Jospa voitaisiin vaihtaa ajatuksia erilaisista tunteista, jotka meitä elähdyttävät tai raastavat, rakkaudesta, vihasta, kateudesta.
Tunteiden skaala on erittäin laaja, joten keskustelukin parhaimmillaan voi rönsyillä laajalti.
Sanotaan, että lapsuusajan kokemukset vaikuttavat sosiaaliseen vuorovaikutukseen ja että jotkut vaikeuksia lapsena kokeneet voivat nähdä uhkaa sellaisissakin asioissa, joissa toinen ei näe mitään uhkaavaa.
Yleensä tunteet sijoitetaan ihmisen vapaa-aikaan, työelämässä tunteilla ei ole paljon tilaa. Kuitenkin työelämässäkin voidaan puhua "pärstäkertoimesta". Onhan paljon hauskempaa työskennellä valoisan luonteen omaavan kuin kyräilevän ja kateellisen työtoverin kanssa. Vai mitä?
Kun on tunteet ...
43
2394
Vastaukset
- Riwka
Mietin vähän samansuuntasia ennen koneen avaamista.
Esim. miksi muutamat ihmiset ovat hyviä,siis oikeasti, se heijastuu koko heidän olemuksestaan.
Itsestäni en voi sanoa samaa.
Olen kyllä ehdottoman oikeudenmukainen, ainakin siltä kannalta minkä itse katson oikeaksi.Taidan olla myös liiankin rehellinen.
Olen myös itsepäinen epäluuloinen äkkipikainen.
Ihailen ihmisiä jotka malttavat ajatella ennen kun avaavat suunsa tai alkavat naputella vastausta johonkin viestiin.
Olen ihan hyvin pärjännyt tälläisenakin vaikka en kovin pidetty ihminen ole.
Kaikesta syytetään lapsuuden traumoja, minulla on kaksi lasta, uskoisin olleeni tasapuolinen heidän kasvatuksessaan.
Silti he ovat kun yö ja päivä, täysin erilaiset.
On sama isäkin molemmilla.
Kai sitä jo syntymässään saa ainakin suurimman osan persoonallisuudestaan.- Trina
jotka kuulostivat niin tutuilta.
Minä myös katson olevani liiankin rehellinen ja
laukaisen mielipiteeni kuin pyssyn suusta, ajatte-
lematta, että asian olisi voinut pehmeämminkin
sanoa.
Viestien kirjoittamista olen rajoittanut.
Useimmiten tuntuu aika turhauttavalta sanoa mitään.
En osaa makeilla täällä, enkä ylistysvirsiä
veisata.
Ystäviä minulla kyllä on, he tuntevat minut ja
minä heidät, joten kanssakäyminen sujuu.
Minulla on kolme lasta ja mielestäni kaikki luon-
teeltaan erillaisia. Mielestäni erillaisuus on
rikkautta ja on ollut mielenkiintoista seurata
heidän elämäänsä. Onneksi minulla on erinomaiset
välit heidän kaikkien kanssa. Ei ole ollut kos-
kaan minkäänlaisia soraääniä.
- P. Veli
Ihminen on epäluotettava. Työelämässä, politiikassa, kaupankäynnissä, parisuhteessa ja mitä niitä onkaan. Jokaisella elämänalueella voi joutua petetyksi.
Kaikkihan sen tietävät. Sen takia on jotenkin eriskummallista, että petetyksi tullut poikkeuksetta loukkaantuu siitä. Ei sellaisen pitäisi niin loukata, jota tietää odottaa.
Mitäpä mieltä ollaan?- Riwka
Aina on mahdollista tulla petetyksi. Ja vaikka moni väittää muuta, voi itsestäkin tulla pettäjä jos olosuhteet ovat asialle suotuisat,ja hyöty on merkittävä.
On se kumma, vaikka tulisi kuinka usein petetyksi niin aina sitä loukkaantuu.
Tuleehan sitä epäluuloiseksi ja kyyniseksi jos pettyy liian monesti.
Mutta sekin haittaa elämää jos ei luota kehenkään.
Olisiko mahdollista suhtautua niin vapaasti että ottaa huomioon mahdollisuuden tulla petetyksi, eikä juuri välitä jos niin käy.
Mutta elää kuitenkin niinkuin uskoisi kaiken menevän hyvin.
- Remmari
...ettei kannata illalla nukkumaan mennessä ajatella kovin ikäviä asioita tai kokemiaan takaiskuja tai vääryyksiä. Jos siihen tunnetilaan nukahtaa, niin se heijastuu koko seuraavaan päivään. Kaikki menee seuraavana päivänä pieleen tai on muuten huonolla tuulella.
- BilMan
Mielessä minun kulkevi oivat aatokset ominani; mielessä minun kulkevat oivalliset ajatelmistani; toiminnallisuuden,- niistä jotka tunnen, tai tiedostan oikeasti miellyttäväksi.
Toimivaksi sen kuitenkin hyväksyn. Kaiken sen minkä pystyn ymmärtämykseni kautta tiedostamaan olkoon minulle itselleni sallittua.
Kuitenkin toisaalla voidaan ajatella minun mielipideiden poikkeavan käytännöstä;
Mikä se sitten lieneekään? Minun oma mielipiteeni on , että käytäntö on tämä ja tässä nyt.
Minä käytännössä tämänkin hetken lukijalle annoin.
Käytännössä otin ajan ja käytin oman mielipiteeni ilmaisuun.
Tunteiden mittakaavassa edellä käyvät oman mielen ilmaisut, ja kuinka kiihottuneita ollaan milloinkin kun mielipiteitä ilmaistaan.
Vuorovaikutuksen ansiosta lapsuuden mielipiteen ovat yleensä joutuneet alistettuun asemaan, etenkin vanhempien tunteenpurkauksien myötä. Auktoriteettinä olevat vanhemmat olivat aina oikeassa.-Yleensä.
Tunteiden ilmaiseminen, olkoon se sitten vahvuutta, vaiko hellyyttä jääköön yksilön omaan huostaan.
Meidät leimataan kyllä ulkonäkömme mukaan.
Matti ja Liisa saavat sen kosketuksen kasvatuksessa jonka heidän olemuksensa sen julkituovat. Näkö, käyttäytyminen ja lapsuudessa saatu ominaisuus vaikuttavat koko elämän kirjon tuomaan näkökantaan kokonaisvaltaisesti ja elämänkatsomukseen koko elinkaaren.
Toisille tuo elämänkirjon näkemys on helppoa, kun mateaarin saatavuus on yksiselitteinen.
Toisaalla taas vaikeuksin alistama saa tuta arkisen koettelumuksen kaiken aikaa koko elämänsä ajan.
Ollaan sitten työelämässä kumman tahansa elämänkaaren haltian kanssa, tullaan tulokseen jokseenkin yksiselitteisesti seuraavasti.
Henkilö joka on saanut osaltaan materiaalisesti asiansa suurinpiirtein tasapainoiseksi on hauskempi työtöveri, hauskempi ihminen muitten seurassa.
Osaa iloita herkemmin toisten kanssa.
Henkilö joka on kokenut ns. kovia on paljon varautuneempi, ja ei osallistu varauksetta ilonpitoon.
Hän voi olla valoisamman luonteen omaava, mutta ei pysty ilmaisemaan itseään vakuuttavasti.
Se ilmaisu ei ole kateellisuuta, tai kyräilyä.
Se saattaa olla herkän ihmisen kosketus sillä hetkellä todellisuuteen.
Kuka mitenkin sen silloin tunnistaa.
Herkänkin ilmaisun,-katseen.
Katsetta joka osaisi olla läsnä! Voimakkaasti tuntevan ihmisen elämä ei ole helppoa.
Liiallisten tunteiden varassa toimiminen voi olla täysin väärin.
Tänään tuntuu siltä ja huomenna tuntuu toiselta.
Eli järki pitäisi ottaa mukaan päätöksiin, sillä huomenna asia saattaa tuntua aivan toisenlaiselta.
Tapahtumat eivät kulje meidän tunteittemme mukaan.
Esimerkiksi onnettomasti rakastuminen. Voi sitä tuskien syöveriä, missä voimakkaasti tunteva ihminen pyöriskelee kun vastarakkautta ei tulekaan.
Uskonnossa vedotaan usein tunteisiin: ”Meidän on tässä hyvä olla!”
Olisi helppo jäädä siihen jatkuvaan hyvänolon tunteeseen myös arkirealismissa. Kun kaikki onnen tunne on poissa, miten jatkaa tästä eteenpäin?
Onneksi Luoja ei ole sidottu meidän alati muuttuviin tunteisiimme, vaan uskonkin pitäisi olla myös järjen asia.Voi, miten usein sitä katuukaan, mitä on tullut sanottua ja tehtyäkin voimakkaan vihanpuuskan aikana?
Vaikka se kymmeneen tai kahteenkymmeneen laskeminen ehkä olisi auttanut, tai ainakin yön yli nukkuminen?
Voiko asian korjata? Oliko se peruuttamatonta, ja jos oli, niin voiko sen saa anteeksi?
Minulla oli kerran aivan ihana työtoveri joskus jossain, joka räjähteli niin että tavarat, joita käteen sattui, lentelivät ympäri huonetta seiniin, jäljet todistivat.
Seuraava päivä hänellä meni siihen, että hän kulki ympäri katumassa ja pyytelemässä anteeksi. Kyllä hänelle annettiin, oli hän loppujen lopuksi vilpitön ja rehevän hauska ihminen, jonka räjähtävä nauru sai kattohirretkin hypähtämään hivenen ylöspäin.
Kysymys kuuluu, että luonteelleen ja tunteilleen ihminen ei voi mitään, mutta voiko tuollaisia puuskia opetella hillitsemään millään keinoa? Millä saisi vettä äkkiä palamaan syttyneen päreen päälle?- saara.dma
beataBarbara kirjoitti:
Voi, miten usein sitä katuukaan, mitä on tullut sanottua ja tehtyäkin voimakkaan vihanpuuskan aikana?
Vaikka se kymmeneen tai kahteenkymmeneen laskeminen ehkä olisi auttanut, tai ainakin yön yli nukkuminen?
Voiko asian korjata? Oliko se peruuttamatonta, ja jos oli, niin voiko sen saa anteeksi?
Minulla oli kerran aivan ihana työtoveri joskus jossain, joka räjähteli niin että tavarat, joita käteen sattui, lentelivät ympäri huonetta seiniin, jäljet todistivat.
Seuraava päivä hänellä meni siihen, että hän kulki ympäri katumassa ja pyytelemässä anteeksi. Kyllä hänelle annettiin, oli hän loppujen lopuksi vilpitön ja rehevän hauska ihminen, jonka räjähtävä nauru sai kattohirretkin hypähtämään hivenen ylöspäin.
Kysymys kuuluu, että luonteelleen ja tunteilleen ihminen ei voi mitään, mutta voiko tuollaisia puuskia opetella hillitsemään millään keinoa? Millä saisi vettä äkkiä palamaan syttyneen päreen päälle?On tapauksia, jolloin kaksi ihmistä tuntee toisiaan kohtaan niin suurta vihaa, että he karttavat toisiaan eivätkä suostu edes keskustelemaan keskenään.
On varmasti tekoja, joiden kohteeksi joutunut tuntee niin suurta vastenmielisyyttä toista kohtaan, ettei siitä helpolla pääse yli.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että suurin osa näistä riidoista perustuu johonkin väärinkäsitykseen tms. Kumpikaan osapuoli ei kuitenkaan ylpeyttään tai muuten ota yhteyttä asian sopimiseksi.
Mitä mieltä olette, voisiko kolmas osapuoli tässä toimia välittäjänä ja sovittelijana. saara.dma kirjoitti:
On tapauksia, jolloin kaksi ihmistä tuntee toisiaan kohtaan niin suurta vihaa, että he karttavat toisiaan eivätkä suostu edes keskustelemaan keskenään.
On varmasti tekoja, joiden kohteeksi joutunut tuntee niin suurta vastenmielisyyttä toista kohtaan, ettei siitä helpolla pääse yli.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että suurin osa näistä riidoista perustuu johonkin väärinkäsitykseen tms. Kumpikaan osapuoli ei kuitenkaan ylpeyttään tai muuten ota yhteyttä asian sopimiseksi.
Mitä mieltä olette, voisiko kolmas osapuoli tässä toimia välittäjänä ja sovittelijana.Ainahan Valtakunnan sovittelijaa tarvitaan!
saara.dma kirjoitti:
On tapauksia, jolloin kaksi ihmistä tuntee toisiaan kohtaan niin suurta vihaa, että he karttavat toisiaan eivätkä suostu edes keskustelemaan keskenään.
Mitä mieltä olette, voisiko kolmas osapuoli tässä toimia välittäjänä ja sovittelijana.Sopuko halpa?
Ajattelen, että elämä on liian lyhyt vihan pitoon.
Mutta jos sukset jonkun kanssa ovat niin pahasti ristissä, ettei sopua voi syntyä, niin silloin on parempi yrittää tehdä radikaali ero, jos suinkin mahdollista.
Tai ainakin yrittää välttää hankalaa ihmistä niin paljon kuin voi.- Iili
beataBarbara kirjoitti:
Voi, miten usein sitä katuukaan, mitä on tullut sanottua ja tehtyäkin voimakkaan vihanpuuskan aikana?
Kysymys kuuluu, että luonteelleen ja tunteilleen ihminen ei voi mitään, mutta voiko tuollaisia puuskia opetella hillitsemään millään keinoa? Millä saisi vettä äkkiä palamaan syttyneen päreen päälle?...tulistuvat nopeasti ja lauhtuvat nopeasti ja unohtavat nopeasti. Usein he unohtavat myös sen, että vastapuoli voi olla sellainen, joka ei itse menetä helposti malttiaan ja ottaa kaiken vakavissaan. Vaikka temperamenttinen lauhtuu nopeasti ja unohtaa, mitä tuli sanotuksi, niin ympärilläolijat saattavat muistaa asiat hyvinkin kauan.
Muistan lukeneeni lehdestä jutun, jossa toimittaja kertoi, millaisia eufemismeja käytetään julkkiksista. Mm. "temperamentikas" oli hänen mukaansa suomeksi "riivinrauta" tai "itsekeskeinen, kamala ämmä".
Sorry! Ei mitään henklökohtaista, tulipa vain mieleen :)
- Maalaismies*
Silloin kun markka vaihdettiin euroksi ja monet surivat vilpittömästi sen menetystä, sanottiin ettei pidä suhtautua tunteenomaisesti asiaan. Siis tunne oli vahva miinus kylmän asiallisen rinnalla.
Tuntuisi oudolta jos sanottaisiin rakastuneista, että kas siinä pari, joilla ei ole tippaakaan tunnetta suhteessaan!
Kuinka voi olla jotakin mieltä mistään ilman mukana olevaa tunnetta?- nyt nimetön
miettivät aina mikä on sopivaa ja korrektia ja tulkitsevat tunteiden näkymisen, sanoissakin, heikkoudeksi. Sinä olet aina sen oivaltanut, että vahvuuttahan tunteminen on...oman pienuutensa kautta vahvaksi tulemista...
Lämmin kiitos, monista täällä kirjoittamistasi, viisaista sanoista ja -heippa. Minun kun on aika lentää omille teilleni. Halusin vain, jättää Sinulle, sielunveli, jäähyväiset. - Sinikynä
nyt nimetön kirjoitti:
miettivät aina mikä on sopivaa ja korrektia ja tulkitsevat tunteiden näkymisen, sanoissakin, heikkoudeksi. Sinä olet aina sen oivaltanut, että vahvuuttahan tunteminen on...oman pienuutensa kautta vahvaksi tulemista...
Lämmin kiitos, monista täällä kirjoittamistasi, viisaista sanoista ja -heippa. Minun kun on aika lentää omille teilleni. Halusin vain, jättää Sinulle, sielunveli, jäähyväiset.Nykyään puhutaan ja kirjoitetaan paljon tunneälystä. Mitä se on?
Lyhyesti sanonttuna "tunneäly on kyky kohdata omat tunteet". Näin sanoo psykologi ja aivotutkija Anne Lehtokoski.
Hän jatkaa "Tunneäly on kyky tunnistaa omat tunteensa ja toimia niiden mukaisesti. Se on myös kykyä ja uskallusta näyttää omia tunteitaan ja hallita niitä".
Hyvä esimerkki tunneälystä on se, kun mies itkee ilman, että jotenkin häpeilee se takia. - ellumari
Sinikynä kirjoitti:
Nykyään puhutaan ja kirjoitetaan paljon tunneälystä. Mitä se on?
Lyhyesti sanonttuna "tunneäly on kyky kohdata omat tunteet". Näin sanoo psykologi ja aivotutkija Anne Lehtokoski.
Hän jatkaa "Tunneäly on kyky tunnistaa omat tunteensa ja toimia niiden mukaisesti. Se on myös kykyä ja uskallusta näyttää omia tunteitaan ja hallita niitä".
Hyvä esimerkki tunneälystä on se, kun mies itkee ilman, että jotenkin häpeilee se takia.tunneäly onkin paljon enemmän kuin empatiaa.
Se on juuri omien tunteidensa tunnistamista, eli älyämistä, että minä tunnen tämän asian näin ja toimin järkevästi antaen tilaa myöskin tunteilleni, myönteisille.
Tunteiden hallinnassa on älyllä tehtävänsä. Mitä älyttömämpi ihminen, sitä enemmän primitiivireaktioita.
Kyky ja uskallus näyttää omia tunteitaan ja hallita niitä, taitaa tarkoittaa, että itkemme kun on itkun aika nauramme kun olemme iloisia, mutta tilanteet eivät riistäydy kokonaan tunnemyrskyn vietäviksi - silloin astuu mukaan äly, joka luo tilaa itsekontrollille.
Olen joskus pohtinut mitä tunneäly on ja päätellyt sen olevan tuollaista niinkuin sanoin ja vielä enemmänkin, kykyä pystyä tajuamaan ymäristönsä ja lähimmäistensä toiveet, olemaan avulias hienotunteisuutta osoittaen. Miten vaikeaa maallikon onkaan tuo käsite, tunneäly määritellä.Tiede ja aivotutkimuskaan ei voi antaa asialle enempää kuin viitekehykset. - Sinikynä
ellumari kirjoitti:
tunneäly onkin paljon enemmän kuin empatiaa.
Se on juuri omien tunteidensa tunnistamista, eli älyämistä, että minä tunnen tämän asian näin ja toimin järkevästi antaen tilaa myöskin tunteilleni, myönteisille.
Tunteiden hallinnassa on älyllä tehtävänsä. Mitä älyttömämpi ihminen, sitä enemmän primitiivireaktioita.
Kyky ja uskallus näyttää omia tunteitaan ja hallita niitä, taitaa tarkoittaa, että itkemme kun on itkun aika nauramme kun olemme iloisia, mutta tilanteet eivät riistäydy kokonaan tunnemyrskyn vietäviksi - silloin astuu mukaan äly, joka luo tilaa itsekontrollille.
Olen joskus pohtinut mitä tunneäly on ja päätellyt sen olevan tuollaista niinkuin sanoin ja vielä enemmänkin, kykyä pystyä tajuamaan ymäristönsä ja lähimmäistensä toiveet, olemaan avulias hienotunteisuutta osoittaen. Miten vaikeaa maallikon onkaan tuo käsite, tunneäly määritellä.Tiede ja aivotutkimuskaan ei voi antaa asialle enempää kuin viitekehykset.Ellumarille kiitos erinomaisesta tunneälyn analyysistä
Tunneäly on tämän päivän vastaus moniin, varsinkin työelämän, ihmissuhdehaasteisiin. Tunneäly on myös haaste ikäihmisille ja koulunuorisolle.
Kun opimme "käsittelemään" omia tunteitamme ottamalla työkaluksi älymme, olemme paljon valmiimpia hyväksymään kanssaihmistemme tunteita, kielteisiäkin.
Seurauksena on kypsemmät ihmissuhteet, sympatiaa, empatiaa ja lähimmäisenrakkautta. - vie mun turmioon. - lauloi joku?
Ei tietenkään tunteissa ole mitään vikaa. Olisihan se aivan kauheata ja hirveätä, jos olisi aivan tunteeton, kylmä, siis kuollut.
Rakastunut voi olla ”hullun” lailla, hällä väli.
Se on ihana tunne, mutta kun se tunne laantuu, eikä aivan entisen lailla enää ”roihua”, tulee siitä tahdon asia.
Ilmankos kysytään, että tahdotko rakastaa.
Joku sanoi jotensakin näin että: ” rakastuminen on sitä, että on kiire kotiin.”
Tunteet heittelevät toisilla laidasta laitaan. Toiset taas ovat tasapainoisempia tunteiltaan, ei niin voimakkaita reaktioita suuntaan tai toiseen.
Hyvä ja vaikea sana tuo ”tunneäly”, jonka Sinikynä tuossa mainitsi ja ellumari selitti. Olen aina miettinyt mitä se mahtaa tarkoittaa. Kunpa oppisikin käsittelemään ja hallitsemaan tunteitansa ja toimimaan niiden mukaan oikein!- Leny
ellumari kirjoitti:
tunneäly onkin paljon enemmän kuin empatiaa.
Olen joskus pohtinut mitä tunneäly on ja päätellyt sen olevan tuollaista niinkuin sanoin ja vielä enemmänkin, kykyä pystyä tajuamaan ymäristönsä ja lähimmäistensä toiveet, olemaan avulias hienotunteisuutta osoittaen. Miten vaikeaa maallikon onkaan tuo käsite, tunneäly määritellä.Tiede ja aivotutkimuskaan ei voi antaa asialle enempää kuin viitekehykset.Tv:ssähän A-talkissa oli taannoin keskustelu tunneälyn opetuksen viemisestä peruskouluun oppiaineena. Ajatuksia herättävä keskustelu oli.
Kai sitä voi opettaa ja oppiakin. Mutta näyttää siltä, että toisilla ihmisillä sitä on luonnostaan enemmän kuin toisilla. Vaihteleehan se tavanomaisen älykkyyden määräkin. Voiko älykkyyttä sitten opettaa. Tunneälyä kai voi. Se on sitä ihmisen henkisen puolen kehittämistä.
Kuinka paljon tunnetilat vaikuttavatkaan käyttäytymiseemme. Jos primitiivireaktioita vielä aikuisena selvin päin tapahtuu, niin voi tapahtua kauheitakin asioita.
Että oppii tuntemaan itsensä, niin seuraava aste on kai oppia ymmärtämään myös muita. Siinä vaikeutta onkin. Miltä toisesta tuntuu ja miksi hän noin sanoo ja käyttäytyy.
Ihmistä joka tulee toimeen muiden kanssa sanotaan sosiaaliseksi. Oisko hänellä luonnostaan sitä tunneälyä? beataBarbara kirjoitti:
- vie mun turmioon. - lauloi joku?
Ei tietenkään tunteissa ole mitään vikaa. Olisihan se aivan kauheata ja hirveätä, jos olisi aivan tunteeton, kylmä, siis kuollut.
Rakastunut voi olla ”hullun” lailla, hällä väli.
Se on ihana tunne, mutta kun se tunne laantuu, eikä aivan entisen lailla enää ”roihua”, tulee siitä tahdon asia.
Ilmankos kysytään, että tahdotko rakastaa.
Joku sanoi jotensakin näin että: ” rakastuminen on sitä, että on kiire kotiin.”
Tunteet heittelevät toisilla laidasta laitaan. Toiset taas ovat tasapainoisempia tunteiltaan, ei niin voimakkaita reaktioita suuntaan tai toiseen.
Hyvä ja vaikea sana tuo ”tunneäly”, jonka Sinikynä tuossa mainitsi ja ellumari selitti. Olen aina miettinyt mitä se mahtaa tarkoittaa. Kunpa oppisikin käsittelemään ja hallitsemaan tunteitansa ja toimimaan niiden mukaan oikein!aihe on kovin vaikea "ilmineerata"
Minä tunnen vahvasti,tunnen säälin tunteen,se herättää tunteen ,halun auttaa.
Tunnen myötätuntoa,suren surevan kanssa,itkuun asti.
Tunnen rakkauden tunteen,se vie mukanaan,ei ole mitään mikä ei siihen tunteeseen mahtuisi.
Tunnen ikävän,se tunne kalvaa,kuluttaa.
Tunnen ärtymystä,ohi menevä tunne.
Inhon tunne, huh,inhoan käärmeitä,likaisuutta,kieroutta,valheellisuutta,,,Vihan tunne,on vahva tunne,sitä pitää miettiä,vihaan ihmisiä jotka tahallaan tekevät ihmisten elämän vaikeaksi,epäoikeuden luojia,jne.
Tämän tunteen myötä kulkee kumminkin tunne,halu etsiä syitä,miksi niin tehdään,,,ymmärtääkin.
Näillä esittämilläni tuskin on mitään tekemistä älyn kanssa,ainakaan minun tapauksessa,sillä olenhan täälläkin kuullut monet kerran älyni olevan kyseenalainen.(tullut usein samalta taholta)
Pitihän nyt vain osallistua,,minunkin.- Magda
Sinikynä kirjoitti:
Nykyään puhutaan ja kirjoitetaan paljon tunneälystä. Mitä se on?
Hyvä esimerkki tunneälystä on se, kun mies itkee ilman, että jotenkin häpeilee se takia."Joku voi esim. pelätä tai olla rohkea tai himoita tai vihastua...liian paljon tai liian vähän, mikä ei ole hyvä. Mutta tuntea oikein nainä oikeina aikoina, oikeissa tilanteissa, oikeita henkilöitä kohtaan, oikeasta syystä ja oikealla tavalla....on tyypillistä hyveelle."
Arstoteles
Nikomakhoksen etiikka
Lähde:Daniel Coleman: tunneäly-
lahjakkuuden koko kuva.
(Käsitän sanan; hyve, tarkoittavan samaa kuin tunneäly.)
olisiko tunneäly henkilön persoonallisuuden eheyttä? Asian sisäistäminen tuo minulle aina vain vaikeutta, oivaltaa tunneälyn kokonaisuus, miten ajatuksen, tunteet ja tahdon voi oivaltaa niin että ne toimivat kaikki samanaikaisesti käsitellessä jotakin kohdetta - asiaa.
Olen niin sähäkkä luonne, pian, pian ja nopeaan, pitkiin pohdintoihin en ehdi syventyä kovinkaan usein.
Oma aamun miete:
Sanovat on elo aikaa oloneuvokselle
ylen onnellista,
persoona voi silloin jatkaa kasvamista....??? - Sinikynä
SkillaN kirjoitti:
aihe on kovin vaikea "ilmineerata"
Minä tunnen vahvasti,tunnen säälin tunteen,se herättää tunteen ,halun auttaa.
Tunnen myötätuntoa,suren surevan kanssa,itkuun asti.
Tunnen rakkauden tunteen,se vie mukanaan,ei ole mitään mikä ei siihen tunteeseen mahtuisi.
Tunnen ikävän,se tunne kalvaa,kuluttaa.
Tunnen ärtymystä,ohi menevä tunne.
Inhon tunne, huh,inhoan käärmeitä,likaisuutta,kieroutta,valheellisuutta,,,Vihan tunne,on vahva tunne,sitä pitää miettiä,vihaan ihmisiä jotka tahallaan tekevät ihmisten elämän vaikeaksi,epäoikeuden luojia,jne.
Tämän tunteen myötä kulkee kumminkin tunne,halu etsiä syitä,miksi niin tehdään,,,ymmärtääkin.
Näillä esittämilläni tuskin on mitään tekemistä älyn kanssa,ainakaan minun tapauksessa,sillä olenhan täälläkin kuullut monet kerran älyni olevan kyseenalainen.(tullut usein samalta taholta)
Pitihän nyt vain osallistua,,minunkin.Tässä keskusteluketjussa on mielestäni aika kivasti käsitelty tunneälyä, so. tunteita ja älyä.
Tämä tunneäly on terminä ja käsitteenä varrattain uusi "keksintö". Se on kehitetty ymmärtääkseni helpottamaan tunteiden hallintaa.
Ennen vanhaan sanottiin, että "ota järki käteen". Tässä on kyse tavallaan samasta asiata.
Jos toimimme yksinomaan tunteidemme varassa, syntyy epäilemättä "pahaa jälkeä". Näyttöä on esim. näillä keskustelupalstoilla.
Eräs tunneälyn "apostoli" on aikaisemmin mainitsemani psykologi ja aivotutkija Anne Lehtokoski.
Hän sanoo eräässä melko laajassa asiaa käsittelevässä artikkelissaan mm. seuraavaa:
"Tunneäly on kyky tunnistaa omat tunteensa ja toimia niiden mukaisesti. Se on myös kykyä ja uskallusta näyttää omia tunteitaan ja hallita niitä"
- helkellä.
Tunneälyä osoittavat mielestäni lapsen sanat vanhemmalle ihmiselle.
Lapsi meni mummonsa syliin, kietoi kädet kaulaan ja sanoi:
" Minä rakastan Sinua. "
" Vaikka minulla on ryppyiset posket..."
Lapsi katsoi mummoa ihan hiljaa, tutki poskien ryppyjä sormillansa, katsoi silmiin ja vastasi
" Luuletko Sinä että rakkaus on rypyistä kiinni? Mitä tekemistä niillä on minun rakastamiseni kanssa?"
Osoittiko tunneälyä vai älysikö tunteen???? ja osasi pukea sanoiksi?
Oheisessa Opinportin sivustossa aiheesta on juttua. Kuuntelin aikoinaan luentoa, kurkistakaa mitä oppineet aiheesta sanovat.
http://www.yle.fi/opinportti/taitoportti/taitokortit/tyojatunteet/jakso1/videoteekki.shtml - hetkellä.
