Onko kellään kokemusta ruokohelpin, kuminan tai pellavan viljelystä? Minkälaisia asioita kannattaa huomioida, jos aloittaisi noita lajikkeita viljellä? Riittääkö teidän mielestä n. 10 ha viljelymaata elannon hankkimiseen nykyään?
Kiitos kaikista ajatuksista!:)
Kokemuksia viljelystä?
7
1726
Vastaukset
- Isäntä
10ha ei elantoa tuo jos et erikoistu maustekasveihin,marjoihin tai kukkaviljelijäksi.
riippuu kuinka paljon elannoksi tarvitset rahaa. Mutta varmaan joutuu jalostamaan itse tuotettaan 10 hehtaarin alalla, vaikkapa poimia marjat ja tehdä niistä jotain myytäväksi, jolloin tuotteesta saa enemmän. Mutta riskinsä aina jalostuksessaki on, mutta missäpä ei olisi. :)
- maatilanemäntä 45v
Omistatko jo tuon kokoisen maatilan?.
Jollet, niin joudut ilmeisesti ostamaan sellaisen. Missä päin Suomea asustelet?
Varsinais-Suomessa sen kokoinen maapläntti
maksaisi n.80 000 €. Onko sulla rahat koossa.
Pankista saat tuota maata vastaan kiinnelainaa n 70 % lainamäärästä, tuo 30 % osuus pitää kattaa
takauslainalla tai kiinnittää muuta omaisuutta.
Jos sidot lainan 12 kk euriboriin, niin maksat
lainasta jotain 3,5 % - 4,5 % :n korkoa riippuen pankin pyytämästä marginaalista.
Jos Sinun tarvii ostaa maatila, niin laske ensin
lainahoito vuodessa. Laina-aikaa ei maatilaa myönnetä hirmu pitkää, jotain 15 vuoden paikkeilla voisi ajatella. Ja sitten laskukone raksuttamaan.
Helpoin malli ajatella olisi esim 80 000 euron laina 10 vuoden maksuajalla, jolloin vuosilyhennys olisi n. 16 000 euroa ja korkoihin tarvittaisiin n. 2400 - 3200 euroa. Tämän arvioin päässäni. Eli vuodessa tarvitsisi maatilan tuottaa ainakin tämä, jotta saat kuoletettua ostamasi tilan.
Vähän tuntuu utopistiselta.... mutta ehkä onnistuu jos laitat pellavaa ja niputat käsin ja jalostat sen kuivakimpuikis ja varret loukutat vaatekuiduiksi.- Emilia...
Mun vanhemmilla on pieni tila, ja pikkuhiljaa pitäis miettiä et mitä sillä tehdään. Just nuo rahoitusjutut mua oikeasti eniten pelottaa. Pitäisi ostaa sisarukset ulos siitä, jos tehdään sukupolvenvaihdos... Ja mä en jaksais stressata sitä kun lainat erääntyy, luonnonilmiöt on vieny sadon ja tili on tyhjä. Tila on Itä-Suomessa ja muihin töihin (jos tekis niitä maanviljelyn ohessa) pitäis melkein lähtee n. 100 km päähän. Ei kiehdo tuommoiset työmatkat, ei.
Viihdyn maalla (asun maaseudulla nytkin, mutta muualla päin Suomea) enkä (enää) elättele kovin romanttisia kuvia maalla asumisesta. Silti se on sitä mitä haluan tehdä. Mietin vaan parhaillaan, että millä tavalla ja miten paljon uskallan sitoutua näihin juttuihin...
- melmel1
itselläni on 12 hehtaaria peltoa ja muutama lehmä.olen pohjoiskarjalassa.laitan lehmät pois kunhan saan kotieläintilan tuet tältä vuodelta.ensi kesän peltojen käyttö mietityttää minuakin.mielestäni näillä seuduilla kannattavinta olisi viljellä cap-säilörehua:kunhan vain joku kävisi korjaamassa sadon ja maksaisi siitä kuluneiden lannoitteiden hinnan.minä siis saisin tuet.ei vain kukaan taida tarvita heinää näillä seuduilla,ilmaiseksikaan.ruokohelpi oli minunkin mielessäni viime keväänä mutta tiestön rakentaminen ja ojituksen kunnostaminen maksaa jonkin verran.korjuu tapahtuu keväällä pahimpaan kelirikko aikaan.saaduista tuloista suuri osa kuluisi urakoitsijalle maksuun sadon korjuusta.kaikessa karjattomassa viljelyssä ongelma on sadon markkinointi.erikois kasveissa se vielä korostuu.
- Emilia...
Minäkin mietin sitä heinää, mut just tuo markkinointi sai luopumaan ajatuksesta. Meidän kylällä oli ennen joka talossa lehmiä, nyt enää yhdessä. Ne on vuokranneet myös muilta pellot, joten tuskin ostavat rehua... Vuokralle ne voisivat nuokin pellot ottaa, mut en viitisi siihen ryhtyä. Naapurin kohdalla järvi on rehevöityny jo tosi paljon kun vuokraaja ajaa lannoitteita ja myrkkyjä peltoon vähän isommalla annostuksella...
Pitää miettiä noita markkinointikuvioita vielä. Kiitos! :)
- JontuHankala
Ei ruokohelvellä ihan elantoa saa.. viljelykust jotain 300 egee, sadosta saa pari hunttii ja tukia 480.. Mutta viljelyvarma se on.. :) Erittäin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256660Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624184Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513399Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902974Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851960Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde351639- 891479
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja151469Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741419Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386