Serkkuni menee naimisiin, ja ovat toivoneet rahaa lahjaksi. Kuinka paljon vois ajatella?
Ei nyt viitsis ihan kauheesti laittaa, mutta mikä olis semmoinen summa millä nyt ilkeis sinne mennä?
Lahjaksi rahaa
19
6319
Vastaukset
- minä
annoin puolitutulle viime kesänä 20 euroa, mutta jos läheisempi on niin semmonen 25-50 euroa voisin antaa.
- itsekin morsio-06
Mun mielestä riippuu täysin siitä, kuinka läheinen morsian tai sulhanen on sinulle. Itselläni lahjan arvo/raha/lahjakortti on aina ollut suhteessa siihen, kuinka tärkeä ihminen on kyseessä. Esimerkkinä mieheni sisko puolisoineen, joille ostimme n.70€ arvoisen lahjan, serkkupojan häälahjaan otin osaa 20 eurolla (ei oltu itse häissä, mutta lahjaan osallistuttiin), kun taas Parhaan Ystäväni lahjakorttiin törsäsin 120€.
Lisäksi voisi ajatella, että summa voisi kattaa ruoka- mahdolliset juomamenot osaltasi?
Sanoisin siis, että omantunnon mukaan=)- ikinä
maksanut ystävyydestä enkä koskaan arvostanut rahalla.
Veisin suklaapaketin. - häpeäisin
ikinä kirjoitti:
Veisin suklaapaketin.No aika tökeröä käytöstä tuollainenkin olisi; suklaapaketti! Ei se mun mielestä ole ystävyydestä maksamista, jos haluaa todella satsata jonkun lahjaan. Sulla ne taitaa olla ystävyyssuhteet aika vähissä, jos tuohon tapaan heitä muistat..?
- ystävä
häpeäisin kirjoitti:
No aika tökeröä käytöstä tuollainenkin olisi; suklaapaketti! Ei se mun mielestä ole ystävyydestä maksamista, jos haluaa todella satsata jonkun lahjaan. Sulla ne taitaa olla ystävyyssuhteet aika vähissä, jos tuohon tapaan heitä muistat..?
Ystävyys ei tarkoita minulle hyväksikäyttöä taikka lahjontaa. Ystävyyden arvostus ei ole rahassa vaan ystävyydessä - läsnäolossa.
Jos ymmärrät mitä tarkoitan. tuskinpa.
Sinulla onkin varmaan "hyviä" ystäviä, rahalla maksettuja... - eelia-76
ystävä kirjoitti:
Ystävyys ei tarkoita minulle hyväksikäyttöä taikka lahjontaa. Ystävyyden arvostus ei ole rahassa vaan ystävyydessä - läsnäolossa.
Jos ymmärrät mitä tarkoitan. tuskinpa.
Sinulla onkin varmaan "hyviä" ystäviä, rahalla maksettuja...Eli sinusta parempaa ystävyys suhteiden hoitoa olisi esim. olla kutsumatta häihin? Pitäisikö silloin olla kutsumatta pyöreinä vuosina syntymäpäivillekin? Sinnehän pruukataan viedä myös jokin kalliimpi lahja?
- ystävä
eelia-76 kirjoitti:
Eli sinusta parempaa ystävyys suhteiden hoitoa olisi esim. olla kutsumatta häihin? Pitäisikö silloin olla kutsumatta pyöreinä vuosina syntymäpäivillekin? Sinnehän pruukataan viedä myös jokin kalliimpi lahja?
sama henkilö eri nimimerkkeineen (nyt eelia) ilmestyy aina haaskan jaolle, kunhan vaan joku uskaltaa olla eri mieltä.
En edelleenkään osoita ystävyttääni rahalla tai kalliimmalla lahjalla.
Ystävyys punnitaan muissa jutuissa kuin lahjoissa. - häpeäisin
ystävä kirjoitti:
sama henkilö eri nimimerkkeineen (nyt eelia) ilmestyy aina haaskan jaolle, kunhan vaan joku uskaltaa olla eri mieltä.
Ystävyys punnitaan muissa jutuissa kuin lahjoissa.neidillä/rouvalla vika korvien välissä, kun vallan noin skeptiseksi heittäytyy. Ihan tässä olen itse ainakin yhdellä ja samalla nimimerkillä liikkeellä.
- nina vaan
häpeäisin kirjoitti:
neidillä/rouvalla vika korvien välissä, kun vallan noin skeptiseksi heittäytyy. Ihan tässä olen itse ainakin yhdellä ja samalla nimimerkillä liikkeellä.
että jokin lahja olisi liian arvoton, koska se, jolle se annetaan merkitseee lahjan antajalle paljon? Eikö se muuten ole tiedossa?
En ymmärrä mäkään, miksi se pitää rahassa tai tavaran arvossa näyttää, että ollaan hyviä kamuja?
Mutta kerro sä? - Nelli
Antaisin 20-30 euroa. Ja esim. siskolle/veljelle tai ystävälle antaisin enemmän. Mutta toisaalta allekin 20 euroa ehkä voisi antaa jos kyseessä ei ole kovin läheinen. Luulisin, että jos olisi vielä markat käytössä voisin antaa 100 mk (en alle). Mutta tasaraha on jotenkin parempi kun esim. 17 euroa... En ehkä kyllä mene kyllä sellaisen ihmisen häihin jonka kanssa olen harvoin tekemisissä.
Noita ruoka ja juoma menoja en ymmärrä, koska eikös hääpari halua tarjota ne vieraille eikä vieraiden tarvitse maksaa ruuasta eikä juomasta? Paitsi jos on kyse nyyttäreistä tai alkoholi ostetaan baarista tms. Tai en mä ainakaan mieti mitä juhlissa tarjotaan. Annan samanhintaisen lahjan oli juhlissa esim. alkoholia tai ei. - $$$$
ikinä kirjoitti:
Veisin suklaapaketin.Naurettavaa .......
Käännetään asia toisinpäin jos et ole valmis antamaan kuin "suklaapaketin" et halua sinulle tarjottavankaan kuin 2e suklaat.
Suvussa häihin kutsumatta jättämistä pidetään jo loukkauksena. Mitä suklaapaketilla tai 0-10e rahalla
haluat viestittää hääparille joka on monin kertaisesti juuri sinuunkin panostaneet ,ruuassa juomassa mahdollisesti häiden pitopaikassa? - Eelia- 76
ystävä kirjoitti:
Ystävyys punnitaan muissa jutuissa kuin lahjoissa.Anteeksi mitä!!! Mikä ihmeen "vaihteeksi Eelia" ja mille haaskalle? Millä ihmeen oikeudella tuollaista täällä päästelet, tuohan asettaa jyseenalaiseksi monet täällä käydyt keskustelut..?? En tiedä sinusta, minä olen ainakin kirjoittanut täällä omalla nimelläni, ja rehellisesti (joskin nähtävästi eriävästi ja eripuraa herättävästi) tuonut mielipiteeni julki. Onko tämäkin sitten "niitä palstoja" vaikka kysymys on sc vakavasta asiasta.. miten senkin kukakin ottaa.
Jatkossa, älä sotke ainakaan minua haaskoihisi. - eelia- 76
nina vaan kirjoitti:
että jokin lahja olisi liian arvoton, koska se, jolle se annetaan merkitseee lahjan antajalle paljon? Eikö se muuten ole tiedossa?
En ymmärrä mäkään, miksi se pitää rahassa tai tavaran arvossa näyttää, että ollaan hyviä kamuja?
Mutta kerro sä?Kukaan muu kuin sinä ei lahjan tuomalla osoita ystävyyden arvoa vaan hyvän tavan noudattamista. En tiedä miten voit tällaisen asian ymmärtää noin väärin, vai provosoitko vain lämpimiksesi täällä. Toisaalta, en minä ainakaan kiinittäisi mitään huomiota siihen onko joku tuonut lahjaa lainkaan ja onko joku toinen tuonut liiankin kanssa. En odota kenenkään tuovan meille yhtään mitään aj silti tiedän että koska tapana on, jotkut tuovat silti. Itse veisin lahjan häihin riippumatta siitä millainen ystävyys suhde minulla on naimisiin menevään.
Ei mahda muuten olla helppoa teikäläisenkään elämä, on ainakin aikaa miettiä toisten ihmisten häitä.. itse en jaksaisi miettiä edes omiani niin paljon kuin syytä olisi. - mitä viestii
$$$$ kirjoitti:
Naurettavaa .......
Käännetään asia toisinpäin jos et ole valmis antamaan kuin "suklaapaketin" et halua sinulle tarjottavankaan kuin 2e suklaat.
Suvussa häihin kutsumatta jättämistä pidetään jo loukkauksena. Mitä suklaapaketilla tai 0-10e rahalla
haluat viestittää hääparille joka on monin kertaisesti juuri sinuunkin panostaneet ,ruuassa juomassa mahdollisesti häiden pitopaikassa?kymppitonnin lahja?
- Minäkin morsian 2006
eelia-76 kirjoitti:
Eli sinusta parempaa ystävyys suhteiden hoitoa olisi esim. olla kutsumatta häihin? Pitäisikö silloin olla kutsumatta pyöreinä vuosina syntymäpäivillekin? Sinnehän pruukataan viedä myös jokin kalliimpi lahja?
Miten ihmeessä teistä jotkut onnistuu aina kääntämään keskustelun ku keskustelun väittelemiseen ja typerien asioiden vatvomiseen!! Täällä kysyttiin alunperin sitä, että PALJONKO RAHAA VIITSII LAITTAA MORSIUSPARILLE LAHJAKSI!!
Ja nyt täällä jo tapellaan siitä, mitä tarkoittaa YSTÄVYYS ja voiko YSTÄVIEN LAHJOIHIN PANOSTAA RAHALLA vai EIKÖ VOI!!!
Idiootit!!!
Miksi ette voi vain yksinkertaisesti vastata KYSYMYKSEEN!!
Nyt ei kysytty sitä, mitä on ystävyys vaan sitä kuinka paljon rahaa voi laittaa lahjaksi!!
HERÄTKÄÄ ÄÄLIÖT!!
Alkuperäisen kommentin laittajalle vastaisin, että yhdyn näihin edellisiin, jotka sanoivat että se riippuu siitä miten läheisiä olet morsiusparin kanssa.
Puoli tutulle olen ainakin laittanut 20-25 euroa, kun taas läheisille esim. ystäville tai sukulaiselle 30-50 euroa. Joskus enemmänkin, kun oon ostanut lahjakortteja jne.!
Eli ihan kuinka itestä hyvältä tuntuu! :) - Ninnuli
eelia- 76 kirjoitti:
Kukaan muu kuin sinä ei lahjan tuomalla osoita ystävyyden arvoa vaan hyvän tavan noudattamista. En tiedä miten voit tällaisen asian ymmärtää noin väärin, vai provosoitko vain lämpimiksesi täällä. Toisaalta, en minä ainakaan kiinittäisi mitään huomiota siihen onko joku tuonut lahjaa lainkaan ja onko joku toinen tuonut liiankin kanssa. En odota kenenkään tuovan meille yhtään mitään aj silti tiedän että koska tapana on, jotkut tuovat silti. Itse veisin lahjan häihin riippumatta siitä millainen ystävyys suhde minulla on naimisiin menevään.
Ei mahda muuten olla helppoa teikäläisenkään elämä, on ainakin aikaa miettiä toisten ihmisten häitä.. itse en jaksaisi miettiä edes omiani niin paljon kuin syytä olisi.Niin kuinka moni tarkistaa listan kanssa, että onko kaikki vieraat tuoneet lahjan...? Tai muistaa jälkeenpäin kuka toi mitä? Paitsi jos joku tuo nyt sitten jotain oikein ihmeellistä joka jää erityisesti mieleen. Tai veiraita ei ole kuin muutama.
Miksi tästä lahja-asiasta pitää tehdä niin suuri numero? Ja varsinkin häälahjoista. Vai nuriseeko samat ihmiset kaikista lahjoista. Ehkä...
- hele
että häissä mahdollisesti kerätään vielä rahaa,tavalla tai toisella,eli jos rupeaa mietityttämään muiden lahjat nähtyäsi että laitoit liian vähän niin ainahan voit osallistua sitten näyttävästi näihin muihin juttuihin:)
- miltä tuntuu
Anna ihan varallisuutesi mukaan!:) Jos olet pienituloinen, köyhä, opiskelija tmv. niin anna vaikka 10euroa. Mikäli olet rikas ja tahdot muistaa hääparia huomattavalla summalla, anna vaikka 10´000euroa. Mielestäni jos rahaa pyydetään, niin pitää antaa varojensa mukaan, ts. samalla summalla minkä olis lahja-lahjaankin ollut valmis laittamaan. Jos ajatuksena oli viedä muutaman euron arvoiset kahvikupit, lasit tmv. pientä, niin turha alkaa kasvattamaan lahjan arvoa kun tietää hääparin näkevän tarkasti antamasi lahjasumman euromäärän... Jos ajattelit ostaa parin-kolmen sadan euron arvoiset silkkilakanat, anna se summa rahana.
Itse en ainakaan kutsu ketään häihini rahan/lahjojen toivossa, vaan jokainen tuokoon jotakin JOS haluaa. Nenän vartta pitkin ei katsota ketään, vaikka tyhjin käsin tulisi. Häät ovat rakkauden juhla, eivät ahneuden riemuvoitto... Valitettavasti kaikki eivät ymmärrä tätä!:( - Ninnuli
miltä tuntuu kirjoitti:
Anna ihan varallisuutesi mukaan!:) Jos olet pienituloinen, köyhä, opiskelija tmv. niin anna vaikka 10euroa. Mikäli olet rikas ja tahdot muistaa hääparia huomattavalla summalla, anna vaikka 10´000euroa. Mielestäni jos rahaa pyydetään, niin pitää antaa varojensa mukaan, ts. samalla summalla minkä olis lahja-lahjaankin ollut valmis laittamaan. Jos ajatuksena oli viedä muutaman euron arvoiset kahvikupit, lasit tmv. pientä, niin turha alkaa kasvattamaan lahjan arvoa kun tietää hääparin näkevän tarkasti antamasi lahjasumman euromäärän... Jos ajattelit ostaa parin-kolmen sadan euron arvoiset silkkilakanat, anna se summa rahana.
Itse en ainakaan kutsu ketään häihini rahan/lahjojen toivossa, vaan jokainen tuokoon jotakin JOS haluaa. Nenän vartta pitkin ei katsota ketään, vaikka tyhjin käsin tulisi. Häät ovat rakkauden juhla, eivät ahneuden riemuvoitto... Valitettavasti kaikki eivät ymmärrä tätä!:(Kirjoitit, että "tahdot", mutta korostaisin vielä sitä juuri, että varojen ja HALUJEN mukaan. Vaikka olisi rikas ei tosiaan tarvitse antaa paljon rahaa. 100-200 euroa on jo lahjaksi paljon. Jos ei ajatella antajaa. Vaan saajaa.
Mä aattelisin kans sen niin, että suurinpiirtein sellainen summa mitä "tavara-lahja" maksaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005217910- 2332735
- 262601
- 1641989
- 1201854
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61636Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21386- 781219
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621198IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41175