Aivovamma

jari59

Onko koko Suomessa perhettä/äitiä jonka lapsi on vammaututunut tapaturmaisesti niin että, aivovaurio on vakava eikä lääkärit toivoa anna. Meillä on 18v tytär joka vammautui 5 vuotta sitten erittäin vakavasti mutta, nykyään hän hengittämisen lisäksi syö ja kävelee autettavasti. Olisiko joku kuka voisi keskustella vaimoni kanssa asiasta ennen kuin hän luhistuu? Puolesta epätoivoinen isä.

9

10207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivovammayhdistyksestä tai ...

      Otan osaa tapahtuneeseen.Ymmärrän, että olette eläneet todellakin raskaita aikoja! Ehkä jopa liiankin...mutta tyttärenne on silti hengissä, luojan kiitos! Itse en ole sieltä seudulta, mutta eikös aivovammayhdistyksellä ole siellä päin yhteyshenkilöä ainakin? Kysykääpä sieltä, varmasti apua löytyy!!!Ja voimia koko perheelle!

    • aivovammaliittoon
    • arkuta

      Tuttavan tyttärellä oli vakava aivovamma ja hän oli aivan väsynyt itsesyytöksiin,kun ei ollut hommannut tytölle kypärää,nyt tyttö on kuollut ja on päässyt yli.Millaisessa tapauksessa tyttönne sai aivovamman?

    • just me..

      elkää menettäkö toivoa lääkärit ei välttämättä toivoa anna kun eivät ne saa lupailla liikoja mutta tosi asiassa nekään ei tiedä mitä siellä aivoisa tapahtuu ja miten siitä kunotutuu.reippaasti vaan aivo virikkeitä ja alkaa aivot kuntoutua.siihen voi mennä aikaa kyllä.kyllä ne nuoret toipuu ja kuntoutuu niiden aivot on vuosien päästä ihan erimallilla kun ne uudistuu ja kehittyy.paljon vaa virikettä ja kuntoutusta tarvii tyttö nyt.ja vanhempien iloista mieltä.vaikkei hän puhu niin hän kyllä varmaan ymmärtää.mun veljeni tiesi kokoajan ettei pysty puhumaan ja ihmetteli sitä itsekin kun puhe ei tule.hän kertoi sen myöhemmin kun puhe alkoi tulemaan.onko tyttöänne kuntoutettu?ne aivot on niin ihmeellinen kapistus että työtä ne tekee kokoajan ja yks kaks ne oppiikin jotain uutta.jos jo kävely jotenkin onnistuu ja syöminen niin voi vielä uudistusta aivoissa tapahtua ja oppia vaikka mitä uutta!ja eihän ne entiset taidot ole hävinnyt ne on vaan aivoilta hukassa.jos vaan hyvin käy ne taidot voi myös tulla takaisin!!ja nuorilla on toivoa!!!tiedän ihmisen joka löi päänsä sillankaiteeseen ja oli monta vuotta sairaalassa ja nyt kävelee ja puhuukin jotenkin ja ihan ite pystyy toimimaan!ja hän on kuitenkin 50wee ukko.nuorilla yleensä parempi mahdollisuus.kommunikoiko tyttönne mitenkään?

      • mie

        Hei,

        olkaa yhteydessö Invalidiliiton Käpylän kuntoutuskeskukseen, jossa on lääkäreillä/ neuropsykologeilla puhelinneuvontaa. Jospa sieltä löytyisi apua.


    • sadness*83

      Ystäväni sai aivovamma 1,5vuotta sitten pahassa onnettomuudessa.Välillä minusta tuntui etten halua enää ikinä nähdä häntä ja maailmani oli musertuntut.Onneksi kuitenkin olin niin järkevä etten katkaissut hänen kanssaan välejä.Olemme nimittäin olleet 19vuotta ylimpiä ystävyksiä.
      Nykyisin aika moni hänen entisistä ystävistä on jättänyt hänet mutta minä en.
      Uskokaa et kaikki kääntyy vielä parhain päin.
      Ystäväni on 21v ja hän käy joka päivä jonkinlaisessa kuntoutuksessa.
      älkää kohdelko häntä kuin vammaista kohdelkaa niinkuin ennenkin,niin se edes auttaa paranemis prosessia hitaasti mutta varmasti.Kirjoittele tänne jos haluat kysellä ystävästäni.
      Voimia!

    • moto

      sain itse vakavan aivovamman v.1975 moottoripyöräonnettomuudessa. Meni monta vuotta toipumisessa ja opettelen edelleen elämään aivovamman kanssa. Nykyään minulla on vaimo ja kaksi tervettä lasta. Elämä menee ihan hyvin. Kannattaa ottaa yhteyttä mahdollisimman pian Käpylän sairaalaan Helsingissä. Myös vertaistuki on tärkeää. Sitä saa Aivovammaliitosta, Kultasepänkatu 3, 04250 Kerava, [email protected].
      Kyllä aivovamman kanssa selviytyy, tsemppiä!

    • ilonan äiti

      hei jari!

      itse olen vammautunut vajaa vuosi sitten auto-onnettomuudessa ja sain erittäin vaikean aivovamman. olen 28-v ja perheeseeni kuuluu mieheni lisäksi 3-v tytär. olen juuri palannut käpylästä kuntoutus jaksolta joka kesti neljä viikkoa ja tammikuussa pääsen uudestaan.

      et kertonut missä tyttärellänne on vaurioita aivoissa, millä on suuri vaikutus. itse jouduin opettelemaan syömisen, kävelyn sekä pukemisen uudestaan. mutta nyt kaikki kyllä sujuu alkua huomattavasti helpommin ja paremmin.

      antaisin mielelläni lisätietoa vaimollesi sekä tyttärellesi. aivovammahan ei ole "älyvamma" joten tyttärennekin kaipaa varmaan hiukan vertaistukea.

      yst. terv. JENNI

      • Tjocksum

        Tulin pahoinpidellyksi 1996 ja sain siitä oikeanpulen halvauksen naamaan ja ollut päänsärkyä takaraivossa ja vasen ohimoseudulla siitä asti et reilut 14v. tajuttomana olin 2 viikkoa. Jouduin oppimaan 19v ikäisenä uudelleen kävelemisen,syömisen,pukemisen,yms. normaaleja juttuja mitä pienenä oppii. Eri teraioita,neuropsykologeja,neurologeja,lääkäreitä kävin läpi 10v. säänöllisesti .Töissä yritin käydä ja opiskelin puutarhatyöntekijäksi 2v. mutta en työelämässä oikein ole muitten ns.terveitten ihmisten kanssa pystynyt tekemään töitä, oli kaikennäköstä et ei normaalit ihmiset pysty vajaakuntoisen seurassa olemaan töissä. Oli kaikkea hyväksikäyttöä (rahastusta) ja muuta petosta. Päätin että en Ihmisten kanssa halua olla enään tekemisissä vaan korkeintaan käyn pakolliset kauppakäynit ja muuta pakollisia menoja, Sukulaisten seurassakin tunnen oloni aika alhaiseksi enkä osaa sanoa kenellekkään oikein mitään muuta kun että Terve ku tulee ja moimoi ku lähtee. En osaa enää rakastaa oikein muita enkä tunne iloa muuta kun humalassa . Lääkärin knssa olen puhunut nyt asioista 4v tauon jälkeen ja nyt alkaa pitkä eri lääkkeitten kokeilu mistä en ole hirveen iloinen koska Lääkäreitten Lääkkeet ei ole auttanut tähän saakka ni mitä ne voi tehdä?????????


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe