestää ja ”perinteisiä” Renoon sähkölaiteongelmia ei ole noissa esiintynyt.

      6. Käyttökulut.
      Huomatkaa, että auton kokonaispaino on reilut 2600 kg, joten käyttömaksu (sis. perinteisen dieselveron) on 700-800 euron välillä/vuosi. Vakuutusmaksut puolestaan ovat alhaiset, täysillä bonuksilla kaskon kanssa 500-600 euron välimaastossa (Lähivakuutus/Tapiola). Mutta se mikä minua harmittaa, ovat rengaskulut. Kesärenkaissa voi käyttä Hankookin tuotteita, eli kierros 225/55-17 renkaita maksaa 600 euroa, mutta jos aikoo käyttää Micheliniä, Nokiaa, Continentalia, niin hinnat ovat 800-1100 välillä. Minulla on nyt alla (tulivat auton mukana) Taiwanilaiset Meteorit, joiden ovh. on kai 400 euron paikkeilla ja sen kyllä huomaa…myyjä kertoi, että eihän niitä saa edes tasapainoon
      Talvirenkaissa, etenkin kun käytän kitkarenkaita, ei auta leikkiä ja silloin esim. kierros Nokian R:ää maksaa reilut 800 euroa. Ne onneksi kestävät kulutusta, mutta kesärenkaiden puolella havaitsee ison auton negatiiviset puolet, sillä kesärenkaat merkistä riippumatta kuluvat 25.000 km mennessä! Ovat nämä Suomen tiet niin helv….. karkeita.
      Jos vielä jotain pitää mainita, niin edelleen ison auton juttuja on se, että jarrupalat ja -levyt kuluvat tiheämmin kuin perusfarmareissa, mutta se nyt ei ole yllätys. Ai niin, 2.2 dCi:ssä on jakopään hihna. Se kuuluu isoon huoltoon 90.000 km välein, mutta sen hinta oli AD-korjaamossa asiallinen 700 euroa (sis. huolto hihnan vaihto). Merkkiliikkeessä se olisi ollut varmaan 1400 euroa!!! Pysykää siis poissa tietyistä merkkiliikkeistä. 2.0 dCi -malleissa on ketju.

      Siinä tärkeimmät. Voi olla joitain asiavirheitä, kun ei tuo muisti nyt ihan täydellinen ole, mutta kuten huomaatte, niin olen kaivanut tietoa tästä isosta ranskattaresta jonkin verran!

      On muuten melkoinen järkäle vahata tuo laite – onneksi kattoa ei tarvitse kiillottaa, koska eihän kukaan yllä sitä näkemään

    • kontsa

      Kiitos! Olipahan pläjäys! itse ostamassa 8kai) moista laitetta ja katonkin ajattelin vahata...

      Kolmilitranen kiisseli kiinnostaa kovasti, koska onhan kolme enemmän kuin kaksi. Kovin vähän on tehoeroa tuohon nykyseen 2-litraseen (puhun malleista 2008->), toki vääntöä lienee reilummin, mutta silti ihmeen pieni ero. Mikä tekee tuosta 3-litrasesta pommin? uskon kyllä heti, kun dataa. Liikkeestä saisi kyllä parin vuoden takuun, joten siinä mielessä ei pelota, mutta kun olisi tarkoitus pitää pitempäänkin.

      Ja samaan syssyyn: miksi tuo Nissanin V6 sitten paras (toki, 3,5 litraa ja 240 kaakkia on aina plussaa..)? ajoa ei ehkä akmalasti itsellä tulisi, reilusti alle kymppi vuodessa. Mitään hajua matkakulutuksesta tolla pensavehkeellä?

      ja lopuksi: mikä oikeasti merkittävin ero 2- ja 3-litrasessa diiselissä käytön kannalta? 3 on enempi, mutta mitä huonoa tuo mukanaan? Polttoaineen kulutusta ei lasketa, sen litran enempi kiisseliä saa huolto-asemalta.

      • Germania

        3.0dci :ssä takarivin sylinteriputket saattavat valahtaa alaspäin, joilloin sylinterikannen ja lohkon välinen sauma ei enää ole tiivis. Tästä voi seurata suurempikin moottorivaurio. Enimmäkseen ongelmaa kai esiintyy siellä missä ajetaan kovaa, kuten saksassa. Ensin painetaan motarilla motti punaisena ja sitten kun pysähdytään tapahtuu tämä valuminen.

        Tämä on minun käsitykseni asiasta, perustuen lukemiini ulkomaisiin nettifoorumeihin.


    • Der Alte

      Itsellä on Grand Espace 2.2 dci automaatti. Mittarissa nyt 350tkm ja hyvin pelaa. Avainkortit on luonnollisesti korjautettu, mutta muuten ei mitään ihmeempää. Jopa sähköinen seisontajarru on toiminut hyvin. Sen laitan kyllä sen piikkiin, että sitä on käytetty ahkerasti.
      Eberin lisälämmitin on mykkä, se tarttis huollattaa, mutta itse autossa ei varsinaisia vikoja ole pahemmin esiintynyt.

      Torjuu erittäin hyvin ruostetta, kuten muutkin nykypäivän ranskalaiset, jotka kuuluvat heikoimmin ruostuvien joukkoon. Pakoputkikin on rosteria.

      Mukava ja tilava auto, voittaa ajettavuudessaan ns. premium autojakin, ainakin omasta mielestäni. Oikea tila-auto, eikä mikään zafiran rutku.

    • utelia

      Onko kukaan vetäny vaunua grand escape:lla? Itsellä on 807 2.2 bensa, joka on ihan kelpopeli, mut vaunua vetäessä tarviis hieman enemmän vääntöä. 807 vääntö alkaa vasta 3000krs/min kohdalla ja maantieajossa vaunun kanssa kierrokset 90km/h 2500krs/min. Kulutus tuolloin n.13 tasaisella, mut kuolema koittaa pieneenkin ylämäkeen.

      Toisena autona itsellä renault grand senic, joka 2.0t. Tuo tekniikan puolesta tuntuu kykenevämmältä vaunun vetoon, mut vedettävä massa jää pienemmäksi kuin pösössä. Molemmat autot 7hlö ja oli vaunu perässä tai ei aina 6hlö kyydissä.

    • Surullista.Osanottoni

      Ranskalaisella joudutte ajamaan.

      • LukeminenKannattaaAina

        Osanottoni typerään ennakkoluuloisuuteesi ja itsenäisen ajattelun puutteeseesi. No itseppä siitä kärsit mutta onko sitä pahoinoloasi pakko purkaa täällä.


    • Auto on loistava tila_auto mutta se Bensankulutus,kannattaako asentaa E85 muunto-sarja

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe