Hyvät dekkarit hakusessa

Etsijä..

Tarvitsisi löytää siis hyviä klassisia dekkarikirjailijoita. Sellaisia salapoliisikirjoja.

Olen lukenut Raymond Chandlerin ja Dashiell Hammettin tuotannon läpi. Tosi hyviä! :)

Osaisko joku täällä suositella lisää hyviä klassisten salapoliisikirjojen kirjoittajia?

10

1775

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • komppa

Haepas käsiisi Julian Symonsin teos "Murha! Murha! Salapoliisikertomuksesta rikosromaaniin". Siinä on esitelty sekä klassista että uudempaa dekkarikirjallisuutta, todellinen runsaudensarvi.

Symons muuten itsekin kirjoittaa ihan kelpo dekkareita.

• Kathy

Tässä nyt aluksi muutamia vinkkejä.

John Dickson Carr ja Carter Dickson (on kyse yhdestä ja samasta kirjailijasta) ovat kirjoittaneet paljon hyviä dekkareita. Useissa on ns. lukitun huoneen mysteeri ratkaistavana. Kirjojen taso kyllä laski lopputuotantoa kohti ja mukaan tuli noitia ja sen sellaisia. Mutta alkutuotanto on luettavaa.

Rex Stoutilla on paljon hyviä ja nokkelia kirjoja. Niitä voi suositella myös.

Ellery Queenilla on tapana kirjan lopussa heittää lukijalle haaste: kaikki asiat on annettu ja lukijan pitäisi niiden perusteella pystyä ratkaisemaan juttu.

• kkv

Ross MacDonald on yhtä hyvä kuin nuo mainitsemasikin.
      Mutta lue ihmeessä kotimaisia ,on aivan yhtä hyviä.
      Etsi netistä sivu Dekkarinetti.Sieltä löytyy kyllä kaikki.
      Itse voin suositella:Karpela,Kokko,Korhonen,Rönkä,Bagge,Vuorio,Ropponen,Jokinen,Haataja,Numminen,Pasanen,Nykänen,Sipilä ja Matti Remes.

• kkv

Marko Tapio,Jorma Napola, Matti Kokkonen

• kkv
        kkv kirjoitti:

Marko Tapio,Jorma Napola, Matti Kokkonen

Seppo Parkkonen,Risto Juhani ja Pentti Kirstilän alkupään tuotanto.

• pznouz
        kkv kirjoitti:

Seppo Parkkonen,Risto Juhani ja Pentti Kirstilän alkupään tuotanto.

Olis tohon koplaan ny Reijokin mahtunu. Eikä ihan loppupäähänkään.

• kkv
        pznouz kirjoitti:

Mäen Vares kirjat tuntuivat kyllä aluksi hyviltä,mutta nyttemmin olen saanut tarpeekseni näistä Turun kapakoista, Luusalmista,Alasista ja muista Paniikkinappuloista ,ja kirjatkin tuntuvat vanhan toistolta,joten jätin hänet pois ,kuten Joensuunkin jonka tyylistä en taas muuten pidä.

• kkv
        kkv kirjoitti:

Mäen Vares kirjat tuntuivat kyllä aluksi hyviltä,mutta nyttemmin olen saanut tarpeekseni näistä Turun kapakoista, Luusalmista,Alasista ja muista Paniikkinappuloista ,ja kirjatkin tuntuvat vanhan toistolta,joten jätin hänet pois ,kuten Joensuunkin jonka tyylistä en taas muuten pidä.

Tätä Mäen viimeistä kirjaa lukiessa sai väkisin sen vaikutelman,että siihen on koottu kaikki ylijäänyt materiaali,mitä muista kirjoista on yli jäänyt,ja sitten koottu yhteen mukamas nostalgisella nuoruuden rakkaustarinalla.
        Kaikkein ärsyttävintä siinä oli kuitenkin se,että siihen oli väkisin ympätty sama lapsellinen sormenkatkaisu tapaus,minkä olin jo lukenut Tapani Baggen tämän kevään uutuudesta.

Oli näistä kahdesta kirjasta sitten kumpi hyvänsä ensin, niin kyllä kustannustoimittajien pitäisi olla hereillä,ettei lähes sama tarina esiinny kahdella kirjoittajalla samana keväänä.

• Anonyymi00009
        pznouz kirjoitti:

Ragnar Johassonin Ari Thor sarja ja Lilja Sigurdar-Dottirin kirjat.

• Ed McBainin dekkareita. Niitä saa divareista suht edullisesti, sillä niitä on julkaistu meillä lähinnä kioskisarjoissa. Nykyajan tv:n poliisisarjat ovat paljon velkaa Hill street bluesin ohella myös Ed McBainille.

Suosittelen myös Chester Himesia jos pidät nimen omaan kovaksi keitetystä genrestä. Himes lisää soppaan herkullisen mustaa huumoria.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      382
      909
    2. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      102
      875
    3. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      198
      695
    4. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      80
      670
    5. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      70
      639
    6. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      635
    7. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      66
      624
    8. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      35
      614
    9. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      609
    10. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      43
      571
    Aihe