Lukujärjestyksen teko

Apua vähän

Eli olen aloittamassa nyt lukion ja meidän lukiossa lukujärjestys tehdään itse. Se ilmeisesti tehdään siis siitä kurssitarjottimesta, mutta miten? Voiko päivien pituuksiin vaikuttaa itse vai onko ne jo määrätty. Eli monelta alkaa koulu ja monelta loppuu?
Kiitos vastanneille.

4

5085

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Primrose

Voi vaikuttaa päivien pituuksiin. Kurssitarjottimessa on siis 8 palkkia, joista jokaisesta on mahdollisuus valita maksimissaan 1 kurssi (tai 2 ½ kurssin pituista, esim. starttikurssit on joskus ½ kurssia). Jokainen kurssi, minkä valitset, tarkoittaa 5h viikkoon koulua. Eli jos valitset jokaisesta 8 palkista jonkun kurssin, joudut olemaan koulussa 40h viikossa, eli päivät on 8-16. Jos taas valitset vaikkapa 6 kurssia (ja jätät 2 palkkia tyhjäksi), niin olet koululla 30h. Ne 10h, mitkä jää lukkarista tyhjäksi, voi tulla päivien keskelle, alkuun tai loppuun. Koulukohtaisesti on lukujärjestykset opinto-oppaassa, missä näytetään milloin minkäkin palkin tunti on. Eli palkin 1 tyhjäksi jättäminen ei takaa sitä, että on myöhäisemmät herätykset.

Esimerkki: valitset palkista 1 kurssin ENA1a (A-englanti, 1-kurssi, ryhmä a). Katsot opinto-oppaan lukkarista, että palkin 1 tunnit ovat maanantaina kolmas tunti, tiistaina viides ja kuudes, torstaina ensimmäinen ja perjantaina viimeinen tunti ja merkitset ne tunnit enkuntunneiksi kalenteriisi tai opinto-oppaaseesi. Näin jatkat niin monta palkkia kuin uskot per jakso jaksavasi käydä. Sen jälkeen sinulla on lukujärjestys valmiina. Jos haluat, että menet aikaisin, mutta pääset mahdollisimman usein aikaisin, kannattaa katsoa, minkä palkin tunteja on viimeisenä päivissä, ja jättää se palkki sitten tyhjäksi.

Niistä kurssien määrästä... itselleni sopi parhaiten 5-6 kurssia per jakso. Ei ollut liian rankkaa, mutta liian vähillä kursseilla taas laiskistui, opiskelurytmi häiriintyi ja kokeet meni huonommin kun laiskotti. Kerran erehdyin ottamaan 8 kurssia (eli kaikista palkeista joku kurssi) jaksoon ja se oli ihan tappohommaa, en suosittele.

• selivytynyt

Edellinen teksti oli aika paikkaansa pitävä, mutta lisään silti, että lukujärjestyksen teosta ei kannata huolehtia. Se miten lukujärjestyksen teko toimii käytännössä selitetään kyllä koulussa rautalangasta vääntäen.
        Eli relax and enjoy

• ...

..mutta meillä oli niin, että se oli jo "määrätty" mitä kursseja on missäkin jaksossa. Eli kurssitarjottimelta piti poimia ne tietyt kurssit ja sijottaa lukujärjestykseen, jotta näki millon mitkäkin tunnit on.

Että kouluissa käytännöt voi vaihdella!

Mutta alkuperäselle, ei siitä kannata ottaa mitään stressiä, kyllä teille se neuvotaan ryhmänohjaajan ja tutoropiskelijoiden johdolla kädestä pitäen.

• Anonyymi

osaako kukaan kertoa milloin tehdään 2 vuoden lukujärjestykset 2 vuodelle vai onko se erillainen eri lukioissa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe