Olen tässä noin vuoden verran tutustunut Mandrake ( Mandriva nyk. ) Linuxiin, ja käyttelen koneessani 10 Officialia. JÄrjestelmä vaikuttaa aivan loistavalta. Tarpeitani ovat surffaus ja dokumenttien teko OpenOfficella.
Haluaisin siirtyä nyt täysipäiväisesti tuon Linuxin pariin. Ainoa ongelmani, tai oikeastaan huolenaiheeni on OpenOfficen ja Wordin yhteensopivuus. Kokeilin tallentaa OO:lla .doc-muotoon, mutta saan jotain varoituksia, että tietoa voi hävitä tallennettaessa .dociin. Oletusmuotohan tässä on se swf tai swd ( korjatkaa vain, en ole varman )
Ongelma on siinä, että koulussa kaikki koneet ovat Wordillä varustettuja, ja niillä ei voi avata sitä OO:n oletusmutoa, joten OO:lla joutuisi tallentamaan .dociksi, mutta pelko on siitä datan häviämisestä ( ilmoitus tallennettaessa )...
Haluaisi siirtyä täysipäiväisesti Linuxiin, mutta ne yhteensopivuusongelmat...
10
727
Vastaukset
Puhun nyt vain vähäisellä kokemuksella, mutta itse en ole koskaan saanut OO:lla aikaan dokumenttia, joka ei olisi tallentunut oikein .doc-muotoon. Käsittääkseni ongelmia aiheuttavat mahdollisesti vain eksoottisemmat piirteet, joita ei keskivertokäyttäjä juurikaan tarvitse.
Jos nuo yhteensopivuusongelmat huolestuttavat, niin voithan aina tallentaa dokumenttisi ensin itsellesi OO:n oletusformaatissa ja sitten tallentaa kopion .doc-muodossa Wordillä työstöä varten. Jos jotakin katoaa muunnoksessa, on se edelleen tallessa alkuperäisessä dokumentissa.- sss
Itse olen tehnyt myös hyvällä menestyksellä dokuja, jopa automaattiset sisällysluettelot, jne, toimivat OO:ssa(itse asiassa paremmin kuin xp officessa, siellä sisällyksen marginaalien leveys ei suostunut muuttumaan millään, mutta OO:ssa ei ongelmia).
- Näsä
sss kirjoitti:
Itse olen tehnyt myös hyvällä menestyksellä dokuja, jopa automaattiset sisällysluettelot, jne, toimivat OO:ssa(itse asiassa paremmin kuin xp officessa, siellä sisällyksen marginaalien leveys ei suostunut muuttumaan millään, mutta OO:ssa ei ongelmia).
Ei ole juuri ongelmia ollut.Oo on kehittynyt vakaammaksi muutaman vuoden takaisesta ja yhteensopivuus wordin kanssa on mielestäni hyvä.
- pöhö
Näsä kirjoitti:
Ei ole juuri ongelmia ollut.Oo on kehittynyt vakaammaksi muutaman vuoden takaisesta ja yhteensopivuus wordin kanssa on mielestäni hyvä.
hyvin on toiminut mullakin ainaskin uudemmat versiot
- mehulinko
onkelmia on jos yrittää aukasta .doc- tiedostoa oo:lla. tai ei niinkään ongelmia mutta tähän asti mulla on ollu aina sarkaimet päin hanuria...ja nyt kun muistelen niin sama pätee myös kun yritän tallentaa oo:lla doc-tiedostoksi ja avaan wördillä niin on komian näköstä.
- Russell
Vaikka Linux-fanit sitä kovasti hehkuttavatkin, ei noitten yhteensopivuus kovin kummoista vielä ole. Eli jos jotain kovin erikoisia muotoiluja sisältäviä dokkareita joudut muokkaamaan, niin varaudu siihen että ne eivät enää wordilla aukea, tai ainakaan näy oikein.
En tiedä olisko officea mahdollista ajaa jollain emulaattorilla Linukassa, mutta se tuntuisi järkevimmältä ratkaisulta.
Jos siirryt käyttämään OpenOfficea, niin kannattaa kopypeistata tekstit docin lisäksi txt tiedostoon ja roikottaa sitäkin mukana ( mahdolliset kuvat erillisinä tiedoistoina). Itelläni meinasi nimittäin joskus käydä kylmät, kun piti aamulla printata koulussa raportti (deadline klo 9:05), eikä docci auennutkaan. Sellaisessa tilanteessa on ihan kiva, että saa edes raakatekstin esiin, josta voi sitten hiki hatussa muokata äkkiä standardin mukaisen docin.
Btw, wordi voi muuten joskus seota pelkästään eri wordin versiolla tehdystä docista. Eli jos wordi ei ole yhteensopiva edes itsensä kanssa, niin huonolta näyttää...- user
"standardin mukaisen docin"
Onko olemassa standardin mukaista docia?
Eihän doc toimi edes MS:n omissa ohjelmissa.
Minulla ei ole ollut OO:lla/Starofficellä mitään ongelmia, mutta enpä ole macroja tarvinnut.
Staroffice on parempi, mutta sitä ei enää saa ilmaiseksi.
"Hauskaa" kuitenkin on, että kun XP tuli oli monen koneen mukana kasa MS-ohjelmia, tyypillisesti Works ja word, jotka kyllä asentui, mutta kaatui heti käynistettäessä.
Kuitenkin jokaisen koneen mukaan tungetaan aina kasa MS:n ohjelmia, vain siksi, ettei vahingossakaan kilpailijoita käytettäisi.
Alkuperäiselle kysyjälle:
Mitä maksaa jos kokeilet?
Jos sinulla on kone kokeilla niin et menetä mitään kuin hieman aikaa ja sittenhän sen tiedät.
Tämä on nyt minun kolmas Suseni, enkä ole muuta tarvinnut. Olen käyttänyt versioita 7.1, 8,1 9,1-9,2. - Russell
user kirjoitti:
"standardin mukaisen docin"
Onko olemassa standardin mukaista docia?
Eihän doc toimi edes MS:n omissa ohjelmissa.
Minulla ei ole ollut OO:lla/Starofficellä mitään ongelmia, mutta enpä ole macroja tarvinnut.
Staroffice on parempi, mutta sitä ei enää saa ilmaiseksi.
"Hauskaa" kuitenkin on, että kun XP tuli oli monen koneen mukana kasa MS-ohjelmia, tyypillisesti Works ja word, jotka kyllä asentui, mutta kaatui heti käynistettäessä.
Kuitenkin jokaisen koneen mukaan tungetaan aina kasa MS:n ohjelmia, vain siksi, ettei vahingossakaan kilpailijoita käytettäisi.
Alkuperäiselle kysyjälle:
Mitä maksaa jos kokeilet?
Jos sinulla on kone kokeilla niin et menetä mitään kuin hieman aikaa ja sittenhän sen tiedät.
Tämä on nyt minun kolmas Suseni, enkä ole muuta tarvinnut. Olen käyttänyt versioita 7.1, 8,1 9,1-9,2.""standardin mukaisen docin"
Onko olemassa standardin mukaista docia? "
Tarkoitin siis asiakirjastandardin mukaista dokkia, eli sitä asettelua jota korkeakouluissa on pakko palautettavissa dokumenteissa käyttää. Kun teksti on vain "raakana" txt:nä, niin tekstin joutuu toki muokkaamaan wordissa (tms.) tämän standardin mukaiseksi ennenkuin opettaja hyväksyy sen. Näin ainakin meillä siis.
- Antti
Olen käyttänyt "täysipäiväisesti" linuxia jo useamman vuoden. Documenttien siirtäminen OpenOfficen ja MS Officen välillä ei ole aiheuttanut mitään käytännön ongelmia (sillä tarve on ollut erittäin vähäistä).
En tiedä tilanteestasi, mutta jos tarve on saada kotona kirjoitettu teksti näkymään koulussa, kannattaa se tallentaa OpenOfficella suoraan PDF:ksi. Jos tarvitset ehdottomasti MS Officea, niin sen ajaminen linuxissa onnistuu parhaiten CrossOver Officella (http://www.codeweavers.com/products/cxoffice/).
Ja vielä lopuksi. Itsekin huomasin alussa kaipaavani Windowsissa tutuksi tulleita ohjelmia. Mielestäni tällaiset ongelmat ovat yleensä itseaiheutettuja sillä tarvitsemani ohjelmat linuxissa ovat olleet vähintään yhtä hyviä kuin windowsin vastaavat ja kaikkea mitä käytän linuxissa ei edes taida saada windowsille. - jaan
Itse olen tallennellut .rtf:ksi (niin wordissa kuin OO:ssa) ja yleensä ihan hyvin toiminut. Tuon kai pitäisi olla suhteellisen yleinen, eli tekstin pitäisi aueta eksoottisemmissakin tekstinkäsittely-ohjelmissa, mutta täysin varmaa en tähän osaa sanoo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata1093233Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2482046Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois631974- 1361869
Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641382- 961285
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻931247- 611205
- 591177
- 701063