Kissanpentu huutaa kokoajan??

Sari

Siis meillä on nyt 3 päivää ollut kissanpentu ja miltei kokoajan se on vaan huutanut(välillä hiljempaa ja välillä tosi lujalla äänellä)yötä päivää,ruokaa on tarjolla ja vettä.vatsa on myös löysällä.Uloste lähinnä liejumaista ja limansekaista...matokuurin annoin tänään(ei madotettu todennäköisesti aijemmin)Pentu hieman ruipelon oloinen,vaikea erottaa kun on pitkäkarvainen maatiainen...mutta luut tuntuu selkeästi...mikähän tähän nyt neuvoksi??Voisiko olla jokin ruoka-allergia kyseessä?

20

4099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikävä?

      Jospa se kaipaa emoaan? Saahan se silityksiä? Kannattas tarjota samaa sapuskaa mitä saanut syntymäkodissaan.

      Löysä masukin voi kertoa tästä äidin kaipuusta. Onhan pennulla ikää jo 12 vko?

      • Sari

        silitellään yms.Ja "kasvattajan" mukaan on 12 vkoa...ja ruoka samaa mitä kasvattaja antanut.No toivon mukaan tuo nyt vaan on sitä emon kaipuuta,pentu kyllä rauhoittuu kun meidän vanha kissa tulee sen näköpiiriin,se ei nyt vaan harmiksemme ole kovin hoivaavaa tyyppiä :(


    • ...

      vierotettu emosta liian aikaisin? Maalla kun sellaista tapahtuu, kun ei oikeasti välitetä mistään mitään (prkl). Taitaa huutaa emoansa. Kissanpentu tarvitsee nyt keinoemoa, paljon hellimistä ja sylissäpitämistä. Oletko antanut juuri pennuille sopivaa ruokaa? Pentu ei pysty sulattamaan tavallisia latzeja vaan tarvitsee erityisesti kissanpennuille tarkoitettua "miedompaa" sapuskaa. Yritä keksiä myös jokin riepu tai jokin muu lämmin tai karvainen johon pääsee kaivautumaan ja jota kissa pääsee lussuttamaan. Liian aikaisin emosta vierotetuilla on suuri turvallisuuden tarve ja monella onkin tapana lussuttaa vaikka jotain villaista tai vastaavaa koko loppuikänsä. Pelkkä sylissä pitäminen ja silittelykin saattaa riittää, mutta isoina annoksina. Pentu tarvitsee just nyt sitä ihmisen läheisyyttä ja hellyyttä ja seuraa ja leikittämistä hyvin paljon, muuten siitä kasvaa epäluuloinen ja arvaamaton ja arvatenkin onneton kisuli. Jos huutaminen jatkuu ja ulosteet ovat edelleen omituisia eikä ruokahaluakaan ole, sitten vaan eläinlääkärille. Muutenkin kannattaa viedä, rokotukset ja kastrointikin kannattaa tehdä heti kun kissa on tarpeeksi iso.

      • Syö pennuille tarkoitettua

        sapuskaa ja juuri sitä mitä "kasvattaja"sanoi antaneensa ja tuo ikä juttu tuli mullakin mieleen...sanoivat kyllä sen olevan 12 vkoa,mutta ainahan sitä sanoa saa...
        Pennulla on oma"pesä" jossa karvapeitto ja kyllä se aika hyvin siellä viihtyykin...Silitelty yms. on tehty niin paljon kun vaan ehditty.Ja vettä olen sen ainakin nähnyt hyvin juovat,että tuskin nyt ainakaan kuivumaan pääsee,seurataan kuitenkin tarkasti tilannetta.Ja ruokaakin menee jonkin verran...Voi hyvinkin olla emon kaipuuta,koska hakeutuu hyin halukkaasti meidän vanhan kissamuorin läheisyyteen,tämä kun vaan ei ole kauhean hoivaamisviettinen,mutta sietää pikkuista kuitenkin.Että ehkä tämä tästä,toivottavasti rauhoittuu.


      • "maalaistollo"

        "Maalla kun sellaista tapahtuu, kun ei oikeasti välitetä mistään mitään " anteeksi nyt mutta aika rajua yleistämistä. asun maalla, todella kaukana sivistyksestä ja minulla on kolme kissaa. kaikki leikattuja madotettuja rokotettuja ja muutenkin hyvin hoidettua! pennut on yksi kissa kerran tehnyt jonka jälkeen kissa leikkautettiin ja pennut luovutin 12 viikkoisina, madotettuina ja hyvin pidettyinä! maalla kun sellasta tapahtuu, tapahtuu kaupungissakin yhtälailla. ei siis viitsitä yleistää!


      • kissikis
        "maalaistollo" kirjoitti:

        "Maalla kun sellaista tapahtuu, kun ei oikeasti välitetä mistään mitään " anteeksi nyt mutta aika rajua yleistämistä. asun maalla, todella kaukana sivistyksestä ja minulla on kolme kissaa. kaikki leikattuja madotettuja rokotettuja ja muutenkin hyvin hoidettua! pennut on yksi kissa kerran tehnyt jonka jälkeen kissa leikkautettiin ja pennut luovutin 12 viikkoisina, madotettuina ja hyvin pidettyinä! maalla kun sellasta tapahtuu, tapahtuu kaupungissakin yhtälailla. ei siis viitsitä yleistää!

        ...sattui pahasti silmään tuo samainen kommentti! ;D


      • kissikis
        kissikis kirjoitti:

        ...sattui pahasti silmään tuo samainen kommentti! ;D

        Kolmessa päivässä ei totu uuteen kotiin kukaan, tai no ehkä erittäin mukautuvainen ihminen. Meidän kollilta meni viikko kotiutumiseen ja toinen viikko sylikissaksi (oli tosin vähän arempi tapaus). Ellei ala vaikuttamaan liian sairaalta, niin on mielestäni täysin "normaalia" pienen kissan emosta erottamisesta johtuvaa hätää ja uuden paikan pelkoa.


      • ...
        "maalaistollo" kirjoitti:

        "Maalla kun sellaista tapahtuu, kun ei oikeasti välitetä mistään mitään " anteeksi nyt mutta aika rajua yleistämistä. asun maalla, todella kaukana sivistyksestä ja minulla on kolme kissaa. kaikki leikattuja madotettuja rokotettuja ja muutenkin hyvin hoidettua! pennut on yksi kissa kerran tehnyt jonka jälkeen kissa leikkautettiin ja pennut luovutin 12 viikkoisina, madotettuina ja hyvin pidettyinä! maalla kun sellasta tapahtuu, tapahtuu kaupungissakin yhtälailla. ei siis viitsitä yleistää!

        Suuresti pahoillani olen kommentistani, jos se sattui loukkaamaan. Olen itse maalta kotoisin ja nähnyt ihan kaikkea muuta kuin hyvää ja asiallista kohtelua kissoja kohtaan. Kaikki mitä olen nähnyt ei siis olekaan koko totuus, mikä ilahduttaa minua suuresti. Mutta siitä on vuosikymmeniä aikaa, kehitys ja valistus on siis mennyt eteenpäin. Hyvä.


      • Lande
        ... kirjoitti:

        Suuresti pahoillani olen kommentistani, jos se sattui loukkaamaan. Olen itse maalta kotoisin ja nähnyt ihan kaikkea muuta kuin hyvää ja asiallista kohtelua kissoja kohtaan. Kaikki mitä olen nähnyt ei siis olekaan koko totuus, mikä ilahduttaa minua suuresti. Mutta siitä on vuosikymmeniä aikaa, kehitys ja valistus on siis mennyt eteenpäin. Hyvä.

        Tosiasia on, että maalla edelleen näkee tätä surkeaa kissanpitoa, mutta mielestäni nykyisin suuntaus on paranemaan päin nuoremman sukupolven myötä. Näillä on enemmän tietoa, vähemmän luuloja, ja sitä kautta kissatkin saavat arvoisensa kohtelun. Mutta kyllä itse näin maalaisena surettaa ja v*tuttaa, kun joka paikassa törmää näihin ennakkoluuloihin, ettei maalla arvosteta kissoja muina kuin navetanvartijoina ja hiirentappajina. Meillä majailee 6 toinen toistaan mahtavampaa kissanryökälettä, ja joka iikka on madotettu, rokotettu, leikattu ja muutenkin asiallisesti hoidettu, vaikka valtaosan ajasta ulkona viettävätkin.


    • Koirakko

      Kun minulle tuli kissanpennut taloon, madotin ne kolmena päivänä peräjälkeen. Lääke oli Axilur ja annoin vain murusen per katti per päivä. Ja sen murenankin vielä hienonsin pieneksi, että varmasti meni ruuan mukana alas. (nämä olivat apteekin neuvoja pennuille)
      Sinulla, kun on vain yksi katti, ota se kainaloon öiksi ja muutenkin ole paljon sen seurassa. Kyllä se siitä rauhoittuu. Kaksitoista viikkoisena saa sitten viedä lääkäriin rokotettavaksi.
      Toivottavasti ei ole vakavasti sairas. Vie lääkäriin, jos ei madotus auta.

    • Sari

      On alkanut helpottaa...enään ei huudeta niin paljon =)Kiitokset kaikille vastanneille.

      • sip-su

        Viikon kahden kuluttua ekasta madotuksesta on syytä madottaa uusiksi, että siitä on jotain iloakin. Siitä viikon kuluttua voi rokottaa, jos ei sitä vielä ole tehty.
        Osta ruoka eläinkaupasta, ja pyydä laadukkainta penturuokaa ja ehdottoman vehnätöntä. Marketin ruuat aiheuttavat usein pennuille ja aikuisillekin ripulia.

        Jos vatsa on vielä löysä, anna Aptuksen Attapektiä, sitä saa apteekista (sitoo myrkyt suolistosta, auttaa ripuliin). Huolehdi että kissa saa tarpeeksi nestettä, ripulissa on vaarana kuihtua pois. Jos ei madotus, attapekt ja vehnätön ruoka auta, soita lääkärille. Kyseessä voi olla vaikka suolistotulehdus.


    • sacce71

      Mulla 6 pentua 3vk vanhoja ja ne huutavat,emo ei syötä niitä,en tiedä mitäå tehdä,hermo menee kohta

      • kissakoirajakani

        Nälkää ja emoa huutavat. Tarjoa lisäruokaa. Osta kissanmaitoa, ainakin citymarket,s-market ja prismat myy. Kolmen viikon ikäiselle kissanpennulle voi tarjota jo -hiukan- kiinteetä penturuokaa. Kaikki pennut itkee emonsa perään. Lämmin makuupaikka, huopa, t-paita tms johon käpertyä . Jos askarruttaa, kysy neuvoa ell.

        -Kopioitu netistä:
        Kissanpentujen ruokinta

        ¤Emon maito on kissanpentujen pääasiallinen ravinto 5-6 viikon ikään saakka. Pennut osoittavat kiinnostusta emon ruokaan 2-3 viikon iässä¤.

        Emon maidosta vieroitettaessa kissanpennun tulee syödä penturuokaa riittävästi. Vieroitus emon maidosta tulisi tapahtua vähitellen. Kissanpennun luovutusikä uuteen kotiin vähintään pennun ollessa 12 viikon ikäinen.

        Nopea kasvu vaatii paljon ruoalta. Tiivis ja maistuva penturuoka on hyvä ruoka pennuille, aikuisen kissan ruokaa pennut eivät jaksa syödä riittävästi. Lisäksi pentu oppii syömään useita pieniä annoksia kerrallaan. Kissanpentu on hyvä totuttaa erilaisiin ruokiin. Jos kissa on pentuna oppinut syömään sekä kuiva- että tölkkiruokaa, se suostuu syömään molempia myös vanhempana. Jos kissa joutuu myöhemmin syömään eläinlääkärin määräämiä erikoisruokia, ei ensireaktio välttämättä ole kieltäytyminen. Ruokien vaihtelussa tulee kuitenkin muistaa, että ruokien vaihdokset tulee tehdä vähitellen. Liian nopea ruokavalion muutos aiheuttaa helposti häiriöitä ruoansulatuskanavan toiminnassa.

        Penturuoassa on runsaammin proteiineja ja rasvaa. Penturuoassa on tasapainoitettuna kivennäisaineita ja vitamiineja kasvavalle oikea määrä.

        Kissanpennulle tulisi antaa 4-5 ateriaa vuorokaudessa vieroituksen aikaan. Purkkiruoan lisäksi voi kuivamuonaa olla jatkuvasti tarjolla. Penturuoka vaihdetaan aikuisten kissojen ylläpitoruokaan vähitellen 8-12 kk iässä.


      • soittamallaapuaheti

        Soita eläinsuojeluun/löytöeläintaloon,ja kerro ongelmastasi.He osaa neuvoa,ja jospa auttaisivat,jos et jaksa itse enää.Joku hätä niillä on jos huutavat vaika ovat syöneet....ehkä aitoa ei ole tarvittavasti,ja tarvii pulloruokkia,mutta jos et itse siihen pysty.Niin parasta pyytää eläintaloilta apua.


      • tarkkanakunporkkana

        Se pentu huusi vuonna 2005!!!


      • tarkkaakinporkkanampi

        Oleppa itse tarkempi....katso muutama kirjoitus ylenpää.Siellä on vastikää apua tarvittu.5.10.2017 ...kirjoitus,häntä täällä ovat muut neuvoneet porkkanaiseni;)


      • tarkkanakunporkkana
        tarkkaakinporkkanampi kirjoitti:

        Oleppa itse tarkempi....katso muutama kirjoitus ylenpää.Siellä on vastikää apua tarvittu.5.10.2017 ...kirjoitus,häntä täällä ovat muut neuvoneet porkkanaiseni;)

        En ole sinun porkkanaisesi. Yäk.


      • kisuttärkeineiviisastelu
        tarkkanakunporkkana kirjoitti:

        En ole sinun porkkanaisesi. Yäk.

        Kandeeis ite olla tarkka, jos siitä piikittelee muita.
        Toivotaan et aloittaja sai tarvitsemansa neuvot,ja avun misuilleen.


      • tarkkanakunporkkana
        kisuttärkeineiviisastelu kirjoitti:

        Kandeeis ite olla tarkka, jos siitä piikittelee muita.
        Toivotaan et aloittaja sai tarvitsemansa neuvot,ja avun misuilleen.

        Olen anteeksipyynnön velkaa.Toivotaan parasta.
        terkuin porkkanaisesi😊😊


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      275
      2911
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1880
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      259
      1148
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      941
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      804
    Aihe