Hirvi hyppäsi auton eteen

Säikähtänyt

Runsaat kaksiviikkoa sitten olin reissussa Pohjois- Suomessa ja se sattui eräänä iltana puolenyön aikoihin. Silloin oli jo aika hämärää. Tilanne alkoi siitä kun yhtäkkiä huomasin vasemman ajokaista puolella hirven ehkä n 40 m päässä autostani ja nopeutta oli 90km/h. Tuo näky oli semmoinen jota en koskaan uhohda. Minusta tuntui että se hirvi oli just konepellin edessä viistosti vasemmalla naama minuun päin. Kerkesin painaa jarrun pohjaan, eikä minulla ollut tarkkaa kuvaa missä se elän sijaitsi.
Näin vain epämääräisen hahmon lähestyvän minua kohti vasemmalta, sitten kuului kova rysäys kun auto ohitti hirven ja törmäsi siihen osittain sivulta. Aikaa hirven havaisemisesta törmäykseen oli ehkä pari sekuntia. Seuraava muistikuva oli että pääni oli kääntynyt taaksepäin ja huomasin että hirvi makasi keskellä ajokaistaani suoraan auton takana. Auton nopeus oli tippunut ehkä 40km/h. Hirvi nousi ylös ja pakeni metsään. Pysähdyin saman tien ja katselin vaurioita. Matkustamon osan sivuikkuna oli hajonnut palasiksi ja sirpaleet olivat levinneet takapenkille ja lattialle. Auton katolla ollut suksiboksi kattotelineineen oli lentänyt pientareelle. Kattoteline oli vääntynyt ja suksiboksi haljennut käyttökelvottomaksi. Se saatiin kuitenkin kiinnitettyä jälkeenpäin katolle. Auton kyljessä oli hirven ulosteläjä ja muutama pieni painauma. Katselin sen jälkeen tiellä törmäyskohtaa, johon oli jäänyt jarrutusjälki pituudeltaan n 20m ja se kaartui oikealle. Selvittiin lähes säikähdyksellä, mutta tilannetta seurasi aikamoinen shokkivaihe. Meidän kiireet loppui siihen. Hirvi oli törmännyt kattotelineen ulokkeeseen ja horjahtanut siita jotenkin autoa päin jolloin ikkuna oli hajonnut. Tuulilasin yläosaan oli jäänyt karvoja. Laskin siinä että minun pääni oli ohittanut hirvenpään ehkä 20-30cm päässä toisistaan välissä ainoastaan tukirauta,tuulilasi ja sivuikkuna. Nopeutta oli törmäyshetkellä arviolta 70km/h. Siinä oli vakava loukkaantuminen tai jopa hengenlähtö tosi lähellä.
Virkavallan kommentti tilanteeseen oli että selvisimme todella vähällä siitä tilanteesta.

Jouduin kuitenkin seuraavana päivänä käymään terveysasemalla niskakipujen vuoksi, mutta mitään vakavaa vammaa ei kuitenkaan ilmennyt.

Kannattaa ottaa hirvivaroitukset tosissaan ja miettiä olisiko mieluisampaa kohdata tuo tilanne 80 tai 90 km/h kuin 110km/h. Tilanteet tulee niin yllättäen että niitä on vaikea ennakoida.

10

3122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Jos jollain on vastaavia kokemuksia hirvien kanssa olisi kivaa kuulla miten selvisitte ja minkälainen tilanne oli.

      • matkustaja

        Mitään noin vakavaa ei minulle ole sattunut, mutta säikäyttänyt hirvi on muutaman kerran. Joitain vuosia sitten olimme tulossa lapista mummini hautajaisista marraskuisena iltana. Näkyvyys oli huono sumun takia, mutta tavallaan oli pakko ajaa aika reipasta vauhtia muun liikenteen mukana. Yhdessä ylämäessä oikealla puolella näin hirven ja onneksi ehdin varoittaa kuskina ollutta isääni siitä. Jarrutus tuli ajoissa ja onneksi se hirvi ei lähtenyt sitten enää ylittämään sitä tietä vaan kääntyi u-käännöksen ja juoksi takaisin metsään. En tiedä olisiko osunut jos hirvi ei olisi kääntynyt viime hetkellä.

        Viime syksynä uusi auto kunnollisine jarruineen pelasti isän hirvikolarilta marjareissulla. Kolmas kohtaaminen hirven kanssa oli tänä keväänä, joskus 8 maissa aamulla, jolloin hirvi ylitti tien noin 30 metriä edessämme. Silloin tilanne oli jotenkin outo, koska isäni ei huomannut tien vieressä seisovaa hirveä vaan taas jouduin sanomaan että "pysäytä, hirvi on tiellä". Tai oikeastaan en sanonut vaan huusin siinä tilanteessa. En tiedä olisinko itsekään huomannut hämärässä sitä hirveä jos olisin kuskina ollut. Jotenkin sellaista paikallaan seisovaa isoa otusta ei näe jos on vähänkään hämärää eikä vartavasten osaa katseellaan sitä hakea tien viereltä. Yksin ajaessaan isänikin olisi saattanut ajella sitä satasta kiinnittämättä huomiota hirveen ennenkuin olisi ollut liian myöhäistä.

        Tänä kesänä eräs tuttavaperheeni joutui myös hirvikolariin, vähän vastaavanlaiseen kuin alkuperäisessä viestissäkin kerrottiin. Hirvi "pyyhkäisi" auton sivusta todellisella ryminällä. Etumatkustajat joutuivat sairaalaan tarkastettaviksi, auto (Volvo 740) joutui lunastukseen. Tuolloin onni onnettomuudessa oli se, että matkustajien suojana oli iso, turvallinen ja kunnossa oleva auto. Heidän edellinen autonsa, lähemmäs 30 vuotta vanha Toyota tuskin olisi pelastanut matkustajien henkeä. Paikalla ollut poliisikin totesi että auto pelasti hengen. Hirvikolareissa ehkä kaikkein järkyttävintä on se, ettei itse voi mitenkään vaikuttaa tapahtumiin. Keskellä kirkasta päivää hirvi saattaa juosta pusikosta tielle eikä kuski ehdi jarruttaa...


      • Ammattimies!!!
        matkustaja kirjoitti:

        Mitään noin vakavaa ei minulle ole sattunut, mutta säikäyttänyt hirvi on muutaman kerran. Joitain vuosia sitten olimme tulossa lapista mummini hautajaisista marraskuisena iltana. Näkyvyys oli huono sumun takia, mutta tavallaan oli pakko ajaa aika reipasta vauhtia muun liikenteen mukana. Yhdessä ylämäessä oikealla puolella näin hirven ja onneksi ehdin varoittaa kuskina ollutta isääni siitä. Jarrutus tuli ajoissa ja onneksi se hirvi ei lähtenyt sitten enää ylittämään sitä tietä vaan kääntyi u-käännöksen ja juoksi takaisin metsään. En tiedä olisiko osunut jos hirvi ei olisi kääntynyt viime hetkellä.

        Viime syksynä uusi auto kunnollisine jarruineen pelasti isän hirvikolarilta marjareissulla. Kolmas kohtaaminen hirven kanssa oli tänä keväänä, joskus 8 maissa aamulla, jolloin hirvi ylitti tien noin 30 metriä edessämme. Silloin tilanne oli jotenkin outo, koska isäni ei huomannut tien vieressä seisovaa hirveä vaan taas jouduin sanomaan että "pysäytä, hirvi on tiellä". Tai oikeastaan en sanonut vaan huusin siinä tilanteessa. En tiedä olisinko itsekään huomannut hämärässä sitä hirveä jos olisin kuskina ollut. Jotenkin sellaista paikallaan seisovaa isoa otusta ei näe jos on vähänkään hämärää eikä vartavasten osaa katseellaan sitä hakea tien viereltä. Yksin ajaessaan isänikin olisi saattanut ajella sitä satasta kiinnittämättä huomiota hirveen ennenkuin olisi ollut liian myöhäistä.

        Tänä kesänä eräs tuttavaperheeni joutui myös hirvikolariin, vähän vastaavanlaiseen kuin alkuperäisessä viestissäkin kerrottiin. Hirvi "pyyhkäisi" auton sivusta todellisella ryminällä. Etumatkustajat joutuivat sairaalaan tarkastettaviksi, auto (Volvo 740) joutui lunastukseen. Tuolloin onni onnettomuudessa oli se, että matkustajien suojana oli iso, turvallinen ja kunnossa oleva auto. Heidän edellinen autonsa, lähemmäs 30 vuotta vanha Toyota tuskin olisi pelastanut matkustajien henkeä. Paikalla ollut poliisikin totesi että auto pelasti hengen. Hirvikolareissa ehkä kaikkein järkyttävintä on se, ettei itse voi mitenkään vaikuttaa tapahtumiin. Keskellä kirkasta päivää hirvi saattaa juosta pusikosta tielle eikä kuski ehdi jarruttaa...

        Ajokortti pois hän vaarantaa itsensä ja toiset tienkäyttäjät? Hänhän ei selvästi näe koska ei reagoi mitenkään väistääkseen:


      • Mies
        Ammattimies!!! kirjoitti:

        Ajokortti pois hän vaarantaa itsensä ja toiset tienkäyttäjät? Hänhän ei selvästi näe koska ei reagoi mitenkään väistääkseen:

        Olen lukuisia kertoja kohdannut hirven liikenteessä työkaverin kanssa ja yleensä se on se apukuski joka sen hirven havaitsee, kuskin tehtävä ja näkökenttä on siinä tiessä ei tien vieressä ja hirvi on tosi hankala havaita vaikka seisoisi siinä tien vieressä, ennekuin liikahtaa ja sitten on ehkä jo myöhäistä.
        Tiedän mitä se on kun ajaa hirvikolarin, kun huomaa että mitään ei voi tehdä, kun sitä aikaisemmin luuli että sellaista tilannetta ei voi tullakaan mistä ei selviäisi ja siitä selvitytiminen ja hyväksyminen että hirvi saattaa tulla eteen milloin vain ja mitään ei voi tehdä, niin siihen sopeutumiseen menee aikansa, silloinkin työkaveri huomasin hirven ensimmäisenä kun oli tien sivussa ja siinä ei ehtinyt tehdä muuta kuin 2s jarrutuksen kun sitten kolahti ja sitä näkyä ei unohda ikinä kun hirven musta ruho täyttää koko tuulilasin ja miten ikkuna tulee sisälle ja mustamöykky.
        Siitä kolarista on nyt 10v ja täpäriä tilanteita on tullut eteen aina sillon tällöin ja työhön kuuluu jatkuva tarkkailu pientareelle että jos vaikka sieltä tulisi hirvi eteen.


      • onkos tullut kilometrejäkään?
        Mies kirjoitti:

        Olen lukuisia kertoja kohdannut hirven liikenteessä työkaverin kanssa ja yleensä se on se apukuski joka sen hirven havaitsee, kuskin tehtävä ja näkökenttä on siinä tiessä ei tien vieressä ja hirvi on tosi hankala havaita vaikka seisoisi siinä tien vieressä, ennekuin liikahtaa ja sitten on ehkä jo myöhäistä.
        Tiedän mitä se on kun ajaa hirvikolarin, kun huomaa että mitään ei voi tehdä, kun sitä aikaisemmin luuli että sellaista tilannetta ei voi tullakaan mistä ei selviäisi ja siitä selvitytiminen ja hyväksyminen että hirvi saattaa tulla eteen milloin vain ja mitään ei voi tehdä, niin siihen sopeutumiseen menee aikansa, silloinkin työkaveri huomasin hirven ensimmäisenä kun oli tien sivussa ja siinä ei ehtinyt tehdä muuta kuin 2s jarrutuksen kun sitten kolahti ja sitä näkyä ei unohda ikinä kun hirven musta ruho täyttää koko tuulilasin ja miten ikkuna tulee sisälle ja mustamöykky.
        Siitä kolarista on nyt 10v ja täpäriä tilanteita on tullut eteen aina sillon tällöin ja työhön kuuluu jatkuva tarkkailu pientareelle että jos vaikka sieltä tulisi hirvi eteen.

        Autokoulussa nimenomaan opetettiin, että kuljettaja pyyhkii katseellaan tien yli molempia pientareita tarkkaillen, että tuleeko hirviä. Se tie pysyy siinä keskellä tuijottamattakin. Ilmankos niitä onnettomuuksia sattuu jos tuijotetaan vaan tietä ja varmaan heti konepellin eteen vielä sittenkin.


    • tyttö87

      Onneksi ei käynyt pahemmin! Vaikka tottakai tuollaisesta säikähtää.
      Itse ajan melkein päivittäin sellaisella tiellä jossa hirvet ovat yleisiä ja näenkin niitä melkein joka kerta. Hämärän tullen nopeus aina 80km/h tai alle.

      Kolaria ei ole vielä sattunut, mutta läheltä liippasi kerran. Mutkan takana seisoi iso sarvipäinen hirvi keskellä tietä, sain auton pysäytettyä ONNEKSI n. 20 metrin päähän elukasta. :o

    • hanksisi

      joskus pari vuotta sitte ku oltiin kavereitten kans menos kokkolast kalajoelle syksyllä usvan aikaan n. klo 12 keskiyöllä. ohitimme toisten kavereitten auton ja nopeutta oli noin 150km/h. minä en ajanut. istuin poikakaverini kanssa takapenkillä. ja pari poikaa oli eessä. hirvi tuli ohitusvaihees tiellemme, kuski lähti väistää mut vauhtia ei heti alkanut hidastaa. siinä sitten usvan aiheuttama märkä tie vei automme luisuun ja jatkui monta kymmentä metriä, ja jarrutus jälkiä tuli tiehen n. 100m pituudelle. sen jälkeen automme töksähti ojaan katon kautta. ja sieltä sitten kömmimme autosta tietenkin shokissa ulos. oli niin kaamee kokemus. en muista ihan tarkaan itse noita kaikkee mut monesti ollaan tosta keskusteltu. takana tulevien kavereitten autossa meidän luultiin olevan kuolleita siinä rytäkässä. itse olin niin shokissa etten meinannut autosta ees ulos tulla. ja en tajunnut tilanteesta mitään. istuin kuskin takana. ja se puoli oli just ojanpohjalla. et sieltä sit piti kiivetä pois.seuraavan yön vietin sairaalassa shokkini takia. loppu hyvin.

      • Mari

        Olen ollut samantapaisessa ulosajossa jossa mentiin ympäri katon kautta,meillä oli turvavyöt kiinni joten selvittiin mustelmilla,oliko teillä ?


      • titta
        Mari kirjoitti:

        Olen ollut samantapaisessa ulosajossa jossa mentiin ympäri katon kautta,meillä oli turvavyöt kiinni joten selvittiin mustelmilla,oliko teillä ?

        Kerran muutamia vuosia sitten ajelin kesäyössä tyhjää hyvää tietä lainassa olleella uudella autolla ja mieleeni tuli testata kovaako se kulkee. Juuri kun mittari oli kivunnut 180km/h, havaitsin n. 50 metrin päässä hirven juoksevan tien yli. Pelästyin niin jumalattomasti että loppumatkan köröttelin kuuttakymppiä ja sen jälkeenkin rajoitusten mukaan on ajeltu. Ei tosiaan kannata pelleillä liikenteessä, vaikka olisi kuinka hyvä kuski, yllätyksiä kun voi sattua kenelle tahansa joko muiden tielläliikkujien tai metsänotusten ansiosta.


      • darotha
        titta kirjoitti:

        Kerran muutamia vuosia sitten ajelin kesäyössä tyhjää hyvää tietä lainassa olleella uudella autolla ja mieleeni tuli testata kovaako se kulkee. Juuri kun mittari oli kivunnut 180km/h, havaitsin n. 50 metrin päässä hirven juoksevan tien yli. Pelästyin niin jumalattomasti että loppumatkan köröttelin kuuttakymppiä ja sen jälkeenkin rajoitusten mukaan on ajeltu. Ei tosiaan kannata pelleillä liikenteessä, vaikka olisi kuinka hyvä kuski, yllätyksiä kun voi sattua kenelle tahansa joko muiden tielläliikkujien tai metsänotusten ansiosta.

        Tuo hirven kohtaaminen on aivan kaameaa kun omalle kohdalle sattuu! Siitä oltiin aiemmin varoiteltu että pitäisi muistaa aina ohittaa hirvi sen peräpuolelta ettei se juokse päälle, mikäli ei ehdi jarruttaa..

        No, ajelin kaverini kanssa pimeällä maantiellä iltasella ja aivan silmänräpäyksessä tajusin että tien oikealla puolella on 2 hirveä, iso ja pienempi. Samalla hetkellä iso hirvi lähti eteenpäin ja jouduin väistämään ne vasemmalta (eli väärältä puolelta).. ja onneksi väistinkin sillä jos olisin yrittänyt oikealta väistää, toinen hirvi olisi tullut suoraan päälle. Näin sanoi poliisitkin. Vauhtia oli 80 km/h ja jarruttaa ei olisi kerinnyt enää.

        Isomman hirven turpa kolahti tuulilasiin joka meni rikki, muuten autoon ei tullut lommon lommoa ja minä ja ystäväni selvisimme pelkällä säikähdyksellä! Mutta onnea oli matkassa, sillä jos vastaan olisi sillä hetkellä tullut auto kun jouduin ohittamaan, niin tuskimpa olisin enää tässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2868
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2164
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe