Olen juuri aloittanut lähihoitaja opiskelut, ja mietin millaisia lääkelaskut mahtavat olla? Onko ne niin vaikeita, kuin kerrotaan? Vähän panikoin niiden takia, koska en ole mikään hyvä matikassa, ja epäilen etten tule niistä läpi pääsemään, ja koulu sen takia keskeytyisi tai jotain...
Jos jollakin olis mielessä laittaa jotain lasku esimerkkejä, niin olis ihan kiva saada jotain hajua niistä..!
Lääkelaskut...
8
1995
Vastaukset
- suorittanut
Tässäpä sinulle muutama esimerkki lääkelaskuista:
Kuinka monta 5 ml.n annosteluruiskullista sisältyy 300 ml.n lääkepulloon?
Petidin ampullissa on 50 mg/ml.Lapselle annetaan esilääkkeenä 15 mg.Paljonko hän saa lääkettä millilitroissa?
Lääkkeen vahvuus on 50 mg/ml. Vaikuttavan aineen määrä on 0,6 mg/kg.Kuinka suuri on 50 kg painavan henkilön annos?- opiskeleva
Uiuiui!! Vaikuttaa tosi vaikeelta noi laskut,tuosta esimerkistä päätellen. Muutenkin niin huono matikka pää,että voi voi!! :/
opiskeleva kirjoitti:
Uiuiui!! Vaikuttaa tosi vaikeelta noi laskut,tuosta esimerkistä päätellen. Muutenkin niin huono matikka pää,että voi voi!! :/
jos nuo laskut on vaikeita, niin sulle täytyy olla kyllä vaikeita kaikki tavalliset jakolaskutkin kuus jaettuna kolmella...
- Mutta vikaa en osannut
1. 60 (jakolasku)
2. 0,3 ml
15*1 jaettuna 50= 0,3ml
3. pitäköheehän muutaa kilo määrä milleiksi..
mutta kyllä ne opet opettaa! Must nää laskut on puolet helppoja, puolet vaikeita. Mitta muunnokset vaikeimpia.(mulle) Mutta olen nämä päässyt läpi 1994, enkä varmaan pääsis enään! Paitsi tietysti opettelemalla.
PH - enkä ole edes lääkeopintoja...
Mutta vikaa en osannut kirjoitti:
1. 60 (jakolasku)
2. 0,3 ml
15*1 jaettuna 50= 0,3ml
3. pitäköheehän muutaa kilo määrä milleiksi..
mutta kyllä ne opet opettaa! Must nää laskut on puolet helppoja, puolet vaikeita. Mitta muunnokset vaikeimpia.(mulle) Mutta olen nämä päässyt läpi 1994, enkä varmaan pääsis enään! Paitsi tietysti opettelemalla.
PH50 kiloinen tarvii vaikuttavaa ainetta 30mg (0,6*50)
100mg on 2ml:ssä eli 10 mg on 0,2ml:ssä
ja lopuksi kerroin tarvittavan mg määrän 0,2:llä
vastaus on 0,6ml
meniko oikein?
- Hansu
Mä pelkäsin aikoinani tuota samaa, mutta nyt (viimeinen vuosi menossa), voin todeta, että olen niistä selvinnyt.
Luultavasti opettajat suosittelee laskun ratkaisemista joko; päättelemällä, verrannon tai päässälaskun avulla. Itselleni kätevin ja varmin tapa on ollut verrannon avulla ratkaiseminen. Toki oikean tyylin löytäminen on yksilöllistä, mutta jos sinusta tuntuu ettei matikka ole muutenkaan vahvin alasi, suosittelen verrannon opettelemista. Kyllä se siitä...! - tellu
Ei ne loppujen lopuks niin vaikeita ole. Ihan perus laskuja jotka pääsee läpi pelkällä fiksulla maalaisjärjellä. Viimeistään opettajan opetuksessa hoksaat! Ei kannata murehtia.
- marisa
Meidän luokassa on 18 oppilasta, niistä pääsi läpi 11 eka kerralla,, minä en pääsyt kun 4 kerralla.. mikä vika? se ettei osaa laskea peruslaskuja ilman laskinta eli jakolaskut on unohtuneet ja toisilla kertolaskut.. apua löytyy netistä.. hae lääkelaskentasivuilta oppia.. muista LÄÄKELASKENTA!! tAMPEREEN YLIOPISTO MUISTAAKSENI ON AUTTAJA, vERRATONTO OLI AINAKIN MULLA PARAS TAPA OPPIA..Välillä ihan oli epätoivo.. Onnea.. Kyllä se siitä!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693