Urheilun kiihkoon en lähde mukaan

N2005

Kuvittelin eilen illalla, miltä Aki Parviaisesta ja Tero Pitkämäestä tuntuu yleisön "kannustus". Onko se paremminkin vaatimus, paine, joka panee yrittämään liikaa, jolloin heiton rentous ja rytmi katoaa, ilokin on poissa, ja kaikki on kauhean huudon ja kiljunnan sekaista kaaosta mielessä. Keskittyminen häiriintyy. Ne tärkeät "pointit", jotka sinun on muistettava, jotta heitto onnistuisi, unohtuvat. Tulee paha olo, hätä. Ja kansa senkun "kannustaa" lisää: SINÄ ,juuri SINÄ olet meidän AINOA toivomme, heitä nyt se 90 metriä, niinkuin silloin Norjassa ! ----Mutta Norjassahan ei ollut kokonaista katsomollista suomalaista alemmuudentuntoista porukkaa, jonka olisi saatava omia sinun voittosi itsetuntonsa korvikkeeksi ! Yleisö, suuri monipäinen hirviö kiljuu niin että hampaat putoilevat suusta ja kieli on pitkällä ja silmät pullistuvat päästä.

Olisinpa alkanut harrastaa formuloita, panisin silentat korville, auton vonkumaan ja katoaisin mutkaista tietä näkymättömiin !

20

813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kässäsi, että siinä meni ehkä AINOA mitalimahdollisuutemme.

Huikea urheija Pitkämäki ehtii kyllä vielä. Tyylikäs jätkä, urheijamainen, 195cm.
      Vanhoilta keihäsmestareilta tuli enemmän epäilyjä, mutta varmaan kannustustakin.

Lahden mömmökisojen jälkeen paras hehku kyllä häippäs koko huippu-urheilusta.

• N2005

Teron äiti sanoi kauniisti etukäteen aamupäivällä haastateltaessa, etä hänestä on hyvä, jos Tero on 12:n parhaan joukossa ! Viisas ja hyvä äiti.

Kaikista maailman ihmisistä 12:n parhaan joukossa oma poika! Eikö ole hyvä?

Ja Tero OLI maailman neljänneksi paras. Eikö se ole mitään, hyvä pistesijoitus.

MIKSI olette pettyneitä?

• N2005 kirjoitti:

Teron äiti sanoi kauniisti etukäteen aamupäivällä haastateltaessa, etä hänestä on hyvä, jos Tero on 12:n parhaan joukossa ! Viisas ja hyvä äiti.

Kaikista maailman ihmisistä 12:n parhaan joukossa oma poika! Eikö ole hyvä?

Ja Tero OLI maailman neljänneksi paras. Eikö se ole mitään, hyvä pistesijoitus.

MIKSI olette pettyneitä?

Riittäisivät jos Ruotsi olisi meitä huonompi! Nytkö sillä on jo 3 keltaista - pitää lohduttautua, että; naisten tuomia.
        - - - toivottavasti tässä tapauksessa sillä olis yhteyttä yhteen nesteeseen!!

Nämä MM-kisat tullaan muistamaan sadekisoina.
        Muuten. Venäläisetkin ovat narisseet safkoista.

Totta T.P on toistaiseksi Suomen paras!

• Olen aina ollut urheiluintoinen ja varsinkin henkilökohtaiset lajit ovat sydäntäni lähellä.

Moottoriurheilu on minulle hiukan vierasta koska niissä liikutaan moottori voimalla eivätkä autot ole samanlaisia.

Urheilun piirissä kasvaa taerveitä ihmisiä, jotka työelämässäkin osaavat ja uskaltavat ja jaksavat enemmän kuin muut, huumehörhöilykö olisi parempaa?

Urheilussa paremmuus mitataan selvin numeroin, sekunnein, metrein tai kg:oin.

Taiteessa mitataan paremmuus subjektiivisesti ja tulokset riippuvat arvostelijoista.

Menestyvien urheilijoiden kautta me olemme kovia tyttöjä ja poikia, ehkä huonojakin häviön hetkellä.

Katsojat urheilukilpailuissakin elänevät jonkinlaisesa joukkopsykoosissa kuin uskonnollisissa tilaisuuksissa t.m.s., terveemmällä tavalla kuitenkin kuin nuoret rock-konserteissa, humalassa ja huumeessa.

Suuret palkkiot ja urheilun avulla saatu suuri maine, ovat pilanneet urheilun ja tuoneet siihen dopingin.

Tulipa taas jaariteltua!

• N2005

eläytyen...
        Kyllä paine on silloin liian suuri, jos sinä olet ainoa toivo !
        {Ja paras hän on tähän mennessä ollutkin.}
        Totta puhut, uskonnollinen joukkopsykoosi on varmaan samaa kuin urheilukiihko. Sekin tuntuu minusta vastenmieliseltä, en lähde sellaiseen mukaan. Kuitenkin kiihkoilija pääsee siinä vähemmällä, häntä se varmaan innostaakin, samoin kuin rock- muusikkoa.
        Mutta tuossa lajissa keskittyminen on niin tärkeätä, se on pienestä kiinni, onnistuuko heitto 100% :sti vai jääkö hiukan vaille.
        Liika yritys saattaa viedä rentouden ja rytmin.
        Ja nämä tyhmien toimittajien kysymykset: "Et kai enää stadionille mene?" ---(ihan kuin hän olisi tehnyt jotain häpeällistä!!!!!)----hän on kuitenkin Suomen paras nyt !
        Että asennevammoja suomalaisilla, se on minun mielipiteeni.

• paikkaansa puoltaa,mutta minä en myöskään jaksa lämmetä nykyiselle menolle.
        Muistan vielä Hasun ,Takalon,Rantasen ym. sen aikaisten kovat suoritukset ja niitä muistan seuranneeni innollakin ja nosti kummasti itsetuntoa olla suomalainen.
        No ei se suomalaisuuden tunne ole mihinkään hävinnyt ja tottakai olen ylpeä urheilijoistamme,,minäkin.

Ne lieveilmeet,katsomossa huutamassa kaljatölkistä litkivät miehet ,parempia ja parempia suorituksia vaatien ja sitten se suuri pettymys,kun ei tuloksia tule.
        Miten urheilija tämän kestää, ja miten "me" teimme sen ,kun urheilija onnistuu.Huh,,

Ilosuus puuttuu,hampaat irvessä pitää tulosta tehdä ja kuitenkin urheilun tulisi olla hauskaa ja rentouttavaa.
        Anteeksi Ruuneperi,minä nyt vähän tässä yritän mielipiteitäni tuoda,josko mitään ymmärränkään ja siinä olen mielelläni samaa mieltä ,että vaihtoehtona huumeet tai urheilu,viimeksimainittu ehdottaomasti.
        Toivoisin ,että entiajan reilu"mies miestä" vastaan olisi se mitä mitattaisiin, ei aina voitto pääasiana,vaikka siitä kilpaillaankin,hyvä yritys olisi myös nostettva kunniaan.

Autourheilu saa minulta huonot pisteet monestakin syystä ,joita en rupea selvittämään.

• N2005
        SkillaN kirjoitti:

paikkaansa puoltaa,mutta minä en myöskään jaksa lämmetä nykyiselle menolle.
        Muistan vielä Hasun ,Takalon,Rantasen ym. sen aikaisten kovat suoritukset ja niitä muistan seuranneeni innollakin ja nosti kummasti itsetuntoa olla suomalainen.
        No ei se suomalaisuuden tunne ole mihinkään hävinnyt ja tottakai olen ylpeä urheilijoistamme,,minäkin.

Ne lieveilmeet,katsomossa huutamassa kaljatölkistä litkivät miehet ,parempia ja parempia suorituksia vaatien ja sitten se suuri pettymys,kun ei tuloksia tule.
        Miten urheilija tämän kestää, ja miten "me" teimme sen ,kun urheilija onnistuu.Huh,,

Ilosuus puuttuu,hampaat irvessä pitää tulosta tehdä ja kuitenkin urheilun tulisi olla hauskaa ja rentouttavaa.
        Anteeksi Ruuneperi,minä nyt vähän tässä yritän mielipiteitäni tuoda,josko mitään ymmärränkään ja siinä olen mielelläni samaa mieltä ,että vaihtoehtona huumeet tai urheilu,viimeksimainittu ehdottaomasti.
        Toivoisin ,että entiajan reilu"mies miestä" vastaan olisi se mitä mitattaisiin, ei aina voitto pääasiana,vaikka siitä kilpaillaankin,hyvä yritys olisi myös nostettva kunniaan.

Autourheilu saa minulta huonot pisteet monestakin syystä ,joita en rupea selvittämään.

Terve meno, sitä peräänkuulutan minäkin!

Nyt ihmetyttää nuo menestyneet, Nykänen ja Viren, -- molemmat myymässä mitaleitaan !

"Epäurheilijamaista" käytöstä minusta!

Mutta: tuskin pystyn mitään kiihkoa vastaan vaikuttamaan, se on samaa kuin yrittäisi tuulimyllyjä vastaan taistella, joten se siitä.

Toivottavasti en aiheuttanut pahaa mieltä! Sitä en tahdo. Yritin vain eläytyä urheilijan suoritukseen, nähdä asian hänestä käsin.

• sarkikala
        SkillaN kirjoitti:

paikkaansa puoltaa,mutta minä en myöskään jaksa lämmetä nykyiselle menolle.

on ehdottomasti kun Lasse Viren voitti 5000 m:n ja 10000 m:n juoksut olympiakisoissa vuosina 1972 ja 1976. Puhtaudesta en sano mitään, mutta uskon siihen kuin kiveen. Nyt kuitenkin, kun siitä ajasta on kulunut 30 vuotta, niin sankari itse haluaa myydä mitalinsa, jos saa riittävästi rahaa niistä. Hävettää sekä sankarin että Suomen urheilun puolesta!

• Kolli

Se, että urheiluun on tuotu raha, selittää dopingin käytön. Jos urheiltaisiin entisaikojen lailla ilman rahaa, ei dopingista olisi tietoakaan.
        Eikä urheilemiseen tarvitse kummoisia varusteita, riittää, kun on metsäpolku, jota myöden lähtee juoksemaan.
        Eivät kenialaiset ihmemiehiä ole, he vain joutuvat juoksemaan lapsesta lähtien. Täällä nuori teini-iän saavuttaessaan rupeaa istumaan autossa.

• N2005
        Kolli kirjoitti:

Se, että urheiluun on tuotu raha, selittää dopingin käytön. Jos urheiltaisiin entisaikojen lailla ilman rahaa, ei dopingista olisi tietoakaan.
        Eikä urheilemiseen tarvitse kummoisia varusteita, riittää, kun on metsäpolku, jota myöden lähtee juoksemaan.
        Eivät kenialaiset ihmemiehiä ole, he vain joutuvat juoksemaan lapsesta lähtien. Täällä nuori teini-iän saavuttaessaan rupeaa istumaan autossa.

Silti: selittääkö se esim. mitalien myynnin?

Onko kyse aggression osoituksesta? (lähinnä?)

• N2005

"Suomen Urheiluliitto odotti yhtä mitalia ja neljää pistesijaa ja mitalin piti tulla miesten keihäänheitossa..."

Enää typerämpää tekstiä ei voi olla.

• Irina

Nykäsen Mattia tai Virenin Lassea, t.s. toivon, että hän jättää kilpaurheilun ja hankkii perheen (mikä ihana isä hänestä tuleekaan!) ja kuntourheilee vaimonsa ja lastensa kanssa kaiken ikäänsä.( Sateinen, pimeä stadion joskus anno Domino -05 saa jäädä nuoruuden hairahdukseksi,josta voi joskus kertoa lapsille takkatulen loisteessa.) - Joku kunnon ammatti vain ja normaalia kivaa elämää!---Aamen. (Tämä oli rukoukseni.)

• sarkikala

voit pistää samalle viivalle Nykäsen ja Virenin? Eikö Virenillä ole perhettä ja kunnon ammattia? Nykäsellä on myös ollut perhe, mutta istuu nyt vankilassa. Eihän heitä kahta voi varrata toisiinsa ja Pitkämäellä on vielä 15 vuotta aikaa ennenkuin hän lopettaa urheilun.

• N2005
        sarkikala kirjoitti:

voit pistää samalle viivalle Nykäsen ja Virenin? Eikö Virenillä ole perhettä ja kunnon ammattia? Nykäsellä on myös ollut perhe, mutta istuu nyt vankilassa. Eihän heitä kahta voi varrata toisiinsa ja Pitkämäellä on vielä 15 vuotta aikaa ennenkuin hän lopettaa urheilun.

Tämä seikka samoinkuin jotkut haastattelupuheenvuorot ovat saaneet huolestumaan: millainen tulee menestyneestä urheilijasta Suomessa. Samaan läjään laittaisin vielä Paavo Nurmenkin. Anteeksi kovasti etukäteen, ei millään pahalla.

Ulkomaisista monet säilyttävät jonkin hienoimman kerroksen ihmisyydestään, vaikkapa Emil Zatopek tai Sergei Bubka, tuo 6-kertainen seipään MM-kultamitalimies, joka oli nyt Suomessa käymässä näissä kisoissa.

• sarkikala
        N2005 kirjoitti:

Tämä seikka samoinkuin jotkut haastattelupuheenvuorot ovat saaneet huolestumaan: millainen tulee menestyneestä urheilijasta Suomessa. Samaan läjään laittaisin vielä Paavo Nurmenkin. Anteeksi kovasti etukäteen, ei millään pahalla.

Ulkomaisista monet säilyttävät jonkin hienoimman kerroksen ihmisyydestään, vaikkapa Emil Zatopek tai Sergei Bubka, tuo 6-kertainen seipään MM-kultamitalimies, joka oli nyt Suomessa käymässä näissä kisoissa.

mitä vika on Lasse Viren'issä! Kiitos!

• Kiitollinen, mutta.....
        sarkikala kirjoitti:

mitä vika on Lasse Viren'issä! Kiitos!

mutta kiinnostuneena kysyisin sinulta, että onko aiheellista aina kiittää, jokaisen kysymyksensä jälkeen? Emmehän tee niin normaalissakaan kasvoista kasvoihin kontaktissa ollessamme.

En myöskään nyt tahdo olla näsäviisas, mutta tuntuuko sinusta, että annat vaikutelman sivistyneestä ihmisestä kun kiittelet...mielestäni turhissa paikoissa?

• sarkikala
        Kiitollinen, mutta..... kirjoitti:

mutta kiinnostuneena kysyisin sinulta, että onko aiheellista aina kiittää, jokaisen kysymyksensä jälkeen? Emmehän tee niin normaalissakaan kasvoista kasvoihin kontaktissa ollessamme.

En myöskään nyt tahdo olla näsäviisas, mutta tuntuuko sinusta, että annat vaikutelman sivistyneestä ihmisestä kun kiittelet...mielestäni turhissa paikoissa?

on sama asia kuin kirjoittaisi että "Voisitko ystävällisesti kertoa minulle mikä vika on Lasse Viren'issä!" Lyhyempi vain!

• N2005
        sarkikala kirjoitti:

on sama asia kuin kirjoittaisi että "Voisitko ystävällisesti kertoa minulle mikä vika on Lasse Viren'issä!" Lyhyempi vain!

Olenhan puolestani jo kertonut aikaisemmassa viestissäni sen ,mitä kyselet nyt. Voitko lukea sen?

• gentlemanneja
        N2005 kirjoitti:

Synnynnäisiä gentlemanneja molemmat, eikä heitä ole palvonta pilannut!

Ihminen ei voi luonnettaan kätkeä.

• rietrikki

Että urheilija urheilee omasta vapaasta tahdostaan, vaikka se ulospäin joskus näyttää siltä että, häneltä vaaditaan. Kyllä hän itse omasta tahdostaan haluaa edetä urallaan. Yksi tykkää yhdestä toinen toisesta ammatista. Olkaamme vain tyytyväisiä että, tämänkin alan ammattilaisia on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22