Ulkomaille töihin

Marsu

Hei! Olen lähdössä kolmen viikon päästä Ruotsiin töihin vanhustyöhön. Onko kenelläkään muulla kokemuksia ulkomailla työskentelystä? Haluaisin kuulla, kuinka viihdyit ulkomailla ja kuinka opit kielen ja kaikkea muuta tahansa, mitä päähän pälkähtää. Hiukan pelottaa kyllä lähteä, koska en tunne maasta ketään ja pelkään koti-ikävää. Lisäksi poikakaverini jää Suomeen ja pelottaa kuinka meidän käy. Olen kuitenkin aina halunnut lähteä vieraaseen maahan opettelemaan uutta kieltä ja saamaan kokemuksia. Olisi mukava kuulla muiden kommentteja asiasta, joten kaikki vain vastailemaan. :)

9

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelaamaan

      ...samalla voisitte vastailla mitä pitäisi ottaa huomioon muuttaessa Ruotsin puolelle. Veroasiat? (työpaikka ja asunto on hoidossa) Sain pelipaikan yhdestä joukkueesta, joten tarkotus olisi olla Tukholman alueella syyskuun lopusta kesäkuuun. Omasta työpaikasta sain virkavapaata. Saako oman auton viedä Ruotsiin ongelmitta? Kannattaako kirjat siirtää Ruotsiin vai pitää ne täällä. Miten lainanmaksu onnistuu pankille sieltä käsin? Kiitos jo etukäteen.

      • Marsu

        Minä olen saanut ainakin selville, että verot tulisi maksaa Ruotsiin. Käy katsomassa verotoimiston sivuilta. Lisäksi sinun täytyy mielestäni siirtää kirjat Ruotsiin väliaikaisesti, myös tästä löytyy tietoa verotoimiston sivuilta.


      • saku

        Itse muutin ruotsin muutama kuukausi sitten ja kaikki on sujunut kivuttomasti. Ensimmäiseksi kannattaa hankkia henkilöturvatunnus sitä ilman ei mitään saa hoidettua. Passi kouraan ja verotoimistoon siis Folkbokföring on sen yhteydessä. En tiedä mikä on rutiini mutta ainakin minulle pyydettiin pohjoismainen muuttokirja kyseisen konttorin toimesta. Kelan sivuilta löytyy paljon käyttökelpoista tietoa....

        Verot maksetaan työskentelymaan mukaan eli kannattaa säilyttää kuitit ja tositteet palkasta.

        Muita tutkailemisen arvoisia sivuja ovat http://www.hallonorden.org/

        Itsellääni on kysymysmerkkinä henkkarien hankinta koska en vielä saamattomuuttani ole poliisin puheillut päässyt. Tietääkö joku minkä henkkarin suomenkansalainen voi hankkia jotta siinä lukee ruotsin personal numret...


      • kassaservice
        saku kirjoitti:

        Itse muutin ruotsin muutama kuukausi sitten ja kaikki on sujunut kivuttomasti. Ensimmäiseksi kannattaa hankkia henkilöturvatunnus sitä ilman ei mitään saa hoidettua. Passi kouraan ja verotoimistoon siis Folkbokföring on sen yhteydessä. En tiedä mikä on rutiini mutta ainakin minulle pyydettiin pohjoismainen muuttokirja kyseisen konttorin toimesta. Kelan sivuilta löytyy paljon käyttökelpoista tietoa....

        Verot maksetaan työskentelymaan mukaan eli kannattaa säilyttää kuitit ja tositteet palkasta.

        Muita tutkailemisen arvoisia sivuja ovat http://www.hallonorden.org/

        Itsellääni on kysymysmerkkinä henkkarien hankinta koska en vielä saamattomuuttani ole poliisin puheillut päässyt. Tietääkö joku minkä henkkarin suomenkansalainen voi hankkia jotta siinä lukee ruotsin personal numret...

        ID-kortin saa ostaa pankkien ja postien kautta. Ensin hae tai tilaa personbevis verotoimistosta. Laitan linkin postin kassaservicelle, siellä on tarkat ohjeet.


      • kassaservicelle
        saku kirjoitti:

        Itse muutin ruotsin muutama kuukausi sitten ja kaikki on sujunut kivuttomasti. Ensimmäiseksi kannattaa hankkia henkilöturvatunnus sitä ilman ei mitään saa hoidettua. Passi kouraan ja verotoimistoon siis Folkbokföring on sen yhteydessä. En tiedä mikä on rutiini mutta ainakin minulle pyydettiin pohjoismainen muuttokirja kyseisen konttorin toimesta. Kelan sivuilta löytyy paljon käyttökelpoista tietoa....

        Verot maksetaan työskentelymaan mukaan eli kannattaa säilyttää kuitit ja tositteet palkasta.

        Muita tutkailemisen arvoisia sivuja ovat http://www.hallonorden.org/

        Itsellääni on kysymysmerkkinä henkkarien hankinta koska en vielä saamattomuuttani ole poliisin puheillut päässyt. Tietääkö joku minkä henkkarin suomenkansalainen voi hankkia jotta siinä lukee ruotsin personal numret...

        ID-kortin saa ostaa pankkien ja postien kautta. Ensin hae tai tilaa personbevis verotoimistosta. Laitan linkin postin kassaservicelle, siellä on tarkat ohjeet.

        http://www.svenskkassaservice.se/tjanster/id_kort.html


    • Saku

      Muutama sananen vielä :)Omalla kohdalla ei ole ollut ongelmana kielen oppiminen sitä olin jo ehtinyt treenaamaan ennen varsinaista muuttoa. Kavereita on ihan pirullinen ikävä välillä mutta kotiikävä varmaan iskis vaikka muuttais vaan naapurikuntaan..... Itse muutin Ruotsiin miehen perässä ja halusta nähdä jotakin muutakin kuin kotisuomi.
      Töistä ei ollut tietoakaan ja kyllä arvelutti välillä että mitä pirua...(en suosittele) Onneksi kaikki kääntyi hyvinpäin ja sain todella kivan ja koulutusta vastaavan duunin. Uskon ja toivon että kaikki menee hyvin ja uusaia tuttavuuksiakin löytyy :)Tsemppiä reissuille!!!!

      • Marsu

        Haluaisin vielä kysyä, onko kenelläkään tietoa nettiyhteyksistä Ruotsissa. Tarkoituksenani olisi hankkia ADSL Ruotsin puolelta, jotta saisin pitää yhteyttä poikaystävääni, kavereihin ja perheeseeni. Kävin katsomassa erästä SPRAY-liittymää, mutta siinä oli vuoden irtisanomisaika. Onko kaikilla ADSL-liittymillä jokin irtisanomisaika? Olisin kiitollinen, jos saisin jotain tietoa näistä asioista. Itse en ole mikään tietokone-ekspertti.


      • verkkofan
        Marsu kirjoitti:

        Haluaisin vielä kysyä, onko kenelläkään tietoa nettiyhteyksistä Ruotsissa. Tarkoituksenani olisi hankkia ADSL Ruotsin puolelta, jotta saisin pitää yhteyttä poikaystävääni, kavereihin ja perheeseeni. Kävin katsomassa erästä SPRAY-liittymää, mutta siinä oli vuoden irtisanomisaika. Onko kaikilla ADSL-liittymillä jokin irtisanomisaika? Olisin kiitollinen, jos saisin jotain tietoa näistä asioista. Itse en ole mikään tietokone-ekspertti.

        Selvitä ensin,minkälainen internetyhteys asunnossasi on ennen ollut. Jos asut esim Tukholmassa, niin sinulla saattaa olla laajakaista "bredband" yhteys.

        Katsoin noitten suurempien Telian kilpailijoiden taksoja ja kaikilla oli 12 kuukauden sopimusaika.
        Alle 26-vutiaiden on melkein halvinta hankkia Telian puhelin, mihin kuuluu internetyhteys ja melko sopuhintaiset soitot iltaisin ja pyhäisin jopa rajojen ulkopuolelle. Ilman vuoden sopimusaikaa.


      • Marsu
        verkkofan kirjoitti:

        Selvitä ensin,minkälainen internetyhteys asunnossasi on ennen ollut. Jos asut esim Tukholmassa, niin sinulla saattaa olla laajakaista "bredband" yhteys.

        Katsoin noitten suurempien Telian kilpailijoiden taksoja ja kaikilla oli 12 kuukauden sopimusaika.
        Alle 26-vutiaiden on melkein halvinta hankkia Telian puhelin, mihin kuuluu internetyhteys ja melko sopuhintaiset soitot iltaisin ja pyhäisin jopa rajojen ulkopuolelle. Ilman vuoden sopimusaikaa.

        Juttelin työnantajieni kanssa ja he sanoivat, että internetyhteydet ovat Ruotsissa kalliit. Mielestäni kuitenkin Ruotsissa on suurinpiirtein samat hinnat kuin täällä Suomessa. Suomessa laajakaistojen hinnat
        ovan n. 20 eurosta 40 euroon. Olenko oikeassa, että Ruotsissa on suurinpiirtein samat hinnat?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      142
      6328
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3828
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      26
      1796
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1488
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe