Ford Capri

mitä mieltä

Mitä mieltä kyseisestä mallista? Itelläni oli pari vuotta 1970 mallinen 1600L. Oli hyvä ja vakaa ajettava. Takaikkunoiden/C-pilarin muotoilu on mahtava. Ainoa puute oli, ettei puhti oikein riitä moottoritielle. Tosin ei sinne kuitenkaan harrasteautolla ole asiaa kovin usein.

20

6322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1600 L -70

      Sain kortin vuonna -86. Ensimmäinen autoni oli isoisältä peritty Dapri 1600 L. Juuri tuollainen kuin sinulla. Kaikesta muusta olen eri mieltä paitsi ulkonäöstä: se on yksi kaikkien aikojen hienoimpia.

      Capri kulki toidellista nopeutta noin ainakin 150 km/h, joten kyllä silä moottoritiellä pysyi liikenteen mukana. Kiihtyvyyskin oli ainakin yhtä hyvä kuin niillä 1,3-Escorteilla, 1,2-Kadeteilla, 1,1-Corolloilla ja muilla tuon ajan nuorisokulkineilla.

      Sen sijaan ajettavuus ei ollut parasta a-ryhmää. Alusta oli kyllä jäykempi ja parempi kuin Cortinassa tai Tuhnuksessa, mutta ohjaus oli jokseenkin yhtä hidas ja tunnoton.

      Tuohon aikaan Capri oli tosi kova sana nuorisokärrynä. Kapri ja Manta olivat korkeimmalla kastilla. Sitten tulivat Escort ja Ascona (joidenkin mielestä myös Taunus, tuo köyhän pojan jenkkirauta) sekä C-mallin Kadett Coupé. Sitten tulivat tavallinen Kadett, Corolla ja Carina. Sitten ei tullut mitään.

      Luokkakaverilla oli 71-mallinen 1600 GT, joka liikkuikin jo sitten hieman liukkaammin. 96 hv oli jo ihan mukavasti alle tonniseen koriin. Naapurin pojalla oli 73-mallinen 2,0 GT, mutta en tiedä, oliko kahden litran pata alkuperäinen. Se kyllä kulki.

      Kuningas oli tietysti velipojan luokkakaverin Capri 3,0 eli ns. "kolmen litran kottikärryt" (tuplaputket). Se ei vain tahtonut ehjää päivää nähdä.

      • Ex-ahtaaja

        Tulipa laivalastillinen Fordeja Helsingin Hernesaaressa sijainneeseen Fordin toimintakeskukseen joskus 1970-luvun alkuvuosina eli noin kolmannesvuosisata sitten. Olin mukana purkamassa laivaa. Vanhanajan luukkulaiva oli kyseessä (lastaus ja purkaus kansiluukkujen kautta). Meidän ahtaajien tehtävänä oli ajaa kaijalle hiivatut (lue: laiturille nostetut) autot Fordin varastokentälle.

        Luin erään kohdalleni sattuneen Caprin peräpeilistä mallimerkinnän 3000 GTXLR. En malttanut olla 'polkaisematta pikkuisen' ja laiturin kiveykseenhän jäi mustaa rantua ja ilmaan kiljuvan kumin käryä...

        Työnjohtaja ei kylläkään päätä silitellyt. Uusia autoja ei kuulemma saanut käsitellä aivan siihen malliin!

        3 litran pata kevyessä rovissa ja jokseenkin vaatimattomassa alustassa -- ei se autona mikään turvallisuuden riemuvoitto ollut! Onneksi ovat jokseenkin poistuneet katukuvasta.


      • 1600 L -73
        Ex-ahtaaja kirjoitti:

        Tulipa laivalastillinen Fordeja Helsingin Hernesaaressa sijainneeseen Fordin toimintakeskukseen joskus 1970-luvun alkuvuosina eli noin kolmannesvuosisata sitten. Olin mukana purkamassa laivaa. Vanhanajan luukkulaiva oli kyseessä (lastaus ja purkaus kansiluukkujen kautta). Meidän ahtaajien tehtävänä oli ajaa kaijalle hiivatut (lue: laiturille nostetut) autot Fordin varastokentälle.

        Luin erään kohdalleni sattuneen Caprin peräpeilistä mallimerkinnän 3000 GTXLR. En malttanut olla 'polkaisematta pikkuisen' ja laiturin kiveykseenhän jäi mustaa rantua ja ilmaan kiljuvan kumin käryä...

        Työnjohtaja ei kylläkään päätä silitellyt. Uusia autoja ei kuulemma saanut käsitellä aivan siihen malliin!

        3 litran pata kevyessä rovissa ja jokseenkin vaatimattomassa alustassa -- ei se autona mikään turvallisuuden riemuvoitto ollut! Onneksi ovat jokseenkin poistuneet katukuvasta.

        3:n litran pata kevyessä rovissa ja jokseenkin vaatimattomassa alustassa -- ei se autona mikään turvallisuuden riemuvoitto ollut!

        Puhumattakaan jarruista. Tehostin autossa oli ja edessä laikat, mutta yli satasen vauhdissa oli kuin seinää olisi polkenut. Auto olisi tarvinnut jarruvarjon ja ankkurin.

        Mutta tästäkin huolimatta: onneksi niitä sentään vielä on. Naapurissanikin yksi kaunotar.


      • aiheen aloittaja

        No eihän se alusta mitään huipputasoa ollut mutta omallani pystyi hyvin suoralla tiellä irrottamaan kädet ratista. Ohjaushan oli jotenkin vetelän oloinen, mutta tehostinta en kaivannut 950-kiloisessa autossa. Hyvin se talvellakin hanskassa pysyi, vaikka pitkä keula ja kevyt perä teki siitä aika arvaamattoman.


      • ............
        Ex-ahtaaja kirjoitti:

        Tulipa laivalastillinen Fordeja Helsingin Hernesaaressa sijainneeseen Fordin toimintakeskukseen joskus 1970-luvun alkuvuosina eli noin kolmannesvuosisata sitten. Olin mukana purkamassa laivaa. Vanhanajan luukkulaiva oli kyseessä (lastaus ja purkaus kansiluukkujen kautta). Meidän ahtaajien tehtävänä oli ajaa kaijalle hiivatut (lue: laiturille nostetut) autot Fordin varastokentälle.

        Luin erään kohdalleni sattuneen Caprin peräpeilistä mallimerkinnän 3000 GTXLR. En malttanut olla 'polkaisematta pikkuisen' ja laiturin kiveykseenhän jäi mustaa rantua ja ilmaan kiljuvan kumin käryä...

        Työnjohtaja ei kylläkään päätä silitellyt. Uusia autoja ei kuulemma saanut käsitellä aivan siihen malliin!

        3 litran pata kevyessä rovissa ja jokseenkin vaatimattomassa alustassa -- ei se autona mikään turvallisuuden riemuvoitto ollut! Onneksi ovat jokseenkin poistuneet katukuvasta.

        Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, kun olet nähnyt Capreja jo uutena, niin minkälaiset ihmiset Suomessa ostivat Caprin tyylisiä autoja? Siis minkälainen on ostajaprofiili. Jos esim. 1,1-Escort on luultavasti ollut duunarin ykkösautona kun taas joku isompi Mersu on mennyt taksikäyttöön tai vielä isompi edustuskäyttöön.


      • Ex-ahtaaja
        ............ kirjoitti:

        Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, kun olet nähnyt Capreja jo uutena, niin minkälaiset ihmiset Suomessa ostivat Caprin tyylisiä autoja? Siis minkälainen on ostajaprofiili. Jos esim. 1,1-Escort on luultavasti ollut duunarin ykkösautona kun taas joku isompi Mersu on mennyt taksikäyttöön tai vielä isompi edustuskäyttöön.

        Menee paremminkin arvailun puolelle - tuttavapiirissäni ei ollut Caprin omistajia.

        Luulisin, että Caprit olivat lähinnä senaikaisten juppien leluja. Sopisikohan olettaa, että osa hankinnoista meni piikkiin 'pappa betalar'?

        Opel Manta ja sittemmin Calibra olivat vähän samankaltaisia bulevardisportteja. Reseptinä perheauton halpa tekniikka, painoon verrattuna suht' tehokas moottori ja menevä ulkonäkö.


      • 1600 L -70
        ............ kirjoitti:

        Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, kun olet nähnyt Capreja jo uutena, niin minkälaiset ihmiset Suomessa ostivat Caprin tyylisiä autoja? Siis minkälainen on ostajaprofiili. Jos esim. 1,1-Escort on luultavasti ollut duunarin ykkösautona kun taas joku isompi Mersu on mennyt taksikäyttöön tai vielä isompi edustuskäyttöön.

        ...niin tässä yksi esimerkki.

        Isoisäni osti ensimmäisen Caprinsa (1300 -69) vuonna 1970. Auto ei siis ollut ihan uusi, mutta ei paljon muutakaan. Isoisä oli tuolloin 64-vuotian maanviljelijä. Capri oli hänen neljäs autonsa, sitä ennen hänellä oli ollut 60-luvun Taunus, 50-luvun Austin ja 1948-mallin BMW.

        Ensimmäinen Capri romuttui kolarissa v. 1976 ja sen tilalle hän hankki vakuutusyhtiön myötävaikutuksella nimimerkkini mukaisen eli vuotta uudemman ja kolmesataa kuutiota isomman. Tuolloin patu oli siis seitsemänkymppinen. Caprin ainoa huono puoli oli kuulemma se, että sillä ei voinut ajaa pellolla, se kun kevytperäisenä ja matalamaavaraisena jäi helposti jumiin.

        Katsastusmies oli moitistkellu Capria vuonna -82 ja isoisä kertoiki käyneensä jo koeajamassa mahdollista seuraajaa. Esitekin on jossain...

        Odotimme mielenkiinnolla, minkälaista ajopeliä 76-vuotias karjatilallinen oli tällä kertaa hankkimassa. Ja löytyihän se prosyyrikin:
        - Manta 2,0 S.


    • "kaahari"

      Minullakin oli tuollainen vuosina 88-91 alunperin 1,6/88hv -koneella. Vaihdoin pannun -87 malliseen 2,0is joka oli 209n lohkolla. Musta oli must -aikoinaan... Tyhmyyttäni myin. Nyt olis oiva harrastelu kohde. Ja kelpaisi kurvailla kylänraitilla katuvalojen alla.
      "Voortti" se oli mut,,, erillainen kuin muilla.
      Omistamani YKSILÖ oli ainut sen mallinen Suomessa. Liekö enää kilvissä??

      • Capri 3

        Kiva lukea näitä tarinoita harrasteautoista. Itselläni on myös Capri entinen 1.6L vm-80 kolmoskori, johon vaihdoin vuonna 1990 Sierran vm-88 2.0 iL koneen ja hetkeä myöhemmin Scorpion 5-vaihteisen manuaalin.

        Jos olis rahaa, niin pistäisin kaunottaren taas ajokuntoon.


    • voordisti

      Ne 60-luvun alun Caprit olikin aika paljon pienempiä ja tais olla aika harvinaisia jo silloinkin?

      • -kolkko-

        Ne 60-luvun alkupuolen Consul Caprit oli ihan eri pelejä, ei mitn yhteistä tähän uudempaan Capriin. Tai niin no, Voortin tekeleitähän nekin oli... Tais vaan muistaakseni pohjautua enempi Angliaan? Mutta nättejähän nekin oli kuten uudemmat serkkunsakin! Itseasiassa jopa paremman näköisiä, muotoilu oli paremminkin 50 -luvun lopun jenkkihenkistä (paitsi kooltaan)pienine takasiipineen jne.


    • kolmetonninen

      mulla oli toistakymmentä vuotta sitten -71 mallinen 3000GTXL ja koneen puolesta oli mahtava peli etenkin pikkuisen piristettynä.
      Kolme hajonnutta laatikkoa, pari kytkimet ja yksi käteen jäänyt vaihdekeppi muistuu näin ensi alkuun akilleen kantapäiksi. Tosin tulihan sitä poljettuakin aika raskaalla kengällä ja hauskaa oli tiuhalla perävälityksellä etenkin kostealla asfaltilla puhumattakaan talvikeleistä.
      Ajo-ominaisuuksista sen verran että ei niitä juurikaan ollut ainakaan kun vertaa uudempiin sportteihin.
      Mutta muotoilu on kaunis ja piristetty V6:kin hömpsötti tuplista mukavasti ja kiekui tarvittaessa todella korkealle.
      Aika ennen EU:ta oli hiukka hankalaa jos jotakin hajosi, ei tuntunut löytyvän aina edes merkkiliikkeestä tavaraa. Nyt on onneksi harrastajille suotuisammat ajat.

      • Ex-ahtaaja

        >yksi käteen jäänyt vaihdekeppi

        Tuleepa mieleen appiukkovainaan auto noilta 1970-luvun alkupuolen vuosilta (1972 tai -73). Siitä irronnut vaihdekeppi jäi minulle kouraan jossain Porvoon motarilta Porvoon päässä rampille noustessa. Hölmö tunne!

        Merkkikö? No Ford! Tämä tapaus oli 1600-kuutioinen Cortina GT, joka ei paljoakaan senaikaisesta Taunuksesta poikennut. Laatikko saattoi hyvinkin olla sama, mitä Capreissakin käytettiin (no, 3-litraisen Caprin hammaskalusto saattoi olla vähän jerkumpaa tekoa).


      • sekin
        Ex-ahtaaja kirjoitti:

        >yksi käteen jäänyt vaihdekeppi

        Tuleepa mieleen appiukkovainaan auto noilta 1970-luvun alkupuolen vuosilta (1972 tai -73). Siitä irronnut vaihdekeppi jäi minulle kouraan jossain Porvoon motarilta Porvoon päässä rampille noustessa. Hölmö tunne!

        Merkkikö? No Ford! Tämä tapaus oli 1600-kuutioinen Cortina GT, joka ei paljoakaan senaikaisesta Taunuksesta poikennut. Laatikko saattoi hyvinkin olla sama, mitä Capreissakin käytettiin (no, 3-litraisen Caprin hammaskalusto saattoi olla vähän jerkumpaa tekoa).

        Tuo vaihdekepin irtoaminen tuli Foordeihin jo silloin 60-luvulla, kun siirryttiin käyttämään metallin sijasta muovista isoa mutteria siinä kepin juuressa. Kierteet siitä muovimutterista korkkasivat helposti.


      • Anonyymi
        sekin kirjoitti:

        Tuo vaihdekepin irtoaminen tuli Foordeihin jo silloin 60-luvulla, kun siirryttiin käyttämään metallin sijasta muovista isoa mutteria siinä kepin juuressa. Kierteet siitä muovimutterista korkkasivat helposti.

        Näin kävi. Itsekin asentajana korjaamolla muutaman muovimutterin muistaakseni alumiiniseen vaihdoin. Takuuseen menivät.


    • Anonyymi

      Nätti

    • EIKS CAPRI TULLU SUOMEEN VASTA 1969 TAI 1970

      • Anonyymi

        Mitäs täällä KARJAHTELET?


    • Anonyymi

      Toi keppivaiva taisi olla ylestäkin. Itsllä kokemusta -73m Tanesta.

    • Anonyymi

      Ne 1960 -luvun Caprit olivat koria tai korin yläosaa lukuunottamatta Cortinoita. Hinta vain oli kovempi ja nuoret rahakkaat niitä muutaman ostivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe