Miks kuorma-autot tehdään paskoiks

S

Ei kovin monia oo ainakaan kaupunki jakelussa kiva
ajaa. Huonot penkit, ei sivu tukea lainkaan, manuaali vaihteistot, joko juositus on älyttömän kova"volvo" tai sitten joku kenguru versio "Man"
Eikä kyse ole mistään iki vanhoista kuorma-auton raadoista, mutkissa pitää toisella kädellä pitää vastaan keskipenkistä eittei kohta oo apukuskin jalkatilassa
No onneks se ei oo mun pääsääntöstä työtä
vähän enemmän saisi satsata kuorma-autojen juosituksiin ja mukavuuteen. Ajo ergonomian kun kopioisi lähes mistä tahansa henkilö autosta niin ollaan jo aika pitkällä, kyllä työ päivän jälkeen
kun hyppää siviili autoon tuntuu kuin oli kalliimmassakin nojatuolissa.

14

2865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuorma-auto

      Kylmä tosiasia tai siis totuus on se, että jos sun jakelu autosi olisi yhtä hyvä ajaa kuin sun tuliterä corolla dx olisi sen kantavuus tasan 200kg. Sitä olisi varmaan kiva pyöritellä leipomon ja lähikaupan välillä ,mutta isäntä ei varmaan olisi iloinen.
      Sulle varmaan olisi helvetti ajaa jotain 80donan
      kokonaispainolla olevaa sorarekkaa tms.

      Suosittelen ammatin vaihtoa taksisuhariksi.
      Ei tarvitse papua ranteeseen eikä älyä ajamiseen.

      • !

        joskus joutuu vaan tuuraa............ ja huomaa
        mimmosia paskoja tämmöset pikkukuormurit tuntuu oleman ja isotkin. Kalliimmista rekoissa en oo ku joskus pikkupoikana istunu. kyllä niillä kioskilta tupakkaa hakee mutta kunnon kortteli jakelu rallliin ne o ihan perseestä.
        Joku aktiivi juositus ois varmaan hyvä ja ehottomasti jonkin moinen automaatti.


      • Siviili
        ! kirjoitti:

        joskus joutuu vaan tuuraa............ ja huomaa
        mimmosia paskoja tämmöset pikkukuormurit tuntuu oleman ja isotkin. Kalliimmista rekoissa en oo ku joskus pikkupoikana istunu. kyllä niillä kioskilta tupakkaa hakee mutta kunnon kortteli jakelu rallliin ne o ihan perseestä.
        Joku aktiivi juositus ois varmaan hyvä ja ehottomasti jonkin moinen automaatti.

        Hmm. päästiin asian ytimeen, eli fysiikan lakeja ei pysty muuttamaan massan suhteen.
        Pikku kuorkki tai se ns."kallis rekka" on paskoja ajettavia kun niillä sattuu olemaan yleensä enemmän massaa kuin perheautolla.
        Jos näistä autoista aletaan tehdä formuloita ovat ne sen jälkeen niin kalliita ettei kenelläkään ole varaa ostaa niitä. Jos jollain olisikin varaa, ostaisi se mielellään myös ajorobotin rengin tilalle. Eipä olisi tuuraajillakaan enää duunia.

        Voipa asiaa ajetella toisinkin päin, eli onko nyky kuskeilta hävinnyt ammattitaito kun ei osata enää hämmentää synkronoimatonta manuaalia, vaan tarvitaan kaikenmaailman tomaattia yms. automaattista vaihteenvalitsijaa.

        Bodykin tuntuu olevan niin huonossa kunossa kun ei kestä enää lehtijousien rytkytystä vaan vaatii ilmajousta akselin ja per***n alle ?


      • Mielummin KA;ll
        ! kirjoitti:

        joskus joutuu vaan tuuraa............ ja huomaa
        mimmosia paskoja tämmöset pikkukuormurit tuntuu oleman ja isotkin. Kalliimmista rekoissa en oo ku joskus pikkupoikana istunu. kyllä niillä kioskilta tupakkaa hakee mutta kunnon kortteli jakelu rallliin ne o ihan perseestä.
        Joku aktiivi juositus ois varmaan hyvä ja ehottomasti jonkin moinen automaatti.

        Kyllä nuo uudet kuorma-autot voittaa ajettavuudessaa mennentullen henkilö- ja pakettiautot.

        Autoihin saa automaattivaihteistoja, penkeissä on kaasujouset, samaten jokaisessa auton kulmassa, joskus jopa ohjaamo eriksene jousitettu.

        Lisäksi kuskien penkissä on on säätöjä ja säädettäviä ilmapusseja yms joka suuntaan

        Lisäksi on ohjaustehostimet, ja manuaalivaihteetkin toimii ilman temppuilua


    • juitsari

      Nykyiset täysilmajousitetut autot ovat jo aika hyviä kompromisseja mukavuuden ja jämäkkyyden suhteen. Esim. Mersun Ategon ja Actroksen Telligent-alustassa jousitus säätyy pyöräkohtaisesti elktroniikan ohjaamana salamannopeasti - periaatteessa sama systeemi kuin oli F1:n aktiivijousitus. Ajotuntuma on erittäin täsmällinen ja jämäkkä, ei kuitenkaan kova. Tässä Mersun systeemissä myös jarrupaineet säätyvät pyöräkohtaisesti.

      Lähes kaikkiin 18 tonnisiin ja suurempiin kormureihin on saatavissa elektroninen vaihteensiirto tai täysautomaattinen (ilman kytkinpoljinta). Kevyempiin jakoautoihin niitä ei valitettavasti vielä ole saatavissa.

      Kaarteessa ajettaessa on syytä pitää fysiikan lait mielessä. Jos joutuu ottamaan tukea sen vuoksi ettei kestä enää penkillä, voi olla, että kuormakin on jo levinnyt pitkin lavaa.

      Ergonomisista ratkaisuista kuorma-autoissa olisi monella henkilöauton suunnittelijalla opittavaa. Monissa kuormurin penkeissä viihtyy useita tunteja, toisin kuin monien h-autojen ratin takana.

      • Pecos

        Kyllä rekat tottuneelle on paljon mukavampia ajaa pitkällä matkalla. Ajan työkseni Scania 144:sta ja olisin kyllä mielummin heittäny sillä hiihtolomareissun Lappiin kun Mitsun Carismalla. Rekasta näkee kauemmas, valot on tehokkaammat, on tilaa vaihtaa asentoo penkillä ja muutenkin pehmeempää kyytiä(ilmapenkki, hytti ilmajousilla).


    • eko-autoilija :-)

      Itsekin olen jakeluautoa ajanut, vieläpä monenlaisia sellaisia. Senverran täytyy todeta, että hytkymistä esiintyy varsin paljon, kun ohjaamo tosiaan on erillisjousitettu, ja kaupungin mukulakivillä ja hidastetöyssyillä meno on aika kengurumaista :-)
      Mutta penkit ovat kaikissa ajamissani (man, mb atego ja volvo) olleet varsin hyviä, säätöjä on löytynyt moneen suuntaan.
      Automaattivaihteisto voisi kyllä olla aika hyvä laite, kun tuo vaihtaminen kyllä jonkinverran "hatuttaa" joskus. Varsinkin kun vetoalue on suppea (yleistetään vaikkapa 1500-2200 rpm), saa vaihdetta vaihtaa varsin usein. Luulisi, että joku esim. dösään suunniteltu automaattilaatikko menisi melkein heittämällä noihinkin autoihin, mutta jostain kumman syystä niin ei tosiaan ole vielä tehty.

      nimim. läskiä, kaljaa ja jäätelöä kuskannut :-)

      • S

        Käännyn kurviin normaalia vauhtia" ei tarvitsisi kuorman olla kiinnikään" ja pienikin notko ja auto huojahtaa ja kori myös niin terävästi että on aika ikävä roikkua pelkästään ratissa. Kyse on mannin ilmajousista ja penkissä ei oo ku ne onnettomat ilman paineella täytettävät sivutuet jotka ei ainakaan levee selkäselle merkitse mitään, tuntuu että ne tekevät vain penkin selkänojan pyöreäksi. Kantti kivien yli ajaettaessa oon huomannu että reilusti vaan vauhtia tai sitten hiipimällä yli mutten kyllä korin nykäys tuntuu selkärangassa asti. Kovaa työtä joten voisi kuorkit olla ne olla vihmosen päälle mukavia.
        mutta vakituiseen en tätä tekisi.


    • Kauko Rahti

      Vai hiihtolomareissu kuorma-autolla...hehheh.
      Olen ensimmäisen kirjoittajan kanssa hyvinkin samaa mieltä. Olen ajanut muutaman vuoden ammatikseni täysperää ja ihmetellyt kuorma-autojen epämukavuutta. Edellinen ajokki oli FH-volvo ja nyt on alla TGA-manni. Huippumukavia sarjassaan, mutta järkyttävän kaukana henkilöautoista.

      • Tosikko

        Huomasitko että kyseinen hiihtoloma reissulainen ajoikin työkseen Scaniaa eikä mitään Volvon tai Mannin raatoa.


    • Rahtari

      Uudet kuorma-autot on kuin ajaisi henkilöautolla, joten ÄLÄ VALITA!!!!!!! Sä taidat ajaa jollain museo autolla! Vaihda ammattia... kunhan et valita

    • suhari

      Edes rekkakorttia mutta naurettavan kuullosta tuo amatöörikuskien valitus kuormurien kankeudesta ym.
      Eipä rekoista ikinä saada samanlaista vehettä kuin amatsonisi on

    • a

      siellä on taas joku vitun dexterikuski, selvästikään sulla ei ole asiasta mitään tietoa, voisin melkein sanoa että esim. volvossa on paremmat ajo-ominaisuudet kun sun dx:ssä!!!!!!

    • Jiiii

      No sun pitäis ajaa kuukauden armeijan ZIL tai KRAZ -maastokuormaautoa niin sen jälkeen et enää valita noita siviiliautojen huonoutta ;-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe