Kokemuksia viljelystä?

Emilia...

Onko kellään kokemusta ruokohelpin, kuminan tai pellavan viljelystä? Minkälaisia asioita kannattaa huomioida, jos aloittaisi noita lajikkeita viljellä? Riittääkö teidän mielestä n. 10 ha viljelymaata elannon hankkimiseen nykyään?

Kiitos kaikista ajatuksista!:)

7

1799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isäntä

      10ha ei elantoa tuo jos et erikoistu maustekasveihin,marjoihin tai kukkaviljelijäksi.

    • riippuu kuinka paljon elannoksi tarvitset rahaa. Mutta varmaan joutuu jalostamaan itse tuotettaan 10 hehtaarin alalla, vaikkapa poimia marjat ja tehdä niistä jotain myytäväksi, jolloin tuotteesta saa enemmän. Mutta riskinsä aina jalostuksessaki on, mutta missäpä ei olisi. :)

    • maatilanemäntä 45v

      Omistatko jo tuon kokoisen maatilan?.
      Jollet, niin joudut ilmeisesti ostamaan sellaisen. Missä päin Suomea asustelet?
      Varsinais-Suomessa sen kokoinen maapläntti
      maksaisi n.80 000 €. Onko sulla rahat koossa.
      Pankista saat tuota maata vastaan kiinnelainaa n 70 % lainamäärästä, tuo 30 % osuus pitää kattaa
      takauslainalla tai kiinnittää muuta omaisuutta.
      Jos sidot lainan 12 kk euriboriin, niin maksat
      lainasta jotain 3,5 % - 4,5 % :n korkoa riippuen pankin pyytämästä marginaalista.
      Jos Sinun tarvii ostaa maatila, niin laske ensin
      lainahoito vuodessa. Laina-aikaa ei maatilaa myönnetä hirmu pitkää, jotain 15 vuoden paikkeilla voisi ajatella. Ja sitten laskukone raksuttamaan.

      Helpoin malli ajatella olisi esim 80 000 euron laina 10 vuoden maksuajalla, jolloin vuosilyhennys olisi n. 16 000 euroa ja korkoihin tarvittaisiin n. 2400 - 3200 euroa. Tämän arvioin päässäni. Eli vuodessa tarvitsisi maatilan tuottaa ainakin tämä, jotta saat kuoletettua ostamasi tilan.
      Vähän tuntuu utopistiselta.... mutta ehkä onnistuu jos laitat pellavaa ja niputat käsin ja jalostat sen kuivakimpuikis ja varret loukutat vaatekuiduiksi.

      • Emilia...

        Mun vanhemmilla on pieni tila, ja pikkuhiljaa pitäis miettiä et mitä sillä tehdään. Just nuo rahoitusjutut mua oikeasti eniten pelottaa. Pitäisi ostaa sisarukset ulos siitä, jos tehdään sukupolvenvaihdos... Ja mä en jaksais stressata sitä kun lainat erääntyy, luonnonilmiöt on vieny sadon ja tili on tyhjä. Tila on Itä-Suomessa ja muihin töihin (jos tekis niitä maanviljelyn ohessa) pitäis melkein lähtee n. 100 km päähän. Ei kiehdo tuommoiset työmatkat, ei.

        Viihdyn maalla (asun maaseudulla nytkin, mutta muualla päin Suomea) enkä (enää) elättele kovin romanttisia kuvia maalla asumisesta. Silti se on sitä mitä haluan tehdä. Mietin vaan parhaillaan, että millä tavalla ja miten paljon uskallan sitoutua näihin juttuihin...


    • melmel1

      itselläni on 12 hehtaaria peltoa ja muutama lehmä.olen pohjoiskarjalassa.laitan lehmät pois kunhan saan kotieläintilan tuet tältä vuodelta.ensi kesän peltojen käyttö mietityttää minuakin.mielestäni näillä seuduilla kannattavinta olisi viljellä cap-säilörehua:kunhan vain joku kävisi korjaamassa sadon ja maksaisi siitä kuluneiden lannoitteiden hinnan.minä siis saisin tuet.ei vain kukaan taida tarvita heinää näillä seuduilla,ilmaiseksikaan.ruokohelpi oli minunkin mielessäni viime keväänä mutta tiestön rakentaminen ja ojituksen kunnostaminen maksaa jonkin verran.korjuu tapahtuu keväällä pahimpaan kelirikko aikaan.saaduista tuloista suuri osa kuluisi urakoitsijalle maksuun sadon korjuusta.kaikessa karjattomassa viljelyssä ongelma on sadon markkinointi.erikois kasveissa se vielä korostuu.

      • Emilia...

        Minäkin mietin sitä heinää, mut just tuo markkinointi sai luopumaan ajatuksesta. Meidän kylällä oli ennen joka talossa lehmiä, nyt enää yhdessä. Ne on vuokranneet myös muilta pellot, joten tuskin ostavat rehua... Vuokralle ne voisivat nuokin pellot ottaa, mut en viitisi siihen ryhtyä. Naapurin kohdalla järvi on rehevöityny jo tosi paljon kun vuokraaja ajaa lannoitteita ja myrkkyjä peltoon vähän isommalla annostuksella...

        Pitää miettiä noita markkinointikuvioita vielä. Kiitos! :)


    • JontuHankala

      Ei ruokohelvellä ihan elantoa saa.. viljelykust jotain 300 egee, sadosta saa pari hunttii ja tukia 480.. Mutta viljelyvarma se on.. :) Erittäin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe