ohjekirja 6000km välein.
Jotkut vaihtavat 2000km ajon jälkeen,onko hyötyä?
Pyörä normaali käytössä matkasportti.
Kuinka usein öljynvaihto
33
15870
Vastaukset
- Rasvaa koneeseen
...millaista ajoa pyörä saa ja toki siitäkin kuinka paljon ajat kesässä. Eli jos ajat kesässä tuon 2000 km on öljynvaihtoväli silloin tuo 2000km, koska talven yli olleilla öljyillä ei kannattaisi mielestäni enää seuraavana kesänä ajella...
Itselläni tullut tälle kesälle mittariin reilut 13000 joten tuo 6000km:n vaihtoväli on ollut ihan riittävä, kun ajo on ollut melkein kaikki "matka-ajoa" ja rajumpi revittely on jäännyt melko vähiin.
Toki tämäkin on varmaan ainakin osittain "makuasia" ja monella on varmasti tästä poikkeavia ohjeita (ehkä pyörämallistakin riippuen) joten jatkakaapa tästä lisää....- joskus vain..
Mihinkä ne talvella kuluu ?? hysteriaa tollainen
Öljy hapettuu ja käydessä tulleet hiukkaset sisältävät usein rikkiä ja muuta paskaa . Jotka kosteuden (pakokaasuista n.45 %) kanssa muuttaa mm. öljyn ph.ta ja vaikuttaa öljyn suojaaviin sekä voitelu ominaisuuksiin.
Itse pyrin vaihtamaan uudet öljyt jo syksyllä. Ajan nykyään n. 5-10 t km per kausi eli vaihdan öljyt ja suodattimen kerran vuodessa. Homma toimii hyvin ja pyörällä on ajettu jo 165t km ilman ongelmia.
Totta kai öljyn vaihto riippuu pyörän tyypistä ja käytöstä. Jos pyörästä otetaan täysiä tehoja ulos ja se käy paljon todella kuumana kannattaa öljyt vaihtaa usein. Niin ja se öljyn laatu synteettisillä pystyy ajamaan pidempiä huoltovälejä kuin mineraali öljyillä. Öljyn laadun täytyy aina olla valmistajan suositusten mukainen .
Jos tekee itse niin öljyn vaihdon rahallinen vaikutus on niin pieni ettei sillä nyt ole suurta väliä kuinka usein vaihtaa. Parempi liian usein kuin liian harvoin.
Hyvä indikaattori on öljyn kulutus : Jos rupeaa kasvamaan niin öljyn ominaisuudet ovat huonontuneet ja ne kannattaa vaihtaa.
- tonnin
öljynvaihtoväli on jo silkkaa rahantuhlausta. Ohjekirjan suositus on OK ja mielellään myös suodatin vaihtoon joka kerta.
- suzukiirr
semmonen lähelle kymppitonninn välein,harlikoihin tarvii vain lisätä,kun vuotavat kentälle,litra tolkulla.hyvin vaihtuu=)
- llllllllll
Onko sulla ollut Harrikka? kun niin hyvin oot tietävinäsi?
- R1 -05
Itselläni ohjekirja neuvoo vaihtamaan 10000 km välein.
Käytäntö kuitenkin 5000 km välein öljyt ja suodatin. Tulee tuota rataa ajeltua ja matka-ajo minimaalista.
Mutta kyllä toi 6000 km on oikee väli jos ajo on rauhallista tourinkia. - vastanneille
ehkä maalaisjärki toimii tässäkin.
- öljys-heikki
joo, sikäli oot oikeilla jäljillä että jos öljyssä säästelee, moottorirempassa maksaa. Siksi uuteen pyörään vaikka parasta tietämääsi, ja ennen talviseisontaa on hyvä laittaa tuoreet öljyt ja suodin. Muuten samaa mieltä kuin edelliset.
- yammusetä
öljys-heikki kirjoitti:
joo, sikäli oot oikeilla jäljillä että jos öljyssä säästelee, moottorirempassa maksaa. Siksi uuteen pyörään vaikka parasta tietämääsi, ja ennen talviseisontaa on hyvä laittaa tuoreet öljyt ja suodin. Muuten samaa mieltä kuin edelliset.
Nykyöljyt kestää normaaliajoa hyvin 10-tuhatta! 5-tonnon valein on menneen ajan meininkiä jolloin öljyt oli mitä oli!
Ohjekirjan vaihtoväli on pahimman mukaan määrätty! - Jämppi
yammusetä kirjoitti:
Nykyöljyt kestää normaaliajoa hyvin 10-tuhatta! 5-tonnon valein on menneen ajan meininkiä jolloin öljyt oli mitä oli!
Ohjekirjan vaihtoväli on pahimman mukaan määrätty!Vastaavan kokoisten ha-maattoreiden öljynvaihtovälit (longlife-öljyt) ovat jopa 30 000km. Miksi ihmeessä
mp-öljynvaihtovälit pysyvät 6000 km:ssa. PELKKÄÄ RAHASTUSTA. Koneen rasitus on Suomen tienopeuksilla varsin kohtuullista ja suotimen vaihtokaan ei selitä jatkuvaa öljynvaihtoa. Mp:llä ajetaan lähes samalla tavalla kuin henkilöautolla. Voisko joku perustella teknisesti, miksi mp:n öljyä vaihdetaan yhtenään. - --------------------
Jämppi kirjoitti:
Vastaavan kokoisten ha-maattoreiden öljynvaihtovälit (longlife-öljyt) ovat jopa 30 000km. Miksi ihmeessä
mp-öljynvaihtovälit pysyvät 6000 km:ssa. PELKKÄÄ RAHASTUSTA. Koneen rasitus on Suomen tienopeuksilla varsin kohtuullista ja suotimen vaihtokaan ei selitä jatkuvaa öljynvaihtoa. Mp:llä ajetaan lähes samalla tavalla kuin henkilöautolla. Voisko joku perustella teknisesti, miksi mp:n öljyä vaihdetaan yhtenään.Helppo perustella.
- Moottoripyörän moottoriöljyissä uivat myös kytkinlevyt ja niistä irtoaa materiaalia käytössä.
- vaihdelaatikossa vatkaantuu sama öljy.
- Öljytilavuus on pienempi kuin autossa.
- Ilmajäähdytteisissä lämpötilat moottorissa voivat käydä korkeina.
- Laakereiden mitoitus pienempi kuin automoottoreissa tehoon nähden.
Se on vaan niin, että moottoripyörässä öljyt joutuvat kovemmille, niissä on lisäksi kytkintä varten lisäaine, joka sekin voi vanheta.
Normaaliajossa max.vaitoväli on 5000-6000, jos paljon matka-ajoa, silloin voi olla perusteltua ajaa hieman pidempään, sama jos on jatkuvaa lisäämisen tarvetta. - v.n köyhät rutisijat
-------------------- kirjoitti:
Helppo perustella.
- Moottoripyörän moottoriöljyissä uivat myös kytkinlevyt ja niistä irtoaa materiaalia käytössä.
- vaihdelaatikossa vatkaantuu sama öljy.
- Öljytilavuus on pienempi kuin autossa.
- Ilmajäähdytteisissä lämpötilat moottorissa voivat käydä korkeina.
- Laakereiden mitoitus pienempi kuin automoottoreissa tehoon nähden.
Se on vaan niin, että moottoripyörässä öljyt joutuvat kovemmille, niissä on lisäksi kytkintä varten lisäaine, joka sekin voi vanheta.
Normaaliajossa max.vaitoväli on 5000-6000, jos paljon matka-ajoa, silloin voi olla perusteltua ajaa hieman pidempään, sama jos on jatkuvaa lisäämisen tarvetta.laittaa rahaa öljyyn... pyörästä/öljystä riippuen 20--50€ niin kannattaa siirtyy polkupyörään.
- huoletta vaan-
öljys-heikki kirjoitti:
joo, sikäli oot oikeilla jäljillä että jos öljyssä säästelee, moottorirempassa maksaa. Siksi uuteen pyörään vaikka parasta tietämääsi, ja ennen talviseisontaa on hyvä laittaa tuoreet öljyt ja suodin. Muuten samaa mieltä kuin edelliset.
normaalijärkisen ajolla..jos on vain öljyä sisässä, tarvi pyörän elinkaaren aikana rempata
- vaihtaa
aina joka tankkauksen yhteydessä.
- siinä
ei ole järkeä.
- Klonkku
..tän päivän öljyillä ajaa helposti sen 10tkm. Mut keväällä aina uudet öljyt ja suodatin ennen ajeluita.
Minä vaihdan uudet öljyt ja suodattimen aina ennen ajokautta, olin sitte edellisenä kesänä ajanu 1tkm tai 10tkm. En mä kesken ajokautta vaihtele öljyjä vaikka ajaisin 13tkm. Tietenki pitää pitää huolen siitä, et öljyä on koneessa rittävästi koko ajokauden ajan.- kaikkien alojen asiantuntija
miks keväällä? Syksyllä vaihtamisen pointti on se että polttomoottorin palamiskaasut on muodostaneet rikkiä öljyyn, ja se helpottaa koneen sisäistä korroosiota. Parempi siis vaihtaa ajokauden päätteeksi. (Jos talven aikana menisikin kosteutta öljytilaan, se lähtee kun kerran käyttää kuumaksi).
- sammamieltä
kaikkien alojen asiantuntija kirjoitti:
miks keväällä? Syksyllä vaihtamisen pointti on se että polttomoottorin palamiskaasut on muodostaneet rikkiä öljyyn, ja se helpottaa koneen sisäistä korroosiota. Parempi siis vaihtaa ajokauden päätteeksi. (Jos talven aikana menisikin kosteutta öljytilaan, se lähtee kun kerran käyttää kuumaksi).
aivan 100%oikeassa tätä tämäkin asiantuntija suosittaa.
- peltilelu
...varsinkin matka-ajossa voinee olla pidempikin väli n. 8000km asti, mutta vaihda aina myös suodatin.
- sopppaa
10.000 km öljyt ja suodatin(Huoltoväli)
5.000 km öljyt, (Bilteman racing öljy) tai syksyllä aina,
Mutta jos huoltoväli on vain 6000 niin jos on extreemiä ajoa, rataa yms, vaihtaisin myös n 3000km
- Hölökäsen pölähys!
Lueskelin tossa muutamia kommentteja ja tulin siihen tulokseen että mikäli ihmiset pitävät öljynvaihtoa ns. rahastuksena ja kalliina niin parempi kun unohtaa sitte koko pyörän ja myy pois! Itse oon sitä mieltä että mitä useammin vaihtaa niin sitä parempi ja ei tunnu lompakossa vaikka vaihtaisi kolme-neljä kertaa 10 tuhannen sisälläkin öljyt kun tietää vain että pyörässä on hyvät öljyt eikä kuluta konetta.
Muistakaa laittaa oikeaa ja kunnollista öljyä kuitenkin koneeseen eikä mitään pilipali kingin öljyä, jota saa jopa kirpputorien hyllyltä. Sama kuin söisitte itse hevosen paskaa kun kaadatte sitä moottoriin! ei varmasti maha kestäisi.
mutta sitte joutavat löpinät sikseen. Itse olen huoltanut paljon omia ja muitten pyöriä ja tullut siihen tulokseen että se 5000 on todella hyvä vaihto väli öljyille ja suodattimelle eikä haittaisi vaikka vaihtaisi aikasemminkin ajoi pitkää matkaa tai ei.
Mutta kukin vaihtaa öljynsä miten haluaa.. jotku pitää pyöräänsä kuin kukkaa kämmenellä toiset taas ei.
Ruuvari kiittää ja kuittaa! - Ohjekirjan mukaan.
Eräs merkkiliikkeen korjaamopäälikkö epävirallisesti totesi, että vaihtovälit ovat suunniteltu äärimmäisiin olosuhteisiin ja normaaliajossa ne voisi aivan turvallisesti tuplata, eikä vaurioita tulisi öljyn takia. Mutta on käytännöllistä vaihtaa kerran vuodessa moottorikunnon ja päästöjen maksimoimiseksi.
- Merkistä riippumaton
Melkoista roskaa on sitten se korjaamopäällikkö sanonut, ei niitä öljynvaihtovälejä tule ikinä tuplata lukuunottamatta jotain korkeaviritteistä enduroa/crossia joissa huoltovälit ilmoitetaan normaalisti tunteina kilometrien sijasta. Minun omistamat moottoripyörät ovat jo alkaneet ilmotella äänillä ja vaihteiston toiminnalla öljynvaihdon tarpeen. Kokemattomat eivät tosin niitä merkkejä ymmärrä. Tosin kaikissa minun omistamissani moottoripyörissä on aina sama öljy voidellut moottorin ja vaihteiston.
Esim. suzuki bandit 1200 öljynvaihtoväli on ohjekirjan mukaan 6000km. Minun kokemusten mukaan öljy kannattaa kuitenkin vaihtaa jo siinä 5000-5400km välillä koska moottori rupeaa pitämään vähän enemmän mekaanista meteliä ja vaihteiden vaihtaminen alkaa takkuilla enemmän.
- hegguli
harvakseltaan delvakkia koneeseen, hyvin toimii.
- kyllä se pelaa
Vielä vio säästää siinäkin ,että vaihtaa kaverin kans öljyjä oltava tarkkana ,että saa takasi samanverran
- Heikki Hentonen
Moottori on eritäin herkkä laite, jossa pienimmilläkin välyksillä ja liikkumavaralla on merkitystä moottorin parhaan mahdollisen tehon takaamiseksi. Käytön aikana moottoriöljy ”imee” itseensä sakkaa ja karstaa, ja niiden lisäksi myös pölyä ja likaa, joita moottoriin tulee pölyäviltä teiltä ja heikkolaatuisesta polttoaineesta. Siksi moottoriöljy on vaihdettava säännöllisesti.
Lisää: http://www.oljyn-vaihto.fi/öljynvaihto/kuinka-usein-moottorioljy-on-vaihdettava/- Näin jo 20 v
Heikki Hentonen kirjoitti:
Onhan ne pyörän öljyt kovemmalla kuin auton, sillä moottoriöljy voitelee myös vaihteiston ja kytkimen (pois lukien muutamat mallit, esim. BMW ja Guzzi)
Toisaalta uudemmissa Bemuissa öljynvaihtoväli on 10 tkm / kerran vuodessa, vaikka öljy vaihteistossa pyöriikin. Eli ihan sama rakenne kuin useimmissa muissa nykypyörissä, joille jostain syystä suositellaan 5-6 tkm öljynvaihtoväliä.
Tuota 10 tkm olen vaihtovälinä pitänyt, mutta talveksi pyörä ei ikinä jää seisomaan vanhoilla öljyillä. Eli vaihdan ajokauden päätteeksi öljyt ja putsarin kilometreihin katsomatta. Paitsi, jos öljyillä on ajettu vain luokkaa 1000 km.
- älyHoiÄläJätä
Miten olisi kerran vuodessa?
- Kappa6
Kyllä se öljy kestää seisonnan,jos ajat vähän joka toinen vuosi voit vaihtaa jos käytät laadukasta öljyä.Ei ole hyvä vaihtaa öljyt liian tiheästi.Vanhempi öljy voitelee paremmin männänrenkaan välit kuin uudempi kun se notkistuu.
- soichirox
Joka kevät kannattaa vaihtaa, vaikka ei olisi kilometrejä paljon tullutkaan. Halpaa on öljyn vaihtaminen ja helppoakin, jos teettää sen liikkeessä. Ei nykyään autojakaan paljon kukaan itse ruuvaa. Samalla tulee pyörä tarkastettua ammattilaisen toimesta. Prätkähuollot ovat ahnaita myymään etuhaarukan stefojen vaihtoa, rengas- ja jarruremonttia.
- Omatoimimotoristi
Riippuu tuo vaihtoväli vähän siitäkin, mikä on moottorin öljyntilavuus.
Pojan ilmajäähdytteisessä Yamaha YBR 125:ssä öljytilavuus on 1 000 cm3 ja siinä ei ole öljynsuodatinta ollenkaan!
Siinä on vaihdettu Teboil Superbike 15W-50 - öljyt 2 000 km välein. Helppo homma ja kustannukset ei päätä huimaa - noin 9 euroa!
Isoissa pyörissä olen vaihtanut kerran vuodessa ja ajokilometrejä kerkeää silloin tulemaan se 8 tkm.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä411743Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2381316Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2001214- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321127- 781076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057