11 vuotiaalle pojalle metsästyskivääri

Riitta ( 44 v. )

Hei ! Minä tässä ihan kauhistelen, kun siskoni poika sai lahjaksi vaariltaan jo ison metsästyskiväärin, jolla jo mökillä ampuu rastaita, myyriä jne....Poika on vasta 11 vuotias.
Isänsä on myös kova metsämies. Tämä isompi pyssy on hänellä ollut jo toukokuusta asti.
Sai kyllä jo alle 10 vuotiaana pyssyn, mikä oli hieman pienempi ja sillä harjoitteli jo ampumista,
toki vanhemmat valvovat jonkin verran kyseistä touhua ja 5 vuotias pikkuveli seuraa touhua vierestä. Omalle pojalleni en pyssyä ostaisi noin nuoresta, mitä mieltä muut olette ??
En edes uskalla heille asiasta mainita omaa mielipidettäni, kun ovat aina niin kärkkäitä arvostelemaan heti muiden tekemisiä myös....
t.riitta

30

3681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä3

      Metsästyskivääriä ei voi olla lapsella, kun ei saisi lupiakaan moiseen. Siksi toiseksi metsästyskivääri tai ase potkaisee niin lujaa ammuttaessa, että 11v menee nurin. Olen kokeillut, ei ole lasten lelu. Ilmeisesti on kysymys ilmakivääristä? Senkin käyttöä on valvottava, ettei tule vahinkoja.

      • Riitta

        En kyllä aseista juurikaan ymmärrä, se voi hyvinkin olla ilmakivääri, mutta on ihan ison näköinen ase 11 vuotiaan kädessä.
        Onkohan lie laillista edes antaa tuon ikäiselle pojalle jo oma ase käyttöön ?!
        Eikös ilmakiväärin tarvitse myös luvan hakea ?,
        poliisi ei ainakaan varmaan myöntäisi lupaa käyttäjän iän perusteella....

        t.riitta


      • ei lupia
        Riitta kirjoitti:

        En kyllä aseista juurikaan ymmärrä, se voi hyvinkin olla ilmakivääri, mutta on ihan ison näköinen ase 11 vuotiaan kädessä.
        Onkohan lie laillista edes antaa tuon ikäiselle pojalle jo oma ase käyttöön ?!
        Eikös ilmakiväärin tarvitse myös luvan hakea ?,
        poliisi ei ainakaan varmaan myöntäisi lupaa käyttäjän iän perusteella....

        t.riitta

        Ilmakivääri ei tarvitse lupia. Voipi olla hyvinkin aidon kiväärin kokoinen ja näköinen. Muistettava on, että kaduilla ei saa lain mukaan kulkea ase olalla, vaan ase on kuljetettava kassissa tms. (vaikka kyseessä onkin ilmakivääri)

        Lintuja tai muita eläimiä sillä ei sovi ampua. Jos osuu eläintä (tai lasta) silmään, niin näkö lähtee. Ilmakivääri ei tapa, mutta hyvä sellainen tekee kyllä kipeää. (Pystyy ampumaan kaljatölkin molemmista pohjista läpi).

        Itse sain joskus 13 vuotiaana ilmakiväärin. Ammuskeltiin sillä pahvitauluihin sopivan rauhallisella paikalla. Kivaa oli.


    • Pasi

      Jos suvussa on aseita ja lapselle on opetettu miten aseita käsitellään, niin kyllä ilmakivääri sopii hyvin tuon ikäiselle lapselle. Luvanvaraiset aseet on sitten asia erikseen.

    • äitee +4

      eikös metsästysaseeseen kuten kaikkii muihinkin aseisiin vaadita ensinnäkin täysi-ikäisyys ja aseenkantolupa? ainakin vielä viimevuonna..

      rikollista touhua siis ja sitten ihmetellään kun jotain sattuu!!

    • mieluummin hullu kuin asehullu

      onko sun mielestä normaalia, että 11-vuotias poika tykkää tappaa rastaita ja myyriä??? sitä paitsi, jos hän niitä ilmakiväärillä ampuu, se on eläinsuojelurikos, sillä ne eivät välttämättä siihen kuole, vaan haavoittuvat vain pahasti. joten otapa yhteys vaikka lastensuojeluviranomaisiin tai poliisiin tai ihan kehen tahansa, jos et itse uskalla mennä takomaan järkeä näiden asehullujen päähän! tuskin siitä edes olisi hyötyä...kokemusta nimittäin on munkin suvussa...

      eikö sua tai pojan perhettä todellakaan yhtään kauhistuta, että 11-vuotias pikkupoika heiluu aseeen kanssa, ja 5-vuotias pikkuveli on siinä mukana? ties mitä saattaa sattua! 11-vuotiaat ei hallitse liikkeitään, eivätkä varsinkaan aseita vielä niin hyvin, että touhu olisi turvallista...ja näitä vahinkojahan sattuu! mitä jos hän antaa aseen pikkuveljelleen? onko kukaan aikuinen valvomassa edes heitä?

      • äippä3

        vanhemmat valvovat vierestä. Ja kuten sanottu ilmakivääri ei ole metsästysase. Jos metsästys ja aseet ovat perheessä harrastuksena, on se hyvä aloittaa tarpeeksi ajoissa harjoittelu, että sitten isona todella osaa ja osuu maaliin. Metsästäjän on osattava ampua kuollettavasti kertalaakista, ei se ole mitään haavoittamisleikkiä.
        Taulut ovat harjoittelua varten, sen verran olen samaa mieltä. Ei tarvitse pikkulintuja ja muita otuksia ampua. Itse henk. koht. en pitäisi pahana, jos saa rotat hengiltä.


      • mieluummin hullu kuin asehullu
        äippä3 kirjoitti:

        vanhemmat valvovat vierestä. Ja kuten sanottu ilmakivääri ei ole metsästysase. Jos metsästys ja aseet ovat perheessä harrastuksena, on se hyvä aloittaa tarpeeksi ajoissa harjoittelu, että sitten isona todella osaa ja osuu maaliin. Metsästäjän on osattava ampua kuollettavasti kertalaakista, ei se ole mitään haavoittamisleikkiä.
        Taulut ovat harjoittelua varten, sen verran olen samaa mieltä. Ei tarvitse pikkulintuja ja muita otuksia ampua. Itse henk. koht. en pitäisi pahana, jos saa rotat hengiltä.

        tuli ilmi, että vanhemmat valvovat JONKIN VERRAN. se onnettomuus kun sattuu yleensä silloin, kun vanhemmat eivät ole juuri sillä hetkellä sattuneet jostain syystä valvomaan.

        sun mielestä on ihan normaalia, että 11-vuotias ampuu aseilla? kyllä sitä ehtii sitten "isonakin" harjoitella varmasti aivan tarpeeksi! hei, miksei saman tien aloiteta harjoittelemaan jo 5-vuotiaina, tulisipahan kunnolla harjoiteltua!? 11-vuotias ei edes ole niin vahva vielä, että pystyisi kunnolla pitelemään ilmakivääriä, tähtäämään sillä kunnolla, saati ampumaan..ties mihin hän sillä osuu seuraavaksi..

        ilmakivääri ei ole metsästysase todellakaan, mutta ilmeisesti poika, eivätkä edes hänen vanhempanasa ymmärrä sitä, että on rikos ampua sillä eläimiä, koska se ei ole metsästysase. ase kuitenkin, ja silläkin saa pahaa jälkeä aikaan huolimattomissa pikku kätösissä.


      • äippä3
        mieluummin hullu kuin asehullu kirjoitti:

        tuli ilmi, että vanhemmat valvovat JONKIN VERRAN. se onnettomuus kun sattuu yleensä silloin, kun vanhemmat eivät ole juuri sillä hetkellä sattuneet jostain syystä valvomaan.

        sun mielestä on ihan normaalia, että 11-vuotias ampuu aseilla? kyllä sitä ehtii sitten "isonakin" harjoitella varmasti aivan tarpeeksi! hei, miksei saman tien aloiteta harjoittelemaan jo 5-vuotiaina, tulisipahan kunnolla harjoiteltua!? 11-vuotias ei edes ole niin vahva vielä, että pystyisi kunnolla pitelemään ilmakivääriä, tähtäämään sillä kunnolla, saati ampumaan..ties mihin hän sillä osuu seuraavaksi..

        ilmakivääri ei ole metsästysase todellakaan, mutta ilmeisesti poika, eivätkä edes hänen vanhempanasa ymmärrä sitä, että on rikos ampua sillä eläimiä, koska se ei ole metsästysase. ase kuitenkin, ja silläkin saa pahaa jälkeä aikaan huolimattomissa pikku kätösissä.

        Alkuperäinen kirjoittaja tekisi viisaasti, kun huomauttaisi tuosta eläinten ampumisesta. Ja kyllä, metsästystä harrastavassa perheessä en pidä lainkaan outona, että aseiden käsittelyä ja ampumista opetellaan jo pienestä esim. noin 10 vuotiaasta alkaen ja valvotusti. Ampuminen on harrastus siinä kuin muutkin harrastukset.


      • äippä3
        äippä3 kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja tekisi viisaasti, kun huomauttaisi tuosta eläinten ampumisesta. Ja kyllä, metsästystä harrastavassa perheessä en pidä lainkaan outona, että aseiden käsittelyä ja ampumista opetellaan jo pienestä esim. noin 10 vuotiaasta alkaen ja valvotusti. Ampuminen on harrastus siinä kuin muutkin harrastukset.

        itse kuuluin teininä ampumaseuraan ja harrastin ampumista tauluun;)


      • mieluummin hullu kuin asehullu
        äippä3 kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja tekisi viisaasti, kun huomauttaisi tuosta eläinten ampumisesta. Ja kyllä, metsästystä harrastavassa perheessä en pidä lainkaan outona, että aseiden käsittelyä ja ampumista opetellaan jo pienestä esim. noin 10 vuotiaasta alkaen ja valvotusti. Ampuminen on harrastus siinä kuin muutkin harrastukset.

        mun mielestä eläinten tappaminen on vähän outo harrastus...??? ja siihen jo 11-vuotiaana opettaminen ja kannustaminen on todella vastenmielistä!

        jokainen voi opettaa lapselleen mitä haluaa, minä en ainakaan antaisi lapseni olla aseitten kanssa tekemisissä kuin vasta 18 vuotta täytettyään, enkä silloinkaan sitä katsoisi hyvällä. vaikka miten miehen perheessä harrastetaankin eläinten ampumista...


      • äippä3
        mieluummin hullu kuin asehullu kirjoitti:

        mun mielestä eläinten tappaminen on vähän outo harrastus...??? ja siihen jo 11-vuotiaana opettaminen ja kannustaminen on todella vastenmielistä!

        jokainen voi opettaa lapselleen mitä haluaa, minä en ainakaan antaisi lapseni olla aseitten kanssa tekemisissä kuin vasta 18 vuotta täytettyään, enkä silloinkaan sitä katsoisi hyvällä. vaikka miten miehen perheessä harrastetaankin eläinten ampumista...

        on harrastus. Luulisi sinullekin maistuvan hyvä pihvi tai hirvenlihapata. Ei se hirvi sinne pataan kävele.


      • mieluummin hullu kuin asehullu
        äippä3 kirjoitti:

        on harrastus. Luulisi sinullekin maistuvan hyvä pihvi tai hirvenlihapata. Ei se hirvi sinne pataan kävele.

        mieluummin kyllä syön ahtaissa oloissa rääkättyä possua :) miksi luulet, että söisin lihaa ollenkaan?

        "metsästys" ja "sorsastus" eli siis hirvien ja sorsien tappaminen ovat todella hienoja harrastuksia, joita kannustan lapsiani harrastamaan!

        metsästyksessä ei sinällään ole mitään pahaa, se on ihan tarpeellista. mutta en kyllä kutsuisi sitä harrastukseksi! musta on sairasta kutsua eläinten tappamista harrastukseksi, ihan niin kuin se olisi kivaa! tai joittenkin mielestä se näyttää olevan kivaa, mitä en sitäkään voi ymmärtää..miten joku voi saada tyydytystä elävän olennon tappamisesta? siitä ei ole pitkä matka ihmisen tappamiseen, saa varmaan vielä paremmat kiksit!


      • Rankaisija
        äippä3 kirjoitti:

        on harrastus. Luulisi sinullekin maistuvan hyvä pihvi tai hirvenlihapata. Ei se hirvi sinne pataan kävele.

        Hirven metsästyksen nyt jotenkin hyväksyn mutta
        sorsastusta en ollenkaan se pitäisi kieltää
        lailla.Muistan elävästi kuinka pienenä käytiin ruokkimassa sorsia ja oli hienoa kun joku sorsista uskalsi tulla ottamaan leivän murun kädestä.Joten aina kun joku esim työpaikalla
        puhuu lähtevänsä sorsan metsastykseen niin lähellä on että ei ole saanut meikäläiseltä
        turpaan ja kunnolla mutta kyllä mä vielä jonain päivänä jonkun niistä tai vaikka kaikki pieksen perusteellisesti.Raameja löytyy.


      • Riitta
        Rankaisija kirjoitti:

        Hirven metsästyksen nyt jotenkin hyväksyn mutta
        sorsastusta en ollenkaan se pitäisi kieltää
        lailla.Muistan elävästi kuinka pienenä käytiin ruokkimassa sorsia ja oli hienoa kun joku sorsista uskalsi tulla ottamaan leivän murun kädestä.Joten aina kun joku esim työpaikalla
        puhuu lähtevänsä sorsan metsastykseen niin lähellä on että ei ole saanut meikäläiseltä
        turpaan ja kunnolla mutta kyllä mä vielä jonain päivänä jonkun niistä tai vaikka kaikki pieksen perusteellisesti.Raameja löytyy.

        Avasin sitten suuni viikonloppuna tästä kyseisestä aiheesta, ja sain kuulla olevani "turha vouhottaja"....
        Sanoin että minusta on aika hurjaa, että poika on saanut jo ensimmäisen kerran pelata aseiden kanssa jo alle 10 vuotiaasta, ja on nyt innoissaan eläinten tappamisesta, rastaat ja myyrät jne...Vanhemmat eivät ole joka tilanteessa aina katsomassa kuitenkaan ja mitäs jos jotain sattuu sitten....T. Riitta


      • mieluummin hullu kuin asehullu
        Riitta kirjoitti:

        Avasin sitten suuni viikonloppuna tästä kyseisestä aiheesta, ja sain kuulla olevani "turha vouhottaja"....
        Sanoin että minusta on aika hurjaa, että poika on saanut jo ensimmäisen kerran pelata aseiden kanssa jo alle 10 vuotiaasta, ja on nyt innoissaan eläinten tappamisesta, rastaat ja myyrät jne...Vanhemmat eivät ole joka tilanteessa aina katsomassa kuitenkaan ja mitäs jos jotain sattuu sitten....T. Riitta

        mitä tuossa tilanteessa voi enää tehdä? ainakin olet yrittänyt! on vanhempien vastuulla, jos jotakin todella tapahtuu, siis ihmisille. näitten eläinten kärsimyksestähän ei kukaan välitä.

        mitä jos yrittäisit puhua pojalle? eikö hänestä tunnu yhtään pahalta, että eläimiä sattuu? vai onko hän jo niin paatunut, ettei tunne sympatiaa eläimiä kohtaan? eikö hän ymmärrä, että eläimillä on ihan yhtäläinen oikeus elää kuin hänelläkin, vaikka ovatkin "vain" rastaita? olisiko hänestä kiva, jos joku tulisi ja tappaisi hänet tuosta vaan ilman syytä? ihmiset ovat säälittäviä, tappavat eläimiä huvikseen! vielä säälittävämpi on tämä poika, jolle eivät vanhemmat vaivaudu opettamaan näitä asioita.


      • Riitta
        mieluummin hullu kuin asehullu kirjoitti:

        mitä tuossa tilanteessa voi enää tehdä? ainakin olet yrittänyt! on vanhempien vastuulla, jos jotakin todella tapahtuu, siis ihmisille. näitten eläinten kärsimyksestähän ei kukaan välitä.

        mitä jos yrittäisit puhua pojalle? eikö hänestä tunnu yhtään pahalta, että eläimiä sattuu? vai onko hän jo niin paatunut, ettei tunne sympatiaa eläimiä kohtaan? eikö hän ymmärrä, että eläimillä on ihan yhtäläinen oikeus elää kuin hänelläkin, vaikka ovatkin "vain" rastaita? olisiko hänestä kiva, jos joku tulisi ja tappaisi hänet tuosta vaan ilman syytä? ihmiset ovat säälittäviä, tappavat eläimiä huvikseen! vielä säälittävämpi on tämä poika, jolle eivät vanhemmat vaivaudu opettamaan näitä asioita.

        Turha minun on yrittää puhua siskoni pojalle, hänet on jo niin " aivopesty ", että puutarhan tuholaiset pitää tappaa ja innoissaan poika lähtee tätä tehtäväänsä toimittamaan aina. Siinä on esimerkkinä sitten pikkuveljelleen myös...
        No vanhemmille jo yritin puhua, tosin huonolla menestyksellä kylläkin.

        T: Riitta


      • Riitta
        Riitta kirjoitti:

        Turha minun on yrittää puhua siskoni pojalle, hänet on jo niin " aivopesty ", että puutarhan tuholaiset pitää tappaa ja innoissaan poika lähtee tätä tehtäväänsä toimittamaan aina. Siinä on esimerkkinä sitten pikkuveljelleen myös...
        No vanhemmille jo yritin puhua, tosin huonolla menestyksellä kylläkin.

        T: Riitta

        En ymmärrä miksi pitää lapsi opettaa jo niin pienestä asetta käyttämään, jos sattuu vielä se haaveri sen aseen kanssa, niin entäs sitten??

        T: Riita


      • Tikanheitto oorait
        Riitta kirjoitti:

        En ymmärrä miksi pitää lapsi opettaa jo niin pienestä asetta käyttämään, jos sattuu vielä se haaveri sen aseen kanssa, niin entäs sitten??

        T: Riita

        Minä yllätyin hurjan positiivisesti, kun luimme poikani, 12 v, kanssa jotain Roald Dahlin satu/tarinakirjaa, jossa yksi perhe harrasti metsästystä...lapseni räjähti nauramaan eikä meinannut lopettaa, kun hän piti koko ajatusta mielipuolisena; siis että noin vain ampuillaan lintuja... ja voiko sellainen HARRASTUS olla olemassa.

        Kerroin kyllä, että olen pikkutyttönä tykännyt ampua ilmakolla tarkkuutta pahvilätkään ja että veljeni metsästivät lintuja ja jäniksiä ja me syötiin ilomielin metsän antimia.

        Kun poikani täytti 10 vuotta, olisi isänsä (ex-mieheni) halunnut ostaa hänelle ilmakiväärin. En suostunut siihen mitenkään. Onneksi asiasta ei tullut kädenvääntöä, olin meinaan tyrmistynyt isän aikeista. -Eikä poika saanut tietää tästä lahjaehdotuksesta.

        Kun minä olin lapsi, meidän ampumisia ei juuri valvottu; äiti rätkytti, mutta isä ei sanonut mitään. Ei oikein voi puhua, että meillä olisi ollut turvalliset rajat minkään suhteen...jännä aihe tuo ampuminenkin! Huh!


      • tuholais torjuja

        rastaat ei ole rauhoitettuja vaan haitta lintuja joten niitä voi ampua aivan huoletta,pienoiskivääri toimii vaan paremmin rastaisiin,niitä on vaan niin vitusti että tarviis olla it tykki,korpit sais poistaa myös suojelun piiristä. Jos haluja on metsästäjäksi niin on ihan hyvä napsia rastaita se on hyvää harjoitusta mutta säännöt pitää olla myös ilmakiväärin käytössä joten hyvät neuvot nuorelle alulle.


    • että poika

      ei käytä lyijyluoteja kun ampuu puutarhan tuholaisia, luodit jäävät maahan ja siitä imeytyy lyijyä puutarhan ravintoketjuun. Lyijy on vaarallinen hermomyrkky joka jättää ihmiset vajaaälyisiksi.

      • mieluummin hullu kuin asehullu

        valitettavasti niin on tainnut käydä jo... :)


    • tulevaisuutta

      Vaikuttaa siltä, että kohta täällä eletään Amerikan nykyiseen tyyliin. Kunhan ei näistä "metsästyspojista" tule niitä tappajia. Aseet pois lapsilta!!!

    • kanuunamamma

      Kannattaisi ehkä puhua vanhempien kanssa aseen käsittelemisestä.

      ammunta on harrastuksena ihan hyvä.
      Itse aloitin harjoittelun hyvin pienenä, ensin ammuin siluetteja, tauluun, myöhemmin savikiekkoja ja metsälläkin on käyty, (tosin, metsästys ei ollut kuitenkaan minun juttuni)

      Poikani aloitti ammunnan 5 vuotiaana, ei tosin ammu myyriä, vaan tauluun.
      Ase liian painava pojalle, (ampuu kiikaritähtäimellä tarkkuutta)
      joten ase on tuettu pöytään ja poika ampuu istuallaan.
      Ikinä ei ammu ilman valvontaa, ja aseen oikeaa käsittelyä painotetaan koko ajan.

      (ja muistetaan että aseita pitäisi säilyttää lukitussa tilassa)

    • opettavat lapsilleen tappam...

      vaikka kyseessä olisi myyrät, rastaat tms.
      Sairasta.
      Ase EI kuulu lapsen käteen!!!!!!

    • metästäjä97

      Metsästyskin on harrastus yhtä hyvin voisit kuolla ompeluun. Pienenä meille annettiin jo 12v käteen 308 hirvikivääri ja sanottiin että ammu.On se maailma perkele muuttunu...

      • aktiivi metsästäjä

        Ihme juttu kun täälläkin metsästäjät rinnastetaan tappajiin.......eräät idiootit vinkuu että aseet ja metsästys pitäisi kieltää sekä kaiken huipuksi aseet pitäisi kerätä pois,ei mitään järkeä,en ikinä koskaan tule luovuttamaan ainuttakan asettani pois. Jos metsästys lopetetaan hirvikolarit tuplaantuu parin vuoden sisällä,istutetut taimikot tuhoutuu,aselupia pitäisi helpottaa metsästysaseiden osalta ei meitä vanhoja metsästäjiä ikuisesti riitä ja uusille metsästäjille aseiden hankinta on on todella vaikeaa,joten seuraavan kerran kun törmäät autolla hirveen tai peuraan niin mieti miten paljon niitä on 5-10 vuoden kuluttua,


    • öööööö

      Ei niitä rastaita saa ampua ilman lupaa. Etenkään ilmakiväärillä! Eikä niitä myyriä tai mitään muitakaan eläimiä.

    • jari puisto

      Itse sain ampua haulikolla ensimmäistä kertaa 11 vuotiaana, ihme ja kumma en lentänyt perseelleni mutta olkapää oli vähän tummunut sen jälkeen, nyt olen 17 vuotias ja on hirvikivääri, potkaisee kyllä sen verran että ei pysy 11v ihan pystyssä sellaisen kanssa.

    • Anonyymi

      Jotkut tässä keskustelussa olivat sitä mieltä ettei niin vanha eres saa lupia mutta miksi 13 vuotiaat saavat haulikkoon ja minä antaisin
      Ison puukon 2 vuotiaana 4vuotiaana ilmakiväärin ja 6 vuotiaana metsästyskiväärin

      T:pohojolainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1733
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1350
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1148
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      52
      969
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      77
      937
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      870
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe