Mitä mieltä olette näistä IT-alan rekrytointifirmoista?
Itse olen käynyt useammassa pääkaupunkiseudun rekryfirmassa. Omat kokemukseni niistä ovat huonoja. Nyt olen lopettanut asioinnin jokaisessa niissä.
Keskusteluissa annetaan usein kuva että töitä heidän asiakkaillaan on ja paljon. Todellisuudessa yhteydenotot jäävät maksimissaan pariin, toisilla ei kuulemma tarjota mitään.
Samoin olen huomannut että he kauppaavat usein samoja tehtäviä mitä esimerkiksi monsterista, duunista, oikotieltä jne löytyy. Tulee mieleen, että onko toimintaperiaate se, että asiakasyritykset eivät ole antaneet edes varsinaista toimeksiantoa rekryfirmalla vaan rekryfirmat käyvät läpi kaikenlaisia eri yritysten rekrypalstoja sekä duunisaitteja ja
yrittävät myydä välikätenä välitettäviä työntekijöitä heidän nimissään (välityspalkkio otetaan tietysti omaan kassaan välistä).
Usein myös rekryfirmaan ilmoittautuessa työnhakijalle ei kerrota sitä tosiseikkaa että
työsuhteen (mahdollisesti) syntyessä, työntekijän
on oltava yleensä väh. 6 kk rekryfirman palveluksessa ja sitä kautta asiakasyrityksessä.
Millasia kokemuksia teiltä löytyy? Itse en näiden
kelkkaan enää lähde.
Mitä mieltä rekrytointifirmoista?
15
3607
Vastaukset
- yannara
Valitettavasti tänä päivänä on erittäin vaikeata/epätodennäköistä saada töitä IT-alalla suoraan, rekrytointifirmat ovat kaikkien isojen talojen trendi, koska irtisanomiset ja muut sotkut siirretään sitten työvälityksen niskaan.
Olit oikeassa, että annetaan sellainen kuva, että duunia olis, mutta sitten perään ei soiteta. Olen ollut tekemisissä 3 eri työnvälitysfirman kanssa, palkkalaskentavirheitä, yhteydenotot vaikeita ja www sivut eivät toimi... LOL.... mutta jos ei ole muuta keinoa päästä lempiduuniin, niin kannattaa mennä sen kautta, kun siivota lattioita mäkkärissä.
Ennen kun allekirjoitat sopimuksen, niin kannattaa kysellä etukäteen esim. lomaajoista... mulle tuli ikävä juttu eteen jonka huomasin vasta kun palasin lomalta - vain 50% lomarahoista tulee omaan kukkaroon. - kokemuksia
Mitä enemmän potentiaalisia työntekijöitä, sitä houkuttelevammalta rekrytointifirma näyttää työnantajan silmissä; osa hakijoista on vain pelkkää täytettä, jotka luonnollisesti eivät saa koskaan mitään työtarjouksia. Vastaavasti rekrytointifirma löytää mahdollisimman paljon hakijoita kertomalla, kuinka helposti heidän kautta löytää töitä. Näinhän se homma menee nykyään työmarkkinoilla; valehdellaan ja vedetään välistä. Hauska juttu, että rekrytointifirmat olivat vielä joskus ILO:n eli YK:n kansainvälisen työjärjestön kieltolistalla, koska niitä käyttämällä on helppo kiertää työlainsäädännön asettamat velvoitteet. Nykyään yhä useampaan työpaikkaan otetaan työntekijä rekrytointifirmasta.
- IT-veijari
Puhutkohan henkilöstövuokraus firmoista, vai aivan oikeista rekrytointikonsulteista?
Itse sain erittäin hyvää tukea rekrytointikonsultilta nykyistä työpaikkaani hakiessa. Prosessi kesti 4 kuukautta ja yhdyshenkilöni piti minut koko ajan ajantasalla missä mennään. Hän oli mukana ensimmäisessä haastattelussa esittelemässä minut ja jatkossa oli kontaktina työnantajaan päin. Itse ilmoitin olevani halukas vaihtamaan työpaikkaa ja parin kuukauden päästä tuli ensimmäinen yhteyden otto.
En voi valittaa palvelua mitä sain. Koko ajan tunsin olevani hyvässä hoidossa ja taisin muutenkin olla ainoa hakija ko. paikkaan. Tein suoraan työsopimuksen nykyisen työnantajani kanssa ja konsulttifirma sai kuulemma 3*kuukausipalkkani verran komissioita sopparista koeaikani jälkeen. Uskoisin meidän kaikkien olevan tyytyväisiä yhteistyöhömme.
Siis erittäin hyviä kokemuksia minulla ainakin on.- Ei tuo ole rekryfirman toim...
En tiedä mistä nyt puhut, mutta rekrytointiyritys ei toimi tuolla tavalla.
Mainitset jostain "rekrytointikonsultista" joka
on pitänyt sinua kädestä kiinni jopa työhaastatteluissa. Kyseessä ei todellakaan ole
rekrytointiyritys koska he eivät harrasta tälläistä toimintaa. Rekrytointifirmat saavat jokaisesta haastattelukandidaatista ilmeisesti jonkinlaisen palkkionkin mutta mukaan hei eivät kyllä lähde.
Koska et mainitse asiasta tarkemmin niin arvoitukseksi jää, että mikä konsultti on mukaasi lähtenyt. - kokemusta on
Ei tuo ole rekryfirman toim... kirjoitti:
En tiedä mistä nyt puhut, mutta rekrytointiyritys ei toimi tuolla tavalla.
Mainitset jostain "rekrytointikonsultista" joka
on pitänyt sinua kädestä kiinni jopa työhaastatteluissa. Kyseessä ei todellakaan ole
rekrytointiyritys koska he eivät harrasta tälläistä toimintaa. Rekrytointifirmat saavat jokaisesta haastattelukandidaatista ilmeisesti jonkinlaisen palkkionkin mutta mukaan hei eivät kyllä lähde.
Koska et mainitse asiasta tarkemmin niin arvoitukseksi jää, että mikä konsultti on mukaasi lähtenyt.Ainakin minun mukanani haastattelussa oli hlövuokrausfirman konsultti asiakasyrityksessä. Ei se nyt minään kädestäpitäjänä siellä ollut, mutta paikalla kuitenkin. Vieressäni istui.
- IT-veijari
kokemusta on kirjoitti:
Ainakin minun mukanani haastattelussa oli hlövuokrausfirman konsultti asiakasyrityksessä. Ei se nyt minään kädestäpitäjänä siellä ollut, mutta paikalla kuitenkin. Vieressäni istui.
Samoin mulla oli ensimmäisessä haastattelussa konsultti mukana ja hän oli minut haastatellut ennen kontaktia työnantajaani. Hoiti aluksi esittelyt ja sitten oli vain mukana.
Jatkohaastatteluissa joita oli kaksi olin sitten itsekseni. Haastattelukutsut ja prosessin etenemisestä tiedottamisesta huolehti myös konsultti. Minun ei siis tarvinnut soitella perään, vaan sain väliaika tiedot sovittuina ajankohtina.
Kuten jo kerroin niin hlövuokrauksella ei ollut mitään tekemistä tässä tapauksessa. Ihan normaali työpaikan vaihto. - juippis
kokemusta on kirjoitti:
Ainakin minun mukanani haastattelussa oli hlövuokrausfirman konsultti asiakasyrityksessä. Ei se nyt minään kädestäpitäjänä siellä ollut, mutta paikalla kuitenkin. Vieressäni istui.
on siinä pojalla käyny hyvä tsäkä. monella noin kokemukset on aivan toista luokkaa.
- IT -prinsessa
juippis kirjoitti:
on siinä pojalla käyny hyvä tsäkä. monella noin kokemukset on aivan toista luokkaa.
Mä kanssa menin rekryfirman kautta nykyiseen, vakituiseen työhöni. Rekryfirman listoilla olin ½ vuotta, eikä tosiaan mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin. Sen jälkeen mut rekrytoitiin firman palkkalistoille ja olen ollut tyytyväinen työnantajaani jo yli 3 vuotta.
- IT -prinsessa
IT-veijari kirjoitti:
Samoin mulla oli ensimmäisessä haastattelussa konsultti mukana ja hän oli minut haastatellut ennen kontaktia työnantajaani. Hoiti aluksi esittelyt ja sitten oli vain mukana.
Jatkohaastatteluissa joita oli kaksi olin sitten itsekseni. Haastattelukutsut ja prosessin etenemisestä tiedottamisesta huolehti myös konsultti. Minun ei siis tarvinnut soitella perään, vaan sain väliaika tiedot sovittuina ajankohtina.
Kuten jo kerroin niin hlövuokrauksella ei ollut mitään tekemistä tässä tapauksessa. Ihan normaali työpaikan vaihto.Mä kanssa menin rekryfirman kautta nykyiseen, vakituiseen työhöni. Rekryfirman listoilla olin ½ vuotta, eikä tosiaan mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin. Sen jälkeen mut rekrytoitiin firman palkkalistoille ja olen ollut tyytyväinen työnantajaani jo yli 3 vuotta.
- IT-veijari
juippis kirjoitti:
Mä olin vaihtamassa hyvästä duunista vieläkin parempaan, joten paskakohtelua en olisi katsellut ollenkaan. Ihan ok hommia ystävänikin ovat saaneet ko. firmoista. Parempi hakea työssä olleessa, kuin työttömänä. Sekin valitettavasti varmaankin vaikuttaa miten hommat sujuvat.
Mukavaa on kertoa toisenlainenkin kokemus tuollaisista firmoista. Ei kaikki aina ole saatanasta, jos itsellä ei asiat sujukaan kuten toivoisi.
Mukavaa jatkoa kaikille. . . Kaikesta huolimatta. - 12 vuotta talossa
IT -prinsessa kirjoitti:
Mä kanssa menin rekryfirman kautta nykyiseen, vakituiseen työhöni. Rekryfirman listoilla olin ½ vuotta, eikä tosiaan mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin. Sen jälkeen mut rekrytoitiin firman palkkalistoille ja olen ollut tyytyväinen työnantajaani jo yli 3 vuotta.
Olen tällä alalla 12 vuotta ollut ja nähnyt yhtä sun toista. Paras tapa lienee kuitenkin työntekijälle se, että tekee sopparin suoraan sille oikealle työnantajalle. Etuja mm.
- koulutusasiat, niitähän rekryfirmat ei järjestä
- olet firmassa työntekijänä, et vieraana
- bonukset joita maksetaan yleensä vaan omille työntekijöille
- sisäinen tiedottaminen yleensä parempi, konsultit yms. tietää asioista yleensä viimeisenä
- kulkuluvat yms oikeuksiin liittyvät asiat omalla henkilöstöllä usein paremmin hoidettu
- teet sitä mitä sinun käsketään tehdä
Tietysti koen erittäin hyväksi sen, että tarvittaessa talon ulkopuolelta voidaan rekrytoida
jotain tiettyä hommaa tekemään ulkopuolinen henkilö. Saattaa omilta työntekijöiltä hermot säästyä. Tosin konsulttien dokumentoimatonta koodia on paskamaista selvitellä.
- Nimetön
sillon tällön tiukkaan tilanteeseen jonkun keikan antaapi jos on ollllu "kirjoilla" eikä tarvii enää mennä jhaastatteluun, muutenpa en alkas niitten kirjoissa elelemään vaan yritän " suoraan ", niiden lomien järjestelyssäkin aina hankaluuksia kun on " kiire" ja joka firma tekee eri sopparin =? asiakasfirman kanssa eli palkka on eri saman työn tekevillä
- Duunareilla
IT-alan duunareita käsitellään niissä kuin haisevaa tiskirättiä.
"Keskusteluissa annetaan usein kuva että töitä heidän asiakkaillaan on ja paljon."
Ne keräävät CV-puulia.
"Samoin olen huomannut että he kauppaavat usein samoja tehtäviä mitä esimerkiksi monsterista, duunista, oikotieltä jne löytyy. Tulee mieleen, että onko toimintaperiaate se, että asiakasyritykset eivät ole antaneet edes varsinaista toimeksiantoa rekryfirmalla vaan rekryfirmat käyvät läpi kaikenlaisia eri yritysten rekrypalstoja sekä duunisaitteja ja
yrittävät myydä välikätenä välitettäviä työntekijöitä heidän nimissään (välityspalkkio otetaan tietysti omaan kassaan välistä). "
Olet melkein jäljillä.
Rekryfirmalla on usein ihan keksittyjä työpaikkailmoituksia Monstereissa sun muissa, joihin kerätään ko. ilmoitustekstin profiilin mukaisia hakijoita.
Ja todellakin, ne kauppaavat myös tietokannastaan hakijoita ilman toimeksiantoja näkemiinsä ilmoituksiin.
"Usein myös rekryfirmaan ilmoittautuessa työnhakijalle ei kerrota sitä tosiseikkaa että
työsuhteen (mahdollisesti) syntyessä, työntekijän
on oltava yleensä väh. 6 kk rekryfirman palveluksessa ja sitä kautta asiakasyrityksessä. "
No sittenhän sellaiseen ei suostuta. Kerrot vaan, että julkistat jutun nimineen kaikkineen, jos asia ei etene. - ainakin
vapaita ei saa kuten pekkasta vastaavat 4h /vk
lomat hankala pitää jos vuosi lomia ees saa - jep jep
Mun mielestä ihan jees, parempaa liksaa ainakin tulee tiskiin kun firman sisäisillä duunareilla.
Myöskään mitään riskiä ei ole (okei kiinni firmasta) palkan maksun suhteen, vaikka firma missä skulaat hommia menee konkaan, tms.
Ideaksi voisi heittää vaikka että kierrä ite näitten puljunen kautta firmoja läpi ja laita oma lafka pystyyn saatuasi hyvät kontaktit tms.
Vakiduunikaan ei nykyään enää oo varmaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083336Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882