Eli onko kenelläkään kokemusta, olisiko pojalle olemassa jotain muuta kivaa kasteasua kuin mekko? Itse haluaisin kastaa pojan jossain muussa asussa, mekko on mielestäni niin tyttömäinen...
POJALLE "KASTEMEKKO"
10
6101
Vastaukset
- pipsamami
Prisma (ainakin kauppakeskus Jumbon prisma) myy pienille pojille tarkoitettuja PUKUJA siis ihan oikeita pukuja suorine housuineen ja puvun takkineen. itse olisimme tuon ostaneet pojallemme jos olisimme ennen ristiäisiä nähneet. pukuja oli 50-62 senttisiä, puvut olivat mustia. hintaa en valitettavasti muista mutta olivat niin upeita ettei sanoin pysty kuvaamaan. Kysy myyjältä tai soita tavarataloon, ne olivat siellä sellaisessa tosi huomaamattomassa lasikaapissa lastenvaateosastolla.
- Nimetön
...itse,jos taitoa löytyy.Tai jos mummi tai kummi osaisi...Selailin juuri vanhoja käsityölehtiä, ja yhdestä löytyi yksinkertaisen kastehaalarin ohje. Ihan kiva ja juhlava, kun etuosa oli pitsiä, ja muuten satiinia. Etsin tarkan numeron jos joku tarvitsee.
- 19 vuotta sitten
Meillä neulottu kastemekko johon kirjotaan kastettavan nimi ja syntymäaika, pojat val.sinisellä ja tytöt val.punaisella. Nauhat hihansuissa ja rinnan ym vaihdetaan pojalle tai tytölle sin. tai pun.
Pojalle ompelin pienellä verkkarin kaavalla satiinista haalarit mekon alle. Mekko oli haalarien päällä vain kasteenajan. Ryppunauhana lahkeensuissa ja hihansuissa ja vyötäröllä prodyyri nauhaa josta pujotettiin valkoiset satiininauhat reijistä ja vedettiin sopivalle poimulle, nauhat sidottiin ruusukkeiksi. Nauhat oli valkoiset siksi etteivät kuulla kastemekon läpi. Satiini oli valkoista kuviollista joten pitsejä ei tarvittu juurkaan. Oli helppo valmistaa, eikä palakankaasta maksanut paljoa. Myöhemmin haalaria voi käyttää juhlissa kun tekee väljän että jää kasvuvaraa.
Jos äidin häämekko on itse ommeltu on ehkä samaa kangasta jäljellä vielä. - huhtiäiti80
Kasteessa oli mekko päällä jonka jälkeen vaihdettiin puku (oli solmiot ja kaikki). isäni oli sen innoissaan ostanu! Ja oli komea vauva :)
- Jellona
Itse pohdiskelen samaa asiaa parhaillaa ja googletinkin netistä haulla kastepuku.
Sieltä löytyy todella makea kastemekko pikku miehelle. Mekko on tekstiilitaiteilijan tekemä, nimeä en nyt muista. Etusivun alaosasta se löytyy.
Mekko on kuin pikku frakki. Aivan upea ja jos meille poika tulee sellaisen haluan ehdottomasti. - mamma
Kastemekko on vain kansanomainen nimitys kasteessa yleensä käytettävälle valkoiselle vaatteelle, joka todellisuudessa on alba eli messupaita.
- äitee +4
itse kastetoimituksen aikana on suotavaa ja jopa vaditaan lapselle kastemekko. sillä on oma symboolinen arvo ja merkityksensä kuten koko kasteella. se on vähän sama kuin voiko veden sijaan käyttää kosteuspyyhettä, kynnttilän sijaan taskulamppua jne.. no, kärjistettynä, mutta silti. itse havahduin asiaan kun katselimme yhden lapsemme ristiäisvideota jossa pappi puhuu nimenomaan kastemekosta.
oma ajatukseni on kirkkoon kuulumattomana liki ateistina että jos hommaan alkaa niin se tehdään aina kunnolla eikä siten miten kivalta tuntuu. haalarin voi pukea sitten nimen saaneelle miehelle päälle, vaikka meillä on oltu kastemekossa iltaan asti - kerrnahan sitä vaan nimi saadaan! eikä mekko miestä pahenna jos ei mies mekkoa!! - sopiiko.
Meillä oli ajatuksena pukea lapsi kastepäivänä kauniiseen valkoiseen asuun. Kysyimme papilta, että sopiiko se ja hän sanoi, että se ei käy. Asun tulee kuulemma olla pitkähelmeinen "mekkomainen", koska pitkään valkoiseen helmaan liittyi uskonnollinen vertauskuva. Mitä pitempi helma sitä parempi. Jotenkin puhtauteen, hyvyyteen, liittyvä... tai jotain sinne päin.
Mutta kannattaa kysyä etukäteen papilta ja näyttää asua. Varautukaa kieltävään vastaukseen. Meille se tuli yllätyksenä, seurakunnan kastemekko oli varattu toiseen kastejuhlaan ja oli pakko ostaa...- äx4 vm75
Tein itse pojalle kaste-puvun.Sellainen tavallisen näköinen silkki-kankaasta tehty "potku-puku" johon tein irroitettavan laahuksen.Kuitenkin "kuuluu" olla sellainen mekko-malli pojallakin kasteen ajan.Irroitin seremonian jälkeen laahuksen(parilla napilla kiinni)ja poika sai olla ihan puvussaan ilman rimpsuja.Toki siinä oli vaalean siniset nauhat ja vaalean sininen pieni ruusu mutta vauvoilla niitä voi olla ilman että se on tyttömäistä.
- päälle
siis pojalle voi laittaa kastehaalarin, näin ainakin meillä on ollut.. koska itsestänikin mekko tuntuu tyttömäiseltä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809