tarjoilijan kainot toivomukset

m_i_l_o_u

Viisitoista vuotta erilaisissa ravintoloissa ja tapahtumissa työskennelleenä, ja monenlaisia asiakkaita palvelleena, haluaisin tuoda esille muutamia "itsestään selviä" asioita ravintolakäyttäytymisestä, jotka helpottavat sekä asiakasta saamaan hyvää palvelua, että henkilökuntaa sen toteuttamisessa.

Ruokaravintolassa:

- Kun saavut ravintolaan, jossa voit valita pöytäsi itse ilman henkilökunnan ohjausta, älä istu siivoamattomaan pöytään jos valmiiksi katettuja on tarjolla

- Jos haluatte laskut erikseen, olisi mukavaa kertoa se tilauksen yhteydessä. Näin nopeutat laskusi saantia nopeasti ja varmistat, että se on oikein

- Muista, että tarjoilijoidenkin käsivarret ovat normaalimittaiset, joten jos istut selkänoja puoli metriä pöydästä, on silkka mahdottomuus ylettää kaataa sinulle juomia jne. Myöskään käsien/vartalon yletön heiluttelu juuri tarjoilijan ojentaessa eteesi jotakin ei ole suotavaa ;)

- Älä jätä laukkuasi niin että siihen voi kompastua, tai että se muuten estää pöydän lähelle pääsemisen

- Jos lapsesi ovat mukana, otathan myös muut asiakkaat huomioon, ja huolehdit, että he eivät metelöi ja juoksentele ympäriinsä - tarjoilijan on aika noloa puuttua asiaan, mutta on pakko jos vanhemmat eivät sitä tee..

- Niin - ruokailuvälineitä käytetään tosiaan "ulommaisista lautaseen päin". Jos syöt alkuruokasi pääruoalle tarkoitetuilla välineillä ja jätät ne tyhjälle lautaselle poisvietäväksi, niin älä ihmettele jos sinulla on pääruokaa varten käytettäväksi vain esim. alkuruoka(salaatti)haarukka..

- Jos et ole tyytyväinen annokseesi, kerro asiasta tarjoilijalle heti, äläkä vasta sitten kun olet vastentahtoisesti syönyt ruokasi - Annoksesi toki vaihdetaan ja virheet korjataan, kunhan vain kerrot siitä. Ainakin minulle on oikeasti tärkeää, että asiakas on tyytyväinen.

- Jos et laita ruokailun lopetettuasi (varsinkin jos jätät lautaselle jotain) ruokailuvälineitä kello viiden - asentoon, älä myöskään odota että, tarjoilija on ajatustenlukija ja korjaa lautasesi pois (tätä tapahtuu paljon!)

- Jos sinulla on kiire poistua, pyydä lasku ennakoivasti, äläkä vasta sitten kun sinulla on jo todella kiire

Voivat tuntua vähäpätöisiltä asioilta - mutta usko pois - helpottavat kummasti sekä asiakasta että tarjoilijaa.

27

8849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myy

      Asiallisia vinkkejä, joita ei aina edes tule ajatelleeksi =)

    • tässä lisää.

      Vastapainoksi kokemuksen perusteella tarjoiluhenkilökunnalle muistiksi.


      Vaikka sinulla on kuinka kiire, niin huomaa sisään tullut asiakas, vaikka pään nyökkäyksellä jotta hän voi todeta että hänet on huomattu.

      Älä vie kaikkia astioita edestäni pois, vaikka olen asiallisesti päättänytkin ruokailuni. Tunnen itseni silloin ulos heitetyksi.

      Opettele tunnistamaan asiakaan antamat fiksut käsimerkit esim laskun pyytämiseksi, säästät omia jalkojasi.

      Jos vakioasiakkaalle sattuu tulemaan ravintolan puhelimeen puhelu, niin älä ilmoita hänen läsnäolostaan. Kysy mihin voi soittaa jos sattuu tulemaan paikalle. Vie sitten huomaamattomasti soittopyyntö asiakkaalle ja jätä soittaminen asiakkaan asiaksi.

      Jos asiakas kaataa vahingossa esim. juomansa ja pyytää riepua sen siivoamiseksi, niin älä missään tapauksessaa anna rättiä asiakkaan käteen. Siivoaminen kuuluu henkilökunnalle.

    • jäkä

      En ole tarjoillut 15 vuoteen, mutta hukkaan on mennyt 'kasvatustyö' minultakin. Ihan samoja kainoja toiveita silloinkin olisin halunnut esittää, mutta ihan samat kaikkitännemullehetinyt -tyypit asiakkaina vielä näyttää keekoilevan.

      Niin, ohjeet helpottavat tarjoilijaa ja sinä, asiakas saat silloin parempaa palvelua.

    • Asiakas

      Jos satun haluamaan sen tyhjän pöydän, jota ei ole vielä siivottu, miten minun tulisi käyttäytyä?

      • makso mitä makso

        No entäs jos siivoamattomat pöydät on just ne parhaat paikat? Siksihän sitä valitsee pöytänsä, että saa istua sellaisssa paikassa kuin haluaa. Tuskin kukaan kiusallaan siivoamattomaan pöytään menee.

        Muuten olen kyllä samaa mieltä tarjoilijan vinkeistä, ja usein jos vaikka molemmat osapuolet katsois peiliin näissä ongelmatilanteissa niin ehkä selviäis moni asia...

        Tietääkö muuten mukaan, kuinka tapaus Lehtovaara on edistynyt? Olisi kiva tietää, vaikka en ole kyseiseen ravintolaan menossakaan. Itseäni kiinnostaa enemmän etninen ja mausteisempi ruoka, vaikka taatusti sieltäkin hyvää saisi, kovin on vaan kallista, jos itse on maksajana...


      • ...hermo meni...
        makso mitä makso kirjoitti:

        No entäs jos siivoamattomat pöydät on just ne parhaat paikat? Siksihän sitä valitsee pöytänsä, että saa istua sellaisssa paikassa kuin haluaa. Tuskin kukaan kiusallaan siivoamattomaan pöytään menee.

        Muuten olen kyllä samaa mieltä tarjoilijan vinkeistä, ja usein jos vaikka molemmat osapuolet katsois peiliin näissä ongelmatilanteissa niin ehkä selviäis moni asia...

        Tietääkö muuten mukaan, kuinka tapaus Lehtovaara on edistynyt? Olisi kiva tietää, vaikka en ole kyseiseen ravintolaan menossakaan. Itseäni kiinnostaa enemmän etninen ja mausteisempi ruoka, vaikka taatusti sieltäkin hyvää saisi, kovin on vaan kallista, jos itse on maksajana...

        Kyllä ne asiakkaat löytävät AINA sen likasimman pöydän. Esim... Ravintola avattiin su klo 12. Jonoa oli oven takana ja alueelleni tuli 4h perhe, ei muita. Hirveellä kiireellä söivät ja ruoka suussa isäntä pyyteli laskua. Heidän lähdettyään olin menossa alueelleni siivoamaan sitä yhtä ja ainoaa pöytää, kunnes........ Voi vi..u! Juuri siihen, ei mihinkään muualle, päätti kaksi ihmistä mennä istumaan. Ravintolassa, jossa pöytiä on yli 30(ja suurin osa 4h pöytiä)oli asiakkaita vain kolme seuruetta. Siinä he sitten olivat naamat norsun vituilla kun pöytä oli likainen.
        Tämmöisiä tilanteita tulee päivän aikana reilut parikymmentä. Ei ihme ettei hymyä riitä illan pikku tunneille :(


      • ohje.
        ...hermo meni... kirjoitti:

        Kyllä ne asiakkaat löytävät AINA sen likasimman pöydän. Esim... Ravintola avattiin su klo 12. Jonoa oli oven takana ja alueelleni tuli 4h perhe, ei muita. Hirveellä kiireellä söivät ja ruoka suussa isäntä pyyteli laskua. Heidän lähdettyään olin menossa alueelleni siivoamaan sitä yhtä ja ainoaa pöytää, kunnes........ Voi vi..u! Juuri siihen, ei mihinkään muualle, päätti kaksi ihmistä mennä istumaan. Ravintolassa, jossa pöytiä on yli 30(ja suurin osa 4h pöytiä)oli asiakkaita vain kolme seuruetta. Siinä he sitten olivat naamat norsun vituilla kun pöytä oli likainen.
        Tämmöisiä tilanteita tulee päivän aikana reilut parikymmentä. Ei ihme ettei hymyä riitä illan pikku tunneille :(

        Mikset mennyt ja ohjannut asiakkaita toiseen pöytään, kyllä ammatti taitoinen tarjoilija osaa näin toimia.

        Mietin kerran mitä itse teen, joissain tilanteissa mitä päivittelen jopa ääneen. Kahvilassa olen mm. ihmetellyt kun yhden kahvikupin kantoon tarvitaan tarjotin vaikka kuppi on maalikon helpompi kantaa pöytään sellaisenaan, varsinkin jos ei ole lautasta kupin alla vaan muki. - eikö sitä vaan itse sitten tehnyt samoin, heh.


      • eppuli
        ohje. kirjoitti:

        Mikset mennyt ja ohjannut asiakkaita toiseen pöytään, kyllä ammatti taitoinen tarjoilija osaa näin toimia.

        Mietin kerran mitä itse teen, joissain tilanteissa mitä päivittelen jopa ääneen. Kahvilassa olen mm. ihmetellyt kun yhden kahvikupin kantoon tarvitaan tarjotin vaikka kuppi on maalikon helpompi kantaa pöytään sellaisenaan, varsinkin jos ei ole lautasta kupin alla vaan muki. - eikö sitä vaan itse sitten tehnyt samoin, heh.

        siis että tarjoilijasi läästii kahvikuppiasi koko matkan? on vähän hygieenisempää tuoda tarjottimella. saattaa myös olla hieman kuuma varsinkin ilman aluslautasta.


      • ent tar
        ohje. kirjoitti:

        Mikset mennyt ja ohjannut asiakkaita toiseen pöytään, kyllä ammatti taitoinen tarjoilija osaa näin toimia.

        Mietin kerran mitä itse teen, joissain tilanteissa mitä päivittelen jopa ääneen. Kahvilassa olen mm. ihmetellyt kun yhden kahvikupin kantoon tarvitaan tarjotin vaikka kuppi on maalikon helpompi kantaa pöytään sellaisenaan, varsinkin jos ei ole lautasta kupin alla vaan muki. - eikö sitä vaan itse sitten tehnyt samoin, heh.

        Voi hyvä ystävä... Olen monesti hienovaraisesti ohjannut asiakkaan puhtaaseen pöytään, mutta 99% vastaus on että "ei....tää on ihan hyvä näin"

        En vain ymmärrä mikä siinä likaisessa pöydässä on niin ihmeellisen hyvää. Ehkäpä siinä on kotoisa olla ;)


      • ohje.
        eppuli kirjoitti:

        siis että tarjoilijasi läästii kahvikuppiasi koko matkan? on vähän hygieenisempää tuoda tarjottimella. saattaa myös olla hieman kuuma varsinkin ilman aluslautasta.

        Ei tietenkään niin. Kirjoitin ehkä epäselvästi. Luin kyllä kirjoitukseni uudestaan, kyllä siitä olisi pitänyt ymmärtää, että itsepalvelu kahvilasta oli kysymys, siis linjastosta josta asiakas itse otaa juomansa yms. Kuvitele nyt maallikko ,siis henkilö joka ei ole tottunut kantaman tarjotinta - tarvitsee siihen kaksi "jäykkää" kättänsä, ostoskassit kädessä kantamassa tarjotinta jossa yksi kahvikuppi. Eikö se silloin ole helpompi kantaa ilman tarjotinta.

        Tarjoilijan kuuluukin tuoda kuppi tarjottimella ja mieluimmin ilman kahvia - kahvi kaadetaan erikseen pannusta vasta pöydässä.

        Oliko nyt selvästi kerrottu?


      • tapauksessa
        ent tar kirjoitti:

        Voi hyvä ystävä... Olen monesti hienovaraisesti ohjannut asiakkaan puhtaaseen pöytään, mutta 99% vastaus on että "ei....tää on ihan hyvä näin"

        En vain ymmärrä mikä siinä likaisessa pöydässä on niin ihmeellisen hyvää. Ehkäpä siinä on kotoisa olla ;)

        voi asiakas (lue täytyy) tyytyä siihen mitä saa, siis likaisen pöydän ja / tai odottamaan hiukan että keretään siivoamaan.


      • asiakasta
        makso mitä makso kirjoitti:

        No entäs jos siivoamattomat pöydät on just ne parhaat paikat? Siksihän sitä valitsee pöytänsä, että saa istua sellaisssa paikassa kuin haluaa. Tuskin kukaan kiusallaan siivoamattomaan pöytään menee.

        Muuten olen kyllä samaa mieltä tarjoilijan vinkeistä, ja usein jos vaikka molemmat osapuolet katsois peiliin näissä ongelmatilanteissa niin ehkä selviäis moni asia...

        Tietääkö muuten mukaan, kuinka tapaus Lehtovaara on edistynyt? Olisi kiva tietää, vaikka en ole kyseiseen ravintolaan menossakaan. Itseäni kiinnostaa enemmän etninen ja mausteisempi ruoka, vaikka taatusti sieltäkin hyvää saisi, kovin on vaan kallista, jos itse on maksajana...

        ravintola-ala on liiketoimintaa.

        eli hyvät tarjoilijat älkää ottako hernettä nenäänne kun tulen ravintolaan ja valitsen sen pöydän jota ei ole vielä siivottu. vallitsen tuo siivoattoman pöydän siksi että se on ikkunanvieressä ja siitä näkee hyvin kadulle.

        olen asiakas ja juuri maksava asiakas on ravintolalle tärkein. mikä ongelma on tarjoilijalle siivota pöytä vaikka minä istun jo pöydän ääressä. fiksut tarjoilijat eivät vedä hernettä nenäänsä, vaan siivoavat pöydän hymyssä suin.

        hyvä tarjoilija toimii huomaamatta ja ei häiritse asiakkaita turhilla asioilla.

        minä valisen itse pöytäni ja tarjoilijan hommaa on ottaa tilaukseni vastaan ja tuoda ruoka ja lopuksi lasku näni yksin kertaista se on kun osaa


      • iloinen asiakas
        asiakasta kirjoitti:

        ravintola-ala on liiketoimintaa.

        eli hyvät tarjoilijat älkää ottako hernettä nenäänne kun tulen ravintolaan ja valitsen sen pöydän jota ei ole vielä siivottu. vallitsen tuo siivoattoman pöydän siksi että se on ikkunanvieressä ja siitä näkee hyvin kadulle.

        olen asiakas ja juuri maksava asiakas on ravintolalle tärkein. mikä ongelma on tarjoilijalle siivota pöytä vaikka minä istun jo pöydän ääressä. fiksut tarjoilijat eivät vedä hernettä nenäänsä, vaan siivoavat pöydän hymyssä suin.

        hyvä tarjoilija toimii huomaamatta ja ei häiritse asiakkaita turhilla asioilla.

        minä valisen itse pöytäni ja tarjoilijan hommaa on ottaa tilaukseni vastaan ja tuoda ruoka ja lopuksi lasku näni yksin kertaista se on kun osaa

        Eihän kukaan varsinaisesti halua istua siivoamattomaan pöytään, tietenkään. Syy sellaiseen menemiseen on vain se, että se sattuu olemaan ns. hyvä, esimerkiksi sijaitsee ikkunan vieressä tms. Minusta on epämiellyttävää odotella joskus kauankin sitä, että joku tulisi siivoamaan pöydän, jonka minä asiakkaana olen valinnut. Eihän se siivoaminen kauan vie, ja sitäpaitsi kyllähän kaikki pöydät pitäisi pyrkiä siivoamaan hetimiten asiakkaiden lähdettyä. Ravintola, jossa uusia asiakkaita odottaa lukuisia siivoamattomia pöytiä, ei kuulu sinne ravintoloiden aateliin.

        Yksi ärsytys asiakkaan näkökulmasta tulee mieleen. Kun olen lopettanut ruokailun, laitan tietenkin siitä merkiksi ruokailuvälineet "klo viiden asentoon". Servietin asetan myös taiteltuna sylistäni pois, lautasen vierelle. Sitten tulee tarjoilija ja kysyy - miltei aina - "joko saa viedä" tai "oletteko jo lopettanut". Tuntuu aina siltä, ettei ruokailukäyttäytymiseen liittyvillä signaaleilla olekaan mitään merkitystä - vai eivätkö ravintolaihmiset aina tunne niitä? No eihän tämä ole iso murhe. Paljon pahempaa tietenkin on kohdata epäystävällistä tai välinpitämätöntä kohtelua tarjoiluhenkilökunnan taholta. Sellaiseen paikkaan ei kyllä tule mentyä uudestaan. Satunnaiset pikku mogat tarjoilija pystyy korjaamaan suht helposti vilpittömällä ystävällisyydellä ja asiakkaasta välittämisellä.


      • Tapaorja itsekin
        ent tar kirjoitti:

        Voi hyvä ystävä... Olen monesti hienovaraisesti ohjannut asiakkaan puhtaaseen pöytään, mutta 99% vastaus on että "ei....tää on ihan hyvä näin"

        En vain ymmärrä mikä siinä likaisessa pöydässä on niin ihmeellisen hyvää. Ehkäpä siinä on kotoisa olla ;)

        Tätä asiaa on muuten ihan tutkittu. Ei tietääkseni ravintolapöytiä mutta lääkärinvastaanoton odotushuoneessa. Filmattiin ja seurattiin sitä mille tuoleille ihmiset useimmin ja mieluimmin istuutuivat.
        Ihmisillä on selkeä tapumus hakeutua juuri samoille paikoille, eli meitä ohjaa tässäkin asiassa ilmeisesti erilaiset vaistonvaraiset, tiedostamattomat käyttäytymismallit, ehkä esim haluamme aina nähdä ulko-oven tms. Voit olla aivan varma etteivät asiakkaat istuudu siihen pöytään tarjoilijaa kiusatakseen tai tyhmyyttään vaan syystä että kokevat että se on nimenomaan se 'paras' pöytä. Sehän muuten oli se pöytä lähes tyhjässä ravintolassa jonka joku jo kerran oli valinnut. MOT.
        Jokaisessa meissä asuu vielä pieni eläin.


    • laittaa

      sinne, missä niitä tarvitaan eli ravintoloihin asiakkaiden näkyville.
      Uskon, että useat asiakkaat, varsinkin harvemmin ulkonasyövät, eivät tosiaankaan ole tietoisia ravintolatavoista ja eivät he täälläkään käy niitä lukemassa.

      • iloinen asiakas

        Suurin osa alkuperäisen viestin antamista ohjeista ja neuvoista kuuluu mielestäni sellaiseen käytökseen, jonka jokainen jotenkin sivistynyt ihminen hallitsee. Tai pitäisi hallita. Tällöin on turhaa sellaisia ohjeistuksia ruveta julkistelemaan. Minusta olisi tökeröä ja noloa, jos ravintolassa joutuisin kohtaamaan jonkun ohjeistuksen siitä miten tulee käyttäytyä. En ehkä jäisi sellaiseen ravintolaan, joka olettaa asiakkaidensa olevan jotain pahnanpohjimmaista rahvasta.


    • mukavaa

      Hyviä neuvoja Milou antoi, vaikka niiden pitäisi ollakin itsestään selviä käyttäytymisen muotoja asiakkaille.

      Tuo likaiseen pöytään halu johtuu todellakin siitä, että pöydän sijainti on jollakin kriteerillä parempi kuin ravintolan muut pöydät. Olen itsekin syyllistynyt moiseen ja luultavasti syyllistyn tulevaisuudessakin, sorry vaan!

      Kiitoksia kaikille asiallisille ja ystävällisille tarjoilijoille. Te teette ruokailuhetkestä - olkoon se sitten arkilounas tai juhlaillallinen - miellyttävän ja nautittavan. Olkaa ylpeitä työstänne.

      • ...

        Että tuo likaiseen pöytäään istuminen johtuu myös osaksi psykologisesta vaikutuksesta..
        kun siinä on jo joku muukin istunut niin siihenhän voin sitten minäkin turvallisesti istua ja se on varmaan hyvä pöytä...
        Suurimmaksi osaksi johtunee juuri noista "ikkunan vieressä" jne -syistä.
        Omassa työpaikassani on pöytiin ohjaus, tämän takia tosi harvoin sattuu tilanne,
        että asiakas istuutuu likaiseen pöytään.

        Itse en mene likaiseen pöytään istumaan, ja jos juuri siihen pöytään haluaisin,
        olisin kyllä valmis odottamaan, että tarjoilija sen ehtii siivota ja mahdollisesti uudelleen kattamaan,
        kummallekin osapuolelle mukavampi tapa.


    • ja takuulla

      Hyvä lista muuten, mutta tuo kielto istua siivoamattomaan pöytään on mielestäni aika epäystävällistä asiakkaan kannalta. Nimittäin asiakkaalla on SYYNSÄ valita tietty pöytä. Minulle ainakin pöydän sijainti on hyvin oleellinen seikka ravintolanautinnossa. Näkymä, ilmanvaihto/vetoisuus, sienän vieressä/keskellä, onko muita ruokailijoita juuri lähellä ja millaisia, jne. jne. Pieniä asioita jotka yhdessä vaikuttavat suuresti siihen millainen ravintolakokemuksestani tulee. En tule ravintolaan pelkästään syömään.

      Yhdessäkin kantapaikassani minulla on kaksi vakipöytää. Se on keskikokoinen paikka, erilaisia pöytiä valittavana, mutta olen mieltynyt näihin kahteen. Ja takuulla menen jompaankumpaan, vaikka se olisikin sillä hetkellä siivoamatta. Odotan kiltisti kunnes tarjoilija saapuu siivoamaan. Sehän on hänen hommansa.

      Eikö ravintola sentään ole ensisijassa meitä asiakkaita varten?

      Ja vielä yksi huomio: KELLO VIIDEN ASENTOA eivät kunnioita läheskään kaikki tarjoilijat. Joskus kun olen syömässä ja saan ruokani loppuun, haluaisin hetken mietiskellä lautasen äärellä ennen kuin ryntään ulos. En siis vielä silloin laita aterimiani kello viiden asentoon. Tarjoilijat eivät kuitenkaan välitä katsoa niitä, vaan toteavat vain että lautanen on tyhjä, ja ottavat sen pois. Ja siitä tulee tietysti paineita pyytää lasku ja lähteä. Eivätkö he osaa tätä perussääntöä? Kyseisessä tilanteessa en kuitenkaan ole viettänyt pöydässäni aina vielä edes puolta tuntia. Tosi töykeää. Hyvä että ainakin SINÄ tiedät, mitä se aterimien asento kello viidessa oikeasti tarkoittaa ja mitä se, kun ne ovat levällään.

      • asdf

        se on niin yksinkertaista että maksat ruuan, vedät sen kitalaesta alas ja sitten tilaat lisää, tai sitten pihalle. Vai pitäisi sinun saada viedä vielä paikka joltain maksavalta asiakkaalta!!!


    • entinen tarjoilija minäkin

      Kannanpa minäkin tähän korteni.
      Viime kesänä ruokaisin usein "ulkona". Oli huyvittavaa entisenä tarjoilijan katsoa kesätyttöjen ja -poikien toimintaa. tässä pari parasta..
      Olimme syömässä eräässä veneilijöisen suosimassa ravintolassa.
      Pöydässä ei ollut astioita mutta se ei ollut nähnyt rättiä arviolta viikkoon. Menin pyytämään josko joku voisi tyulla pyyhkimään kernin johon tyttö tokaisi: "toota, tuun kohta", Kohta ei koskaan tullut. Ainakaan meidän ruokaillessa. Pyyhiskelin siinä suurimmat roiskeet ja toisten jätteen sitten servetillä. (YÖK)
      Kun olimme sitten ruokailleet tai oikeastaan mieheni ja poikamme kävi tämä "ammattitaitoinen" kesätyttö keräämässä lautaset. Mainittakoon tarkennuksen vuoksi että minä vielä söin.
      Istuimme vastakkain 4 hlöä, minä olin tarjoilijan reunassa.
      Tämä tarjoilija otti ensin vastakkaiselta puolelta lautaset ensin kauimmaisena olevan mieheni lautasen, NOSTI sen poikani lautasen päälle (poikani edessä), siirsi lautaset minun viereeni ja KURKOTTI ylitseni ottamaan toisen pojan lautasta vaikka olisi voinut kiertaa hyvin takaani ottamaan lautasen. Huomattuaan tässä vaiheessa että minä viel söin tokaisi "ai sä syöt vielä"... meni pois ja JÄTTI lautaset viereeni. Katsoin muuta perhettä ja repesin nauramaan. En voi uskoa, että missään tänä päivänä työskentelee näin (olisiko oikea sana) juntteja ihmisiä! hohhoijaa.. Mielestäni esimies olisi voinut opettaa hieman perustarjoilua näille kesätolloille!
      Olen itse työskennellyt yli 10 vuotta ravintolassa (enpä enää) ja tiedän että ONNEKSI useimmissa paikoissa panostetaan palveluun ja perustaitojen opettamiseen. Onneksi tälläisiä "tarjoilijoita" ei ole useita.

      Vielä kerron toisen tapauksen. Tämä tapahtui joskus -90 luvulla. Työskentelin silloin ruoka - ja seurusteluravintolassa mihin ei otettu pöytävarauksia, edes vappuna. No, oli siis vappu ja tuntui siltä että koko Helsinki olisi halunnut JUURI tähän ravintolaan ruokailemaan. No, meillä oli ns. jononpitäjä, joka otti nimen ja ohjasi asiakkaat odottamaan pöydän vapautumista terassille josta heidät sitten noudettiin. Tuntien suomalaiset niin voitte kuvitella minkäälaista urputusta ja suunsoittoa siinä sai kuulla.

      Parhaat ja suosituimmat mitä olen kuullut ovat:
      1. Etkö sinä tiedä kuka minä olen?
      (ole vaikka Suomen Presidetti!!ja ketä kiinnostaa kuka sinä olet)
      2. Sinä et muuten tolla asenteella täällä enää huomenna ole töissä!
      (ja sinäkö minut erotat, teen töitä vain ravintolapäällikön ohjeiden mukaan. Myönnettäköön että muutaman tunnin kuluttua äänensävy ei aina olut paras mahdollinen näille "urputtajille", mutta kohtelias kuitenkin!!)
      3. Minä tunnen tämänravintolan omistajan!
      (so????!!, niin minäkin)
      4. ja sitten tietenkin tämä En tule tänne enää ikinä,,, ( heh, huomenna nähdään!)

      Mielestäni Miloun toivomukset ovat ihan asiallisia, nämä todellakin helpottavast tarjoilijan työtä ja tekevät ruokailutilanteesta asiakkaallekin miellyttävämmän.
      Ja kyllä se vaan niin on että vaikka se likainen pöytä olisi keskellä salia niin siihen se asiakas istuu.. Oli näköalaa tai ei. nimimerkillä monet hyvät naurut saanut.

      tuli aika pitkä vuosatus jota olisi kyllä voinut jatkaa käytännön esimerkeillä vaikka romaaniksi. Jätetään tähän... :)

      • Porkkana

        Onneksi en ole ikinä törmännyt tällaiseen palveluun Suomessa. Täällä on yleisesti ottaen ravintolahenkilökunnalla ammattitaito oikein hyvä. Vain pari kertaa eräässä ravintolaketjussa (sen eri ravintoloissa!) olen saanut huonoa palvelua lähinnä siten, että asiakkaat unohdettiin aika totaalisesti illan aikana. Ainiin ja yksi kokkolalainen muka hieno ravintola, mutta en mene siihen tarkemmin. Yleensä aina on ollut onnistunut ravintolailta henkilökunnan puolesta.

        Kiitos, ammattitaitoiset ravintola-alan ammattilaiset! :-)


    • asiakas

      Jos ravintolassa on vapaana vain kaksi pöytää, toinen -siivottu- sijaitsee ulkooven vieressä, vastapäätä vessan ovea ja lasten leikkipaikkaa ja toinen -likainen- pöytä sijaitsee ravintolan keskellä, ikkunapaikalla ja muutenkin viihtyisässä tilassa, niin TOTTA HEMMETISSÄ mä haluan siihen likaiseen pöytään mennä istumaan.

      Siivoamiseen ei mene kuin muutama sekunti, ja minä saan nauttia ruoastani ilman kylmän puhurin puhaltamista niskaan, paskanhajun leijumista nenään ja lasten rääkymistä korvaan.

      Mielestäni on ylipäätään loukkaavaa olettaa että kukaan haluaisi istua lähellä ulkoovea, vessaa tai mahdollista lasten leikkipaikkaa (paitsi lasten vanhemmat).

      Saa hyvät tarjoilijat järkeäkin käyttää.

      • 687

        Pakko nostaa, loistava ketju.
        ''Mielestäni on ylipäätään loukkaavaa olettaa että kukaan haluaisi istua lähellä ulkoovea, vessaa tai mahdollista lasten leikkipaikkaa (paitsi lasten vanhemmat)''

        Mutta mitäpäs jos niiden muiden, puhtaiden ja katettujen pöytien luona ei ole ulko-ovea, vessaa tai leikkipaikkaa. Silti se kattamaton/sotkuinen paikka on aina must. Terve.


    • Ammattilainen myös

      Jos ainoa mahdollinen paikka juuri sinun persauksellesi on siinä likaisessa pöydässä, voisit tietysti kysyä tarjoilijalta, josko kyseisen pöydän voisi sinulle ja seurueellesi siivota ja kattaa, sitten sen minuutin odotella pöydän vieressä, kun tarjoilija toiveen toteuttaa. Esimerkiksi kuuden hengen loossipöydän siivoaminen on oikeasti aika hankalaa, kun uudet asiakkaat ovat siihen jo parkkeeranneet - et yletä pöydän äärimmäisestä päästä likaisia laseja keräämään, minne pyyhit edellisten leivänmurut (uusien syliin?) kun et muutenkaan yllä ja uusia katteita on mahdoton saada paikalleen, kun seurue Pulkkinen jo rönöttää pitkin pöytää Ilta-Sanomineen. Tarjoilijan kädessä ei ole teleskooppivartta.

    • ystävällinen asiakas

      Kyllä asiakas saa mennä likaiseen pöytään jos se miellyttää enemmän esim. sijaintinsa suhteen, kuin valmiiksi siivotut pöydät. Ravintolaan tullaan nauttimaan ja palveltavaksi. Käytöstapojen hallitseminen riittää. Asiakkaan ei todellakaan tarvitse miettiä, miten tekisi tarjoilijan homman mahdollisimman helpoksi, olet siellä ravintolassa töissä ja mieti kuka palkkasi maksaa. Vaihda alaa jos et ole asiakaspalveluhenkinen.

    • Anonyymi

      Hyvin sanottu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4932
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      287
      3033
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1627
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1441
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1213
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1118
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    Aihe