Tyhmä tuleva äiti täällä kyselee: onko teillä kaikilla oma amme vauvalle? Vai pärjääkö joku ilmankin ja pesee vauvelin vain suihkussa?
Meillä nimittäin on melko pieni kylppäri eikä muutenkaan mikään iso asunto. Tulipa sitten vaan tässä mieleeni, että pärjäisikö vauvelin kanssa ilman omaa vannaa? Sille kun ei esim. ole mitään säilytyspaikkaa.
Entäpä onko jollain kokemusta ns. kohtuammeesta? Se lienee pienempi kuin tavallinen vauvan vanna?
Vauvan pesut?
11
1442
Vastaukset
- ennen kaikkea
Kyllä amma vauvalle on välttämätön turvallisuussyistä. Märkä vauva on niin liukas, että pelkässä suihkussa saattaa sattua vahinkoja.
Ammeen voit vaikka ripustaa naulasta kylpyhuoneen tai keittiön seinälle. Ja lapsen voi kylvettää muuallakin kuin kylppärissä. - ilman ammetta
Pari-kolme kuukautta tuo amme on kyllä helppo kylpypaikka, mutta kyllä lavuaarikin käy. Meillä on kolmikuukautisesta asti käyty vain suihkussa. Ammekin on jo käynyt turhan ahtaaksi nyt 6 kk ikäiselle.
Jos vauvan iho on muuten terve, eikä rasvoja tarvita, niin ei se vauva suihkussa käsistä lipsahda. Rasvojen kanssa taas ihosta tulee rasvattu salama.
Puoliso voi auttaa kainaloiden ja taipeiden pesussa ja ottaa vauvan pyyhkeeseen kun on suihkuttelut tehty. Eipähän tarvitse taiteilla.- äippyli
meillä on vauvaa pidetty suihkussa alusta asti. meillä on kyllä myös amme mutta sitä käytämme vain joka kolmas kerta suunnilleen. Vauva pitää suihkussa olemisesta, saa olla vedessä sekä samalla lähellä sydäntä...tulee kohtuajat mieleen, meillä ainakin nautitaan :) sekä vauva että äiti ja isä..mukava tapa viettää perheen keskistä aikaa. Eikä vauva tipu kun pitää kunnolla ja varmasti kiinni....eli en ainakaan itse koe ammetta välttämättömäksi, hyvin onnistuu ilmankin.
- -minä---
äippyli kirjoitti:
meillä on vauvaa pidetty suihkussa alusta asti. meillä on kyllä myös amme mutta sitä käytämme vain joka kolmas kerta suunnilleen. Vauva pitää suihkussa olemisesta, saa olla vedessä sekä samalla lähellä sydäntä...tulee kohtuajat mieleen, meillä ainakin nautitaan :) sekä vauva että äiti ja isä..mukava tapa viettää perheen keskistä aikaa. Eikä vauva tipu kun pitää kunnolla ja varmasti kiinni....eli en ainakaan itse koe ammetta välttämättömäksi, hyvin onnistuu ilmankin.
Miten vauvan kanssa olette suihkussa?? Kun itse olen käyttänyt pari kertaa(vauva nyt4,5kk) mutta pelottaa että jos vettä menee korviin ym. Eli olen ihan äkkiä varovasti "huuhtassu" vauvan "raajat", massun ja pepun ym. juoksevan veden alla mutta en siis ole menny "kunnolla" vauvasn kanssa suihkuun, voiko niin tehdä? Siis että kastelee pään ja kaikki?
Meillä kylvetään joka ilta.. :) - suihkuun
-minä--- kirjoitti:
Miten vauvan kanssa olette suihkussa?? Kun itse olen käyttänyt pari kertaa(vauva nyt4,5kk) mutta pelottaa että jos vettä menee korviin ym. Eli olen ihan äkkiä varovasti "huuhtassu" vauvan "raajat", massun ja pepun ym. juoksevan veden alla mutta en siis ole menny "kunnolla" vauvasn kanssa suihkuun, voiko niin tehdä? Siis että kastelee pään ja kaikki?
Meillä kylvetään joka ilta.. :)Jos vettä menee korviin, ei se ole vaarallista. (Mutta tietentahtoen ei kannata suihkuttaa.) Jos korvissa on kovasti vaikkua, niin pumpulista pyöräytetyllä tupolla saa pahimmat pois ja korvan sisältähän vaikku tulee jo luonnollisestikin ulos pikku hiljaa.
Vauvan pään voi kastella. Vauvalla menee luonnollisena reaktiona silmät kiinni ja vauva keskeyttää hengittämisen eli ei vedä vettä henkeen.
Suihkussa ei kannata käyttää kovin kovaa vedenpainetta. Sellaisesta pehmeästä suihkusta ainakin meidän vauva tykkää eniten.
Vaaralliseksi touhu muuttuu, jos vauva on rasvattu ennen suihkuun menoa. Rasvasta tulee todella liukas pinta veden kanssa.
- äitee +4
alastomana pieni on turvaton ja ammeessa upoksissa on siski turvallisemman tuntuista vauvalle. ei sitä ammetta tarvitse silti ostaa, soikea pesuvati tms käy ihan yhtä hyvin. se menee pienempään tilaan ja riittää ensikuukausiksi. moni lapsi vaan tykkää kylpeä isompanakin ja jos vaikka nukahtamisvaikeuksia niin kyllä alkaa ramasta lämpimän kylvyn jälkeen..
- 2:n äiti vm.83
kylvetään ammeessa.Poika on nyt pian 8kk enkä varmasti uskaltaisi suihkussa häntä alkaa pesemään..huh!Hän kun on aikas villikko luonteinen,hyppii ja pomppii kun aropupu kun syliin ottaa.. =)
kyllä ammetta tms suosittelen,turvallisemman tuntuinen pienelle...suihkuun sitten isompana,näin ainakin meillä ollaan toimittu!
Juu,näyttää tosiaan unilääkkeenä tepsivän tuo lämmin kylpy!Meidänkin poitsu nukahtaa melko äkkiä kylvyn jälkeen...
- ammetta
selviydytään nykyään meillä (tyttö 3kk). Ollaan otettu miehen kanssa tavaksi kylvettää tyttö yhdessä heti alusta asti. Ensin tehtiin se ammeessa, mutta huomattiin että on paljon helpompaa suihkussa! Meistä toinen pitää vauvaa sylissä ja toinen suihkuttaa ja pesee. On muuten aivan ihana tapa viettää aikaa yhdessä ja molemmat saa vielä mahdollisuuden seurata vauvan ilmeitä, ne kun on parasta antia!!
Siihen en sano mitään, että kumpiko on helpompaa yksin, koska kokemusta siitä ei ole. - äippä3
Vastasyntyneen kylvetys ei ole loiskivaa puuhaa, joten sen voi toteuttaa muuallakin kuin kylpyhuoneessa. Sitten, kun lapsi kasvaa, vannan voi ottaa aina saunaan mukaan ja lapselle on vuosia iloa ammeesta ja siinä luttaamisesta. Kesällä se käy piha-ammeesta..
Naula vain seinään ja amme siihen roikkumaan. Ei vie paljoa tilaa. - Milla.M
siinä vaiheessa kun vauva alkaa kannatella kunnolla päätään ja on muutenkin liikkuvaisempi, niin tämä on eräs konsti: hanki pieni pala sellaista pehmeää soft-mattoa kylppäriin, ja laita vauva sen päälle köllöttelemään. Ei tarvitse kannatella ja vauvan on mukava potkiskella siinä pehmeän alusen päällä samalla kun pestään suihkulla. Aluseksi käy toki muukin, vaikkapa froteepyyhe tms. saahan sen kuivatettua käytön jälkeen.
- Laura
Onhan näitä vähän tilaa vieviäkin ammeita esim: http://cat.teho.net/software/vaunuaitta/shop/index0.phtml
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803