Uskonto ja arki

Tuuli

Miten uskontonne ovat vaikuttaneet elämäänne? Onko siitä ollut haittaa opiskelu/työpaikalla? Entä niitä positiivisia ja negatiivisia kommentteja?

Itse juuri muutin omaan kämppään, ja aloin vasta pitämään pentaani arkikäytössä (perheeni sisällä vallitsee näkemys, että niin kauan kun kodin katon alla on, ei uskonnoilla ole mitään sijaa, ei edes kristinuskolla)

Kokemuksianne, kiitos :)

9

1701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä wicca juttu, ei elämääni paljoa ole vaikuttanut erilaisesti, sillä ainoastaan kolme ihmistä kaveripiiristäni tietää sen että olen wicca.

      Vanhemmille en ole koskaan edes yrittänyt kertoa sillä tiedän heidän liittävän sen saatananpalvontaan yms. Joten mieluummin olen kertomatta (vaikka hyvähän se olisi jos väärät luulot menisivät pois..)

      Nykyisessä harjoittelupaikassa ei edes tiedetä uskonnostani, eikä sitä missään ole edes kysytty ja muutenkin uskonto on oma asia, eikä muiden.

    • Eli joo. Positiivisia/negatiivisia kommentteja ei pahemmin tule sillä vain muutama ihminen tietää wiccalaisuudestani. Ja aika moni niistä jotka tietävät että olen wicca, ovat itsekin wiccoja. Esimerkiksi vanhempani eivät tiedä wiccalaisuudestani yhtään mitään, juuri sen takia että äitini on harras kristitty joka luultavasti liittäisi wiccalaisuuden saatananpalvontaan.

    • luminara

      Tässäpä joitain omia kokemuksiani asiasta. Eli perheeni, ystävät ja sukulaiset ovat asiasta kuultuaan ottaneet sen erittäin rennosti (tosin kaikki sukulaiset eivät tiedä edes minun olevan wicca)Jotain "sinähän oletkin noita" -tyyppistä vitsiä on kyllä tullut mutta sellaises hyvässä huumorihengessä vain... Jossain määrin kyllä miellänkin itseni jonkin tason noidaksi :) En sitten miten käy nyt kun lähden taas vaihteeksi opiskelemaan, mutta innolla otan haasteen vastaan!Ai niin appiukolla on ollut jotain, ei niin hirveä negatiivista mutta kuitenkin, ajattelua oli vaan kuulemma sanonut asiasta kuullessaan että "eikös ne ole niitä jotka uskoo jälleensyntymään?" tosin silläkin rintamalla asia on jäänyt siihen ainoaan kertaan toistaiseksi, saa nähdä mitä sitten tapahtuu kun päästään mahdollisiin häihin tai lasten nimeänisiin. Että tällaista meillä päin. En ainakaan vielä ole kohdannut suurempia vastustuksia.

      • luminara

        eli olen maininnut tästä jotain jo aikaisemmin mutta ne opiskelun myötä tulleet kaverit, jotka nyt tietävät minun olevan wicca, suhtautuvat asiaan todella normaalisti eikä siis mitään erikoisia "noita- kuvioita" tai vastaavia ole havaittavissa. Asiasta ei siis sen kummemmin ole puhuttu sen erään saunakeskustelun jälkeen, elämä ja opiskelu on jatkunut, sillä rintamalla, täysin normaalisti ja hyvä niin.


    • Ibis

      Ja sitä kautta tienne on ehkä (?!) helpompi.Minä tutustuin VICCA-uskontoon/elämäntapaan opiskellessani korkeakoulussa -70 luvulla, eli hyvällä syyllä voin sanoa olleeni "yksinäisen tien kulkija". Te nuoret olette onnekaita siinä suhteessa että teillä on aikalaisia joiden kanssa voitte jakaa elämänkäsityksenne. Minulle vicca on merkinnyt kokonaisvaltaista elämän kunnioitusta, niin pienessä kuin suuressa! kaikein kammottavimmalta minusta on tuntunut "vanhana noitana" että Vicca on liitetty julkisessa keskustelussa satanismiin/saatananpalvontaan. Minä olen kokenut että Vicca on juuri sellainen ajatus-suunta joka antaa oikeuden elää/kunnioittaa elämää/edesauttaa elämän syntymistä/ suojelee elämää.

      • pakana

        kirjoitetaan muuten tuplaveellä. Olishan tässä ollut 30 vuotta huomata tuokin, jos seitkytluvulta asti olet wiccaa harjoittanut.


      • Ibis
        pakana kirjoitti:

        kirjoitetaan muuten tuplaveellä. Olishan tässä ollut 30 vuotta huomata tuokin, jos seitkytluvulta asti olet wiccaa harjoittanut.

        Nyt tuli kardinaalimoka!! V:stähän se elämä on aina ollut kiinni...minun piti kirjoittamani että
        VIKKA..! tovotavtsti papana on tytyvänen nku kiliopi ons kunosa,tovotvasti ei tulluna pahaa traumaa...


      • Ageman

        Hei Ibis, ja muut.
        Juolahti mieleen, että “wicca” ja “wigga”; samankaltainen nimi ehkä aiheuttaa sekaannusta.
        Poikamies vm. -53.


      • loistava kuu
        Ageman kirjoitti:

        Hei Ibis, ja muut.
        Juolahti mieleen, että “wicca” ja “wigga”; samankaltainen nimi ehkä aiheuttaa sekaannusta.
        Poikamies vm. -53.

        lunto äiti on paras.ei mikään kristinusko isoine kirkkoineen tai kullattuineen prameluuksineen oleva ordodoksi. niin se on että noi on ihan turhii töllejä eikä se auta sitte kun pitäisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe