1. Hyvää ja pahaa ei voi tehdä yhtä aikaa.
2. Kun ihminen tekee TODELLISEN parannuksen Jeesus vapauttaa hänet synnintekemisen pakosta vapaaksi tekemään hyviä tekoja, myös samanlaisia ihmeitä kuin Jeesus itse ja apostolit aikanaan tekivät. Kun ihminen on todella vapaa hänellä on luonnostaan HALU tehdä hyviä tekoja.
3. Fraasi "synti tarttuu ja hitaaksi tekee" ymmärrettävissä kohtien 1. ja 2. avulla.
4. Vanhoillislestadiolainen synninpäästö ei käytännön kokemusten perusteella useinkaan saa aikaiseksi sitä parannusta ihmisessä että hän olisi kykenevä tekemään hyviä tekoja ja näin täyttämään Taivaallisen Isän Tahdon.
5. Hyviä tekoja tulee tehdä siksi että lähimmäiset tarvitsevat niitä hädässään. Jumalan Tahto on että lähimmäisemme tulevat autetuiksi.
6. Kuoleman passiivinen odottaminen Taivaaseen pääsemiseksi ei ole Taivaan tien kulkemista vaan sitä että ihminen kaivaa leiviskänsä maahan.
Kertaan näkemyksiäni
20
1009
Vastaukset
- Demetrios
Juuri noin minäkin olen asian ymmärtänyt.
Neloskohdassa tosin yleistät aika ilkeästi. - MariaTuomaantytär
Tulin tänne palstalle - ja heti pääsin Sanan äärelle. Kiitos, ystävät Acimlaine ja Demetrios (alias x ja x...)!
"Hyviä tekoja tulee tehdä siksi että lähimmäiset tarvitsevat niitä hädässään. Jumalan Tahto on että lähimmäisemme tulevat autetuiksi."
Tuohon löytyy Raamatun paikkaa perusteluksi, sitä järeintä lajia kristillisyyden ydintä.
Demetrios epäröi kohdassa neljä. Suattaahn tuo olla niinnii vuan suattaahan tuo olla toisinnii päin - kaipaisin perusteluja, pohdintaa sille, mistä syystä mahtaa olla niin, ettei vl-liikkeessä ylipäätään arvosteta lähimmäisenrakkautta. Siellä arvostetaan seurakunnan = siionin eli maallisen uskonyhteisön kunnioittamista ja sitä pidetään yksi yhteen Jumalan valtakuntana. Sen rinnalla lähimmäisenrakkaus ei ole mitään.
Kiitos vielä kerran, toivottavasti keskustelu jatkuu.- Jepe
"Siellä arvostetaan seurakunnan = siionin eli maallisen uskonyhteisön kunnioittamista ja sitä pidetään yksi yhteen Jumalan valtakuntana. Sen rinnalla lähimmäisenrakkaus ei ole mitään."
On kysmys siitä mitä on se lähimäisen rakkaus josta Jeesus puhuu?
Täytyy muistaa mikä oli se rakkaus jolla Jeesus meitä rakasti ja käski sillä rakkaudella meidän toisiamme rakastaa ja auttaa.
- Kohta 2
"Kun ihminen tekee TODELLISEN parannuksen Jeesus vapauttaa hänet synnintekemisen pakosta vapaaksi tekemään hyviä tekoja, myös samanlaisia ihmeitä kuin Jeesus itse ja apostolit aikanaan tekivät. Kun ihminen on todella vapaa hänellä on luonnostaan HALU tehdä hyviä tekoja."
-Voisitko tarkentaa, mitä tarkoitat "TODELLISELLA" parannuksella, josta mainitsit?
Jos Jeesus vasta tämän "todellisen" parannuksen SEURAUKSENA vapauttaa ihmisen synnin tekemisen "pakosta" (kuten ilmaisit), niin miten on mahdollista tehdä "todellinen parannus" kun ollaan vielä "synnin tekemisen pakon" alaisena?
Häh? Höh? (raapii päätä...)- acimlaine
Todellisella parannuksella tarkoitan sitä että ihminen eheytyy.
Normaalisti ihminen kokee elämänsä esim. tarkoitukseksi kokemusten ja nautintojen hankkimisen, omaisuuden keräämisen ym. Ihminen pyrkii täten pysytyttämään omaa minäänsä, lihaansa.
Kun ihminen tekee todellisen parannuksen niin hän antaa Jeesuksen muuttaa itsensä ja silloin tämä elämän perusmotiivi vaihtuu.
Ihminen ymmärtää elämänsä ainoaksi tarkoitukseksi lähimmäistensä rakastamisen ja LÄHIMMÄISILLEEN ANTEEKSIANTAMISEN.
"Jos Jeesus vasta tämän "todellisen" parannuksen SEURAUKSENA vapauttaa ihmisen synnin tekemisen "pakosta" (kuten ilmaisit), niin miten on mahdollista tehdä "todellinen parannus" kun ollaan vielä "synnin tekemisen pakon" alaisena? "
Kun tämä synnin pakon alaisena oleminen alkaa syystä tai toisesta tuntua väärältä ja tuskalliselta niin ihminen kääntyy hädissään Jumalan puoleen apua saamaan. Tässä on alku todelliselle parannukselle.
- Uki
"Kun ihminen on todella vapaa hänellä on luonnostaan HALU tehdä hyviä tekoja."
Ihminen vapautuu lihastaan, siis syntiin langenneesta luonnostaan kuolinhetkellä. Sitä ennen soi jokapäiväinen sota lihan ja Hengen välollä. Ei tietenkään silloin ole taistelua, kun on valmiiksi hengellisesti kuollut idealisti, kuten sinä olet!
Harmi vain kun niin mielellään soisi sinunkin heräävän oman vanhurskauden valkeaksi kalkitusta haudastasi uuteen Hengen elämään.
Jos parannusta ei tule, jos et lain kautta herää synnin tuntoon, ja sitä kautta rule armon kerjäläiseksi, niin loppusi on kadotuksessa.
Se on kauheata koska olet niin hyvä ihminen. Mutta väittäessäsi itsesi (lihasi) hyväksi teet Kristuksesta ja apostoleista valehtelijan.- acimlaine
Taisit ymmärtää hiukan väärin.
- Uki
acimlaine kirjoitti:
Taisit ymmärtää hiukan väärin.
Tämä on täysin Jumalan sanan vastainen väite. Siis täynnä tyhjää.
Ja saatanan yksi nimi tarkoittaa suomeksi - tyhjä ja valheen isä.
-----------------------------------------
Room. 7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
Room. 7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Room. 7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan
- synti, *joka minussa asuu.*
Room. 7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha....
.... *riippuu minussa kiinni;*
Room. 7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
Room. 7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja ....
.... *pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.*
Room. 7:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin ....
*minä myönnän, että laki on hyvä.*
- lainaus päättyy -
Sinä sen sijaan puhut tyhjiä hyväksi tulevasta lihasta, jossa paha ei enää muka riippuisi kiinni.
Miten sinä voitkin uskoa tällaisia satuja, muun muassa itsestäsi?
Kuolema on, kuten tiedämme, synnin palkka. Synnitön ei siis kuole koskaan.
Jos sinun valheesi hyvästä ihmisestä pitäisi paikkansa niin joukossamme olisi ihmisiä, jotka olivat jo tuhansia vuosia vanhoja eivätkä kuolisi koskaan.
Näinhän ei asia ole, vaan syntiinlankeemuksen seurauksena olemme jokainen syntisiä loppuun saakka ja kuolemme jokainen täältä kerran pois.
Ja vanhurskauttaminen on oikeudellinen toimenpide, jolloin syyllinen julistetaan vastoin lakia syyttömäksi. Miksi näin?
Siksi koska Kristus lahjoittaa rakkautensa tähden Pyhyytensä ja vanhurskautensa alastoman raukan syntien peitoksi. Ja se voi tapahtua ainoastaan USKON JA PYHÄN KASTEEN KAUTTA. - acimlaine
Uki kirjoitti:
Tämä on täysin Jumalan sanan vastainen väite. Siis täynnä tyhjää.
Ja saatanan yksi nimi tarkoittaa suomeksi - tyhjä ja valheen isä.
Room. 7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
Room. 7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Room. 7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan
- synti, *joka minussa asuu.*
Room. 7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha....
.... *riippuu minussa kiinni;*
Room. 7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
Room. 7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja ....
.... *pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.*
Room. 7:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin ....
*minä myönnän, että laki on hyvä.*
- lainaus päättyy -
Sinä sen sijaan puhut tyhjiä hyväksi tulevasta lihasta, jossa paha ei enää muka riippuisi kiinni.
Miten sinä voitkin uskoa tällaisia satuja, muun muassa itsestäsi?
Kuolema on, kuten tiedämme, synnin palkka. Synnitön ei siis kuole koskaan.
Jos sinun valheesi hyvästä ihmisestä pitäisi paikkansa niin joukossamme olisi ihmisiä, jotka olivat jo tuhansia vuosia vanhoja eivätkä kuolisi koskaan.
Näinhän ei asia ole, vaan syntiinlankeemuksen seurauksena olemme jokainen syntisiä loppuun saakka ja kuolemme jokainen täältä kerran pois.
Ja vanhurskauttaminen on oikeudellinen toimenpide, jolloin syyllinen julistetaan vastoin lakia syyttömäksi. Miksi näin?
Siksi koska Kristus lahjoittaa rakkautensa tähden Pyhyytensä ja vanhurskautensa alastoman raukan syntien peitoksi. Ja se voi tapahtua ainoastaan USKON JA PYHÄN KASTEEN KAUTTA...niin se menee noin. Huomaa kuitenkin että Jumala ei luonut ihmistä lihaksi, vaan omaksi kuvakseen.
Ihmisellä on tässä ja nyt, samoin kuin syntiinlankeemuksen hetkellä vapaus valita alistautuuko synnin orjaksi vai Pyhän Hengen johdatettavaksi. Siitä mitä me olemme ja teemme nyt emme voi syyttää sen enempää Aatamia kuin Eevaakaan.
Ihminen pelkää tehdä tätä valintaa koska arvelee että häneltä itseltään vaaditaan mahdottomia. Tästä varmaan johtuu sinunkin "kiemurtelusi". Totuus on se että ihmiseltä itseltään ei vaadita yhtään mitään vaan kaikki hyvä tulee Jumalalta.
Pelkkä valinta kahden asian välillä on sinänsä erittäin yksinkertainen. Jumala hoitaa loput.
- -janni-
AAMEN!!!
Jäi vähän lyhyeksi tämä kommentti,
kun kello on jo vaikka mitä ja pitää mennä hankkimaan unta palloon. - vl2003
1. Oletko varma? Mihin perustat tämän ajatuksen? Entäpä kun valitaan kahdesta pahasta pienempi? Entäpä kun vilpittömästi hyvää tekevän ihmisen töistä syntyy vahingossa paha lopputulos?
2. Sitä hyvää mitä minä haluaisin tehdä, en minä tee... (muistinvaraisesti siteeraten). Olet siis sitä mieltä, että parannus aiheuttaa ihmisen synnittömäksi muuttumisen? Entäpä perisynti? Jeesuksen opetukset anteeksiantamisesta "veljelle"? Miksi anteeksiantamus rajattoman monta kertaa oli tarpeellinen?
3. Mitä tarkoitat? En ymmärrä, miten.
4. Mitä sinulle ovat hyvät teot? Jotain näkyvää ja näyttävää? ("Onneksi en ole niin kuin nuo vanhoillislestadiolaiset.")
5. "Rakasta lähimmäistäsi kuin itseäsi". Toisaalta kärsimyksen problematiikka - ihminen ei ymmärrä kaikkea.
6. Kuoleman passiivinen odottaminen? Kuka tuollaista on esittänyt? vl?
Mitä sinulle merkitsevät uskon hedelmät? Merkitseekö se maailmallisen menon hylkäämistä, jotakin tiettyä laupeuden muotoa, jotakin muuta, useampia mainituista?- acimlaine
"Entäpä kun vilpittömästi hyvää tekevän ihmisen töistä syntyy vahingossa paha lopputulos? "
Voisi ajatella ehkä näin. Kun ihminen kantaa vihaa sisällään muttei ilmaise sitä avoimesti eikä tunnusta vihaansa itselleen (puhumattakaan että tekisi siitä parannuksen) tilanteet järjestyvät silti niin että tämä pohjalla oleva viha tulee ilmaistuksi. Tapahtuu näennäisesti "vahinko".
"Olet siis sitä mieltä, että parannus aiheuttaa ihmisen synnittömäksi muuttumisen? "
Eikö tämä ole itsestään selvää? Parannus on todellinen siinä määrin kuin sillä on todellisia hedelmiä. Huono puu ei tee hyvää hedelmää eikä hyvä huonoa.
3. En osaa paremmin selittää. Minusta tämä on jotenkin itsestään selvä asia.
4. Hyvät teot eivät ole välttämättä näkyviä.
Uskon hedelmät ovat sekä maailman menon hylkäämistä että muita asioita. Myös ihmeteot jos ne perustuvat Anteeksiantoon ovat uskon hedelmää, kuten apostoleilla.
6. Kuoleman passiivinen odottaminen on esim. sitä että luopuu parista konkreettisesta synnistä ja ajattelee että loppu hoituu kuin itsestään.
- mies-vl
Vaikka ihminen vapautuukin synnin pakosta, niin ei hän vapaudu lihastansa ennen kuolemaansa, niin kuin joku täällä on jo todennutkin.
Se, että tekee parannuksen, aiheuttaa sen, että hengen halu on hyvää tehdä, mutta lihan halu pysyy edelleen samana.
Tämän tähden uskovainenkaan ei läheskään aina tee hyvää.
Room 7. luku
15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
Miten tulkitset tämän acimlainen?
Eikö tämä juuri tarkoita, että vaikka henkeni puolesta haluan tehdä hyvää ja vihata syntiä, niin silti lihan vallam tähden teen useasti syntiä, vaikka vihaan sitä.
Se, kun raamatussa sanotaan, että hyvä puu kantaa hyvää hedelmää ja huono huonoa, on tarkoitettu lähinnä paljastamaan väärät henget valheelliseksi.
Sillä uskoton ei ole yhteenkään hyvään tekoon kelvollinen, mutta uskovainen joskus niitä tekee, koska hänessä asuu Kristus, jolla on tahto hyvään.
Sillä onhan parempi, että että edes vähän hyvää hedelmää kantaa, kuin että ei ollenkaan, niin kuin uskottomat. Kuinka voisi lähteä kuolleesta puusta yhtään hyvää hedelmää?
Niin meistä uskovaisista, vaikka me paljon väärää teemme, voidaan sanoa, että myös me hyvää hedelmää kannamme, koska joskus voitamme taistelun Perkelettä vastaan Herramme voimasta.
Mutta uskotton ei koskaan tee yhtään Jumalalle otollista tekoa, jotenka voidaan sanoa, että huono puu ei kanna hyvää hedelmää.
Muut Raamatun kohdat osoittavat, ettei ihminen ole täydellinen, toisin sanoen, ei kanna pelkkää hyvää hedelmää, vaan jatkuvasti lankee syntiin. - ..........
Olet mielestäni oikeilla jäljillä...
> 1. Hyvää ja pahaa ei voi tehdä yhtä aikaa.
Jos tarkoitat tällä samaa kuin Jeesus sanoessaan, että samasta suusta ei voi lähteä siunaus ja kirous, niin olen samaa mieltä.
> 2. Kun ihminen tekee TODELLISEN parannuksen
> Jeesus vapauttaa hänet synnintekemisen pakosta
> vapaaksi tekemään hyviä tekoja, myös samanlaisia
> ihmeitä kuin Jeesus itse ja apostolit aikanaan
> tekivät. Kun ihminen on todella vapaa hänellä on
> luonnostaan HALU tehdä hyviä tekoja.
Eipä ole Jeesuksen ja alkuseurakunnan jälkeen samanlaisia ihmeitä nähty missään uskonsuunnassa. Opetuslapsilla taisi olla sentään "puolen sinapinsiemenen verran" uskoa, mutta nykyihmisillä ei senkään vertaa. Uudestisyntymisessä ihmisellä tulee todellakin halu tehdä hyvää, mutta kuten tässäkin ketjussa on jo siteerattu, Paavalin sanoin: "sitä hyvää jota haluaisin tehdä..." jne. Ihminen on kaksiosainen, eikä liha ole tehnyt eikä koskaan tee parannusta. Raamatun mukaan, joka väittää, ettei hänessä ole syntiä, tekee Kristuksen valehtelijaksi.
> 4. Vanhoillislestadiolainen synninpäästö ei
> käytännön kokemusten perusteella useinkaan saa
> aikaiseksi sitä parannusta ihmisessä että hän
> olisi kykenevä tekemään hyviä tekoja ja näin
> täyttämään Taivaallisen Isän Tahdon.
Tuo on sinun subjektiivinen näkemyksesi, josta on turha alkaa kiistelemään. Moni tuntee kuitenkin löytäneensä hengellisen kotinsa vl-yhteisöstä. Suotakoon se heille.
> 5. Hyviä tekoja tulee tehdä siksi että
> lähimmäiset tarvitsevat niitä hädässään. Jumalan
> Tahto on että lähimmäisemme tulevat autetuiksi.
Näin kai se on. Tässä vaiheessa viimeistään olisi syytä tarkemmin määritellä sanonta "hyviä tekoja". Voiko "hyviä tekoja" olla myös "tekemättä jättäminen", esim. noudattamalla maallista lakia, olemalla rehellinen, pyrkimällä avoimiin, ystävällisiin suhteisiin kanssaihmisten kanssa? Vai onko "hyvät teot" aina jotain konkreettista, esim. köyhien (materiaalista) avustamista? Tässä taas tulee mieleen Raamatun sanat, että "almua annettaessa" vasemman käden ei pitäisi tietää, mitä oikea käsi tekee (näin muistelisin). Eli materiaalista auttamista voi tapahtua ja tapahtuu toisten tietämättä, ja vain silloin se on pyyteetöntä auttamista, eikä oman "hurskauden" esilletuontia. Tämä "hyvien tekojen" määritteleminen on kiintoisa kysymys, jota voitaisiin myös pohtia tässä ketjussa tai avata sille uusi ketju. Raamatussa sanotaan näinkin (Joh 5 28,29):
28 Niin he sanoivat hänelle: mitä meidän pitää tekemän, että me taitaisimme Jumalan töitä tehdä?
29 Jesus vastasi ja sanoi heille: se on Jumalan työ, että te uskotte sen päälle, jonka hän lähetti.
Siis: "se on Jumalan työ, että te uskotte sen päälle, jonka hän lähetti".
6. Kuoleman passiivinen odottaminen Taivaaseen pääsemiseksi ei ole Taivaan tien kulkemista vaan sitä että ihminen kaivaa leiviskänsä maahan.
Ei kai kuolemaa odota passiivisesti kukaan muu kuin joku esimerkiksi vakavasti sairastunut, elämänilonsa menettänyt henkilö? - Jani
1. Jos tuo pitää paikkansa, teemme siis vain pahaa.
2. Todellinen parannus päästää tuomitun vaivasta ja epäuskosta sekä sitämyötä synnin tekemisen pakosta. Hyvät teot ja halu niihin ovat kuitenkin uskon hedelmä, eivät vapaan ihmisen aikaansaannos. Vapaa ihminen osasi käydä Jumalan käskyjen yli ja osaa sitä yhä sekä yhtä ja toista muuta pahaa.
3. Sama täällä.
4. Monet ovat kutsutut, mutta harvat ovat valitut.
5. Oikein, mutta usko kuitenkin ensin omat syntisi anteeksi.
6. Uskovainenkaan ei haluaisi kuolla, mutta on pakko. - valtakuntaan
että hän olisi kykenevä tekemään hyviä tekoja ja näin täyttämään Taivaallisen Isän Tahdon.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21) Onkohan täällä mennari opetusta? Kyllä uskovainenkin tekee syntiä, sanoin, ajatuksin ja teoin. Uskovainen on syntisenä armahdettu.
17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
Room.7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;Jokaisella uskovaisella on myös pahoja ajatuksia, sanoja, tekoja.
- hyvätteot
" Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton? Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille? Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi; " (Jaak. 2:20)
Onko niin, että jos ei ole tekoja, ei ole uskoakaan? Teoilla ei tosin uskoa ansaita, vaan ne ovat sen hedelmiä, sillä onhan kirjoitettu, "Jos puu on hyvä, sen hedelmäkin on hyvä, mutta jos puu on huono, sen hedelmäkin on huono. Hedelmästään puu tunnetaan" (Matt. 12:33)
"Hyvä ihminen tuo hyvän runsaudesta esille hyvää, ja paha ihminen tuo pahan runsaudesta esille pahaa. " (Matt. 12:35) - Setä.neuvoo
Matt 25 leiviskävertaus tulkittava Room 11 -luvun mukaan: Jumala ei armolahjojansa kadu. Eli ainoan leiviskänsä maahan kaivanut ei ollut uskova, vaan uskomaton, jolla oli vain maallinen kehonsa ja maallinen vaelluksensa.
Lakihenkisyyttä on ollut monenlaista ja se on oirehtinut monin tavoin. Eräs helluntailainen joskus selitti näkökulmaansa, että laki on ristiinnaulittu ja laki noussut taivaaseen.
Ahdas näkökulma, jos Jumalasta tai Raamatusta ei muuta löydetä kuin lakia. Eikä laki ole mikään otus, joka alkaa tuottaa hyviä tekoja. Raamatun mukaan lain kautta synnin tunto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä433753- 382508
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?342031- 231782
- 171699
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai1001612- 231598
Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?
Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko991466- 241457
- 221419