vedonestovaljaat?

kyselevä

Onko teillä kokemuksia vedonestovaljaiden käytöstä, tehoavatko kun koira kova vetämään?

Kyselen kun koira vähän väliä yrittää saada kuonopantaa pois päästä ja on selvästi häiriintynyt sen olemassa olosta vaikka pidetty melko pennusta asti.

Ja joo, tiedän että koiran voi myös kouluttaa olemaan vetämättä (ennen kun joku alkaa sitä sanomaan) mutta kysymys kuuluu nimenomaan vedonestovaljaita. Kiitos etukäteen.

32

24914

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokeilluta ja hyväksi havai...

      Kyllä ne meillä ainakin tehos. Laitat ne koiralle kunnolla päälle, siis että ne narut menee kainaloiden ali ja sit vaan kiristät sopivalle. Kun koira alkaa vetämään, niin vatäset napakasti hihnasta ja kiellät. Kyllä se siitä oppii...
      Ole tarkkana millaiset ostat, ne nailoniset hankaa koiran ohuen ihon rikki, mutta esim. eläinkaupasta saa sellasia joissa ne narut on sellasta pehmeetä ainesta. Osta siis eläinkaupasta.

      • kyselevä

        Kiitoksia paljon vastauksista ja onhan ymmärrettävää ettei kaikkiin tehoa (kuten alla oleva kirjoitti)..

        Onko tietoa hinnasta suunnilleen paljonko maksaa noi hyvälaatuiset tai pehmustetut? Saisin varmaan soittamalla selville mut kysynpä nyt täältä ensin.


    • wa_

      Kyllä ne tehoavat, mutta vetäminen kyllä jatkuu jos valjaita ei ole (tai sitten ei olla osattu käyttää niitä oikein). Meidän koira kääntää myös korvansa tiukasti luimuun kun valjaat laitetaan. Tuntuu ettei se nauti lenkeistä yhtä paljon valjaitten kanssa kuin ilman. Nykyisin vanhempana on tosin oppinut, ettei sitä lenkille päästä jos ei päätä työnnetä valjaista läpi :)

    • PoliceGirl82

      Kyllä valjaat omallakin kohdallani toimivat (siis koiran kohdalla, en itse pukenut niitä päälleni) mutta kuten jo tuossa mainittiin, kannattaa olla tarkkana laadun suhteen. Ensimmäinen versio hankasi jo muutaman kerran jälkeen lyhytturkkisen koiran ihon rikki kainaloista. Taitava saattaa onnistua päällystämään narukohdat kainaloista esim. pehmeällä nahalla (kierrä nahka rullalle tuon narun ympärille ja koneella ompelet sen siihen), näin olen kuullut jonkun tehneen.

      Juu, vetäminen ei takuulla loppunut pysyvästi, mutta valjaat kyllä estivät sen hyvin. Eikun shoppailemaan laatuvaljaita, oikeilla otteilla koira oppii kyllä suhtautumaan niihin kuten pantaan ja hihnaankin.

    • Mappe

      kokemus... Mun kaverilla on koira, joka vetää ihan vimmatusti. Hän kokeili vedonestovaljaita ja ne auttoivatkin, hetken, kunnes koira turtui niiden vaikutukseen.

      • kokemus

        Meidän koira veti myös paljon. Käytimme vedonestovaljaita ja ei mennyt kauaa, kun koira ei enää välittänyt niistä. Valjaat kiristi ja koira veti eivätkä lenkit olleet mieluisia, varsinkaan koiralle. Vaikka vinkkejä et halunnut kuulla kerronpa silti. Meillä auttoi räminäpurkki vedon lopettamisessa. Tehokas ja helppo.


      • miiah_
        kokemus kirjoitti:

        Meidän koira veti myös paljon. Käytimme vedonestovaljaita ja ei mennyt kauaa, kun koira ei enää välittänyt niistä. Valjaat kiristi ja koira veti eivätkä lenkit olleet mieluisia, varsinkaan koiralle. Vaikka vinkkejä et halunnut kuulla kerronpa silti. Meillä auttoi räminäpurkki vedon lopettamisessa. Tehokas ja helppo.

        soitin vähä aikaa sitte ongelmakoirakouluttajalle esim räyhäämisestä ja yhdestä toisesta asiasta.sanoi että vetäminen pitää ensin opettaa pois.

        kyselin kuonopannasta,sanoi,ettei itse käyttäisi koska pitäisi aina pitää toistakin pantaa ja siinä voi käydä hassusti jos saa sen pois.

        kehotti ostamaan tavalliset kävelyvaljaat ja niillä pysähtelemään aina kun kiristyy, ei hinkkaa ihoa rikki.

        ostin sitten vänttisen (?) nahkavaljaat ja kyllä ne vaikutti koiraa sen verran häiritsevän,että itse hidasti kun kiristyi. tosin ei vetäminen loppunut kokonaan ja sitä yritetään vielä :)


      • Anonyymi

        Miksi et kouluta koiraa kulkemaan vetämättä ois ehkä paras tapa. Ei tarvitse vetovaljaita eikä muitakaan konsteja. Työtä se vaatii ja paljon jos koira on jo saanut vetää. Onnistuu kyllä jos ei muuten niin koirakoulussa sieltä saa hyvat neuvot ja opit


    • Todella hyvät

      Haltin valmistajalta on tullut reagointivaljaat, ovat oikein hyvät, meillä on kuonopanta ja noita valjaita käytän välillä, tosin ne ovat oikeastaan jo tarpeettomat muutaman käyttökerran jälkeen ja olen voinut siirtyä tavallisten valjaiden käyttöön, kuono pantakin on ollut aika vähällä käytöllä, eli todella suosittelen.

      • kyselevä

        Kiitos kaikista vastauksista, luin ja kyselin noista reagointivaljaista ja päädyin hankkimaan ne, koirani ihon takia ja tuntuvat toimivammalta vaihtoehdolta kuin perinteiset vedonestovaljaat.


      • saksuli:)

        Itse tilasin tossa kesällä omalle nuorelle seeferilleni noi Haltin reaktio/reagointivaljaat ja veto loppui kuin seinään:)

        Eli toimii! Tilasin samalla myös kuonopannan,mikä taas ei toiminut mun koiralla,vaikka oli samaan aikaan valjaiden kanssa..

        Nyt käytän vähän vuorotellen reaktiovaljaita ja pelkkää kuristavaa ketjupantaa,mitä myös myyjä suositteli,ei vedä yhtään! :)


      • Anonyymi
        saksuli:) kirjoitti:

        Itse tilasin tossa kesällä omalle nuorelle seeferilleni noi Haltin reaktio/reagointivaljaat ja veto loppui kuin seinään:)

        Eli toimii! Tilasin samalla myös kuonopannan,mikä taas ei toiminut mun koiralla,vaikka oli samaan aikaan valjaiden kanssa..

        Nyt käytän vähän vuorotellen reaktiovaljaita ja pelkkää kuristavaa ketjupantaa,mitä myös myyjä suositteli,ei vedä yhtään! :)

        Kuristava ketjupanta mitä varmasti on yhtä tuskaa koiran lenkit panta kiristyy koiran niska henkitorvi vaurioituu. Kun 10-12 vuotta kurkusta kuristaa ei voi olla totta eläinrääkkäysta


    • Klaara

      Moro.

      Jos haluat pysyviä tuloksia koiran vetämiseen, unohda vedonestovaljaat!

      Opeta mielummin koira olemaan vetämättä ilman valjaita.

      Vedonestovaljaat ovat huonot koska:
      a) Ne eivät opeta koiraa olemaan vetämättä.
      b) Ne tuotavat kipua koiralle ja täten aiheuttavat muita ongelmia.
      c) Ne on vain väline, ja siksi joutuisit niitä pitämään aina, sillä veto palaa myöhemmin valjaiden käytön lopettamisen jälkeen.
      d) kipua tuottavana välineenä ne huonontavat sinun ja koirasi välistä suhdetta!!!!

      Mene kouluttajan puheille, hyvä kouluttaja osaa neuvoa tavan jolla koira KOULUTETAAN olemaan vetämättä!

      Tai esimerkiksi käy kirjakaupasta ostamassa Turid Rugaasin uusin kirja iskomatta paras.

      • kyselevä

        kuten jo aloituksessa totesin, tiedän että koiran voi myös kouluttaa..
        mitä luin näistä uusista reagointivaljaista niin toimintaperiaate eri kun perinteisillä vedonestovaljailla ja eivät aiheuta koiralle kipua..katso shetlandin sivuilta jos kïinnostaa..


      • Mappe
        kyselevä kirjoitti:

        kuten jo aloituksessa totesin, tiedän että koiran voi myös kouluttaa..
        mitä luin näistä uusista reagointivaljaista niin toimintaperiaate eri kun perinteisillä vedonestovaljailla ja eivät aiheuta koiralle kipua..katso shetlandin sivuilta jos kïinnostaa..

        et vinkkejä kouluttamiseen kaivannutkaan, kerron nyt kuitenkin yhden tavan millä vetämisen voi opettaa pois.
        Eli, aina kun remmi kiristyy koiran vetäessä, pysähdy. Odota paikallasi niin kauan että koira "löysää" remmin astumalla hieman takaisin päin. Kun remmi löystyy niin jatka matkaa ja pysähdy taas heti kun se kiristyy, odota kunnes löystyy jne....
        Sain tämän vinkin eräältä koiraterapeutilta ja ainakin meillä on osoittanut toimivaksi. Ei tarvinnut kokeilla kun muutaman kerran ja johan loppui vetäminen. :)
        Toimii sekä käytettäessä sekä tavallisia pantoja että valjaita, eli ei ole pelkoa että koira rikkoisi menetelmällä paikkojansa.


      • Piip
        Mappe kirjoitti:

        et vinkkejä kouluttamiseen kaivannutkaan, kerron nyt kuitenkin yhden tavan millä vetämisen voi opettaa pois.
        Eli, aina kun remmi kiristyy koiran vetäessä, pysähdy. Odota paikallasi niin kauan että koira "löysää" remmin astumalla hieman takaisin päin. Kun remmi löystyy niin jatka matkaa ja pysähdy taas heti kun se kiristyy, odota kunnes löystyy jne....
        Sain tämän vinkin eräältä koiraterapeutilta ja ainakin meillä on osoittanut toimivaksi. Ei tarvinnut kokeilla kun muutaman kerran ja johan loppui vetäminen. :)
        Toimii sekä käytettäessä sekä tavallisia pantoja että valjaita, eli ei ole pelkoa että koira rikkoisi menetelmällä paikkojansa.

        Ollaan tehty tuota ihan siitä asti kun ollaan hihnan päässä opetettu kulkemaan. Koira nyt 8kk. Eikä oo toiminut! Nyt ollaan ihan kokeiltu napuilla. Eli kun hihna kiristyy niin huikkaan koiran luo ja annan napun. Ja muutenkin kun koira sattuu kävelemään hihna löysällä niin napu. Ja kehuja tietysti. Eli tee itsestäsi mielenkiintoisempi kuin ympäröivästä maailmasta! Voi vaikka hyppiä ja kirkua, pääasia on se, että SINÄ olet äärettömän mielenkiintoinen.
        Tämä meillä on toiminut.


      • kyselevä
        Piip kirjoitti:

        Ollaan tehty tuota ihan siitä asti kun ollaan hihnan päässä opetettu kulkemaan. Koira nyt 8kk. Eikä oo toiminut! Nyt ollaan ihan kokeiltu napuilla. Eli kun hihna kiristyy niin huikkaan koiran luo ja annan napun. Ja muutenkin kun koira sattuu kävelemään hihna löysällä niin napu. Ja kehuja tietysti. Eli tee itsestäsi mielenkiintoisempi kuin ympäröivästä maailmasta! Voi vaikka hyppiä ja kirkua, pääasia on se, että SINÄ olet äärettömän mielenkiintoinen.
        Tämä meillä on toiminut.

        Juu tuota pysähtely-taktiikkaa on kans kokeiltu ihan pienestä pennusta pitäen kun oli kova vetämään jo ensi tutustumisilla ulkomaailmaan (koirassa sakemannia ja terrierisekotusta). Vaan ei auttanut ei. Myös kehumista ja herkkuja kun hihna löystyy ja ei-sanaa kun kiristyy. Ei tehonnut. Sitten on ollut tuo kuonopanta jonka kanssa on kuitenkin onnistunut vetämään kumoon liukkailla keleillä ja jos ei vedä niin alkaa pysähtelemään yhtäkkiä keskellä katua/suojatietä yrittäen käpälällä saada sitä pois; ihmetyttää kuinka ei kuukausien aikana ole tottunut siihen!? Koira on nyt jo vuoden ikäinen!

        Siksi kysyin just vedonestovaljaista kun en keksi uusia koulutustapoja. Ja reaktiovaljaat tuntui koiraystävällisiltä/tehokkailta, vähän niinkun valjaiden ja kuonopannan yhdistelmä muttei mene kuonon ympäri häiritsevästi. En ole vielä ostanut.

        Joku tuolla aiemmin ehdotteli kolinapurkkia, mitenköhän sen käyttö käytännössä tapahtuu, olen jotain kuullut mutta tarkemmin jos kokemuksia?

        On varmaankin niin, että aiemmissa koulutusyrityksissä ollaan epäonnistuttu minun takiani, ei koiran. Kuitenkin muu koulutus onnistunut hyvin? Mitä tehdä?


      • lenkkeilijä123
        kyselevä kirjoitti:

        Juu tuota pysähtely-taktiikkaa on kans kokeiltu ihan pienestä pennusta pitäen kun oli kova vetämään jo ensi tutustumisilla ulkomaailmaan (koirassa sakemannia ja terrierisekotusta). Vaan ei auttanut ei. Myös kehumista ja herkkuja kun hihna löystyy ja ei-sanaa kun kiristyy. Ei tehonnut. Sitten on ollut tuo kuonopanta jonka kanssa on kuitenkin onnistunut vetämään kumoon liukkailla keleillä ja jos ei vedä niin alkaa pysähtelemään yhtäkkiä keskellä katua/suojatietä yrittäen käpälällä saada sitä pois; ihmetyttää kuinka ei kuukausien aikana ole tottunut siihen!? Koira on nyt jo vuoden ikäinen!

        Siksi kysyin just vedonestovaljaista kun en keksi uusia koulutustapoja. Ja reaktiovaljaat tuntui koiraystävällisiltä/tehokkailta, vähän niinkun valjaiden ja kuonopannan yhdistelmä muttei mene kuonon ympäri häiritsevästi. En ole vielä ostanut.

        Joku tuolla aiemmin ehdotteli kolinapurkkia, mitenköhän sen käyttö käytännössä tapahtuu, olen jotain kuullut mutta tarkemmin jos kokemuksia?

        On varmaankin niin, että aiemmissa koulutusyrityksissä ollaan epäonnistuttu minun takiani, ei koiran. Kuitenkin muu koulutus onnistunut hyvin? Mitä tehdä?

        ostin muutama päivä sitten eläinkaupasta valjaat, hintaa oli hieman päälle 10euroa, ja ekan kerran kun lähdettiin ulos, vinkaisi hieman kun vedin vastaan, mutta sen jälkeen ei ole vetänyt enää yhtään. meillä oli juuri se ongelma että kaikkea kokeiltiin ton pikkusen kanssa, mutta ei auttanu ja nyt päätin ostaa valjaat. voin kertoa että oli kyllä arvokas ostos tähän taloon. tyttö oppinut supernopeasti.


      • Raakelin mietteet
        Mappe kirjoitti:

        et vinkkejä kouluttamiseen kaivannutkaan, kerron nyt kuitenkin yhden tavan millä vetämisen voi opettaa pois.
        Eli, aina kun remmi kiristyy koiran vetäessä, pysähdy. Odota paikallasi niin kauan että koira "löysää" remmin astumalla hieman takaisin päin. Kun remmi löystyy niin jatka matkaa ja pysähdy taas heti kun se kiristyy, odota kunnes löystyy jne....
        Sain tämän vinkin eräältä koiraterapeutilta ja ainakin meillä on osoittanut toimivaksi. Ei tarvinnut kokeilla kun muutaman kerran ja johan loppui vetäminen. :)
        Toimii sekä käytettäessä sekä tavallisia pantoja että valjaita, eli ei ole pelkoa että koira rikkoisi menetelmällä paikkojansa.

        Toi pysähdys ja koiran oma löysäämis-vinkki on Tuire Kaimion keino. Kokeilin sitä kettuterrieriin 6 kk. Tulos oli se, että kun remmi kiristyi, koira istui, jolloin vähän remmi löyseni. Logiikan mukaan minun piti lähteä liikkeelle ja taas koira alkoi vetää. Koira oppi istumaan varmaan kolmannella kerralla, mutta tajuatte, että lenkit olivat jatkuvaa liikkeelle lähtöä ja pysähtelyä. Onko joku saanut koiransa täysin pois vetämisestä nykimisellä?
        Itse olen tällä hetkellä tilanteessa, että joten kuten koira kärvistelee vierelläni, kun menemme kadulla ja ylitämme tietä. Kyllä se nykii ja pyrkii pois, mutta nykäisen sen aina takaisin viereen. Kun paikka (puisto) on hyvä ja koira kulkee hetken mallikkaasti, sanon "vapaa" ja sen jälkeen 5 metrin flexissä saa mennä niin pitkälle kuin pääsee. Ihmeellistä muuten, miten "saa ottaa" ja "vapaa" ovat joka kerta tosi helppoja käskyjä ymmärtää=)
        Meillä on käytössä myös nahkahihna. Silloin vierellä kävely tapahtuu niin, että pyörätän hihnasta lenkin koiran rintaan. Hihna lyhenee puoleen eli koira ei pääse viereltä pois. Vetäminen tuntuu myös rinnassa. Kun teen tämän, koira tuntuu tajuavan tilanteen, eikä pyri eteen niin paljon.
        Olen miettinyt, missä määrin hajuja voi haistella samalla ihmistä seuraten. Ehkä joillekin koirille vetämättä käveleminen on aina käytännössä käskyn suorittamista ja vierellä seuraamista. Erikseen tulee sitten ympäristön tutkiminen ja tarpeiden teko.


      • Dog$tar
        kyselevä kirjoitti:

        Juu tuota pysähtely-taktiikkaa on kans kokeiltu ihan pienestä pennusta pitäen kun oli kova vetämään jo ensi tutustumisilla ulkomaailmaan (koirassa sakemannia ja terrierisekotusta). Vaan ei auttanut ei. Myös kehumista ja herkkuja kun hihna löystyy ja ei-sanaa kun kiristyy. Ei tehonnut. Sitten on ollut tuo kuonopanta jonka kanssa on kuitenkin onnistunut vetämään kumoon liukkailla keleillä ja jos ei vedä niin alkaa pysähtelemään yhtäkkiä keskellä katua/suojatietä yrittäen käpälällä saada sitä pois; ihmetyttää kuinka ei kuukausien aikana ole tottunut siihen!? Koira on nyt jo vuoden ikäinen!

        Siksi kysyin just vedonestovaljaista kun en keksi uusia koulutustapoja. Ja reaktiovaljaat tuntui koiraystävällisiltä/tehokkailta, vähän niinkun valjaiden ja kuonopannan yhdistelmä muttei mene kuonon ympäri häiritsevästi. En ole vielä ostanut.

        Joku tuolla aiemmin ehdotteli kolinapurkkia, mitenköhän sen käyttö käytännössä tapahtuu, olen jotain kuullut mutta tarkemmin jos kokemuksia?

        On varmaankin niin, että aiemmissa koulutusyrityksissä ollaan epäonnistuttu minun takiani, ei koiran. Kuitenkin muu koulutus onnistunut hyvin? Mitä tehdä?

        Kolinapurkki toimi omalle koiralleni mutta sen käytössä pitää olla varovainen ettei koira pelästy liikaa. (Oma koiruus on luupäästaffi joka ei pelkää mitään eikä välittänyt vähääkään hihnannyppäsyistä, pysähdyksistä tai suunnan vaihdoista. :D ) Herkemmälle yksilölle ei mielestäni kannata käyttää lainkaan. Eli: samalla hetkellä kun hihna kiristyy sanot EI ja nakkaat maahan koiran eteen juomatölkin jossa on pikkukiviä, kolikoita tms, jota se hätkähtää. Jos koira on herkkä yksilö voisi käytää vaikka avainnippua joka ei pidä niin kovaa meteliä. Jatkossa sanot vain EI, ja jos koira ei lopeta vetämistä sanot EI ja kolistat tölkkiä taskussa tai kädessä. Jos ei vieläkään ole vaikutusta heität tölkin vasta sitten. EI:n pitää tulla samalla sekunnilla kun hihna kiristyy että koira tajuaa mikä se kielletty asia on mistä se kurinpalautus seuraa.

        Sitten kun koira OMA-ALOITTEISESTI kulkee nätisti vierelläsi hihna löysällä voi kehua ja palkita vaikka pienellä makupalalla, rapsutuksella tai päästämällä sen haistelemaan. Mielestäni etenkin vetämään taipuvaisen koiran kannattaa antaa mennä haistelemaan vain luvan kanssa.


      • Lilianaseppälä
        Mappe kirjoitti:

        et vinkkejä kouluttamiseen kaivannutkaan, kerron nyt kuitenkin yhden tavan millä vetämisen voi opettaa pois.
        Eli, aina kun remmi kiristyy koiran vetäessä, pysähdy. Odota paikallasi niin kauan että koira "löysää" remmin astumalla hieman takaisin päin. Kun remmi löystyy niin jatka matkaa ja pysähdy taas heti kun se kiristyy, odota kunnes löystyy jne....
        Sain tämän vinkin eräältä koiraterapeutilta ja ainakin meillä on osoittanut toimivaksi. Ei tarvinnut kokeilla kun muutaman kerran ja johan loppui vetäminen. :)
        Toimii sekä käytettäessä sekä tavallisia pantoja että valjaita, eli ei ole pelkoa että koira rikkoisi menetelmällä paikkojansa.

        Ei muuten toimi toi pysähtely ellet halua pysähtyä 5cm välein , joka kerta , kuukausia, ei välttämättä lopu sittenkään. Kellä on aikaa käyttää joka kerran 2 tuntia pissalla käyntiin?


    • ei nimimerkkiä

      Mulla 2 v. sakemanni uros.Suht helppo liikkua sen kanssa kun ollaan kahdestaan.Mutta kun lapset ovat mukana:koiran aivot lähtee lomalle..ei kuule eikä tottele yhtään.Suojeluvietti valtava.Koira vetää kuin mielipuoli koko ajan lasten ympäri.Toinen koira kun tulee vastaan,alkaa helvetti.Päälle yrittää välittömästi.Ostin kuonopannan ja vedonestovaljaat kun kaupassa niin kovasti vakuuttivat niiden toimivan koiraa hidastavana...joopajoo..päivän ne molemmat toimivatkin.Kipua kun valjaat tuottivat..sitten testasin ottamalla lapset mukaaan lenkille.Kivusta viis,näytti koira ajattelevan.Sama meno alkoi taas.Ei mitään tehoa.Ja kuonopannasta vielä.Se lensi roskiin heti toisella käyttö kerralla.Syy:uusi testi,lapset mukana ulkona.Koiralla kuonopanta tiukasti ja tukevasti päässä & kuonolla.Tuli toinen koira vastaan,lapset meni tervehtimään uutta koiraa.Meidän koira sai taas raivo/suojelu kohtauksen.Peruutti raivon voimalla itsensä vapaaksi pannasta.Onneksi toisen koiran omistaja oli nopeampi ja sai koiransa ylös syliinsä.Kauppias sai kuulla pari "valittua sanaa" heti samana päivänä....väitti vaan ettei kertomani tilanne ole mahdollinen JOS olen asettanut pannan OIKEIN...tsiisus,en mennyt seliselit mulle läpi.Monta koiraa omistaneena tiedän varmasti miten mikäkin asetetaan.Ja suojeluviettisen koiran kanssa vielä varmistan moneen kertaan että kaikki on varmasti tukevasti kiinni.Mun koiran ruoka/väline ketju vaihtui samantien.Ja en ihan pikkurahoja koiraan kuluta joka kuukausi..

      • ...,,,...,.,.,.

        Valjaat, oli ne sitten minkälaiset tahansa, on tarkoitettu pääasiassa vetämiseen (siis esim. rekikoirille yms.) ja jäljestämiseen. Niiden avulla on hankala saada vetävää koiraa oppimaan kulkemaan kunnolla. Itse suosittelisin tavallista kuristavaa/puolikuristavaa pantaa, joka on oikein käytettynä tehokas.


      • thedogman
        ...,,,...,.,.,. kirjoitti:

        Valjaat, oli ne sitten minkälaiset tahansa, on tarkoitettu pääasiassa vetämiseen (siis esim. rekikoirille yms.) ja jäljestämiseen. Niiden avulla on hankala saada vetävää koiraa oppimaan kulkemaan kunnolla. Itse suosittelisin tavallista kuristavaa/puolikuristavaa pantaa, joka on oikein käytettynä tehokas.

        "Valjaat, oli ne sitten minkälaiset tahansa, on tarkoitettu pääasiassa vetämiseen (siis esim. rekikoirille yms.) ja jäljestämiseen. Niiden avulla on hankala saada vetävää koiraa oppimaan kulkemaan kunnolla. Itse suosittelisin tavallista kuristavaa/puolikuristavaa pantaa, joka on oikein käytettynä tehokas."
        Tässä puhutaan asiaa. Eli valjaat on tarkoitettu vetämiseen. Ei estämään vetämistä.

        Toiseksi, koirasta on paljon mukavampaa käyttää puolikuristavaa tai kuristavaa pantaa kuin vedonestovaljaita. On turha väittää, että kuristavat pannata on eläinrääkkäystä, koska oikein käytettynä ne ovat paras vaihtoehto. Samoin vetämisenestovaljaat aiheuttavat koiralle epämukavan kokemuksen.

        Nämä on vaan kehitetty, jotta ihmiset voisivat kiertää koiran ongelmat ja käyttää näitä. Mutta jokainen käyttää, mitä parhaaksi näkee. Hiukan kyllä ihmetyttää, miksi ei näe vaivaa sen vertaa, että voisi koiran kouluttaa kunnolla ja välttää tälläisen turhan koiran kiusaamisen.


      • joissa kiinnitys
        thedogman kirjoitti:

        "Valjaat, oli ne sitten minkälaiset tahansa, on tarkoitettu pääasiassa vetämiseen (siis esim. rekikoirille yms.) ja jäljestämiseen. Niiden avulla on hankala saada vetävää koiraa oppimaan kulkemaan kunnolla. Itse suosittelisin tavallista kuristavaa/puolikuristavaa pantaa, joka on oikein käytettynä tehokas."
        Tässä puhutaan asiaa. Eli valjaat on tarkoitettu vetämiseen. Ei estämään vetämistä.

        Toiseksi, koirasta on paljon mukavampaa käyttää puolikuristavaa tai kuristavaa pantaa kuin vedonestovaljaita. On turha väittää, että kuristavat pannata on eläinrääkkäystä, koska oikein käytettynä ne ovat paras vaihtoehto. Samoin vetämisenestovaljaat aiheuttavat koiralle epämukavan kokemuksen.

        Nämä on vaan kehitetty, jotta ihmiset voisivat kiertää koiran ongelmat ja käyttää näitä. Mutta jokainen käyttää, mitä parhaaksi näkee. Hiukan kyllä ihmetyttää, miksi ei näe vaivaa sen vertaa, että voisi koiran kouluttaa kunnolla ja välttää tälläisen turhan koiran kiusaamisen.

        tulee koiran etuosaan, ei selkään, eivät ole tarkoitettu vetämiseen eli reaktiovaljaat ja easy walk professional vedonestovaljaat. Niissä teho perustuu siihen, että koira kääntyy jos alkaa vetämään. Itse en ymmärrä miksi suurimmassa osassa valjaita kiinnitys tulee selkään, joka saa koiran automaattisesti vetämään.


      • Anonyymi

        Voi hyvänen aika kouluta nyt hyvä ihminen koirasi ennenkuin sattuu jotain kamalaa. Tuo kaikki johtuu kouluttamattomuudesta. Jos et osaa pysty mene koiran kouluttajan pakeille. Otat vastuun koiran kouluttamisesta saat hyvät ohjeet ja pystyt itsekin opettamaan koiraa. Vedenestovaljaat kuonopanat kuonokopat ovat eläimen rääkkäystä kun ihminen ei viitsi kouluttaa koiraa. Oikotietä onneen ei ole. Älä ota sitä koiraa jos et ole valmis käyttämään aikaa ja kiinnostusta koitan kouttamiseen on parempi olla ilman koiraa


    • ideapuoti
    • Koiran kaverina

      Tavallset y-valjaat. Kun koira vetää liikaa, nyppäiset takaisn ja kiellät. Pysähdyt, jos muu ei auta. Sitten taas menoksi. Yleisohje: älä ota isompaa koiraa kuin pystyt halllitsemaan. Tajua, että koirallakin on tahto, mielihaluja eikä sen nujertaminen tee yhteiselostanne antoisaa. Sopeudu sinäkin osaltasi koiran tarpeisiin. Haluatko ystävän vai vieterilelun?

      • Anonyymi

        Joo ja koiran kun otat niin koira kouluun kipi kapi sieltä neuvoja sitten harjoitellaan toistoja toistoja ja toistoja vaatii omistajalta aktiivisuutta mutta se palkitsee myös lopulta on kiva käydä lenkillä kun koira ei ole kuin pingispallo hihnan päässä


    • morgan

      En viisastunut tästä ketjusta lainkaan. Kaikki puhuu ristiin. Serkku pelaa kaikki rahansa raveissa. Ostan sille vedonestovaljaat.

      • Kääpiösusi

        Pitäisköhän hävetä kun nauroin ääneen näille vedonestovaljaille :D

        Mitä varsinaisesta aiheesta ajattelen.. No ei ole kokemusta, mutta noi kainaloita hiertävät valjaat kuulostaa aika typerältä keksinnöltä. Koulutus on parempi idea. Jos se ei toimi, et osaa kouluttaa.. Jos jotakuta esim ketjupanta tässä auttaa, niin mikäs siinä, mutta mikään pysyvä ratkasu se ei mun mielestä pitäis olla.

        Muutenkin valjaat on koiralle kaulapantaa turvallisempi vaihtoehto. Mieti nyt itekin - lähtisitkö lenkille niin että koiran hihna on kiinnitetty omaan kaulaasi. Vaikka olisi koulutettu koira, jotain voi sattua, koira pelästyy, ite kaadut, jompi kumpi putoaa jyrkänteeltä jne. Olkoonkin että koiralla taitaa olla vähän kestävämpi niska, mutta ei sekään teräksestä ole. Henkitorvesta puhumattakaan. Lisäksi pannasta pääsee koira helpommin karkuun, varsinkin kapeakallonen.

        Noissa reaktiovaljaissa saattaa olla jotain ideaakin jopa.

        Ihan tolla pysähtelytaktiikalla oon itekin opettanu. Plus kehuilla ja palkkioilla, hyvästä kävelystä ja kontaktin ottamisesta. Aluksi ärsyttävää/turhauttavaa, mutta helpottihan se lopulta.

        Vaikka tuskin tän ketjun aloittaja enää eksyy lukemaan, niin minkälainen ihminen ottaa koiran ja päättää olla kouluttamatta? "Joo tiedän että tää ois koulutettavissa mutta se ei mua kiinnosta.."


    • Hurtta124

      Meillä on kokeilu vedonestopantaa ja vedonesto valjaita.Molemmissa kävi niin että hurtta vähän aikaa oli vetämättä,mutta "turtu"niihin joten,vetäminen palasi.Ainut hyvä on reaktiovaljaat. Sen kanssa vetäminen on kitketty lähes kokonaan ja toisinaan voi jo normaalisti pannalla ulkoiluttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe