Hullua?

maisterismies

Olen suhteellisen nuori, akateemisesti koulutettu ja hyvässä virassa valtiolla. Kaikki tuntuisi olevan hyvin, mutta...

Työni ei tunnu antavan minulle oikein mitään. Samanlaista paperien käsittelyä viikosta toiseen, tyhjänpäiväisiä kehittämisprojekteja joiden jäljiltä asiat eivät muutu miksikään, tylsiä kokouksia. Jo jonkin aikaa on tuntunut, että olin ammattia valitessani liian nuori ja kouluttauduin alunperinkin väärälle alalle. Olen siis täysin vakavissani alkanut miettiä totaalista alan vaihtoa, kouluttautumista ns. duunariksi.

Vaihtoehtoina ovat pyörineet mielessä muurari ja putkiasentaja. Julkisuudessa on puhuttu viime aikoina että molemmilla aloilla olisi odotettavissa pulaa osaajista, onko tosiaan näin? Eli mikä on ko. duunarien työtilanne _oikeasti_, kokemuksia?

Entä miten kouluttaudutaan putkimieheksi tai muurariksi, ammattikoulussa vai oppisopimuksella? Pitääkö oppisopimuspaikka hankkia itse? Suositteletteko alaa, olenko täysin pöljä kun tämmöistä mietin?

Olen kiitollinen _asiallisista_ vastauksista. En ole tekemässä mitään hätiköidysti, vaan haluan todella pohtia asiaa ensin ja kuulla mielellään muiden kokemuksia.

10

2199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-raksa

      ja syy siihen viron halpatyöntekijät muuten olisi varmaan rakennusalan kehitys ollut hyvä kun olisi pakko ollut panostaa inhimillisyyteen tekijöiden puutteen vuoksi mutta nyt tekijöitä tulee olemaan liikaa jo 5 vuoden päästä

      • hätiköi

        Mieti tarkkaan mihin oot ryhtymässä.Työ rakennuksilla ja duunarina voi parhaimillaam olla todella antoisaa,mutta nykyään ahneet pääurakoitsijat ja heidän omat valkokypärämiehet ovat tappaneet mielekkyyden työstä.Tämänpäivän sana on tuloksellisuus ja siihen näköjään pyritään keinoja kaihtamatta.Oma kokemukseni on rakennustöistä, että kaikenmaailan ammattikirjoja vaaditaan työntekijöiltä ja puhutaan hienoja asiota laadusta,mutta samaan aikaan todellisuudessa painostetaan tekemään sutta jotta tulos saataisiin vieläkin nopeammin.Todellinen uhka näissä asiossa on että työturvallisuutta ei valvota näköjään mitenkään.


      • ex-ralsa
        hätiköi kirjoitti:

        Mieti tarkkaan mihin oot ryhtymässä.Työ rakennuksilla ja duunarina voi parhaimillaam olla todella antoisaa,mutta nykyään ahneet pääurakoitsijat ja heidän omat valkokypärämiehet ovat tappaneet mielekkyyden työstä.Tämänpäivän sana on tuloksellisuus ja siihen näköjään pyritään keinoja kaihtamatta.Oma kokemukseni on rakennustöistä, että kaikenmaailan ammattikirjoja vaaditaan työntekijöiltä ja puhutaan hienoja asiota laadusta,mutta samaan aikaan todellisuudessa painostetaan tekemään sutta jotta tulos saataisiin vieläkin nopeammin.Todellinen uhka näissä asiossa on että työturvallisuutta ei valvota näköjään mitenkään.

        mutta mitäs teet enää!paskat on jo valahtanut housuihin elikkä myöhäistä jo


    • eek

      Et ole tosiaan ajatustesi kanssa yksin. Itsekin olen akateemisesti kouluttautumassa, mutta nyt viehättäisi joku duunarin homma. En ole vielä valmistunut, mutta opiskelu ei nappaa yhtään ja tässä pikku hiljaa kypsyy ajatus kouluttautua duunariksi. Kuljetusala kiinnostaisi ja ajattelin ensin kokeilla siipiäni ihan vain kuorma-autokuskina ja sitten hommata vaikka yhdistelmäajokortti, jos ala kiinnostaa. Eli rekkamieheksi tekisi mieli. Toinen ala joka kiinnostaa on rakennusala. Koulu alkaa maanantaina ja tässä juuri taistelen itseni kanssa, että mitä tulevaisuudelta haluan.

      Se on muuten totta, että nuorten pitää aivan liian nuorena "tietää" mitä haluaa isona tehdä. Minulle olisi amis sopinut paljon paremmin kuin lukio, mutta turha se enää tässä vaiheessa on katua.

    • Lelumaanlapsi

      ...enkä meinaa vaihtaa. Työskentely rakennustyömailla riippuu paljon omasta asenteesta. Niinkuin mikä tahansa työ. Listaan tähän vähäsen omasta mielestäni plussia, ja miinuksia.

      Rakentaminen on konkreettista(saa näyttää et, "minä olen tehnyt tuon!")
      Työmaat vaihtuu(ei aina sama kirjoituspöytä, tai sorvi jonka ääreen mennä)
      Haasteita(suunitelmia, ja piirrustuksia täytyy soveltaa käytäntöön)
      Uusia ihmisiä näkee lähes päivittäin
      Jokainen projekti on ihan omansa
      Onnistumiset kohottaa itsetuntoa mielettömästi
      Paljon muuta

      - Tiukat urakka-aikataulut stressaavia
      - Välillä tosi pitkiä päiviä
      - Kyllähän se vituttaa kaatosateessa, tai oikein pirun kylmällä paljain käsin tehä töitä.

      • tms.

        olisin myös mie vaihtamaan tuon turhan AMK tittelin käytännön hommiin. tuo raksa-ala kyllä kiinnostas. eikös siinä nyt muutakin voi tehdä kun ulkotyömaita. pikkufirmaan eristäjäksi...kuntokartoittajaksi..rakennusvalvojaksi..


      • edgar ehitus
        tms. kirjoitti:

        olisin myös mie vaihtamaan tuon turhan AMK tittelin käytännön hommiin. tuo raksa-ala kyllä kiinnostas. eikös siinä nyt muutakin voi tehdä kun ulkotyömaita. pikkufirmaan eristäjäksi...kuntokartoittajaksi..rakennusvalvojaksi..

        mieti nyt tosissaan haluatko ryhtyy halptyöntekijäksi


    • raksa idiooteille

      Älä nyt helvetissä vaihda ikinä rakennusalalle.

      Hullujen huonekin on parempi vaihtoehto.

    • Olet juuri sopiva.

      Rakennusala ei taida olla se tulevaisuuden ala. Ainakaan Suomalaisille.

      Pashan tekemistä pashan seassa pashalla palkalla.
      En ymmärrä miksi jotain kiinnostaa ?

      • joopa joo

        Ja kuka ne talot ja tiet sitten aikanaan rakentaa ja korjaa, virolaisetko?

        Hankkeet ovat täältä työpöydän äärestä mielenkiintoisia ja haastavia. Ja palkka vuodesta toiseen 50 000, DI:n koulutuksella. Suosittelen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe