Kertokaapa hyviä kirjoja/tutkimuksia ym. selkokielellä kirjoitetuista suomenmuinaisuskoa koskevista artikkeleista, joissa on jonkinlaista pohjaakin.
Onko muuten totta, että Suomen muinaisuskoa yritetään jollain tavoin elvyttää? Kovasti olen kiinnostunut asiasta...
Mistä löydän (pelkästään) suomen muinaisuskosta ja suomalaisesta pakanuudesta kiinnostuneita ihmisiä? Olen Turun seudulta, pakana.
Suomen muinaisusko hakusessa
12
2366
Vastaukset
- jaina
suomalainen muinaisusko tms.
Voit myös käydä seuraavalla sivulla, jossa mielestäni löytää asiallista suomipakanallista kirjoittelua:
http://www.kolumbus.fi/sagafre/Jumalista.html- Usvatar
Joo, googlesta kyllä löytyy. Ajattelin lähinnä ihan julkaistua materiaalia, kirjoja, väitöskirjoja, mitä niitä nyt onkaan. Tuo mainitsemasi sivu on hyvä, mutta se on vain yksi lähde.
Kiitos kuitenkin. - Eskoseni
Pasilan pääkirjastossa oli erittäin hyvä ja kohtuullisen ohut kirjanen Suomen muinaisuskonnoista. Kirjasta jäi käteen se että aivan alussa suomen jumalilla ei ollut fyysisiä muotoja/hahmoja, vaan kyseessä oli luonnonvoimat tai lähinnä niiden herrat ja suojelusenkelit. Eli jokaisella ryhmällä oli oma herransa. tai jotain sinne päin.
Turkulaista tämä ei juurikaan auta, mutta pääkirjastossa on kohtuullinen valikoima muinasiuskontoamme käsitteleviä kirjoja. Toki sontaakin on joukossa, joten melkoisia ristiriitoja on eri kirjojen välillä.
- JOKM
Timo Heikkilän kirja AURINKOLAIVA (Basam books 2004) on varmaan tutustumisen arvoinen teos.
- ogelilainen
Suomalaisen muinaisuskon tiimoilta on jonkinlaista järjestäytymistä ollut, mm. juurileirien järjestämisessä mukana oleva Suomalaisen kansanuskon yhdistys.
Vuosien varrella on ollut joitain yrityksiä kultin perustamiseksi, mutta ne ovat tainneet kariutua. Kiinnostusta varmaan on, mutta ei päteviä organisoijia.- Louhikärmes
Pieniä ryhmiä, jotka harjoittavat uussuomalaista pakanuutta on yllättävän paljon. Ryhmät ja niiden tavat eroavat toisistaan. Suurin osa suomalaisista pakanauskovaisista uskoo nimenomaan vanhasuomalaisiin jumaluuksiin, jopa wiccat tunnustavat joitain muinaisia suomalaisjumaluuksia, joten ilmiö on olemassa ja paljon laajempi, kuin yleisesti kuvitellaan.
Luultavasti suomen alkuperäisen uskonnon harjoittajat eivät näe mitään pakottavaa tarvetta yhdistyä. He harjoittavat uskontoaan rauhassa ja retostelulta suojassa.
Ainakin minä olen löytänyt pakanayhteyksistä muitakin suomalaisesta alkuperäisuskonnosta kiinnostuneita varsin helposti. - ogelilainen
Louhikärmes kirjoitti:
Pieniä ryhmiä, jotka harjoittavat uussuomalaista pakanuutta on yllättävän paljon. Ryhmät ja niiden tavat eroavat toisistaan. Suurin osa suomalaisista pakanauskovaisista uskoo nimenomaan vanhasuomalaisiin jumaluuksiin, jopa wiccat tunnustavat joitain muinaisia suomalaisjumaluuksia, joten ilmiö on olemassa ja paljon laajempi, kuin yleisesti kuvitellaan.
Luultavasti suomen alkuperäisen uskonnon harjoittajat eivät näe mitään pakottavaa tarvetta yhdistyä. He harjoittavat uskontoaan rauhassa ja retostelulta suojassa.
Ainakin minä olen löytänyt pakanayhteyksistä muitakin suomalaisesta alkuperäisuskonnosta kiinnostuneita varsin helposti.Silloin, kun toiminta on kovin sisäänpäin kääntynyttä, kiinnostuneiden on kovin työlästä päästä mukaan "piireihin" - jos heidät yleensä niihin huolitaan. Avoimempi organisoituminen ei ole muiden maiden pakanoille vierasta, miksi siis suomalaisille ? Pakanuudessa ei luulisi olevan mitään salailemista ja/tai häpeilemistä.
- Vokkie
ogelilainen kirjoitti:
Silloin, kun toiminta on kovin sisäänpäin kääntynyttä, kiinnostuneiden on kovin työlästä päästä mukaan "piireihin" - jos heidät yleensä niihin huolitaan. Avoimempi organisoituminen ei ole muiden maiden pakanoille vierasta, miksi siis suomalaisille ? Pakanuudessa ei luulisi olevan mitään salailemista ja/tai häpeilemistä.
Oman piirini perusteella sanoisin, että suomalaisista pakanoista osa ei näe tarvetta puhua ja opettaa uskoaan ja/tai näkemyksiään eteenpäin. Ollaan ihan tyytyväisiä pienissä piireissä tai yksinään. Yleensä pieneen pakana-piiriin tullaan mukaan muun ystävystymisen kautta ja "hengen" asioista puhutaan sitten viimeisenä.
Omalla kohdallani kynnys on todella iso lähteä ottamaan joku mukaan laumaani pelkästään sen perusteella, että hän on ihan kiva henkilönä ja kiinnostunut asioista.
-Vokkie- - murmelinpapana
Louhikärmes kirjoitti:
Ainakin minä olen löytänyt pakanayhteyksistä muitakin suomalaisesta alkuperäisuskonnosta kiinnostuneita varsin helposti.wiccat eivät ole tunnustaneet vain muutamaa suomalaista jumalaa, vaan ne kaikki. wiccalaisten opetusten mukaan, kaikki maailman jumalat ja jumalattaret ovat osia jumalsta ja jumalattaresta, joten on luonnollista, että kaikki maailman jumalat ovat osa wiccaa.
suomalaisia jumalia (myös monen muun kulttuurin jumalia) löytyy osoitteesta : http://www.varjojenkirja.com/jumaluudet.html - vikoilla
murmelinpapana kirjoitti:
wiccat eivät ole tunnustaneet vain muutamaa suomalaista jumalaa, vaan ne kaikki. wiccalaisten opetusten mukaan, kaikki maailman jumalat ja jumalattaret ovat osia jumalsta ja jumalattaresta, joten on luonnollista, että kaikki maailman jumalat ovat osa wiccaa.
suomalaisia jumalia (myös monen muun kulttuurin jumalia) löytyy osoitteesta : http://www.varjojenkirja.com/jumaluudet.htmlMuistuttaa tuo kaiken omiminen vähän niin kuin yleis-etnomuzakkia tai islamiin "palaamista" toisena äärilaitana.
- onpas
Suomen muinaisuskoa tutkitaan paljonkin. Varsinkin Helsingin YO:n uskontotieteen laitoksella. Kannattaa lukea mm. Juha Pentikäisen kirjoja...
- nimimerkki
hyvää perustietoa täällä ja ehkä myös "avaimet" oikeaan historiaan???
http://www.suomalaiset.org/
päättäkää itse
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166040Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334137- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2552083Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441846- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569