Kävin muutama päivä sitten Vantaalla eräässä suuressa ostoskeskuksessa, jossa on paljon pieniä liikkeitä.
Ällistyin, kun näin siellä useita pienen pieniä, varmaan alle kuukauden ikäisiä vauvoja äiteineen shoppailemassa. Siis ei ruokaostoksilla, vaan tutkimassa aikuisten vaatteita tai Alkossa tai kahvilassa istuskelemassa. Usein vauva ei edes ollut vaunuissa eikä turvakaukalossa, vaan äidin kainalossa "roikkumassa". Yksi vaihtoi kakkavaippaa keskellä kahvilaa, vaikka tilassa olisi ollut hoitohuonekin lapsille.
Mikä saa nuoren nykyäidin lähtemään "huvittelemaan" ostoksille, kun vauva on vielä suojaton kaikkia tuntemattomia taudinaiheuttajia vastaan, joita tuollaisessa ympäristössä liikkuu jatkuvasti, kun siellä on massoittain vieraita ties minkälaisia "pöpöjä" kantavia ihmisiä?
Shoppailu
13
1430
Vastaukset
- isukkipappa
Höpsis. Ei niitä pöpöjä tarvitse pelätä. Eihän suuri yleisö käy vauvan päälle hönkimään.
Äitien mielenterveyskin pysyy parempana kun heillä on seuraa eivätkä linnoittaudu neljän seinän sisälle suremaan yksitoikkoisuutta. Ja jos äiti voi hyvin, voi isäkin hyvin - lapsesta puhumattakaan. Kyllä siitä pari flunssaa ja kuumepäivää kannattaa maksaa; jos nyt sattuisikin joku pöpö tarttumaan.
Käsien pesu riittävän usein on tehokkain tapa välttää pöpöt. Ei kotona norkoilu. - Pariton.Isä
Eikös se roikkuminen oikeastaan ole vauvalle luonnollisin tapa olla mukana.
Jas ajattelitko että roikkumalla tulee enemmän pöpöjä kuin turvakaukalossa?
:) - sss...
juups kannattaa tosiaan viettää koko vauva aika siis kotona ihan neljän seinän sisällä... En tiedä onko itselläsi muksuja?jos ei niin sit kun tulee huomaat kyllä että ei se kotona nysvääminen mitään ihanaa ole. Tietty on ihanaa olla kotona vauvelin kanssa, mutta itse äitinä kaipaan välillä vertaistukea ja on mukava nähdä äitejä ja heidän vauvojaan. Noista pöpöistä en tiedä,koska tarttuvathan taudit niillekkin jotka ovat kotosalla. Tietty hygienia on ok, mutta ei kyl kannata mennä liiallisuuksiin, koska jos on aivan älyttömän puhdasta sairastuu myös helpommin(meil kotona kaks koiraa ja aina on karvaa, mut vauveli ei ole ollut kipeä kertaakaan ja on jo nyt muksu siis 2-vee, tietty flussia on ollut ja joskus kuumetta mut ei kummempaa). Järki siis käteen.
Tohon vaipan vaihtoon sanon kyl et olis se hyvä vaihtaa ne vaipat siel hoitohuoneessa. Vauvelit "roikkuu" myös nykyään hyvin sylissä missä on kaikista turvallisinta olla ja saa siinä lämpöä ja rakkautta. Ai niin onhan kotonakin pöpöjä ja tosiaan ei ne muut ihmiset varmaankaan vauvan päälle höngi...- ja muillekin
Eihän aloittaja edes puhunut _koko_ vauva-ajasta, vaan siitä, että alle kuukauden ikäisten kanssa ollaan liikenteessä ostoksilla.
Olen sitä mieltä isoäitinä (ja siis omat lapseni aikuisiksi kasvattaneena), että on ihmeellistä, että pari ensimmäistä kuukautta vauvelin kanssa kotona tai ihan vain lähiympäristössä aiheuttaisi äidille niin suuret mielenterveysongelmat, että siitä kärsisi koko perhe.
Sylilämpöä ja -rakkautta olisi turvallisempaa antaa kotona kuin kauppojen tungoksessa, missä ohikulkijat saattavat törmätä äitiin/vauveliin ja aiheuttaa vaaratilanteita. Siksi vaunut tai turvakaukalo olisivat parempia "kuljetusvälineitä" suurissa ihmisjoukoissa. - Jesmina
ja muillekin kirjoitti:
Eihän aloittaja edes puhunut _koko_ vauva-ajasta, vaan siitä, että alle kuukauden ikäisten kanssa ollaan liikenteessä ostoksilla.
Olen sitä mieltä isoäitinä (ja siis omat lapseni aikuisiksi kasvattaneena), että on ihmeellistä, että pari ensimmäistä kuukautta vauvelin kanssa kotona tai ihan vain lähiympäristössä aiheuttaisi äidille niin suuret mielenterveysongelmat, että siitä kärsisi koko perhe.
Sylilämpöä ja -rakkautta olisi turvallisempaa antaa kotona kuin kauppojen tungoksessa, missä ohikulkijat saattavat törmätä äitiin/vauveliin ja aiheuttaa vaaratilanteita. Siksi vaunut tai turvakaukalo olisivat parempia "kuljetusvälineitä" suurissa ihmisjoukoissa.sinun mittakaavan mukaanhan olen milteipä yrittänyt tappaa lapseni ku olin hänen kanssaan ruokakaupassa vauvan ollessa vain viikon ikäinen ja kannoin koko kauppareissun ajan häntä sylissä?! Kyllä voin sanoa että nykyaikana pitäisi lapset kasvattaa punpulissa ja mieluiten jossain antibakteerikuplassa, jotta laisenne ihmiset olisi tyytyväinen? ja ajatteleppa sitä, meillä on 2 kissaa...huu...Kuulutko samaan sarjaan jonka mielestä räsy vaunujen edessä tukehduttaa lapsen?
Mielenterveyteni todellakin vaakalaudalla, jos en olisi saanut lähteä kotoa minnekkään pariin ekaan kuukauteen.*huoh*
ironia tässä piilee siinä,. että itse liikkunu tyttäreni (nyt reilu 4kk)kanssa hyvin paljon, milloin jumbossa, itiksessä, hki kauoungilla jne... eikä mitään sairauksia ole saanut. Nuhan sai siskoltani....elikkä lähiympäristö pöpöttömämpi ku isot paikat?
Anteeksi ryöpytys, mutta aina ei jaksa vaan täällä ruudun takana ihmetellä itsekseen. Annoit vain aika hyvän pohjan. - sss
ja muillekin kirjoitti:
Sylilämpöä ja -rakkautta olisi turvallisempaa antaa kotona kuin kauppojen tungoksessa, missä ohikulkijat saattavat törmätä äitiin/vauveliin ja aiheuttaa vaaratilanteita. Siksi vaunut tai turvakaukalo olisivat parempia "kuljetusvälineitä" suurissa ihmisjoukoissa.taisi todella ollakkin niin ettei puhuttu vauva ajasta yleensä vaan ihan alle kk ikäisistä siis ihan pienistä vauveista. Kukin toimii kuitenkin niin miten parhaaksi näkee (äitihän tuntee ja tietää oman lapsensa parhaiten:))Mitä minuun tulee minä itse ainakin liikuin vauvelini kanssa jo ihan pienenä eikä sairaaksi ole moisesta tullut. Tottahan toki sitä vietti kotona paljon aikaa, mutta kyllä sitä oli mukava päästä myös välillä ihmisten ilmoille. Kukapa tietää että jos nämä äidit vaikka olis olleet ks. kauppakeskuksessa vaan tuona ks. päivänä.
- Eetuli
Me ollaan reissailtu vaavelin kanssa parin viikon ikäisestä kaupoissa käynneistä koiranäyttelyihin asti. Tyttä tulee nyt neljän kuukauden ikäiseksi eikä ole sairastellut mitään. Minusta neljän seinän sisälle linnottautuminen on aivan turhaa hätävarjelun liioittelua. Niitä bakteereja kyllä löytyy jokapaikasta. Tietenkin maalaisjärkeä kannattaa käyttää ettei kyläpaikaksi valitse perhettä missä jyllää oksennustauti tai flunssa ja sairaan lapsen kanssa pysytään sitten kotona. Kyllä nykyajan äitien lapset saavat varmasti yhtä paljon rakkautta kun ennenkin mutta äidit haluavat käydä myös lastensa kanssa ihmisten ilmoilla.
- kesämami
Saahan sitä tässä maailmassa tietysti ihmetellä yhtä sun toista, mutta itse olemme alusta asti liikkuneet vauvamme kanssa ihmisten ilmoilla. Kahden viikon ikään asti oltiin kotosalla ja vain lyhyitä vaunulenkkejä, mutta sen jälkeen olemme liikkuneet ja reissanneet vapaasti. Neuvolastakin sanoivat, että ihan vapaasti voi liikkua. Sanoivat, että alle 3 kiloisen vauvan kanssa ei kannata vielä ostoskeskuksiin mennä, mutta sen jälkeen saa liikkua vapaasti. Neuvolantäti sanoi myös, että "hyvä vaan, että oppii reissamaan". Luotan kyllä neuvolantätiin 100&%sti, erittäin ammattitaitoinen terveydenhoitaja. Kahden viikon ikäisenä vauvamme oli ostoskeskuksessa, pankissa ym. Kuitenkaan emme ole menneet kyläilemään, jossa on joku flunssainen tms. taudissa. Vauvamme ( 3 kk ) ei ole ollut kertaakaan vielä kipeä ja on iloinen ja pirteä ja reissattu on ympäri Suomea ja monissa monissa ostoskeskuksissa ;-) Ei nykyajan äidit ole yleisesti ottaen sen vastuuntunnottomia kuin "entisajan" äiditkään. Nykyajan äidit ovat hyvin selvillä asioista - tietoa saa neuvolasta, lehdistä ja internetistä ihan eri tavalla kuin ennenvanhaan. Ja kyllä suurimmalla osalla äideistä on tervejärki päässä ja tietää mikä on lapselleen parasta. En usko, että kukaan lastansa tahallaan altistaa pöpöille ja sairauksille. Ja kuten sanottu, pöpöjä voi saada kotioloissakin. Kyllä sitä sitten jaksetaan vouhottaa joka asiasta...heh.
- kesämami
Siitä olen samaa mieltä, että on fiksumpaa vaihtaa vaipat hoitohuoneessa, kuin kahvipöydässä muiden ihmisten vieressä. Mutta valitettavasti minulle on pari krt käynyt niin, että vaipanvaihto tila on ollut niin likainen, että olen mennyt mieluummin auton takapenkille vaihtamaan vaipan. Mutta jos ei ole autoa käytössä ja hoitohuoneen pöytä karmeassa kunnossa, eikä sitä ehdi/pysty itse alkaa siivoamaan - hätä keinot keksii. Parempi kuitenkin vaihtaa vaippa edes jossakin, kuin antaa vauvan kärsiä kakkaisesta vaipasta...;)
- vaihto
kesämami kirjoitti:
Siitä olen samaa mieltä, että on fiksumpaa vaihtaa vaipat hoitohuoneessa, kuin kahvipöydässä muiden ihmisten vieressä. Mutta valitettavasti minulle on pari krt käynyt niin, että vaipanvaihto tila on ollut niin likainen, että olen mennyt mieluummin auton takapenkille vaihtamaan vaipan. Mutta jos ei ole autoa käytössä ja hoitohuoneen pöytä karmeassa kunnossa, eikä sitä ehdi/pysty itse alkaa siivoamaan - hätä keinot keksii. Parempi kuitenkin vaihtaa vaippa edes jossakin, kuin antaa vauvan kärsiä kakkaisesta vaipasta...;)
Julkisissa tiloissa tulee myös ottaa muut huomioon. Ei ole kovin mielekästä jos kahvilassa istuessa viereisellä pöydällä aletaan vaihtaa soosivaippaa - yritettiin se tehdä kuinka huomaamatta tahansa. Tuo auton takapenkki on hyvä vaihtoehto, toinen paikka on lapsen omat rattaat. Nekin saa parkkeerattua kahvilan ulkopuolelle vaipan vaihdon ajaksi.
Vaipan vaihto onnistuu wc:ssä myös ilman hoitopöytää wc-pöntön kannen päällä. Kyllä vauvoja mukanaan kuljettavilla on pyyhe ja/tai oma hoitoalusta mukana. Jos wc on liian saastainen, niin huomautus henkilökunnalle. Yleensä jos esittää vaihtoehdoksi tuon pöydällä vaihtamisen, niin wc on riittävän siisti alta aika yksikön. - kesämami
vaihto kirjoitti:
Julkisissa tiloissa tulee myös ottaa muut huomioon. Ei ole kovin mielekästä jos kahvilassa istuessa viereisellä pöydällä aletaan vaihtaa soosivaippaa - yritettiin se tehdä kuinka huomaamatta tahansa. Tuo auton takapenkki on hyvä vaihtoehto, toinen paikka on lapsen omat rattaat. Nekin saa parkkeerattua kahvilan ulkopuolelle vaipan vaihdon ajaksi.
Vaipan vaihto onnistuu wc:ssä myös ilman hoitopöytää wc-pöntön kannen päällä. Kyllä vauvoja mukanaan kuljettavilla on pyyhe ja/tai oma hoitoalusta mukana. Jos wc on liian saastainen, niin huomautus henkilökunnalle. Yleensä jos esittää vaihtoehdoksi tuon pöydällä vaihtamisen, niin wc on riittävän siisti alta aika yksikön...samaa mieltä olen kanssasi ;)
- minäpä
kerron sulle pikku jutun!
meidän poju on 6 kuukautta kohta, ensimmäisenä lähettiin kiertelemään kauppoja kun poika oli pari viikkoa. enkä imettänyt kuin 1,5 kuukautta ja eipä ole poika saanut pöpöjä eikä sairastellut. toisin kuin kävi siskoni pojalle. heidän poikansa ehti olla kolme viikkoa kotona syntymän jälkeen, kunnes joutu sairaalaan kovan pöpön takia. he olivat koko tämän kolme viikkoa ainoastaan kotona, ja poika täys imetyksellä.
että eipäse aina mene niinkuin sinä sanot. ja todellakin jokainen tekee niinkuin itse haluaa, jos ei sinulle passaa niin ole hiljaa ja muhinoi noita ajatuksiasi omassa päässäsi. ei aina tarvi tulla valittamaan, kuinka toiset ei osaa hoitaa muksujansa! ja ne kaikki shoppailu äidit eivät ole nuoria, ellet ole omilla silmilläsi hoksannut vielä tänä päivänä.- Milla.M
nimittäin, minä en ole pitänyt minkäänlaista "karenssiaikaa" vauvan kanssa kotona olemiselle, koska nuorimmaisenkin kanssa mentiin suoraan ruokakauppaan kun sairaalasta päästiin, ja sama hommapa taisi olla kahden vanhemmankin lapsen kanssa. Ja joka viikko tuli kauppareissut hoidettua alusta asti pienen vauvan kanssa, tokihan sitä ihmisten ilmoille täytyi välillä päästä!Eipä ole nuorimmainen (6kk) sairastellut kertaakaan, ja vanhemmatkin lapset ovat olleet keskivertoa terveempiä tenavia. En ole imettänyt ketään kovin pitkään, enkä hössöttänyt yltiöpäisesti muutenkaan, silti ovat terveitä ja reippaita lapsukaisia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854