Hei!
Kuinka usein käytte koiranpennun kanssa lenkillä ja kuinka pitkiä lenkkejä?
Meidän pentu nyt noin 12 vko ja saa ulkoilla vapaana pihalla.Asumme maalla ja tonttiä riittää!
Kuinka usein pitäisi lähteä pidemmälle lenkille ja kuinka pitkiä lenkkejä?
Ollaan harjoiteltu lenkillä käymistä(samalla siis remmiä)ja lenkin pituus ollut muutama kilometri.Sade on kastellut meidät joka reissulla,joka myös syy kotiin paluuseen.
Pentu ei vielä täysin "osaa" remmissä kulkeä ja koska juniori on mukana vaunuissa on lenkitys hieman kankeaa,ennen kuin opimme.Toki asiian vaikuttaa myös ,ettei pentu rohnene oikein omalta tontilta poistua ja sitä saa houkutella mukana kulkemaan,sitten se ravaakin tien toiselta puolelta toiselle ja minä vaunujen kansa koitan pysyä perässä sen liikkeissä.
Mutta harjoitellaan!
Pennun lenkitys
20
11808
Vastaukset
- hatamm
lyhyitä lenkkejä kuin harvoin pitkiä. Eihän 12 viikkoisen kanssa kannata kilometri tolkulla kulkea, jos sulla kerta on mahdollisuus pitää sitä pihassa irrallaan. Mutta hyvähän se on siihen remmiin totuttaa ja muuten siinä kulkemiseen.
- Katsku!!
No jos pentu ei ole tottunut remmiin sinun kannattaa totuttaa sitä sille elikkä pihalla omalla totuttelet sitä sille. Jos se on jo tottunut niin jos se saa olla päivät ulkona niin ei sitä niin uisein tarvitse viedä. Mutta kyllä ainakin 2 tai 3 kertaa päivässä.
- pennun
kanssa ei vielä tarvitse kulkea muutaman kilometrin lenkkejä! ovat pennulle liian pitkiä.
harjoitelkaa hihnassa kulkemista vaikka omalla pihallanne.
meillä tuon ikäisen kanssa käydään koiran hereillä ollessa tunnin välein pihalla, sitten aina kun se herää, syö juo, leikkii, eli olette onnellisessa asemassa oman pihan puolesta! - Riva
12 vk ja muutama kilometri ?
Minä rotunen koira sulla on ? Koiranpentu jaksaa kävellä kyllä,mutta sen luut on vielä pehmeät. Jos sulla on iso piha niin anna olla siellä ja kuten tossa aiemmin kirjotin,niin jos sulla on metsä lähellä,niin vie sinne ja anna vapaasti touhuta. - PoliceGirl82
Yhdyn kyllä edellisiin kirjoittajiin, ei kannata vielä liikaa hihnalenkkejä pentusi kanssa tehdä. Varsinkin jos kyseessä on suuri rotu tai muuten hitaammin kehittyvä yksilö.
Olet tosiaan onnekas pihasi suhteen. Toista se on rampata kerrostalo-asunnosta ulos pissittämään pentua! Kuitenkin olisi hyvä, että pentusi saisi tutustua myös muuhun ympäristöön, varsinkin jos asutte maalla. Vie se autolla (tai bussilla) kaupunkiin, anna sen tutustua vilkkaisiin parkkipaikkoihin, kävelykatuihin, rappukäytäviin, tunneleihin, ehkäpä koirapuistoon ja juna-asemaan. Tällaiset reissut väsyttävät pentua henkisesti ja lisäksi se tottuu erilaisiin ympäristöihin, mikä on hyvin tärkeää. Fyysisestihän koira, pentukin, jaksaa uskomattoman paljon. On eri asia, mikä sille on hyväksi.
Pidä sitä paljon irti ja yritä rajottaa ulkoilun määrää hieman. Itsellä tuppaa aina huomaamatta kilometrit lisääntymään turhan äkkiä pennun kanssa, onhan ulkoilu yksi parhaista asioista koiran kanssa...- tiedät sen,
mikä on koiran mielestä hyväksi lenkin suhteen?
Tuohan on vain sinun mielipide, ei koiran.
Kyllä koirat ja lapset liikkuvat sen määrän, minkä itse jaksavat.
Ja juuri tuolla rajoittamistyylillä saadaan aikaiseksi niitä stressaantuneita ja agressiivisia koiria. Kun eivät pääse luonnostaan purkamaan ylimääräistä energiaansa, niin purkavat sitten ärhentelemällä ja hyökkäilemällä toisten koirien tai ihmisten kimppuun.
Ja sitäpaitsi koiran paikka ei ole kerrostaloasunto. Kysypä sitä vaikka koiriltasi.
Pitäisi säätää laki siitä, että ei koiria ahtaisiin kämppiin miellyttääkseen ihmisen haluja.
Eihän koirilta olla kysytty sitä, mitä ne haluaa?
Mene vaan sinäkin vielä kasvamaan ja tule sitten vasta puhumaan siitä mitä koira jaksaa ja haluaa.
Ei pidä puhua omien mielihalujen takia eläimen luonteenomaisen tarpeen rajoittamisesta.
Ja tuosta paikkojen kiertelystä sanon, että voi hyvänen aika sentään.
Sekö on koiran elämän tarkoitus?
Kierrellä ympäri pitäjää? - PoliceGirl82
tiedät sen, kirjoitti:
mikä on koiran mielestä hyväksi lenkin suhteen?
Tuohan on vain sinun mielipide, ei koiran.
Kyllä koirat ja lapset liikkuvat sen määrän, minkä itse jaksavat.
Ja juuri tuolla rajoittamistyylillä saadaan aikaiseksi niitä stressaantuneita ja agressiivisia koiria. Kun eivät pääse luonnostaan purkamaan ylimääräistä energiaansa, niin purkavat sitten ärhentelemällä ja hyökkäilemällä toisten koirien tai ihmisten kimppuun.
Ja sitäpaitsi koiran paikka ei ole kerrostaloasunto. Kysypä sitä vaikka koiriltasi.
Pitäisi säätää laki siitä, että ei koiria ahtaisiin kämppiin miellyttääkseen ihmisen haluja.
Eihän koirilta olla kysytty sitä, mitä ne haluaa?
Mene vaan sinäkin vielä kasvamaan ja tule sitten vasta puhumaan siitä mitä koira jaksaa ja haluaa.
Ei pidä puhua omien mielihalujen takia eläimen luonteenomaisen tarpeen rajoittamisesta.
Ja tuosta paikkojen kiertelystä sanon, että voi hyvänen aika sentään.
Sekö on koiran elämän tarkoitus?
Kierrellä ympäri pitäjää?Minulla ei ole eikä luultavasti koskaan tule koiraa kerrostalossa olemaankaan. Nyt olen muuttamassa OK-taloon jossa ikioma piha. Kivalla paikalla niin pentu voi sitten olla irti lähiympäristössäkin, tänne kun eivät ole kiinnipitopakot vielä yltäneet. Minulla on kyllä ollut koira kerrostalossa, suurikokoinenkin vielä. Kasvuhäiriöille halposti altistuvaa koiraani en tosiaankaan käyttänyt monen kilometrin lenkeillä ennen kuin se oli saavuttanut koko fyysisen mittansa. Siitä koira ei koskaan hermostunut. Se, mistä se kyllä hermostui, oli älyllisen toiminnan puute (varmaan ihan tuttua meikäläisen kämpässä, hehee!). Asiaan. Jos siis en koiraani aktivoinut riittävästi, se yksinkertaisesti alkoi tuhoamaan. Piiloleikit, koulutus, NOME-treenit ja muu mukava pitivät nuoren koiran tyytyväisinä.
Mainitsit tekstissäsi, että ne koirat, joita ei rasiteta pentuina fyysisesti, purkavat energiaansa ärhentelyllä. Voi olla. Enemmän tapaan niitä, jotka eivät ole saaneet minkäänlaista sosiaalistamista ja ärhentelevät siksi. Oletko koskaan joutunut laittamaan lentokoneeseen koiraa, joka ei ole milloinkaan nähnyt kylänraittia kummempaa?
Neuvon aina ihmisiä käyttämään parhaiten toimivia keinoja koiransa kanssa, nehän ovat yksilöitä. Minä jatkan tällä tavalla ja edelleenkin kuljetan pentuani lentokentillä ja metrotunneleissa. Tee sinä omalla tavallasi, pää-asiahan ei ole voittaa väittelyä, vaan saada homma toimimaan.
purettua omalla pihalla. Siellä rupeatte pikkuhiljaa opettamaan taluttimeen totutusta. Ei missään nimessä tuon ikäistä pentua vielä pitkille lenkeille. Lenkitkin kannattaa ottaa leikkimielellä vielä jonkin aikaa. Kaikkea ehtii myöhemmin vaikka kuinka. Nyrkkisääntönä voisi pitää liikuntaa pennun ehdoilla ja parasta liikuntaa se saa juuri olemalla irti siellä pihallanne. Luusto on vaarassa liika pitkillä lenkeillä.
- neero
Teet aivan liian pitkiä lenkkejä pennun kanssa! Mulla on pian 4 kk pentu ja eläinlääkäri antoi mulle ohjeen että noin 15 minuutin lenkkejä voi käydä pennun omaan tahtiin, ei siis mitään juoksutuslenkkejä. Puolivuotiaana voi hänen mukaansa käydä noin 40 min lenkkejä. Koirastani tulee keskikokoinen ja se on uros, joka tarvitsee enemmän aikaa kasvamiseen ja kehittymiseen kuin narttu.
Jos liikutat pentuasi noin paljon, siitä voi seurata luusto- ja nivelongelmia aikuisiällä!
Leiki pentusi kanssa ulkona, siinä se saa purettua energiaansa. Ja anna leikkiä muiden koirien kanssa jos mahdollista, se on parasta liikuntaa pennulle.- Koiran omistaja
ei meidän lenkki kestänyt kuin vajaa 20 min ja itse kävelisin tuon matkan normaali vauhtia 5-10minuuttia.
Ei todellakaan juostu vaan pentu haisteli tien vartta puolin ja toisin.Pennun tahtiin tehtiin matkaa.
Tämä on kyllä erikoinen palsta ,jossa ensimmäisenä kauhistellaan ja moititaan ja mollataan oli asia mikä tahansa.Harvoin täällä saa asiallisia vastauksia,ainakin niitä on vähimmissä määrin ja toisista kuvitellaan aina pahinta jne...
Harmi,täältä voisi muuten saada hyviä neuvoja! - neero
Koiran omistaja kirjoitti:
ei meidän lenkki kestänyt kuin vajaa 20 min ja itse kävelisin tuon matkan normaali vauhtia 5-10minuuttia.
Ei todellakaan juostu vaan pentu haisteli tien vartta puolin ja toisin.Pennun tahtiin tehtiin matkaa.
Tämä on kyllä erikoinen palsta ,jossa ensimmäisenä kauhistellaan ja moititaan ja mollataan oli asia mikä tahansa.Harvoin täällä saa asiallisia vastauksia,ainakin niitä on vähimmissä määrin ja toisista kuvitellaan aina pahinta jne...
Harmi,täältä voisi muuten saada hyviä neuvoja!Turha on suuttua, mielestäni vastasin ihan asiallisesti. Missä vaiheessa mollasin sinua? Kyllä muutaman kilometrin pituinen lenkki 12 vk pennun kanssa on liian pitkä. Itse tein ensimmäisen koirani kanssa sen virheen että kävin liian aikaisin liian pitkiä lenkkejä, kun en tiennyt että pitää olla varovaisempi. Koirani kärsi viimeiset 3-4 vuotta nivelongelmista.
- PoliceGirl82
Koiran omistaja kirjoitti:
Harmi,täältä voisi muuten saada hyviä neuvoja!Ja lisäksi olen huomannut, että ihmisillä on kummallinen pakko toistaa jo sanotut asiat. Onhan se hienoa, että pääsee sanomaan oman mielipiteensä, vaikka sama teksti olisikin jo kirjoitettu moneen kertaan... Täällä pitää osata vaan suodattaa asioita, lukea kriittisesti ja muistaa säilyttää oma arvostelukyky. Koita kestää... =/
- Koiran omistaja
neero kirjoitti:
Turha on suuttua, mielestäni vastasin ihan asiallisesti. Missä vaiheessa mollasin sinua? Kyllä muutaman kilometrin pituinen lenkki 12 vk pennun kanssa on liian pitkä. Itse tein ensimmäisen koirani kanssa sen virheen että kävin liian aikaisin liian pitkiä lenkkejä, kun en tiennyt että pitää olla varovaisempi. Koirani kärsi viimeiset 3-4 vuotta nivelongelmista.
En tarkoittanut ,että olisit kovasti mollannut minua,mutta tarkoitin yleisesti ,että täällä palstalla hyökätään heti kimppuun ...usein myös väärinkäsitysten takia!
- Koiran omistaja
Vaikea arvioida tuota matkaa ,jonka kävelimme pikku hiljaa tutustuen,kävelimme vain meidän pihatietä pitkin seuraavalle tielle ja takaisin.Ei se kyllä hurjan pitkältä matkalta tuntunut ja pentu jaksoi touhuta pihassakin vielä pitkän aikaa lenkin jälkeen!
Tässä pihassa tosiaan on tilaa temmeltää ja näin lämpösillä keleillä ovi on ollut ulos auki lähes koko ajan ,joten on pentukin saanut vapaasti kulkea mielensä mukaan.
Avoimista ovista huolimatta pentu seuraa minua ja käyn sen kanssa "asioilla" ulkona noin 15min välein,silti välillä sattuu vahinkoja sisälle.
Ulkona ollaan kuitenkin päivän aikana paljon,piha hommia riittää!
Ajattelin kuitenkin ,että josko sitä joskus tarvitsisi oikein lenkille lähteä,itse kävelen mielelläni ja siksi kysyinkin että minkälaisia matkoja ja kuinka usein?
Täällä kun touhua riittää niin ulkona kuin sisälläkin ,että tulee varmasti pentulle riittävästi liikuntaa ja uusia hajuja.
Ei ole suurperheen äitinä ja lemmikki katraa ympäröimänä aikaa himolenkkeihin,eikä voimiakaan,mutta pienet kävelylenkin virkistävät kummasti.
Vaunujen kanssa en metsään pääse ja vaikka metsä onkin "pihassa" ei pentu ole sinne vielä uskaltautunut haistelemaankaan.
Kun pentu tuosta kasvaa niin tuolla metsässä on erittäin hyvät maastot koiran kanssa kulkea,muttei vielä ole tullut mieleen lähteä sinne samoilemaan ,enkä tosiaan vaunujen kanssa sinne pääsekään.- koiranpentu
parhaiten tietää, kuinka pitkän lenkin jaksaa.
Anna luonnon hoitaa tuo asia.
Turha täällä on kenenkään kaupungissa koiraansa kasvattavan moittia lenkkien pituutta, jos itse pidetään koiraa päivät pitkät sisällä ja käytetään ulkona, jos kehdataan oma perse penkistä nostaa.
Meillä on liikkunut myös koirat vapaana ja hihnassa pennuista lähtien, ei olla matkoja mitattu. Nivelvikoja ei ole tullut liikunnasta, eikä tulekaan.
Nivelviat ovat koirilla, jotka eivät pääse tekemään sitä mitä koiran elämään kuuluu eli liikkumaan ja juoksemaan vapaasti joka ikinen päivä.
Minulla on 10 kuukauden ikäinen nuoripoika nyt ja kovia spurtteja ottaa pitkin metsiä ja peltoja.
Ei jaksaisi itse juosta sitä tahtia hihnan kanssa.
Eiköhän nivelviatkin johdu enimmäkseen ruokinnasta, ruokinta ei ole tasapainossa.
Jonkun aikaa olen lukenut näitä juttuja tällä palstalla ja olen kyllä huomannut, miten viisaita täällä olevinaan ollaan, oikein suuri joukko asiantuntijoita, jotka eivät loppujen lopuksi tiedä yhtään mitään koirista.
Koiraa ei pidä hoitaa ohjekirjojen mukaan, vaan yksilöllisesti.
Jos koira tarvitsee reipasta liikuntaa, niin sille pitää olla sitä tarjolla.
Ja myös liika ravintoaineiden tuputtaminen on mielestäni tarpeetonta.
Ennen eli koiratkin vanhemmiksi, kun niille ei työnnetty kaiken maailman moskaa ruuaksi ja saivat liikkua vapaasti.
Käytähän pentua edelleenkin lenkillä. Saat ainakin terveen, pitkäikäisen koiran, etkä rullatuolissa rahdattavaa läskikasaa.
Ja hyvää tekisi se lenkki monelle koiranomistajallekin. - koiranpentu
koiranpentu kirjoitti:
Turha täällä on kenenkään kaupungissa koiraansa kasvattavan moittia lenkkien pituutta, jos itse pidetään koiraa päivät pitkät sisällä ja käytetään ulkona, jos kehdataan oma perse penkistä nostaa.
Meillä on liikkunut myös koirat vapaana ja hihnassa pennuista lähtien, ei olla matkoja mitattu. Nivelvikoja ei ole tullut liikunnasta, eikä tulekaan.
Nivelviat ovat koirilla, jotka eivät pääse tekemään sitä mitä koiran elämään kuuluu eli liikkumaan ja juoksemaan vapaasti joka ikinen päivä.
Minulla on 10 kuukauden ikäinen nuoripoika nyt ja kovia spurtteja ottaa pitkin metsiä ja peltoja.
Eiköhän nivelviatkin johdu enimmäkseen ruokinnasta, ruokinta ei ole tasapainossa.
Jonkun aikaa olen lukenut näitä juttuja tällä palstalla ja olen kyllä huomannut, miten viisaita täällä olevinaan ollaan, oikein suuri joukko asiantuntijoita, jotka eivät loppujen lopuksi tiedä yhtään mitään koirista.
Ennen eli koiratkin vanhemmiksi, kun niille ei työnnetty kaiken maailman moskaa ruuaksi ja saivat liikkua vapaasti.
Käytähän pentua edelleenkin lenkillä. Saat ainakin terveen, pitkäikäisen koiran, etkä rullatuolissa rahdattavaa läskikasaa.
Ja hyvää tekisi se lenkki monelle koiranomistajallekin.moittijoille.
Pankaapa välillä off-asentoon tietokone ja menkää koirien kanssa ulkoilemaan.
Koirakin hyötyy siitä enemmän.;-) - ihmettelijä
koiranpentu kirjoitti:
Ja hyvää tekisi se lenkki monelle koiranomistajallekin.kahden kilometrin lenkkejä pikkupennun kanssa jonka luusto on vielä täysin kehitysvaiheessa. Kyllä sinulle on sitten kieltämättä käynyt hemmetinmoinen säkä, vai onko koiriasi koskaan edes lonkiltaan kuvattu. Kun ne lonkkaviat eivät näy ilman röntgeniä. Vaikka kaupungissa ikäni olenkin asunut niin uskallan väittää, meidän tekemät lenkit aikuisten koirien kanssa todella pitkiksi ja monipuolisiksi. Katsos kun täällä asuvillakin on suuremmalla osin kasvattajilla omakoti talot tontteineen. Joten joka päivä koirat täälläkin riehuvat vapaina.
Väitätkö sinä raskaiden rotujen kokeneiden kasvattajien ja eläinlääkäreiden olevan väärässä varoittaessaan liiasta liikunnasta lenkillä, ohjeissa on että pentu saa liikkua itse tarvitsemansa määrän vapaana ollessaan. Myös kasvattajat tietävät luustovioille alttiiden rotujen ruokinnan aivan tarkkaan ja antavat ohjeet ja vielä tarkatkin sellaiset.
Jospa sinä nautteisit vain sen maaseudun rauhasta ja lopettaisit typerien neuvokjen jakamisen .
- haukku
minulla on 3kk vanha koiranpentu, mä käyn sen kanssa joka päivä lenkillä vaikka asummekin maalla ja tonttia riittää.Käyn yleensä pentuni kanssa 2km lenkin, joten ei ole mitään hätää vaikka käytkin pitkiä lenkkejä.
- Koiran omistaja
En ole kyllä pitkiä lenkkejä tehnyt...muka niin vaikea hahmottaa matkan pituutta,kun täältä kaikki on kaukana.
Mutta kyllä me jossain vaiheessa aletaan lenkkeilemään pitempiäkin metsä reissuja ,kunhan pentu kasvaa ja isäntä kerkiää olemaan lasten kanssa niin pääsen koiran kanssa kaksin metsälenkille.
Vielä meidän reissut on niin lyhyitä,että tota omaa tietä kun kävellään vaunujen kanssa niin se riittää mainiosti. - issu56
Onhan se nyt niin, ettei 12-viikkoisen kanssa todellakaan tehdä mitään pitkiä lenkkejä, jos haluaa, että sen paikat kestää ja on kunnossa vielä aikuisenakin! Meillä on 10-viikkoinen, eikä tulisi mieleenkään sen kanssa "maratonia" lähteä vetämään. Itekseen saa hosua niin paljon kuin vain ikinä haluaa, mutta ei lenkitetä vielä pitkiin aikoihin!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2364600Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763035- 472463
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451767- 251613
- 781439
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69938
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894