ainakin tekniikan maailman testien mukaan esim.homehtuu helpoiten eristeistä ja paloherkkä toi homehtuminen yllätys minä luulin että mineraalivillat ovat herkeimmät homehtumaan mutta testien mukaan ei ja nekin näköjään kuivuvat jos ovat kastuneet toisin kun yleisesti väitetään
pellava surkea eriste??
11
4448
Vastaukset
- talollinen
Sen mineraalivillan kanssa kosketuksissa oleva puu kyllä myös kostuu ja ennenpitkää lahoaa! Ei välttämättä kuiva tarpeeksi nopeasti.
- raksaaja--sh
>Sen mineraalivillan kanssa kosketuksissa oleva puu kyllä myös kostuu ja ennenpitkää lahoaa!
Miksi se kostuisi?
>Ei välttämättä kuiva tarpeeksi nopeasti.
Miksi se ei kuivaisi?
Mineraalivillat läpäisee vesihöyryä, mitään kostumista tai kuivumisen estoa ei pitäisi tapahtua.
- varmaan
miten testataan. Pellava orgaanisena aineena varmasti homehtuu ja mätänee, jos sitä pidetään kosteassa kauan. Toisaalta jos se kastuu tilapäisesti, se kuivuu hyvin, koska kosteus kulkee pellavassa hyvin. Mineraalivilla ei mätäne eikä homehdu niin helposti, koska se on epäorgaanista ainetta, mutta jos se pääsee kastumaan, se ei tahdo kuivaa millään, koska kivivillan säikeet eivät siirrä kosteutta pois. Näin se jää kastuttuaan märäksi ja lahottaa ja homehduttaa esim ympärillä olevat puurakenteet.
- pellava
luulin että kivivilla ei kuivu mutta testi väittää toista ja minä kun ajattelin käyttää pellavaa hirsitaloni eristämiseen...
- tietoa
pellava kirjoitti:
luulin että kivivilla ei kuivu mutta testi väittää toista ja minä kun ajattelin käyttää pellavaa hirsitaloni eristämiseen...
eihän sitä eristettä ole tarkoitus kastella.
eli jos se kastuu niin suunitelu vaihessa jo kämmäty!!
mieti ensin ratkaisut ja toteuta sitten!! - hyviä referenssejä
tietoa kirjoitti:
eihän sitä eristettä ole tarkoitus kastella.
eli jos se kastuu niin suunitelu vaihessa jo kämmäty!!
mieti ensin ratkaisut ja toteuta sitten!!Näillä testeillä on oma merkityksensä ja kertoohan tuo että testin tilanteessa tulee hometta, mutta käytännössä eriste ei ole samassa tilassa. Joskus talossa sisällä kumminkin on ylipaine eli kosteutta menee muovin läpi eristeeseen. Näissä tilanteissa eristeet käyttäytyy eritavalla. Toinen kestää enemmän tilapäistä kuormitusta, kun vain välillä pääsee kuivaan.
Itse pistän sisäpuolen lisäeristeeksi pellavaa, niin muualta purueristeinen seinä johtaa tasaisesti kosteutta. - pellava
hyviä referenssejä kirjoitti:
Näillä testeillä on oma merkityksensä ja kertoohan tuo että testin tilanteessa tulee hometta, mutta käytännössä eriste ei ole samassa tilassa. Joskus talossa sisällä kumminkin on ylipaine eli kosteutta menee muovin läpi eristeeseen. Näissä tilanteissa eristeet käyttäytyy eritavalla. Toinen kestää enemmän tilapäistä kuormitusta, kun vain välillä pääsee kuivaan.
Itse pistän sisäpuolen lisäeristeeksi pellavaa, niin muualta purueristeinen seinä johtaa tasaisesti kosteutta.vital puukuitueriste parempaa?
- pnieminen
pellava kirjoitti:
vital puukuitueriste parempaa?
eristeen massa ratkaisee eristyskyvyn ja lävivuodon, se on fakta. jos puukuitueriste on kivivillan painoista, eristää se kiinteänä rakenteena tasan yhtä hyvin kuin kivivilla. eristyskyky on kaikissa eristeissä sama, kunhan seinävahvuutta voidaan muuttaa kompensoimaan kiinteämpien villojen massa. kun koittaa aika jolloin eristeeseen pääsee ilmavuotoja 20-30vuoden kuluttua, alkaa eristeen homeenestokyky ja oma läpivuotohyvyys ratkaista eristämiskykyä.
eli suomeksi parasta ja huonointa villaa ei ole olemassakaan, käytökohteen jokin arvoperuste on sopiva määre mistä vaadittu materiaali valitaan, kuten museorakentaminen ja jäkälän sekä pellavaisen käyttö, silloisten rakennusten runkorakenne vaatii niitä edelleen käyttämään, nykyisten rakennemääräysten mukaisesti koostetut pellava ja puukuitueristeet eivät teholtaan vielä mineraali ja kivivillojen veroisia ole, tuskin koskaan näin ole tarkoituskaan olla. - pellava
pnieminen kirjoitti:
eristeen massa ratkaisee eristyskyvyn ja lävivuodon, se on fakta. jos puukuitueriste on kivivillan painoista, eristää se kiinteänä rakenteena tasan yhtä hyvin kuin kivivilla. eristyskyky on kaikissa eristeissä sama, kunhan seinävahvuutta voidaan muuttaa kompensoimaan kiinteämpien villojen massa. kun koittaa aika jolloin eristeeseen pääsee ilmavuotoja 20-30vuoden kuluttua, alkaa eristeen homeenestokyky ja oma läpivuotohyvyys ratkaista eristämiskykyä.
eli suomeksi parasta ja huonointa villaa ei ole olemassakaan, käytökohteen jokin arvoperuste on sopiva määre mistä vaadittu materiaali valitaan, kuten museorakentaminen ja jäkälän sekä pellavaisen käyttö, silloisten rakennusten runkorakenne vaatii niitä edelleen käyttämään, nykyisten rakennemääräysten mukaisesti koostetut pellava ja puukuitueristeet eivät teholtaan vielä mineraali ja kivivillojen veroisia ole, tuskin koskaan näin ole tarkoituskaan olla.niinkään eristekyky vaan käyttö turvallisuus
- pnieminen
pellava kirjoitti:
niinkään eristekyky vaan käyttö turvallisuus
käyttöturvallisuus = kokonaishyvyysaste, siihen vaikuttaa kaikki, ei eristeistä mitään irtoa huoneilmaan, ja palamaton ja homehtumaton on tällöin paras, ellei runkokuvat jo ole valmiina jolloin muutos eri vahvuudelle melko vaikea.
- ytredutute
seinään unohda luomoilu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232