valkovahattu vai valkolakattu?

mitä eroa?

eli kertokaas tyhmälle, mitä eroa on valkovahatulla ja valkolakatulla kuusipaneelilla? Kumpi on katossa parempi ja kauniimpi?

12

25478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eroa

Valkovahattu puu on nimensä mukaisesti käsitelty puuvahalla. Pinta on aina himmeähkö, lisäksi puun syyt tulevat vuosien mittaan yhä paremmin esiin vahakäsittelyjen määrästä riippumatta. Ainakin mäntypanelikatto saa tämän vuoksi ajan kuluessa kellertävän vivahteen. Puuvahan kulutuskesto ei ole hyvä, mutta katossa tällä asialla ei ole merkitystä. Puuvaha on on lakkaa ja maalia huomattavasti kalliimpaa, mutta riittoisampaa.

Valkolakattu puu on käsitelty lakalla, jonka kiilto voidaan valita maun mukaan. Lakka ei enää nopean kuivumisensa jälkeen imeydy syvemmälle puuhun. Vetämällä useampi kerros värillistä lakkaa pystytään syyt häivyttämään näkyvistä kokonaan. Jos näin halutaan tehdä, kannattaisi käyttää maalia.

• peukku68

kumpikin on jonkin ajan päästä kellertävä ja oksat näkyy läpi. moni luulee että sulla on paskanen katto! se ei siis ole ollenkaan kivan näköinen.. oletko nähnyt maalattuja valkoisia kattoja jotka alkaa kellertää ja oksat pilkkii? ne on ton rinnalla siistejä! se valkolakattu ei ole edes uutena aina kovin nätti.. tosin makuja on monia itse pidän siististä pinnasta

• puhetta

vahaa vaikka oksatonta koivuvaneria niin eipä tule oksat läpi ei...näyttävyys eri kertaluokkaa.

Maalattu on "halpa" heti uutena, ja voi olla oikeastikin paskainen, siihen kun raaskii mainiosti räkiä ollessaan työttömänä kankkusessa sohvalla...

• peukku68
        puhetta kirjoitti:

vahaa vaikka oksatonta koivuvaneria niin eipä tule oksat läpi ei...näyttävyys eri kertaluokkaa.

Maalattu on "halpa" heti uutena, ja voi olla oikeastikin paskainen, siihen kun raaskii mainiosti räkiä ollessaan työttömänä kankkusessa sohvalla...

kun meitä on täällä niin moneen junaan.. mulla ei ole maalattua paneelia missään koska se on niin halvan näköistä , kele! emäntä tuolla huutaa että onpas peräkamarissa helmiponttina! mutta sehän on sitä säästölaatua?

tuo kuultolakattu on kokeiltu ja ei tarvii sitä kokemusta uusia.. laitettiin seinään värillisenä ja kattoon valkoisena ja kamalalta näytti molemmat vuoden kuluttua!

• mitä eroa?
        peukku68 kirjoitti:

kun meitä on täällä niin moneen junaan.. mulla ei ole maalattua paneelia missään koska se on niin halvan näköistä , kele! emäntä tuolla huutaa että onpas peräkamarissa helmiponttina! mutta sehän on sitä säästölaatua?

tuo kuultolakattu on kokeiltu ja ei tarvii sitä kokemusta uusia.. laitettiin seinään värillisenä ja kattoon valkoisena ja kamalalta näytti molemmat vuoden kuluttua!

Olen nyt käynyt parissa paikassa katsomassa valkolakattua paneelia, vahattua ei missään tunnu olevan, mikähän lienee syynä? No, valkolakattua on näemmä kahdenlaista; lähes puunväristä, jolloin oletan lakkauskertoja olevan vähemmän. Sitten on hyvinkin valkoista, jossa puusyykuviot näkyvät, mutta ovat enempi peitossa kuin ensinmainitussa. Miten mahtaa olla, pysyisikö tuo valkoisempi versio pidempään valkoisena, vai onko tuolla merkitystä? Täysin maalattua en halua, silloin olisi ihan sama käyttää mdf-paneelia.

• peukku68
        mitä eroa? kirjoitti:

Olen nyt käynyt parissa paikassa katsomassa valkolakattua paneelia, vahattua ei missään tunnu olevan, mikähän lienee syynä? No, valkolakattua on näemmä kahdenlaista; lähes puunväristä, jolloin oletan lakkauskertoja olevan vähemmän. Sitten on hyvinkin valkoista, jossa puusyykuviot näkyvät, mutta ovat enempi peitossa kuin ensinmainitussa. Miten mahtaa olla, pysyisikö tuo valkoisempi versio pidempään valkoisena, vai onko tuolla merkitystä? Täysin maalattua en halua, silloin olisi ihan sama käyttää mdf-paneelia.

kyllä liikkeen pitäisi tietää lakkakerrokset. yleensä vesiohenteista lakkaa, mutta pigmentin määrä eri valmisteessa vaihtelee ja puun laatu vaikuttaa lopputulokseen (eri osa puuta imee väriä eri tavalla..). tottakai valkoisempi pysyy valkoisena pidempään. ja voithan lakata ne vielä itse uudelleen jos siltä tuntuu.

vahaus on aika aikaa vievää joten tuskin löytyykään.. ja vielä käsityötä!

mdf on kyllä aikalailla eri näköistä kuin maalattu paneeli. toisaalta myös huoltovapaa..

• Make

Olettehan muistaneet pohjakäsittelyn ennen varsinaista valkolakkausta? Sillä on merkitystä asiassa.

• Anonyymi

Ostappa sitten mdf panelia on tasalaatuista eikä tietoakaan puun ikävistä ja rumista syykuvioista tai oksista...

• peukku68

emäntä kehui jotta uudessa koti ja keittiö lehdessä oli valkolakattuja kattoja..

• Anonyymi

Vahattua et voi enää maalata vaan vain käsitellä öljyvahalla uudelleen. Lakatun voi aina hioa ja vaikka maalata - muitakin käsittelytapoja toki on.

Vahattu pinta ei halkeile puun elämisestä ja sietää kosteutta paremmin -itse käyttäisin vahausta ihan vain helpomman käsiteltävyyden vuoksi .

• Anonyymi

Ei voi. Valkolakattua ei saa nätiksi kuin vaihtamalla tai peittämällä. Sama vahalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      52
      5280
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      81
      3870
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      322
      2275
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      266
      1912
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      117
      1788
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      56
      1362
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      95
      1290
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      70
      1232
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1197
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      295
      1172
    Aihe