luostareista

kala

Olen ajatellut, että jossain vaiheessa elämääni (vuoden parin sisään, ehkä) lähtisin jonnekin pois ja menisin (buddhalaiseen) luostariin. Osaisiko joku kertoa eri maiden luostareista, ja kuinka ne yleensä ottavat länsimaalaisia "hoiviinsa"? Joka tapauksessa kai menisin mieluummin mahayana-luostariin, lähinnä kai tiibetinbuddhalaiseen Dharmasalassa tai muualla, tai zeniläiseen.

T on ainakin ollut luostarissa kertomansa mukaan. Mutta sinähän et ollut buddhalainen sitä ennen, kun olen miettinyt että aiheuttaakohan se ongelmia että olen ollut "omatoiminen" buddhalainen, ilman sanghaa, ja muodostanut omia näkemyksiäni harjoittamisesta. Epäilen, että saatan takertua niihin melko pahasti ("ei mun tarvi noin tehdä koska mä ajattelen tällä tavalla") Jos joku osaisi vähän kertoa kokemuksiaan tai ajatuksiaan se olisi suureksi avuksi.

Om mani padme hum vaan kaikille! :)

13

532

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T

Olen miettinyt juuri tuota juttua että en tiennyt Buddhalaisuudesta juuri mitään ennenkuin menin luostariin, olen miettinyt että jos olisin mennyt erityyppiseen luostariin niin ajattelisinko eritavalla.
      Silloin luostarissa ei kuitenkaan sillä kertaa ollut paljon puhetta Buddhan elinajan oloista, vaan tutustuin niihin suomessa myöhemmin ja kiinnostuin sen aikaisesta luostari järjestelmästä ja opetuksista, ja siksi koen että Theravada on yksinkertaisuudessaan minulle sopiva.
      Vaika silloin Theravada-luostarissa ei sanallakaan sanottu muiden buddhalaisten perinteiden olevan huonompia, niin siitä huolimatta sitä alkoi miettiä että jonkunhan täytyy olla parempi tai oikeampi ja toisen huonompi? Tuota kaavaa käyttäen tutustuin sitten toisiin buddhalaisiin traditioihin ja monet muitten traditioiden opetukset leimasin mielessäni huonoksi ennenkuin oli ne lukenut.
      Olen nyt tuosta asenteesta päässyt ja löytänyt paljon yhtäläisyyksiä eri opetuksissa, mutta koen yhä että Theravada ja nimenomaan metsä-luostarien opetukset inspiroivat minua eniten harjoittelemaan. Päällimmäinen syy siihen on tietenkin juuri opetus mitä munkit antavat, mutta myös elämän tyyli joka on yksinkertaista ja vastaavaa kuin Buddhan elinaikoina lämmittää mieltäni ja inspiroi minua.
      En ole niin hirveän kokenut mutta luulempa että sinulla ei ole asenteesi kanssa ongelmia koska tiedostat sen, sitä paitsi myöskään sanghaan ja luostarijärjestelmään ei pidä takertua ajatuksena, joten on kai hyvä ettei mene sinne sillä asenteella että se on ainoa oikea paikka.

• kala

Kiitos vastauksestasi!

Osaisitko kertoa lisää theravadasta ja metsäluostareista. Nimensä perusteella metsäluostari kuulostaa juuri sellaiselta minne haluaisin mennä... :) Eikä sillä oikeasti niin väliä ole minkä koulukunnan luostariin menee, sillä uskoisin että kaikki ne perille vie vaikka eroja onkin. Ja ehkä juuri siksi että minulla on mahayana preferenssi minun kannattaisikin mennä toisenlaiseen luostariin.

Peace to you.

• T
        kala kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!

Osaisitko kertoa lisää theravadasta ja metsäluostareista. Nimensä perusteella metsäluostari kuulostaa juuri sellaiselta minne haluaisin mennä... :) Eikä sillä oikeasti niin väliä ole minkä koulukunnan luostariin menee, sillä uskoisin että kaikki ne perille vie vaikka eroja onkin. Ja ehkä juuri siksi että minulla on mahayana preferenssi minun kannattaisikin mennä toisenlaiseen luostariin.

Peace to you.

Niin,
        tais tulla jonkinlaista kuvausta niistä jo tuossa tarinassa.
        Thaimaalainen metsäluostari perinne alkoi silleen että: Viimevuosisadan lopulla Thaimaassa munkkiluostareissa opiskeltiin lähinnä Palinkielisiä kirjoituksia ja ansaittiin arvoja niiden tietämyksen perusteella. Vallalla oli myös uskomus että tie valaistumiseen ei enää tänä aikakautena ollut auki vaan että se oli ollut mahdollista vain historiassa.
        Silloinen thaimaan prinssi oli kiinnostunut Buddhan opetuksista ja ryhtyi munkiksi ja perusti luostarin joka painotti enemmän harjoittelua mutta hänkin uskoi että tie valaistumiseen ei ollut enää auki. Sitten tämän vuosisadan alkupuolella muistaakseni tuon prinssin oppilaan oppilas Ajahn Mun, ajatteli että miksei tie olisi auki ja etsi sellaista opettajaa jolta saisi vastauksia mutta sellaista ei löytynyt sillä Buddhalaisuus oli ikäänkuin rappeutunut thaimaassa eikä munkit oikeastaan harjoitelleet.
        Niinpä Ajahn Mun päätti mennä harjoittelemaan eristyneisiin paikkoihin kuten metsiin ja luoliin.
        Hän seurasi vanhoja opetuksia ja luostari säännöstöä tiukasti, ja noudatti Dhutanga linjaksi kusuttua askettista harjoittelua johon kuului vain yksi ateria päivässä ja ajoittain pitempiä paastoja ja muita tiukempia harjoituksia. Sitten jossain vaiheessa vaikeuksien jälkeen hän saattoi todeta että tie valaistumiseen oli yhä auki.
        Sen jälkeen monet munkit kiinostuivat hänen opetuksistaan sillä ne olivat sellaisia mitä he eivät olleet kuulleet ja Ajahn Mun näytti olevan todella elävä esimerkki opetuksistaan.

Sitten hänen oppilaansa Ajahn Chah perusti ensimmäisen metsäluostarin jossa noudatettiin tuota tiukempaa linjaa ja painotettiin harjoittelua kirjoitusten opettelemisen sijaan.
        Ja Buddhan aikaisten tapojen mukaan munkit viettävät sadekauden luostarissa jolloin annetaan paljon opetusta ja harjoitellaan luostarissa.
        Muina aikoina kuin sadekautena munkit vaeltavat usein yksikseen ympäri thaimaata harjoitellen vanhoilla hautausmailla ja metsissä, ja joskus viettävät esim vuoden luolassa yksikseen, tällainen on mahdollista sillä ihmiset antavat auliisti ruokaa munkeille myös luostarin ulkopuolella, sitten jossain vaiheessa he ovat valmiita opettamaan ja alkavat viettää enemmän aikaa luostarissa huolehtien opetuksesta ja muista velvollisuuksista. Mutta myös vanhemmat munkit pitävät joskus vuoden "vapaata" mennen johonkin syrjäiseen paikkaan yksikseen.

Eli siis luostarit painottavat meditaatioharjoittelua, voisi sanoa että periaatteena on: Nuku vähän, syö vähän, puhu vähän ja harjoittele paljon. Mutta hyvä huumori on suositeltua.
        Noihin luostareihin voi mennä harjoittelemaan maallikkona ilmoittaen tulostaan etukäteen.
        Eri metsäluostareissa on hieman eri systeemit.
        Näiltä nettisivuilta löytyy tuon linjan metsäluostarit ja myös suomentamani juttu oli täältä:
        http://www.forestsangha.org/

Mitäpä tässä muuta,nuo ovat hyviä rauhallisia paikkoja harjoitteluun.
        Mutta kuten sanoit eihän se ole se tärkein asia että minkä suuntauksen luostarissa harjoittelee.

May you be well.

• kala
        T kirjoitti:

Niin,
        tais tulla jonkinlaista kuvausta niistä jo tuossa tarinassa.
        Thaimaalainen metsäluostari perinne alkoi silleen että: Viimevuosisadan lopulla Thaimaassa munkkiluostareissa opiskeltiin lähinnä Palinkielisiä kirjoituksia ja ansaittiin arvoja niiden tietämyksen perusteella. Vallalla oli myös uskomus että tie valaistumiseen ei enää tänä aikakautena ollut auki vaan että se oli ollut mahdollista vain historiassa.
        Silloinen thaimaan prinssi oli kiinnostunut Buddhan opetuksista ja ryhtyi munkiksi ja perusti luostarin joka painotti enemmän harjoittelua mutta hänkin uskoi että tie valaistumiseen ei ollut enää auki. Sitten tämän vuosisadan alkupuolella muistaakseni tuon prinssin oppilaan oppilas Ajahn Mun, ajatteli että miksei tie olisi auki ja etsi sellaista opettajaa jolta saisi vastauksia mutta sellaista ei löytynyt sillä Buddhalaisuus oli ikäänkuin rappeutunut thaimaassa eikä munkit oikeastaan harjoitelleet.
        Niinpä Ajahn Mun päätti mennä harjoittelemaan eristyneisiin paikkoihin kuten metsiin ja luoliin.
        Hän seurasi vanhoja opetuksia ja luostari säännöstöä tiukasti, ja noudatti Dhutanga linjaksi kusuttua askettista harjoittelua johon kuului vain yksi ateria päivässä ja ajoittain pitempiä paastoja ja muita tiukempia harjoituksia. Sitten jossain vaiheessa vaikeuksien jälkeen hän saattoi todeta että tie valaistumiseen oli yhä auki.
        Sen jälkeen monet munkit kiinostuivat hänen opetuksistaan sillä ne olivat sellaisia mitä he eivät olleet kuulleet ja Ajahn Mun näytti olevan todella elävä esimerkki opetuksistaan.

Sitten hänen oppilaansa Ajahn Chah perusti ensimmäisen metsäluostarin jossa noudatettiin tuota tiukempaa linjaa ja painotettiin harjoittelua kirjoitusten opettelemisen sijaan.
        Ja Buddhan aikaisten tapojen mukaan munkit viettävät sadekauden luostarissa jolloin annetaan paljon opetusta ja harjoitellaan luostarissa.
        Muina aikoina kuin sadekautena munkit vaeltavat usein yksikseen ympäri thaimaata harjoitellen vanhoilla hautausmailla ja metsissä, ja joskus viettävät esim vuoden luolassa yksikseen, tällainen on mahdollista sillä ihmiset antavat auliisti ruokaa munkeille myös luostarin ulkopuolella, sitten jossain vaiheessa he ovat valmiita opettamaan ja alkavat viettää enemmän aikaa luostarissa huolehtien opetuksesta ja muista velvollisuuksista. Mutta myös vanhemmat munkit pitävät joskus vuoden "vapaata" mennen johonkin syrjäiseen paikkaan yksikseen.

Eli siis luostarit painottavat meditaatioharjoittelua, voisi sanoa että periaatteena on: Nuku vähän, syö vähän, puhu vähän ja harjoittele paljon. Mutta hyvä huumori on suositeltua.
        Noihin luostareihin voi mennä harjoittelemaan maallikkona ilmoittaen tulostaan etukäteen.
        Eri metsäluostareissa on hieman eri systeemit.
        Näiltä nettisivuilta löytyy tuon linjan metsäluostarit ja myös suomentamani juttu oli täältä:
        http://www.forestsangha.org/

Mitäpä tässä muuta,nuo ovat hyviä rauhallisia paikkoja harjoitteluun.
        Mutta kuten sanoit eihän se ole se tärkein asia että minkä suuntauksen luostarissa harjoittelee.

May you be well.

Kuulostaa hyvältä, ja oikeastaan jotain tuollaista tiesinkin sen olevan. Muistuttaa aika paljon zen-luostareita, niistä olen lukenut enemmän. Philip Kapleuan Three Pillars of Zen on ernomane kirja, jos et tunne.

Paljon kiitoksia. Hymyillään.

• T
        kala kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä, ja oikeastaan jotain tuollaista tiesinkin sen olevan. Muistuttaa aika paljon zen-luostareita, niistä olen lukenut enemmän. Philip Kapleuan Three Pillars of Zen on ernomane kirja, jos et tunne.

Paljon kiitoksia. Hymyillään.

Löytyykö kirjaa netistä sähköisenä?

• kala
        T kirjoitti:

Löytyykö kirjaa netistä sähköisenä?

Anteeksi että vastaaminen venähti; viikonloppu.

• Metta

Jep, minä myös. Itse asiassa oli tarkoitus mennä muutaman viikon retrettiin jo viime talvena mutta aika loppui kesken (pah, =laiskuus iski :) Noh, uusi yritys ensi talvena. Ainakin Thaimaassa on useita eri luostareita ja retrettejä mihin "farangit" ovat tervetulleita. Parhaiten viihdyin Pohjois-Thaimaan Chiang Maissa. Siellä meillä oli paljon antoisia keskusteluita paikallisten munkkinoviisien kanssa, he osaavat myös neuvoa ja opastaa retretin valinnassa. Ainakin Thaimaan suhteen olen huomannut että siinä kulttuurissa on aivan turha suunnitella mitään sen tarkempaa, toki riippuu paljon siitä kuinka pitkän loman olet saanut järjestettyä itsellesi.

Sitten tietysti siitä voi olla apua että ainakin yksi luostarin munkeista osaisi englantia. Ruokailusta kannattaa ottaa myös selvää, etenkin jos on erityisruokavalio. Hmm... ei oikein tule muuta mieleen?

PS. Kevään Imagessa oli juttua Tiibetin buddhalaisesta luostarista Suomessa, käsittääkseni jossain saaristossa? Tuossa kahvilassa ehdin sitä vain nopeasti silmäillä.

• T

Tuon niminen luostari Ubon nimisen kaupungin liepeillä koillis thaimaassa on luostari jossa puhutaan lähinnä englantia sillä sangha koostuu "farangeista" eli ulkomaalaisista.
        Eli jos ei osaa thaita niin tuo on hyvä vaihtoehto
        Ruoka oli kerran päivässä mutta todella monipuolista( eräänlainen seisovapöytä), sitten illemalla oli kokoontuminen jossa juotiin kahvia ja teetä ja ehkä jotain tummaa suklaata.
        Majoittuminen tapahtui vierailijoille tarkoitettuun rakennukseen ja naisille oli myös oma majoitusrakennus ja alue
        Siellä on myös sauna muistaakseni joka keskiviikko, mutta vähemmän olutta ja makkaraa!.
        Ja koska se on laaja metsäalue niin päivittäisten puhteitten lisäksi kerran viikossa oli työpäivä, eli polttopuidentekoa, siivoamista ym.

Suomessa Turun saaristossa on käsittääkseni Tibetin-Buddhalainen nunna Ani Sherab joka myös piti retreateja aikaisemmin lapissa.

• Metta
        T kirjoitti:

Tuon niminen luostari Ubon nimisen kaupungin liepeillä koillis thaimaassa on luostari jossa puhutaan lähinnä englantia sillä sangha koostuu "farangeista" eli ulkomaalaisista.
        Eli jos ei osaa thaita niin tuo on hyvä vaihtoehto
        Ruoka oli kerran päivässä mutta todella monipuolista( eräänlainen seisovapöytä), sitten illemalla oli kokoontuminen jossa juotiin kahvia ja teetä ja ehkä jotain tummaa suklaata.
        Majoittuminen tapahtui vierailijoille tarkoitettuun rakennukseen ja naisille oli myös oma majoitusrakennus ja alue
        Siellä on myös sauna muistaakseni joka keskiviikko, mutta vähemmän olutta ja makkaraa!.
        Ja koska se on laaja metsäalue niin päivittäisten puhteitten lisäksi kerran viikossa oli työpäivä, eli polttopuidentekoa, siivoamista ym.

Suomessa Turun saaristossa on käsittääkseni Tibetin-Buddhalainen nunna Ani Sherab joka myös piti retreateja aikaisemmin lapissa.

Täytyypäs kirjoittaa ylös tämä 'Wat pah nana chat', kiitos paljon.

Vai että piti lapissa retretiä, ha ha - toivottavasti muistivat ottaa sitä offia mukaan ;)

• T
        Metta kirjoitti:

Täytyypäs kirjoittaa ylös tämä 'Wat pah nana chat', kiitos paljon.

Vai että piti lapissa retretiä, ha ha - toivottavasti muistivat ottaa sitä offia mukaan ;)

no hyttyysiin törmää kyllä Thaimaassakin, tosin ei ehkä ihan sellaiseen määrään kuin lapissa.

• Metta
        T kirjoitti:

no hyttyysiin törmää kyllä Thaimaassakin, tosin ei ehkä ihan sellaiseen määrään kuin lapissa.

Totta, tuolla Koillis-Thaimaassa taitaa olla vielä malariaa ja denkiä :/

"Wat Pah Nanachat" hakusana tuotti aika paljon tuloksia... tässä hyvä, nimittäin kaveri on siellä parhaillaan. Hyödyllistä informaatiota, päiväkirjaa kuvia:

http://groups.yahoo.com/group/sothere/messages/1

En tiedä oliko tämä linkki jo aikaisemmin /kuinka ajantasalla ks. dokumentti on. Kattava paketti Thaimaan luostareista ja meditaatiokeskuksista, ohjeita ja yhteystietoja:

http://www.dharmanet.org/thai_94.html

• Anonyymi00012

Takertua
      Helsingin huippuopas myös poliitikan huipujen opas, kertoo Luostarit on tehneet hyvin paljon haureutta , ollut viina painotteinen elämä, se on vajonnut, eikä sitä koskaan avata enää on turha yskossa puhua se oli silloin se,

• Anonyymi00013

Väitätkö että sellaista ei ole kristinuskossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      105
      2361
    2. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      42
      1618
    3. 115
      1168
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      141
      1149
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      232
      1068
    6. Costa Rica on tympeän makuinen kahvi

Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain
      Maailman menoa
      58
      967
    7. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      83
      894
    8. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      55
      851
    9. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      83
      821
    10. 55
      790
    11. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      784
    12. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      93
      759
    13. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      41
      716
    14. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      668
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      31
      627
    16. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      58
      559
    17. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      39
      545
    18. Onkin niin, että olet hulluna minuun

mutta et uskalla sitä tuoda ilmi. Salaa haaveilet kiihkeästä suhteesta, vaan siihen se jää, ja syyksi esteet ja muut. S
      Ikävä
      27
      529
    19. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      30
      522
    20. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      510
    Aihe