Bilteman 40A laturi

Jussi

Mökillä on 600 Ah akusto ja sitä lataamassa on aurinkopaneeli ja kiinalaisen aggregaatin pyörittämä 20A automaattilaturi. Latausaika vaan tuppaa olemaan vähän turhan pitkä aggregaatilla.

Onko kenelläkään kokemusta Bilteman käynnistysboosterista (219e), jossa on 40A laturi samassa? Yhdellä tai kahdella tuollaisella saisi akut ladatuksi kohtuullisessa ajassa lähes täyteen ja vasta sitten pienentää virtaa ennen kuin akut kiehuvat.

Aikomuksena on hankkia esim. Kaman KGE1000Ti aggregaatti (495e), jolloin polttoaineen kulutus jäisi mahdollisimman pieneksi. Ja tuon kaveriksi mahdollisimman tehokas laturi.

Kommentteja tai ehdotuksia?

14

10137

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatus..

Voit laittaa 2 tai 3 ko. laturia lataamaan noin suurta akustoa. Noiden latureiden ongelma on liiallinen lämpeneminen. Itse laittaisin latureihin tuulettimet jolloin ne kestävät jatkuvaa käyttöä.

• Jussi

Tuuletin on hyvä idea ja helppo järjestää. Onko sinulla omakohtaista kokemusta Bilteman 40A laturista? Paljonko se maksimissaan jaksoi ladata tyhjään akkuun? Itse veikkaisin, että jos lähelle 30A per laturi pääsisi, niin voisin olla jo varsin tyytyväinen.

• kokemusta
        Jussi kirjoitti:

Tuuletin on hyvä idea ja helppo järjestää. Onko sinulla omakohtaista kokemusta Bilteman 40A laturista? Paljonko se maksimissaan jaksoi ladata tyhjään akkuun? Itse veikkaisin, että jos lähelle 30A per laturi pääsisi, niin voisin olla jo varsin tyytyväinen.

Kyllä 20-30 A on maksimi, laturi lämpenee parissa tunnissa ja alkaa laukomaan lämpösulaketta. Jäähdytystä tarvii toimiakseen.

• Jussi
        kokemusta kirjoitti:

Kyllä 20-30 A on maksimi, laturi lämpenee parissa tunnissa ja alkaa laukomaan lämpösulaketta. Jäähdytystä tarvii toimiakseen.

Onko tuo 20-30A maksimi ilman tuuletinta vai totaalinen maksimi, joka saavutetaan vaikka laitteita jäähdyttäisi tehokkaasti?

• itse_laturi
      • Jussi

Tuon ruohonleikkurin jo tiesinkin, mutta tarkoituksena olisi saada helppokäyttöinen systeemi, jonka myös vaimo saa käyntiin yksin mökillä ollessaan. Lisäksi joskus tarvitaan sähkölaitteita, esim. imuria, joten siinäkin mielessä aggregaatti puoltaa paikkaansa. Mutta tuotakin on jo harkittu..

• minä
        Jussi kirjoitti:

Tuon ruohonleikkurin jo tiesinkin, mutta tarkoituksena olisi saada helppokäyttöinen systeemi, jonka myös vaimo saa käyntiin yksin mökillä ollessaan. Lisäksi joskus tarvitaan sähkölaitteita, esim. imuria, joten siinäkin mielessä aggregaatti puoltaa paikkaansa. Mutta tuotakin on jo harkittu..

selvä, luulin että sulla oli jo agregaattia

• Jussi
        minä kirjoitti:

selvä, luulin että sulla oli jo agregaattia

Kyllä aggregaatti löytyy, mutta epäilen vähän sen kestävyyttä pidemmän päälle, sillä nyt jo rupeaa oikuttelemaan.

Lisäksi ymmärsin ruohonleikkuri-laturista, että sen kanssa oli vähän ongelmia talvella käynnistyvyyden kanssa. Myös 12V johdolle tulee mittaa ja siten myös paksuutta, ettei meteli kuulu koteloitunakaan sisälle saakka. Toki jos tuohon löytäisi sähköstartilla olevan ja myös talvella käyntiin lähtevän leikkurin moottorin, niin tuo kyllä ratkaisisi monta ongelmaa. Esim. automaattisen akkujen latauksen kun itse on poissa.

Mutta edelleen penään kokemuksia Bilteman 40A laturista tai esim. useammasta pienemmästä.

• sähkötön

Hei Jussi! Sanoit että sinulla on 20A automaattilaturi, olisin kiinostunut sellaisesta voisitkos laittaa vaikka nimen tai kotisivun osoitteen missä voisi saada enemmän tietoa sellaisesta.

• Jussi

Automaattilaturini on joku teollisuuslaturi, joten sitä ei löydy netistä. Mutta onhan noita muitakin, esim. Ctek 25A www.adita.fi tai Mobitronic 25A www.solarpower.fi Tuppaavat vaan olemaan kalliita jos joutuu suuren hankkimaan ja jää sittenkin tarkoitukseeni vähän pieneksi.

• erme

Jos haluu paljon virtaa halvalla, ja jaksaa sen pörinän kuunnella. Hanki irto kone, esim.farmilaitteesta, noin 200 eskoo. Sen akselille parit kiilahihna pyörät. Sitte pari 80A traktorin vaihtovitalaturia, esim. Farmilaitteesta. Jo piisaa perkele lataustehoa.

• Jussi

No alkuperäisenä ideana oli juuri hankkia erittäin hiljainen, pienikulutuksinen ja suht. edullinen aggregaatti. Paikallismoottorit sekä auton, traktorin ja ruohonleikkurin moottorit pitävät vähän turhan paljon meteliä ja ovat lisäksi hankalia liikutella, jos tarvetta ilmenee.

Eli edelleen peräänkuulutan Kipor KGE1000Ti (tai vastaavat esim. Honda, Yamaha yms. inventteritoimiset) aggregaatin käyttökokemuksia sekä kokemuksia tehokkaista latureista, esim. Bilteman vehkeistä.

• Pertza
        Jussi kirjoitti:

No alkuperäisenä ideana oli juuri hankkia erittäin hiljainen, pienikulutuksinen ja suht. edullinen aggregaatti. Paikallismoottorit sekä auton, traktorin ja ruohonleikkurin moottorit pitävät vähän turhan paljon meteliä ja ovat lisäksi hankalia liikutella, jos tarvetta ilmenee.

Eli edelleen peräänkuulutan Kipor KGE1000Ti (tai vastaavat esim. Honda, Yamaha yms. inventteritoimiset) aggregaatin käyttökokemuksia sekä kokemuksia tehokkaista latureista, esim. Bilteman vehkeistä.

Laita 230V sähkömoottori pyörittämään auton laturia. Siitä saat tehokkaan laturin.

http://theepicenter.com/giffiles/tipoweek/motorcharge2.gif

http://theepicenter.com/tipoweek.html

• Jussi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      95
      1877
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1330
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe