kananmunan kuorien murskaus

kana

Kananmunan kuorissa on paljon kalsiumia ja ajattelin kokeilla koiralleni antaa sitä ruoan seassa. Miten olette murskanneet kuoret? Ja kuinka hyvin kuoret pitää murskata, jotta pienikin koira pystyy niitä syömään? Onko niistä vaaraa saada jonkunlaista suolistotukosta?

31

14931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Molossi

      Minä olen murskannut nuo kuoret vaan niin , että sormien avulla niitä pienentänyt jonkun verran isoille ja pienille .
      Jos on ihan pieni koira , niin voisi sen ehkä hienontaa pienemmäksikin . Esim . huhmareella tai jollain millä parhaiten saa.
      Suolitukoksen vaarasta en voi sanoa mitään muuta kuin ei ole korviini kantautunut ...

      • kana

        Minkähän verran kerralla noita kuoria voi antaa? tai päivässä? Sellaselle 5 kiloiselle koiralle..


    • -suomenajokoira-

      koiralle ei saa antaa kananmunan kuoria!!ne eivät sula koiran mahalaukussa! kanan´munan sisällön voi antaa koiralle, keitettynä tietty. mutta ei kovin usein!

      • PoliceGirl82

        Kuorista en nyt uskalla sanoa mitään, mutta suosittelisin itse puhdasta ravintolisää ennemminkin.

        Kananmunan KELTUAISEN voi antaa raakana ruuan seassa korkeintaan kerran viikossa, valkuaista ainoastaan keitettynä ja harvoin. Valkuaisessa on jokin aineosa, joka tuhoaa jonkun vitamiinin koiran elimistössä tai vastaavaa, en muista tarkkaan.


      • tuhoamisesta
        PoliceGirl82 kirjoitti:

        Kuorista en nyt uskalla sanoa mitään, mutta suosittelisin itse puhdasta ravintolisää ennemminkin.

        Kananmunan KELTUAISEN voi antaa raakana ruuan seassa korkeintaan kerran viikossa, valkuaista ainoastaan keitettynä ja harvoin. Valkuaisessa on jokin aineosa, joka tuhoaa jonkun vitamiinin koiran elimistössä tai vastaavaa, en muista tarkkaan.

        luin jostain että silloin pitäisi syöttää koiralle kennotolkulla munia lyhyessä ajassa, jotta koira saisi valkuaisesta tätä tuhoavaa ainesta eli minä olen tämän jälkeen antanut kerran viikossa yhden munan raakana ja murskannut kuoret joukkoon käsin.


      • kana

        Kyllä kai sentään kuoria voi murskattuna antaa koiralle kalsiumlisänä, vaikka sitä varmaan pitää antaa oikeassa suhteessa viljan/lihan kanssa..


      • dreeveri

        Kyllä kananmunan kuoret voi antaa koiralle ja raakana koko munan tietty. Meillä on koirille koko ikäsä syötetty kokonaisia raakoja kananmunia eikä yksikään oo kuollu. Ne osaa purra ne munat rikki. Koiran mahahapot on niin vahvoja, pH alle 1, että kyllä yhet kananmunan kuoret siellä sulaa.
        Se avidiinin vaikutus kumoutuu kun syöttää koiralle koko munan, eli siis keltuaisen ja valkuaisen. Munia ei tietenkään joka päivä anneta, kerran pari parissa viikossa.
        Koiramme ovat dreevereitä ja suomenajokoiria.


      • Molossi
        tuhoamisesta kirjoitti:

        luin jostain että silloin pitäisi syöttää koiralle kennotolkulla munia lyhyessä ajassa, jotta koira saisi valkuaisesta tätä tuhoavaa ainesta eli minä olen tämän jälkeen antanut kerran viikossa yhden munan raakana ja murskannut kuoret joukkoon käsin.

        Aivan näin . Nämä on kanssa näitä vanhoja uskomuksia , kuten raakaa lihaa ei saa antaa ym.
        Meillä koirat saa 1 - 2 kananmunaa raakana kuorineen viikossa. Isot on saaneet 2. Joskus saa enemmänkin , kuten imettävät mammakoirat. Kananmuna on suuri valkuaislähde , jonka koira käyttää täysin hyväkseen ;).
        Jos aloittajalla on noin pieni koira ja olet epävarma , niin riko kuoret esim. huhmareella tai muuten jauhoksi . Tuon taisin jo mainitakin eka viestissäni ... :)


      • href

        Kyllä saa antaa kananmunankuoria, täysin luonnollista ruokaa. Tarvittava määrä on kuitenkin yllättävän vähän - teelusikallinen! Kananmunankuoren kalsiumia imeytyy vain koiran tarvitsema määrä, ylimääräinen tulee ulos. Eli ei tarvitse usein eikä paljoa antaa.


      • :)hih

        kukahan susillekkin kananmunat keittää...??miksi keität kananmunat koirille??


      • ishlaben

        Höpö höpö, raakana ruuan sekaan n. Kerran viikossa, halkaiset vain sen kuoren, koira hoitaa kyllä itse lopun.


      • exkanafarmari
        PoliceGirl82 kirjoitti:

        Kuorista en nyt uskalla sanoa mitään, mutta suosittelisin itse puhdasta ravintolisää ennemminkin.

        Kananmunan KELTUAISEN voi antaa raakana ruuan seassa korkeintaan kerran viikossa, valkuaista ainoastaan keitettynä ja harvoin. Valkuaisessa on jokin aineosa, joka tuhoaa jonkun vitamiinin koiran elimistössä tai vastaavaa, en muista tarkkaan.

        olin vuosikymmeniä kanalanpitäjä. Koirat söi munan tai kaksi PÄIVÄSSÄ ja eli 15 v, toinen 14v, , se joka ei halunnut raakoja munia kuoli 7v, (kohtutulehdus johon lääke ei tehonnut, oli " vanhaa hyvää aikaa". Nytkin koia saa 3-4 munaa viikossa ja karva kiiltää.


      • Anonyymi

        roskaa


      • Anonyymi
        dreeveri kirjoitti:

        Kyllä kananmunan kuoret voi antaa koiralle ja raakana koko munan tietty. Meillä on koirille koko ikäsä syötetty kokonaisia raakoja kananmunia eikä yksikään oo kuollu. Ne osaa purra ne munat rikki. Koiran mahahapot on niin vahvoja, pH alle 1, että kyllä yhet kananmunan kuoret siellä sulaa.
        Se avidiinin vaikutus kumoutuu kun syöttää koiralle koko munan, eli siis keltuaisen ja valkuaisen. Munia ei tietenkään joka päivä anneta, kerran pari parissa viikossa.
        Koiramme ovat dreevereitä ja suomenajokoiria.

        Jos sun koiras ei ole kuollu johonki ruokaan se ei todellakaan tarkota et se olis hyväks, joo kananmunan kuoret voi antaa ihan vapaasti ne on terveellistä koiralle, mut muista et koira ei helposti kuole kun syö haitallisia ruokia, muita terveyshaittoja tulee mut jossei kuole ei tarkota heti että saa antaa. Kidutat vaan koiraas joka on vaan pahempi.


      • Anonyymi

        Harvoin lukee mitään näin äärimmäisen typerää


    • saara-spring

      mielenkiintoista tämä keskustelu.
      Eipä ole itselle tullut koskaan mieleen antaa munankuoria koirille.

    • koko muna

      Anna koko kananmuna koiralle sillä on jonkin aikaa puuhaa ja munan voi syödä kokonaan, toiset koirat ainakin tykkäävät, eikä ole vaarallista antaa kokonaisena. :)

    • Ellu

      Kuoret kun huuhtaisee hanan alla ja laittaa kuivauskaappiin kuivumaan, niin sieltä on sitten helppo murskata morttelissa (huhmarissa) ihan jauhoksi. Jos pelkää ettei pienen koiran kurkku niitä suodata.
      Meillä koira syö toisinaan munan päivässä, ja ihan hyvin voi.
      Todellakin raa´assa valkuisessa oleva avidiini tuhoaa biotiinia, mutta vastaavasti biotiinia on sitten siinä keltuaisessa.
      Valkuaisen voi myös halutessaan hyydyttää mikrossa.

      • Erika

        Koiralle ja kissalle ei saa antaa raaka munan valkuaista!!

        Jos antaa koiralle laadukasta koiranruokaa kalkkia ei tarvitse lisätä. Jos itse tekee ruokaa (lisää viitamineeja, hiveenaineita ym.) niin kananmunan kuoret tulisi murskata jauheeksi kuten Ellu totesi. En usko että koiralta tuntuu kovin mukavalta syödä teräviä munankuoren palaisia, keneltä tuntuisi?


      • ota selvää
        Erika kirjoitti:

        Koiralle ja kissalle ei saa antaa raaka munan valkuaista!!

        Jos antaa koiralle laadukasta koiranruokaa kalkkia ei tarvitse lisätä. Jos itse tekee ruokaa (lisää viitamineeja, hiveenaineita ym.) niin kananmunan kuoret tulisi murskata jauheeksi kuten Ellu totesi. En usko että koiralta tuntuu kovin mukavalta syödä teräviä munankuoren palaisia, keneltä tuntuisi?

        siis kyllä voi ja saa antaa raakaa munaa, mutta ehdottomasti silloin koko muna, ei vain valkuaista tai keltuaista.


    • kotikeittäjä

      Minä annan kananmunan kuoria kotona tehdyn ruuan seassa. Jauhan ne tehosekottimella jauhoksi. Seassa on aina niin keitettyjä kuin raakojakin kuoria. Uskon niiden kaitettynäkin olevan luontevampi kalsiuminlähde kuin jokin teollinen. Annan koirallemme myös n. 1/2-1dl piimää aamuaterian päälle ainakin silloin kun kuoria on vähemmän. Koiramme on nyt saanut sellaista itsetehtyä pöperöä jo yli viisi vuotta. Välillä annan kanan koipireisiä raakana. Tarjoilemani sörsseli koostuu pääasiassa keiteystä kalasta ruotoineen ja kaikenlaisesta kasviksesta, riisistä ja mistä milloinkin. Välillä heitän sekaan moltidogsia varmuuden vuoksi, riippuen vähän ruuan koostumuksestakin. Kalaonnen pettäessä kalan korvaa jokin kaupan myymä halpa lihatuote, yleensä kana tai possu. Välillä rekku saa myös teollista skeidaa niinkuin me ihmisetkin välillä syömme. Koira vaan tahtoo jättää sen papana herkun syömättä.
      Olisi tosi kiva saada kommentteja, tarjoilemani sörsselin sopivuudesta n. 30 kg koirillemme. Sopivalla annostelulla peräpäästä ainakin tulee aika pieni n. 2Xpeukalon kokoinen ylijäämä melko kiinteää jätettä, 2 kertaa vuorokaudessa. Jaksavat jousta elukoiden perässä metsässä tuntikausia ja eläinlääkäri aina kehuu, että hyvässä kunnoissa ovat.
      Mistä voi tietää onko ruoka koiralle hyvä vai ei?

      • eikeitettyjä

        Kuoria ei keitettynä !


      • tapanimun

        En näe munienkuorien syöttelemisessä mitään suurta ja ihmeellistä, siksi en niitä antaisi.Mielummin raakaruokaa,lihaa luita rustoja laatuja vaihdellen, laadukkaan nappulan lisänä.


    • Ei tuo ihan huonolta vaikuta :D Mutta ei selvinnyt, miten usein huonoa kalaonnea on :D

      Itse kuitenkin sitä lihaa antaisin ihan säännöllisesti. Lihassa on kuitenkin niitä ravinteita enemmän, mitä koira nimenomaan tarvitsee. Riippuu myös mitä kalaa antaa, mistä siis pyydettyä, koska keräävät itseesä ympäristömyrkyjä.
      Eli siinä mielessä määrä olisi ehkä hyvä olla kohtuullinen.
      Maksan lisäisin ruokavalioon, kerta vaikka viikkoon. Ja kananmunan esim. pari viikkoon, ellei kuorien joukossa ole myös. Jos on, niin sisuksia en välttämättä enää vanhana ainakaan antaisi päivittäin, lihan/kalan kanssa.
      Vanhan koiran elimistö ei aina pysty käsittelemään isoja proteiinimääriä.
      Tuo nyt pikaselleen mieleen tuli.

      "Mistä voi ..." Välttämättä aikuisella terveellä ei ihmeesti näykkään, ellei nyt ihan hirrrveesti oli puutteita. Tai jotain yliherkkyyttä aiheuttavaa joukossa.
      Yleensä sopimattomat näkyy lähinnä mitä kasvunaikana on annettu ja nimenomaan kasvuvikoihin taipuvaisilla. Jos on jotain mitä ylipäätään ei yksilölle sovi, tai erityisjutuissa. Isot "puutokset ja sopimattomuudetkin" usein tulee näkyviin vasta pitkässä juoksussa, jos on siis terve ja hyväkuntoinen koira.

    • pureskellaihminen

      ne voi pureskella ainakin ihminen
      2 maistuu jo paskalta

    • koirakouluttaja

      itse lisään välillä murskattuja munan kuoria ruokaan, ja ihan raakojakin munia on annettu välillä, mutta toisella saattaa mennä maha sekaisin joten hänelle ei anneta :) piimää annan molemmille koirille pari kertaa päivässä koska nyt kun on helteet, etteivät ihan kuivuisi! meillä on kaksi Suomenlapinkoira narttua.

    • näinmeil

      Ei mikään hyödyllinen syötettävä.Mielummin luita,rustoja,kanaa,sikaa nautaa,riistaa,raejuustoa, kermaviiliä,piimää ja kananmunan sisältö.Joita voi antaa myös laadukkaan nappulan lisänä.Niin meillä on ruokittu.Koirat on terveitä,ja turkki kiiltää.

      • Anonyymi

        Kananmuna ja etenkin ne kuoret on tosi hyödyllinen ja terveellinen lisä koiran ruokavalioon, tosin päivittäisenä saattaa olla vähän haittoja, mut ei se koira silti kuolis. pari viikossa on enemmänkin kun hyväksi. Oma koira on saanu koko ikänsä kananmunia kokonaisina kerran kahesti viikossa. Täyttää kohta 13 ja erittäin hyvinvoiva ja pirteä karvapallo, karvakin kiiltää kiitos kananmunat ja lohi.


    • Anonyymi

      ..semmosennaan, sanon koiralle "koppi" heitän, ja nappaa kananmunan kuoret ja syö sen. Täyttä aitoa, ruokaa koiralle..

    • Anonyymi

      Tää on joo vanha juttu jo mut haluan kuitenkin kertoa oman osuuteni. Ei sitä kuorta tarvi välttämättä murskata, koira ossa kyllä purra ihan itse, toki jos ahne koira on kysessä sillon kannattaa murskata ihan varmuuden vuoksi. Itellä ei oo ikinä pientä koiraa ollu et tarkasti en toki osaa sanoa, mutta itse ainakin annan kahdelle sakemannilleni kuoret ihan kokonaisina, ne puree niin hienosti ja rauhallisesti kaiken ruuan.

      • Anonyymi

        Tehosekoitin 🙄


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3684
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      578
      3445
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3339
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2167
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2091
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      317
      1921
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      156
      1624
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe