Suomen muinaisusko hakusessa

Usvatar

Kertokaapa hyviä kirjoja/tutkimuksia ym. selkokielellä kirjoitetuista suomenmuinaisuskoa koskevista artikkeleista, joissa on jonkinlaista pohjaakin.

Onko muuten totta, että Suomen muinaisuskoa yritetään jollain tavoin elvyttää? Kovasti olen kiinnostunut asiasta...

Mistä löydän (pelkästään) suomen muinaisuskosta ja suomalaisesta pakanuudesta kiinnostuneita ihmisiä? Olen Turun seudulta, pakana.

12

2335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaina
      • Usvatar

        Joo, googlesta kyllä löytyy. Ajattelin lähinnä ihan julkaistua materiaalia, kirjoja, väitöskirjoja, mitä niitä nyt onkaan. Tuo mainitsemasi sivu on hyvä, mutta se on vain yksi lähde.
        Kiitos kuitenkin.


      • Eskoseni

        Pasilan pääkirjastossa oli erittäin hyvä ja kohtuullisen ohut kirjanen Suomen muinaisuskonnoista. Kirjasta jäi käteen se että aivan alussa suomen jumalilla ei ollut fyysisiä muotoja/hahmoja, vaan kyseessä oli luonnonvoimat tai lähinnä niiden herrat ja suojelusenkelit. Eli jokaisella ryhmällä oli oma herransa. tai jotain sinne päin.

        Turkulaista tämä ei juurikaan auta, mutta pääkirjastossa on kohtuullinen valikoima muinasiuskontoamme käsitteleviä kirjoja. Toki sontaakin on joukossa, joten melkoisia ristiriitoja on eri kirjojen välillä.


    • JOKM

      Timo Heikkilän kirja AURINKOLAIVA (Basam books 2004) on varmaan tutustumisen arvoinen teos.

    • ogelilainen

      Suomalaisen muinaisuskon tiimoilta on jonkinlaista järjestäytymistä ollut, mm. juurileirien järjestämisessä mukana oleva Suomalaisen kansanuskon yhdistys.

      Vuosien varrella on ollut joitain yrityksiä kultin perustamiseksi, mutta ne ovat tainneet kariutua. Kiinnostusta varmaan on, mutta ei päteviä organisoijia.

      • Louhikärmes

        Pieniä ryhmiä, jotka harjoittavat uussuomalaista pakanuutta on yllättävän paljon. Ryhmät ja niiden tavat eroavat toisistaan. Suurin osa suomalaisista pakanauskovaisista uskoo nimenomaan vanhasuomalaisiin jumaluuksiin, jopa wiccat tunnustavat joitain muinaisia suomalaisjumaluuksia, joten ilmiö on olemassa ja paljon laajempi, kuin yleisesti kuvitellaan.

        Luultavasti suomen alkuperäisen uskonnon harjoittajat eivät näe mitään pakottavaa tarvetta yhdistyä. He harjoittavat uskontoaan rauhassa ja retostelulta suojassa.

        Ainakin minä olen löytänyt pakanayhteyksistä muitakin suomalaisesta alkuperäisuskonnosta kiinnostuneita varsin helposti.


      • ogelilainen
        Louhikärmes kirjoitti:

        Pieniä ryhmiä, jotka harjoittavat uussuomalaista pakanuutta on yllättävän paljon. Ryhmät ja niiden tavat eroavat toisistaan. Suurin osa suomalaisista pakanauskovaisista uskoo nimenomaan vanhasuomalaisiin jumaluuksiin, jopa wiccat tunnustavat joitain muinaisia suomalaisjumaluuksia, joten ilmiö on olemassa ja paljon laajempi, kuin yleisesti kuvitellaan.

        Luultavasti suomen alkuperäisen uskonnon harjoittajat eivät näe mitään pakottavaa tarvetta yhdistyä. He harjoittavat uskontoaan rauhassa ja retostelulta suojassa.

        Ainakin minä olen löytänyt pakanayhteyksistä muitakin suomalaisesta alkuperäisuskonnosta kiinnostuneita varsin helposti.

        Silloin, kun toiminta on kovin sisäänpäin kääntynyttä, kiinnostuneiden on kovin työlästä päästä mukaan "piireihin" - jos heidät yleensä niihin huolitaan. Avoimempi organisoituminen ei ole muiden maiden pakanoille vierasta, miksi siis suomalaisille ? Pakanuudessa ei luulisi olevan mitään salailemista ja/tai häpeilemistä.


      • Vokkie
        ogelilainen kirjoitti:

        Silloin, kun toiminta on kovin sisäänpäin kääntynyttä, kiinnostuneiden on kovin työlästä päästä mukaan "piireihin" - jos heidät yleensä niihin huolitaan. Avoimempi organisoituminen ei ole muiden maiden pakanoille vierasta, miksi siis suomalaisille ? Pakanuudessa ei luulisi olevan mitään salailemista ja/tai häpeilemistä.

        Oman piirini perusteella sanoisin, että suomalaisista pakanoista osa ei näe tarvetta puhua ja opettaa uskoaan ja/tai näkemyksiään eteenpäin. Ollaan ihan tyytyväisiä pienissä piireissä tai yksinään. Yleensä pieneen pakana-piiriin tullaan mukaan muun ystävystymisen kautta ja "hengen" asioista puhutaan sitten viimeisenä.
        Omalla kohdallani kynnys on todella iso lähteä ottamaan joku mukaan laumaani pelkästään sen perusteella, että hän on ihan kiva henkilönä ja kiinnostunut asioista.
        -Vokkie-


      • murmelinpapana
        Louhikärmes kirjoitti:

        Pieniä ryhmiä, jotka harjoittavat uussuomalaista pakanuutta on yllättävän paljon. Ryhmät ja niiden tavat eroavat toisistaan. Suurin osa suomalaisista pakanauskovaisista uskoo nimenomaan vanhasuomalaisiin jumaluuksiin, jopa wiccat tunnustavat joitain muinaisia suomalaisjumaluuksia, joten ilmiö on olemassa ja paljon laajempi, kuin yleisesti kuvitellaan.

        Luultavasti suomen alkuperäisen uskonnon harjoittajat eivät näe mitään pakottavaa tarvetta yhdistyä. He harjoittavat uskontoaan rauhassa ja retostelulta suojassa.

        Ainakin minä olen löytänyt pakanayhteyksistä muitakin suomalaisesta alkuperäisuskonnosta kiinnostuneita varsin helposti.

        wiccat eivät ole tunnustaneet vain muutamaa suomalaista jumalaa, vaan ne kaikki. wiccalaisten opetusten mukaan, kaikki maailman jumalat ja jumalattaret ovat osia jumalsta ja jumalattaresta, joten on luonnollista, että kaikki maailman jumalat ovat osa wiccaa.

        suomalaisia jumalia (myös monen muun kulttuurin jumalia) löytyy osoitteesta : http://www.varjojenkirja.com/jumaluudet.html


      • vikoilla
        murmelinpapana kirjoitti:

        wiccat eivät ole tunnustaneet vain muutamaa suomalaista jumalaa, vaan ne kaikki. wiccalaisten opetusten mukaan, kaikki maailman jumalat ja jumalattaret ovat osia jumalsta ja jumalattaresta, joten on luonnollista, että kaikki maailman jumalat ovat osa wiccaa.

        suomalaisia jumalia (myös monen muun kulttuurin jumalia) löytyy osoitteesta : http://www.varjojenkirja.com/jumaluudet.html

        Muistuttaa tuo kaiken omiminen vähän niin kuin yleis-etnomuzakkia tai islamiin "palaamista" toisena äärilaitana.


    • onpas

      Suomen muinaisuskoa tutkitaan paljonkin. Varsinkin Helsingin YO:n uskontotieteen laitoksella. Kannattaa lukea mm. Juha Pentikäisen kirjoja...

    • nimimerkki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe