Tulipesän korjaus

pönttö

Kunnostettavassa talossani on kaksi vanhaa pönttöuunia joiden tulipesät kaipaisivat hieman korjausta. Ne toimivat muuten ihan hyvin, mutta tulipesän alimmat tiilet alkavat hieman rapautua ja saumoista tulilaasti on rapissut. Yksi muurari lupasi korjata niitä eikä suostunut kertomaan miten. Hän ehtii kuitenkin vasta ensi keväänä hommiin ja edessä on yksi lämmityskausi.

Olisiko kenelläkään kokemusta kuinka tuollaisen korjauksen voi tehdä? Mitä laastia pitäisi käyttää vai onko olemassa jotain korjausmassaa tms..?

11

57368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuruut

      tuossa ja tehdä itse homma.

      Kyllä se käy ja neuvotaan miestä mäessä.

      On kaksi mahdollisuutta uusia ko. kohta. Hydraulisesti kovettuvalla lämpöä kestävällä massalla, jonka nimi on "tulenkestävä valumassa".
      Tässä massassa ei saa käyttää mitään raudoituksia.

      Toinen tapa on vaihtaa tulitiilet ja muurata ne niihin kuuluvalla laastilla.

      Sitten on vielä mahdollisuus korjata tulipesä vesilasi nimisellä aineella, jolloin murenevat kohdat kestävät paremmin lämmityskauden. Vesilasilla sivellään murenevat kohdat pariin kertaan ja a´vot palat liimautuvat sileäksi kokonaisuudeksi.

      • pönttö

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Tarkoitus ei ole pelkästään säästää, vaan tilanne on sellainen, että osaavaa apua ei tahdo löytyä.

        Vielä yksi kysymys tuosta vesilasista. Voisiko homman tehdä siten, että ensin käsittely vesilasilla ja sitten lisäksi vielä tuo valumassa?


      • pnieminen
        pönttö kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta vastauksesta.

        Tarkoitus ei ole pelkästään säästää, vaan tilanne on sellainen, että osaavaa apua ei tahdo löytyä.

        Vielä yksi kysymys tuosta vesilasista. Voisiko homman tehdä siten, että ensin käsittely vesilasilla ja sitten lisäksi vielä tuo valumassa?

        villoissa lämmitysuunikäytössä olevia nesteitä ei pidä käyttää läpivirtaaviin uuneihin, koska tällöin happipitoisuus on liian suuri ja aine irtoaa tulilaatan pinnasta heti. ainoa oikea tapa on vaihtaa sisäkivet uusiin, tämä on fakta!


      • pönttö
        pnieminen kirjoitti:

        villoissa lämmitysuunikäytössä olevia nesteitä ei pidä käyttää läpivirtaaviin uuneihin, koska tällöin happipitoisuus on liian suuri ja aine irtoaa tulilaatan pinnasta heti. ainoa oikea tapa on vaihtaa sisäkivet uusiin, tämä on fakta!

        Uskon tuohon tulikivien vaihtoon ja sen välttämättömyyteen ennemmin tai myöhemmin. Löytyykö mitään tuotetietoa tai käytännön kokemusta Bison tulikitistä? Se sisältää ilmeisesti myös vesilasia. Pysyisikö se paremmin tiilen saumoissa kuin jälkeenpäin laitettu tulilaasti tai massa?
        kts.http://www.rakennuskemia.fi/?Info=Tuotteet&Group=RKTIIVISTYS&page=2


      • muuruu
        pnieminen kirjoitti:

        villoissa lämmitysuunikäytössä olevia nesteitä ei pidä käyttää läpivirtaaviin uuneihin, koska tällöin happipitoisuus on liian suuri ja aine irtoaa tulilaatan pinnasta heti. ainoa oikea tapa on vaihtaa sisäkivet uusiin, tämä on fakta!

        olen käsitellyt muuraamiani sulatusuuneja vesilasilla ja takkoja olen aina korjannut tulenkestävällä (hydraulisesti kovettuvalla) valumassalla.

        Tämä valumassa on ainoa korjauksissa kestävä aine. Leivinuunin poskikanavat kestävät hyvin 3-4 cm:n seinämällä tehtäessä valumassalla mutta tulitiili pettää kovassa käytössä.


      • pnieminen
        muuruu kirjoitti:

        olen käsitellyt muuraamiani sulatusuuneja vesilasilla ja takkoja olen aina korjannut tulenkestävällä (hydraulisesti kovettuvalla) valumassalla.

        Tämä valumassa on ainoa korjauksissa kestävä aine. Leivinuunin poskikanavat kestävät hyvin 3-4 cm:n seinämällä tehtäessä valumassalla mutta tulitiili pettää kovassa käytössä.

        takassa tulee kosketuksia pintojen kanssa, siveltävät nesteet ei imeydy nokiseen ja kovapintaisen kiveen kuten huokoiseen villaan, lähtee irti. valumassaa en tunne, mutta 3cm kerros vuorivillan päällä on jo yli puolet enemmän kuin tulitiili ja kalliimpaakin arveltavasti, koska käytetään enemmän vain vaativampiin saneerauksiin?


      • pönttö
        pnieminen kirjoitti:

        takassa tulee kosketuksia pintojen kanssa, siveltävät nesteet ei imeydy nokiseen ja kovapintaisen kiveen kuten huokoiseen villaan, lähtee irti. valumassaa en tunne, mutta 3cm kerros vuorivillan päällä on jo yli puolet enemmän kuin tulitiili ja kalliimpaakin arveltavasti, koska käytetään enemmän vain vaativampiin saneerauksiin?

        Kannattaa tutustua BETKER oy:n tuotteisiin. Sain sieltä hyviä neuvoja. Rakennuksessani vanhat hormit on käsitelty sisäpuolelta kolme vuotta sitten heidän massallaan.


    • puupiisi

      Just pari viikkoo sit tein pönttö uunin pesän korjauksen vaihtamalla uudet tulitiilet vanhojen tilalle. Neljä tuntia siihen meni ja hyvä tuli.

      • Jorma100

        Pari kysymystä:

        1) Voiko joku yrittää kuvailla, millaista on hyvä tulilaasti (sopiva vesipitoisuus? Olen joskus muurannut sillä grilliä ja ei oikein selvinnyt pitääkö olla niin kosteaa että "tarttuu" tiiliin vai vähän kuivempaa.

        2) Jos vaihtaa vain tulipinnan tulitiilet takkaan, miten kauan pitää kuivattaa ennen ensimmäistä varovaista lämmitystä.


    • Töppökumpu

      Meillä on samaa vikaa (pesä murenee), mutta mistä moinen mahtaa johtua? Takka kun on "vain" 12-vuotta vanha...
      Onko märillä puilla ja hatuttomalla piipulla mitään merkitystä ko. asiaan?

    • laiskimus123

      Itse olen n.3 vuoden välein käsitellut tulipesän tulenkestävällä muurauslaastilla. Ehkä pienimmällä vaivalla selviää. Yllättävän isojakin rakosia saa täytettyä kun pistää jotain tiilenpalasia vähän sekaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1298
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe