kesyttäminen

texsas

niin haluaisin tietoa siitä miten undulaatin voi opettaa käsikesyksi.Ne syö kädestä mutta ei tule itse kädelle siis mitä teen???

11

1663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Jos jo kädestä syövät, niin siitä on aika helppo jatkaa kädelletuloon. Laitat vaan sen hirssinpätkän tms käteesi niin, että lintu ulottuu sitä syömään vain tulemalla kädelle, alussa voivat arastella, mutta vähän kärsivällisyyttä vaan niin oppivat kyllä nopeasti.

      Toinen konsti on vaan pikkuhiljaa rauhallisesti ojentaa sormea lintua kohti, joka kerta vähän lähemmäs, kunnes sitä pääsee vähän koskettelemaan, mahdollisesti voi samalla opettaa poskesta ja niskasta rapsuttelua. Jos sormen laittaa poikittain linnun vatsaa vasten juuri sen jalkojen yläpuolelle ja kevyesti painaa lintua taaksepäin, se usein vaistomaisesti nousee sormelle jos vaan rohkeus riittää (ja jos ei ja lähtee karkuun niin odota että asettuu aloilleen ja yritä uudelleen niin että edes pikkuisen edistystä tulee, vaikka aluksi vain niin että lintu on paikallaan karkaamatta).

      Sormea voi myös varovasti kaivella orrella istuvan linnun varpaiden alle, kehua kovasti heti kun yksikin varvas on sormella asti ja palkita lintu namulla tai jättämällä se hetkeksi rauhaan.

      Heti kun sormellenousu alkaa hiukankaan onnistua kannattaa siihen liittää joku lyhyt komento (esim "tule" tai "hop" tms), jolloin lintu nopeasti oppii yhdistämään kyseisen sanan sormelletuloon.
      Samoin kannaattaa antaa toinen komento linnun lähtiessä sormelta, jolloin linnun voi pikkuhiljaa opettaa nousemaan kädelle käskystä ja pysymään siinä kunnes saa luvan poistua.

    • TEXSAS

      AI NIIN.MÄ UNOHIN SANOO ETT TOINEN ARASTELEE HIUKAN KÄTTÄ MUTTA KUN TOINEN TEKEE JOTAIN UUTTA NIIN SEKIN TEKEE SEN.NE VÄHÄN PELKÄÄ KUN SORMI TULEE LÄHETTYVILLE.

      • Carole

        Joo meilläkin on sama asia, että undut eivät ole kesyyntyneet vaikka kuinka olen niitä yrittänyt kesyttää. Ne ovat olleet meillä jo pari vuotta.
        Elikkä pari vuotta olen niitä yrittänyt kesyttää, ilman mitään tulosta. Ovat ne silti hieman rauhoittuneet. Toinen on kesympi, toinen taas aivan vauhko! Elikkäs se meidän naaras pelkää kättä ja toinen ei pelkää niin pahasti, ja se naaras sitten säikyttää meidän pikku uroksen..
        En tiedä mitä sinun pitäisis tehdä, koska olen itsekin tässä samassa tilanteessa.


      • *Nina*
        Carole kirjoitti:

        Joo meilläkin on sama asia, että undut eivät ole kesyyntyneet vaikka kuinka olen niitä yrittänyt kesyttää. Ne ovat olleet meillä jo pari vuotta.
        Elikkä pari vuotta olen niitä yrittänyt kesyttää, ilman mitään tulosta. Ovat ne silti hieman rauhoittuneet. Toinen on kesympi, toinen taas aivan vauhko! Elikkäs se meidän naaras pelkää kättä ja toinen ei pelkää niin pahasti, ja se naaras sitten säikyttää meidän pikku uroksen..
        En tiedä mitä sinun pitäisis tehdä, koska olen itsekin tässä samassa tilanteessa.

        Ne saa kesyiksi sitä kautta et antaa jonkun hirsipätkän tai jotain.. MUn undulaatti tuli tosi kesyksi se osaa jopa puhua... Kyllä sen kesyttäminen oli vähän vaikeaa mutta kyllä se siitä sitten kesyynty.. ensimmäistä kertaa ku se mun undulaatti tuli meille niin se oli todella pelokas mutta ei ole enää... Ja ne undulaatit oppii kyllä puhumaan jos vietät sen kanssa aikaa ja harjotellen samaa sanaa... Mun undulaatin ensimmäinen sana oli "rrakas" nyt se sanoo vaikka mitä.. ;)


      • Marja
        *Nina* kirjoitti:

        Ne saa kesyiksi sitä kautta et antaa jonkun hirsipätkän tai jotain.. MUn undulaatti tuli tosi kesyksi se osaa jopa puhua... Kyllä sen kesyttäminen oli vähän vaikeaa mutta kyllä se siitä sitten kesyynty.. ensimmäistä kertaa ku se mun undulaatti tuli meille niin se oli todella pelokas mutta ei ole enää... Ja ne undulaatit oppii kyllä puhumaan jos vietät sen kanssa aikaa ja harjotellen samaa sanaa... Mun undulaatin ensimmäinen sana oli "rrakas" nyt se sanoo vaikka mitä.. ;)

        Undulaatit oppivat harvoin, jos koskaan, puhumaan jos niitä on useampi kuin yksi. Niinpä, mikäli useamman undulaatin omistaa, ei kannata elätellä toiveita niiden puhumaanoppimisesta.


    • Jokurandomi(:

      aion ostaa undulaatin:) ne on ihania!!

    • Undulaatti1234

      Itse olen vain kärsivällisesti syöttänyt lintuja kädestä. Kuinka vanhoja undusi ovat? Nuorena kesyksi opettaminen onnistuu helpoimmin, mutta kyllä se myöhemminkin onnistuu!

      Yritä vain kärsivällisesti! :)

    • <3 sirius <3

      Moi kaikki!

      Mulla on aika uus undu, noin 2 kuukautta ollu. Mutta vaikka mitä teen, se ei syö mun kädestä ja "pelkää" kättä. Miten sellasen undun voi kesyttää????? Oisko jollaki kokemusta tai vinkkiä sellasesta? :)

      Kiitos vastauksista jo etukäteen!

      • Paskan pikkuvelin isovel

        Oma pikkuveli jouksi aina linnunhäkkiä päin. Eihän niitä sieltä pakottamalla ulos saa.


    • <3 SIRIUS <3

      Oon yhä epätoivone...auttakaa joku!!!!!
      Lintu ei vaan kesyynny...se söi mun käestä viel vähä aikaa sit...sain sen kesyksi, siihe asti. Mut sit yhtäkkiä taas se vaa oliki arka...MITÄ MÄ TEEN!?!?! :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe