Mitä tarkoittaa metsäpalstan kokonaisarvo, kokonaisarvon korjaus ja käypä arvo? Onko käypä arvo se hinta joka jäisi kulujen jälkeen käteen jos puut hakattaisiin pois ?
Selventäkääs vahän
5
9567
Vastaukset
- että
Kokonaisarvo on metsän erilaisten omaisuusarvojen summa. Siis metsäpohjan arvo taimikon arvo kaikkien muiden erilaisten ja eri-ikäisten puulajien arvot summattuna myös odotusarvo summataan tähän. Kuitenkin uudistuskypsän metsän arvosta on vähennettävä uudistuskulut, monesti nämä on jätetty pois jotta hinta on korkeampi. Samoin arvosta on minusta laskettava pois puun myyntivero jotta päästäisiin todelliseen kokonaisarvoon. Verokin tuntuu myyjiltä unohtuvan kun palstojen hintoja lasketaan.
Kokonaisarvon korjaus johtuu siitä, ettei ko arvot ole millään realisoitavissa joten kokonaisarvo ei ole sama kuin se arvo mikä metsästä kannattaa kenenkään maksaa, korjaus riippuu metsästä ja se voi olla huomattavan korkeakin, 25% ei ole mikään iso vielä. Jos metsä on päätehakkuukypsää niin alennusta ei tarvitse olla.
Käypä arvo on se hinta, jolla ko paikkakunnalla sellaisista palstoista käydään yleisesti kauppaa. Siis se hinta jonka palstasta vapailta markkinoilta saisi.- Kysyjä myös
Eräässä metsäpalstassa jota minulle tarjottiin ostettavaksi tuo kokonaisarvon korjaus oli -33% Minkälainen metsä tässä oli kyseessä?
- todennäkösesti
Kysyjä myös kirjoitti:
Eräässä metsäpalstassa jota minulle tarjottiin ostettavaksi tuo kokonaisarvon korjaus oli -33% Minkälainen metsä tässä oli kyseessä?
Tuskin kovin hyvälaatuinen metsä. Saattaa sisältää paljon taimikoita tai vajaatuottoisia alueita missä on paljon metsänhoitotöitä. Siis todennäköisesti mitä pienempi se kokonaisarvon korvaus on, sitä parempi metsikkö on kyseessä.
- metsänkävijä
todennäkösesti kirjoitti:
Tuskin kovin hyvälaatuinen metsä. Saattaa sisältää paljon taimikoita tai vajaatuottoisia alueita missä on paljon metsänhoitotöitä. Siis todennäköisesti mitä pienempi se kokonaisarvon korvaus on, sitä parempi metsikkö on kyseessä.
ei vajaatuottoisuus aiheuta odotusarvoja, vaan ne muodostuvat nuoren parhaassa kasvussa olevan metsän odotetusta tulevasta tuotosta. Näissä odotusarvokerroin saattaa nousta jopa lähelle 3:ea (so. tämänhetkinen käypä arvo kerrotaan laskelmassta odotusarvokertoimella). Odotusarvon korjaus on sitä suurempi, mitä enemmän tätä tulevan tuoton odotusta on puhallettu laskelmaan, korjaus ikäänkuin laskee ilmat pihalle ja pyrkii jättämään jäljelle käyvän arvon.
- Chester1
Kokonaisarvon korjaus on oleellinen osa metsänarvonmäärityksessä käytettävää summa-arvo menetelmää. Myös 100% uudistuskypsissä metsissä on korjausta käytettävä. Tälläisessa tapauksessa se on n.25%. Johtuen esim. juuri siitä että ostaja maksaa varainsiirtoveroa 4%,puun myyntiveroa ( vaikka saakin tehdä metsävähennyksen),uudistamiskustannukset jne. On myös huomioitava että arvioitu puuston tukkiosuus on varsin häilyvä arvo.Tai puustossa voi olla lahoa ym. Pääsääntöisesti kokonaisarvon korjaus on uudistuskypsillä 25%, varttuneilla kasvatusmetsillä 30%, nuorilla kasvatusmetsillä 40% ja taimikoilla 50%. Lisäksi otetaan huomioon muut tekijät esim. sijaitseeko palsta jossain metsätaipaleiden takana vai tien varressa .Metsätilan arvo on tilan metsätaloudellinen arvo.Eli euromäärä jolloin se on vielä metsätaloudellisesti perusteltua ostaa. Yleensä kauppahinnat menevät kyseisen arvon yli.
Aika usein kokonaisarvon korjaus on 30%-40%. On huomioitava että kyseessä on arvio eikä mikään tarkka määre.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442480Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961167Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131081Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298901- 66868
- 90850
- 53841
- 46829
- 53758