Tunneälyä osoittavat mielestäni lapsen sanat vanhemmalle ihmiselle.
Lapsi meni mummonsa syliin, kietoi kädet kaulaan ja sanoi:
" Minä rakastan Sinua. "
" Vaikka minulla on ryppyiset posket..."
Lapsi katsoi mummoa ihan hiljaa, tutki poskien ryppyjä sormillansa, katsoi silmiin ja vastasi
" Luuletko Sinä että rakkaus on rypyistä kiinni? Mitä tekemistä niillä on minun rakastamiseni kanssa?"
Osoittiko tunneälyä vai älysikö tunteen???? ja osasi pukea sanoiksi?
Oheisessa Opinportin sivustossa aiheesta on juttua. Kuuntelin aikoinaan luentoa, kurkistakaa mitä oppineet aiheesta sanovat.
http://www.yle.fi/opinportti/taitoportti/taitokortit/tyojatunteet/jakso1/videoteekki.shtml- Magda
Olen katsonut Opinportin linkin tunneälystä, pohjautuu etupäässä Colem´in kirjoittamaan kirjaan. On selventävä linkki tunneälystä.
Näin sitä asiat etenevät psykologiassakin jonkun oivalluksen pohjalta. v -98 kun hankin Coleman´in kirjan Tunneälystä tenttiäkseni jotakin siitä, aihe oli melko uusi. Nyt 10v myöhemmin sana "tunneäly" on miltei jokaisen huulilla.
Asiat muuttuvat ja me asioiden mukana uudistutaan ja pöllytetään aivolokerikkoja kritisoimaan omaksua vai ei asia sellaisenaan vai osioita siitä. Valinta on jokaisella itsellään millaisena ja mitkä asiat hyväksymme. - ellumari
Magda kirjoitti:
Olen katsonut Opinportin linkin tunneälystä, pohjautuu etupäässä Colem´in kirjoittamaan kirjaan. On selventävä linkki tunneälystä.
Näin sitä asiat etenevät psykologiassakin jonkun oivalluksen pohjalta. v -98 kun hankin Coleman´in kirjan Tunneälystä tenttiäkseni jotakin siitä, aihe oli melko uusi. Nyt 10v myöhemmin sana "tunneäly" on miltei jokaisen huulilla.
Asiat muuttuvat ja me asioiden mukana uudistutaan ja pöllytetään aivolokerikkoja kritisoimaan omaksua vai ei asia sellaisenaan vai osioita siitä. Valinta on jokaisella itsellään millaisena ja mitkä asiat hyväksymme.pikkuisen enneagrammiin.
Onko kenellekään tuttu sana?
Siitä on kirjoja,jotka opastavat itsetuntemukseen ja sitä kautta luovat välineitä ymmärtää ja hyväksyä myöskin lähimmäisiämme.
Suomen kielellä on julkaistu pastoripariskunta Leila ja Olli Valtosen kirjoittama kirja.
Siinä tyypitellään ihmiset persoonallisten piirteittensä mukaan kahdeksaan eri luonnetyyppiin kuuluviksi ja alussa kirjaa lukiessaan löytää itsensä kaikista noista tyypeistä. Kuitenkin perusteellisemmin tutkittuaan oma persoonallisuus ja sen vahvuudet sekä heikkoudet selkiytyvät ja on helpottavaa tietää, että minä olen tälläinen ja minun tapani suhtautua asioihin on juuri persoonallisuustyypilleni ominainen. Kuitenkin kirjan pääasiallisin tarkoitus on auttaa ihmistä henkiseen kasvuun ja kehitykseen.Hyväksymään itsensä, sekä kanssaihmisensä, mutta itsetuntemuksen kautta, antaen tunneälylleen tilaa, hioa särmiään ja antaa erilaisten persoonallisuustyyppien myöskin hioa niitä. "Kivi kiveä hioo - ihminen toistaan hioo" - sanotaan muistaakseni Sananlaskujen kirjassa Raamatussakin. - ellumari
ellumari kirjoitti:
pikkuisen enneagrammiin.
Onko kenellekään tuttu sana?
Siitä on kirjoja,jotka opastavat itsetuntemukseen ja sitä kautta luovat välineitä ymmärtää ja hyväksyä myöskin lähimmäisiämme.
Suomen kielellä on julkaistu pastoripariskunta Leila ja Olli Valtosen kirjoittama kirja.
Siinä tyypitellään ihmiset persoonallisten piirteittensä mukaan kahdeksaan eri luonnetyyppiin kuuluviksi ja alussa kirjaa lukiessaan löytää itsensä kaikista noista tyypeistä. Kuitenkin perusteellisemmin tutkittuaan oma persoonallisuus ja sen vahvuudet sekä heikkoudet selkiytyvät ja on helpottavaa tietää, että minä olen tälläinen ja minun tapani suhtautua asioihin on juuri persoonallisuustyypilleni ominainen. Kuitenkin kirjan pääasiallisin tarkoitus on auttaa ihmistä henkiseen kasvuun ja kehitykseen.Hyväksymään itsensä, sekä kanssaihmisensä, mutta itsetuntemuksen kautta, antaen tunneälylleen tilaa, hioa särmiään ja antaa erilaisten persoonallisuustyyppien myöskin hioa niitä. "Kivi kiveä hioo - ihminen toistaan hioo" - sanotaan muistaakseni Sananlaskujen kirjassa Raamatussakin.Enneagrammi jakaa ihmiset yhdeksään eri persoonallisuusyuyyppiin - ei kahdeksaan, niinkuin olin vahingossa kirjoittanut.
- Tunteet.
Magda kirjoitti:
Asiat muuttuvat ja me asioiden mukana uudistutaan ja pöllytetään aivolokerikkoja kritisoimaan omaksua vai ei asia sellaisenaan vai osioita siitä. Valinta on jokaisella itsellään millaisena ja mitkä asiat hyväksymme.Aiheesta käytiin kiivastakin keskustelua sekä TV;ssä että lehtien palstoilla, jo keväällä ja kesällä.
Eräs linkki tähänkin, kiivaita mielipiteitä ja kannanottoja aiheesta.
Avoimuus, empatia ja rehellisyys... sekä paljon muuta.
http://www.sensitiva.fi/index.html - Magda
ellumari kirjoitti:
Enneagrammi jakaa ihmiset yhdeksään eri persoonallisuusyuyyppiin - ei kahdeksaan, niinkuin olin vahingossa kirjoittanut.
Mitä mieltä yleensä olette, voiko enää näillä vuosilla ja kuinka paljon muuttaa itseään - perusluonnettaan. Käyttäytymismalleja uskon voi muuttaa ja muuntaa.
Jos vimmalla alamme muuttaa käyttäytymistämme, onko mahdollista tulla kärttyisiä vanhoja ukkeleita ja mummeleista kun luudalla lenteleviä noita-akkamaisia ilkiöitä. - Maalaismies*
Magda kirjoitti:
Mitä mieltä yleensä olette, voiko enää näillä vuosilla ja kuinka paljon muuttaa itseään - perusluonnettaan. Käyttäytymismalleja uskon voi muuttaa ja muuntaa.
Jos vimmalla alamme muuttaa käyttäytymistämme, onko mahdollista tulla kärttyisiä vanhoja ukkeleita ja mummeleista kun luudalla lenteleviä noita-akkamaisia ilkiöitä.Yleisesti ottaen ajattelen näillä vuosilla enemmän kuin koskaan, kuinka olla, kuinka elää. Sitä tuntee itsessään yhä useammin jotakin napsahtavan ikäänkuin ajastimessa. Koneisto, henkinen ja fyysinen haurastuu, kuinka kauan kykenee hallitsemaan tunneälyään senkään vertaa kuin tänne asti?
Kysyt Magda "voiko enää näillä vuosilla ja kuinka paljon muuttaa itseään - perusluonnettaan." Minä ajattelen toisin päin, siis että kuinka kauan voi pitää itseään muuttumattomana kasassa.
Jos nyt jotakin pelkäisi, niin sitä, että mihin tämä haurastuminen johtaa, millä tavalla se muuttaa perusluonnettani? - Magda
Maalaismies* kirjoitti:
Yleisesti ottaen ajattelen näillä vuosilla enemmän kuin koskaan, kuinka olla, kuinka elää. Sitä tuntee itsessään yhä useammin jotakin napsahtavan ikäänkuin ajastimessa. Koneisto, henkinen ja fyysinen haurastuu, kuinka kauan kykenee hallitsemaan tunneälyään senkään vertaa kuin tänne asti?
Kysyt Magda "voiko enää näillä vuosilla ja kuinka paljon muuttaa itseään - perusluonnettaan." Minä ajattelen toisin päin, siis että kuinka kauan voi pitää itseään muuttumattomana kasassa.
Jos nyt jotakin pelkäisi, niin sitä, että mihin tämä haurastuminen johtaa, millä tavalla se muuttaa perusluonnettani?Koko elämä aukeni, niin valoit toivoa päiviini.
Sulka hattuusi.
Yritän pitää itseäni "muuttumattomana" kasassa, paitsi hmmm kilot ehkä voisivat karista vähemmäksi!
Annan käsieni heilua askelten tahdissa edestakas reilusti, koska suorina sivuilla tököttävät kädet juoruavat alkavasta dem...... Ei päivää ettei toivoa.
- saara.dma
Olen oppinut paljon viesteistänne. Esim. käsite tunneäly on tullut niin monipuolisesti käsitellyksi, että nyt oivallan, mitä sillä tarkoitetaan.
Käsitelläänkö vielä tunteista suurinta ja kauneinta, rakkautta.
Voidaan puhua vanhempien ja lasten välisestä rakkaudesta, rakkaudesta eläimiin ja luontoon ym.
Mystisin kaikista on naisen ja miehen välinen rakkaus, koska se laukaisee pesäntekovietin ja voi synnyttää suurimman ihmeen, uuden elämän.
Rakkaudesta on tapeltu, jopa murhattu, kun mustasukkaisuus on astunut kuvioihin.
Rakkaudesta voi myös tulla hulluksi, mutta siteeratakseni mykyään myös runoilijana tunnettua prof. Hämeen-Anttilaa, tämä hulluus on "järjen yläpuolelle nousemista".- kirj....
" Tärkeää ei ole rakkaustarina vaan se, että kykenee rakastamaan. Rakastaminen on kenties ainoa ikuisuuden välähdys, joka meidän sallitaan nähdä." - Helen Keller -
Kautta aikojen rakkautta on pidetty suurimpana, tärkeimpänä tunteena.
Uskontoon liittyvän isän rakkauden, sen ainutkertaisuuden ja uhrauksen me tunnemme opetuksen kautta.
Tunnetiloista rakkaus ja viha ovat vahvimmat.
Niiden vallassa ihminen voi toimia harkitsemattomasti, tehdä tekoja joita ei kykene aina harkitsemaan. Mustasukkaisuus liittyy rakkauteen, omistamisen halu, liian monen tuomittavan teon motiivi, kuten vihakin.
Rakkaus on ihana tunne, sen hallitseminen osoittaa ihmisen voimavarat.
Ajattelenpa ihmisen kiintymistä lemmikkiinsä.
Moni vanha ja sairas eläin suorastaan kituu viimeiset aikansa kun ihminen ei luovu "rakkaastaan", ei ajattele lemmikkinsä parasta vaan rakastaa oman itsekkyytensä hinnalla.
Vanhemmat voivat "rakastaa" lapsensa elämän suljetuksi kammioksi, suojella lasta liikaa muka rakkaudesta lasta kohtaan. Lopulta lapsi "rakastaa" esim. alkoholisoituneita vanhempiansa ja huolehtii heistä, vaikka osien piti olla toisin. Onko se rakkautta vai opittua velvollisuutta, ei kuitenkaan sellaista kuin heidän välisensä rakkauden pitäisi luonnollisena olla.
Läheisriippuvuus oli toisaalla puheena ja siinäkin joku on rakkauden vanki.
Rakkauden tunne omassa elämää, avioliitossa, lasten syntymässä, arkeen kuuluvana toisten huomioimisena ja lämpönä, eipä sitä mikään voi korvata, eikä millään sanoilla selittää.
Rakastuminen antaa sinulle siivet lentääksesi onnen ja unelmien lähteelle yhdessä rakkaasi kanssa, mutta se voi myöskin sitoa painot jalkoihisi ja pitää vankinaan.
Rakkaus on aidointa silloin kun se kuvastuu molempien silmistä, olipa rakkauden kohde kuka tai mikä tahansa, se on molemminpuolista iloa yhteisistä hetkistä joita ei haluaisi menettää.
Olen kokenut rakkauden ja onnen, olen rikas tunteistani. - sitten aina
kirj.... kirjoitti:
" Tärkeää ei ole rakkaustarina vaan se, että kykenee rakastamaan. Rakastaminen on kenties ainoa ikuisuuden välähdys, joka meidän sallitaan nähdä." - Helen Keller -
Kautta aikojen rakkautta on pidetty suurimpana, tärkeimpänä tunteena.
Uskontoon liittyvän isän rakkauden, sen ainutkertaisuuden ja uhrauksen me tunnemme opetuksen kautta.
Tunnetiloista rakkaus ja viha ovat vahvimmat.
Niiden vallassa ihminen voi toimia harkitsemattomasti, tehdä tekoja joita ei kykene aina harkitsemaan. Mustasukkaisuus liittyy rakkauteen, omistamisen halu, liian monen tuomittavan teon motiivi, kuten vihakin.
Rakkaus on ihana tunne, sen hallitseminen osoittaa ihmisen voimavarat.
Ajattelenpa ihmisen kiintymistä lemmikkiinsä.
Moni vanha ja sairas eläin suorastaan kituu viimeiset aikansa kun ihminen ei luovu "rakkaastaan", ei ajattele lemmikkinsä parasta vaan rakastaa oman itsekkyytensä hinnalla.
Vanhemmat voivat "rakastaa" lapsensa elämän suljetuksi kammioksi, suojella lasta liikaa muka rakkaudesta lasta kohtaan. Lopulta lapsi "rakastaa" esim. alkoholisoituneita vanhempiansa ja huolehtii heistä, vaikka osien piti olla toisin. Onko se rakkautta vai opittua velvollisuutta, ei kuitenkaan sellaista kuin heidän välisensä rakkauden pitäisi luonnollisena olla.
Läheisriippuvuus oli toisaalla puheena ja siinäkin joku on rakkauden vanki.
Rakkauden tunne omassa elämää, avioliitossa, lasten syntymässä, arkeen kuuluvana toisten huomioimisena ja lämpönä, eipä sitä mikään voi korvata, eikä millään sanoilla selittää.
Rakastuminen antaa sinulle siivet lentääksesi onnen ja unelmien lähteelle yhdessä rakkaasi kanssa, mutta se voi myöskin sitoa painot jalkoihisi ja pitää vankinaan.
Rakkaus on aidointa silloin kun se kuvastuu molempien silmistä, olipa rakkauden kohde kuka tai mikä tahansa, se on molemminpuolista iloa yhteisistä hetkistä joita ei haluaisi menettää.
Olen kokenut rakkauden ja onnen, olen rikas tunteistani.seuraa myös se koli-koli-alastulo. Valitettavasti.
- vesikö?
sitten aina kirjoitti:
seuraa myös se koli-koli-alastulo. Valitettavasti.
Mies kahlasi vedessä ja yht'äkkiä vesi nousi vyötärön tasalle.
Mies huusi;" Nyt meni kyllä järkeni yläpuolelle!"
Kenellä se on milläkin tasolla, se järki.
Siitä riippuu kuinka korkealta putoaa.
- onko niitä ?
Tunteet ??
- Katleija
Hieno keskustelu on edellä käyty tunteista. Haikeana muistan aloituksen tekijää ystävää, joka on jo aikoja poistunut keskuudestamme. Kävipä hän kerran luonani kylässäkin, tämä viisas ihminen.
Miten tähän oikein osaa suhtautua tästä syystä. Itse en olisi pystynyt ketjua arkistosta ylös nostamaan.
Lukemisen arvoinen ketju kuitenkin on. Miksi sinä nyt luonteenpiirteitä tunteisiin sotket.
Kyllä rakkaus on niin suurta ja ehtaa, ihan isolla R:ällä. Kun näkyy se hameen heilahdus ja kauniiden silmien leimahdus ja tukkakin vielä kullanlainen ja kroppakin niiin ihanainen- 09090909
Ja taas on nostettu hustoriallinen 18.8.2005 11:57 aloitettu ketju ylös ei kai tätä ole pakko lukea. Eíhän ?
Täällä pyörii aivan vastaava ketju jossa on tunnettujalin kirjoittajia.... Muistan nämä henkilöt.
Oli mukavaa kun sai vielä lukea näitä viisaita ajatuksia.
En pidä pahana ,että näitä hyviä kirjoituksia nostetaan ,se on kuin muistutus niiltäajoilta , kun vielä oli vuoropuhelua .
Ei esiintynyt erimielisiä kommentteja , koska nämä tunteet ovat niin henk.kohtaisia .On niitä huonompiakin keskusteluja silloin tällöin kaveltu esiin.
Tämähän on täynnä mielenkiintoisia mielipiteitä tunneälystä.
Jaksoin ja kannatti lukea alusta loppuun. Aihe on todella tärkeä tänäkin päivänä.- monta kertaa
aihetta käsitelty palstalla tämän jälkeenkin, eikä yhtään pöllömmin .On täällä fiksuja ajattelijoita nytkin, mutta ilmapiiri on ikävä, ei enää synny tällaisia ketjuja, aina tyssää johonkin. On alettu puhua enemmän kirjoittajista kuin asioista.
Tuo on valitettavan totta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .17310081Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523365Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja493123- 642815
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2032169- 1152126
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251983Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä661600Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221356Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121346