Harry Potter & TSH (sp)

Aloin etsiä erilaisia piirteitä, jotka yhdistävät Harry Potterin ja Taru sormusten herrasta- trilogian.
Tein sen luultavasti sen takia, koska haluan uskoa, että Dumbledore palaa!

Harry Potter & Frodo
- Kummallakin tehtävä, josta riippuu oma henki, mutta myös toisten tulevaisuus ja onni. Frodolla eikä Harrylla ole kummallakaan vanhempia. (En kyllö muista onko Frodolla vanhempia, mutta ei jokatapauksessa ole heihin merkittävää suhdetta).

Kilta & Sormuksen saattue
- Kummankin tehtävänä on yrittää pysäyttää paha, sekä helpottaa Harryn/Frodon työtä.

Kuolonsyöjät & Örkit
- Kannattavat kumpikin pahaa ja helpottavat sen työtä.

Kalkaros & Saruman
- Kummatkin ensin hyviä, (haluan uskoa, että Kalkaros pysyy pahana) mutta liittoutuvat kuitenkin pahan kanssa.

Tehtävä
- Frodon ja Harryn kummankin tehtävänä on ensin tuhota jotain aineellista, jotta sitten itse paha voisi toteutua.

Ystävät
- Harrylla Ron ja Hermione, Frodolla Sam.
Ystävät tukevat ja auttavat tehtävässä.

Dumbledore ja Gandalf
- Kumpikin suuria velhoja. Dumbledore Harryb hyvä ystävä ja suuri tuki, kuten Gandalf Frodon.
Ehkä myös Dumbledore palaa, kuten Gandalf teki...

7. kirjassa mahdollisesti lisää yhdistäväi, kuten myös erottavia piirteitä.

En missään nimessä kuitenkaan itsekään usko, että Rowling olisi varastanut idean tai osia siitä Tolkienilta.
Rowlingin puolustukseksi sanotaan se, että kuinka vaikeaa nykyään olisi kirjoittaa kirja, jolla ei olisi mitään yhdistäviä piirteitä jo jonkin aiemmin ilmestyneen teoksen kanssa?

Kerran joku taiteilija sanoi, että ideoita saa todella paljon, mutta vaikeaa on se, kun pitää miettiä, onko ne keksinyt itse vai onko ne nähnyt jossain? En muista onko Rowling lukenut TSH:ta, mutta jos on, voihan olla, että se on siitä saanut ideoita, itsekään tietämättä mistä ne ovat tulleet...

Harry Potterin ja TSH:n väliltä löytyy tietenkin myös huima määrä eroja, niitä en listaa, koska haen nimenomaan yhdistäviä piirteitä.
Eli ei tarvitse ruveta valittamaan....

Hmm... Joku joka on lukenut sekä Harry Potteria että TSH:ta englanniksi! Minkälaista englanti on TSH:ssa verrattuna Potteriin, vaikeampaa luultavasti, mutta miten paljon vaikeampaa?

14

1112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin, anteeksi kaikki kirjoitusvirheet!
      Olin kirjoittanut vielä tuonne, että "paha voisi toteutua", mutta tarkoitin tietenkin, että "paha voisi tuhoutua!"

• voldemort

..kysymykseen.. ööh.. TSH on tosi vaikkeeta enkuks! ku siin on niin vanhoja ne suurin osa niistä sanoista ni välillä tippuu ihan kokonaan kärryiltä! sanoisin että noin 4 kertaa vaikeempaa lukee TSH enkuks ku potter enkuks..

• Asha

Ei se TSH nyt niin paljon vaikeampi ole kuin Potter.. Onhan siellä joitain vanhempia sanoja, mutta jos pystyy sujuvasti lukemaan Pottereita englanniks, niin kyllä pystyy lukemaan myös Sormusten herran muutaman kerran sanakirjaan tarttuen.

• lukenut olen

yhdisteitä...
      Ei Rowling matkinut.. Mutta sanon sen verran että aika monet muutkin kirjat muistuttavat Taru Sormusten Herraa.. Aihe silleen on tyypillinen: hyvät ja pahat. Mutta.. HP:t on mun lemppareita siinä missä TSHkin.. :)
      En rupee vertailemaan, siitä tulis vaan sotku xD

• Minä

Aika kaukaa haettu teoria. Uskokaa jo lapset, ei se Dumbledore sieltä haudan takaa enää nouse. Sitä paitsi nyt Half-blood princen jälkeen on enää viimeinen Potter jäljellä, tuskin kaikki kuolleet yhtäkkiä tulevat takaisin ja elävät elämänsä onnellisena loppuun asti.
      Olette nähtävästi vielä liian pieniä lukemaan Pottereita ja tajuamaan, että ihmeelliset jenkkiläiset comebackit eivät toteudu kaikissa tarinoissa.

• Mixer

"Olette nähtävästi vielä liian pieniä lukemaan Pottereita ja tajuamaan, että ihmeelliset jenkkiläiset comebackit eivät toteudu kaikissa tarinoissa. "

Äläs yleistä. :)

• puolestani

uskon, että D:n kuolema voi hyvinkin olla feikkiä. Ja ei, minä en ole niitä jotka ovat "sydänjuuriaan myöten järkyttyneet asiasta ja siksi elättelevät toiveita Dumbbiksen paluusta", päinvastoin olin vähän uumoillutkin jo etukäteen että D voisi hyvinkin olla JKR:n lahtauslistalla. Mutta se, miten epäuskottavasti kuolema tapahtui, ja tällä tarkoitan mm. Kalkaroksen roolia asiassa, laittaa epäilemään, että D:n osalta viimeistä näytöstä ei ole vielä nähty.

• Shida

"Olette nähtävästi vielä liian pieniä lukemaan Pottereita ja tajuamaan, että ihmeelliset jenkkiläiset comebackit eivät toteudu kaikissa tarinoissa. "

Tuota noin, J.R.R Tolkien oli englantilainen (paitsi, että syntyi Etelä-Afrikassa).
        Eli TSH on näin ollen myös englantilainen ei suinkaan jenkki.. ;)

• Se, että Dumbledore nousisi koulleista, ei ole ollenkaan kaukaa haettu teoria. Olemme kaikki nähneet, että fantasiakirjallisuudessa mikä vain on mahdollista, jopa kuolleista herääminen.

Kukaan ei ole väittänytkään (tai ainakaan minä en ole), että viimeisessä kirjassa kaikki kuolleet tulevat yhtäkkiä takaisin, minä puhun ainakin vain Dumbledoren paluusta.

En pidä itseäni pienenä lukemaan Pottereita, onhan minulle pituutta kertynyt jo 174 cm =D
        Taidat itse olla sen verran pieni tajuamaan sen, että mikä vain on mahdollista tapahtumaan Pottereissa!
        Mutta voih, anteeksi, unohdin sinun olevan niin viisas, että tiedät mitä seitsemännessä Potterissa tapahtuu!

• juupajoopajiipajaa

Tiesitkö että TSH on melkeinpä suoraa kopiota Zacharius topeliuksen välskärin tarinoista. joten en lähtisi Rowlingia syyttelemään kopioinnista.. Lukekaa ja hämmästykää kuinka suora kopio TSH on välskärin tarinoista.

• Jos luet viestini pikkuisen tarkemmin, huomaat, että en ole missään vaiheessa syyttänyt Rowlingia kopioinnista!

Eikä minua oikeastaan kiinnosta ollenkaan se,
        vaikka Potterit olisikin kopioituja!
        Hyviä kirjoja ne olisivat edelleen!

• Lalaith

Jotenkin kyllästyttää se, että MITÄ TAHANSA fantasiaan vivahtavaakaan aina verrataan Sormusten Herraan... Ymmärrän tämän vielä uusien kirjojen takakansiteksteissä tyyliin "uusi Tolkien!", "mahtavin eepos sitten Sormuksen sodan" ja plaa plaa, sillä lailla niitä kirjoja kai sitten myydään enemmän. Mutta että lukijatkin... Ei minusta Pottereilla ja TSH:lla ole paljoakaan yhteistä, ei sen enempää kuin vaikkapa Pottereilla ja Aku Ankalla. Toki niissä molemmissa hyödynnetään ikivanhoja kaavoja ja käytäntöjä, joita on pyöritelty ajasta ikuisuuteen muidenkin genrejen kuin fantasian keskuudessa (se Aku Ankka mukaan lukien). Mutta tunnelmaltaan kirjat ovat TÄYSIN erilaisia. Kummallakin on ansionsa, mutta nämä yhtäläisyydet (joita toki löyttää, kun oikein metsästää) eivät liity niihin mitenkään. Huomatkaa, että vaikka tämä on Tolkien-fanin purkaus, ei ole tarkoitus sanoa, että Potterit ovat huonoja - päin vastoin niillä on oma tyylinsä, joka ei kaipaa tuekseen mitään TSH-vertailuja :)

Uskon, että Dumbledore ei ole kuollut tai ainakin, että kuolemaan liittyy paljonkin sellaista, mitä ei vielä ole kerrottu. Tavallaan kuitenkin toivon, että näin ei ole, koska rehellinen kuoleminen olisi minusta jotenkin paljon tyylikkäämpää juonen kannalta. Ja sitä paitsi D on vanha ja kuolee lähiaikoina joka tapauksessa...

Oletteko lukeneet Roald Dahlin lastenkirjoja? Minusta alkupään Potterit muistuttavat niitä monessakin suhteessa - ja huomattavasti paljon enemmän kuin Tolkienin tuotantoa ;) Loppupää sarjasta ottaa jo itsensä paljon vakavammin kuin Dahlin kirjat.

Vielä kysymys Smaugille: millainen oikein on teoriasi, jos toisaalta haluat uskoa, että D ei ole kuollut ja toisaalta, että Snape on ja pysyy pahana? Eivätkö nämä ikään kuin sulje pois toisensa?

ps. Englanti on TSH:ssa paljonkin vaikeampaa paikoittain, mutta siinä kirjassa esiintyy hyvin montaa erilaista kirjoitustyyliä ja suurin osa on varmasti ymmärrettävää, jos Pottereistakin selviää. Pottereissa on enemmän sanaleikkejä, TSH:ssa enemmän koukeroisia lauseita.

• ...

Pakko sanoa, näin Potter ja TSH:sta fania, että kyllä niitä yhtäläisyyksiä löytyy, paljonkin, ilman että tarvii metsästää. Mutta kyllä molemmilla teoksilla on yhtäläisyyksiä varmasti moniinkin muihin kirjoihin (niinkuin teoksilla yleensä on), mutta näitä nyt tykätään vertailla, koska molemmat ovat kuuluisia sarjoja (huom. tehdyt elokuvat), mikä tekee niistä kuuluisamman kuin muista fantasia-kirjasarjoista.

On vähän, noh, yksipuolista ajatella, että "ei niissä ole mitään yhtäläisyyksiä, ei vaikka kuinka metsästätte", koska niissä kuitenkin on. Smaug luetteli monta yleistä ja hyvää yhtäläisyyttä.
        Ajatteleppa hieman..=)

• Olen samaa mieltä kanssasi, ettei Pottereilla ja Taru Sormustan Herralla ole paljoa yhteistä.
        Tarina ja tunnelma ovat ihan erilaisia.
        Mutta minä olenkin juuri tehnyt niin kuten sanoit, eli etsimällä etsinyt asioita, jotka yhdistävät TSH:n ja Potterit. Miksikö? Koska kai edelleen yritän uskotella, että Dumbledoren paluu on mahdollinen.

Iloksesi vastaan kysymykseesi vertaamalla Dumbledoren kuolemaa Gandalfin kuolemaan.

Eli vaikka Balrog oli paha ja yritti tappaa Gandalfin, niin G tuli silti takaisin.
        Haluan uskoa, että Kalkaros tosissaan yritti tappaa Dumbledoren, mutta D kuitenkin jotenkin tulee takaisin.

Voisin vielä sanoa, että ei minulle ole välttämätöntä Dumbledoren paluu. Tykkään kirjoista yhtä paljon, enkä ole itkenyt silmiäni verille Deen kuoleman takia.
        Pidin hänestä vain hahmona niin paljon, esim. paljon enemmän kuin Siriuksesta, että sen takia haluaisin hänen tulevan takaisin.

Heh, pelasin just Mega Man X:n super nintendolla läpi ja siinä se pahis sanoi lopussa jotain, että:
        "Aikanaan minä tulen takaisin. Löydän ja käytän muita ruumiita, jotta paluuni voisi tapahtua".
        Siinä taas yksi mukava yhtäläisyys Voldemortiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      180
      11289
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      56
      5371
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2620
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2296
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1811
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      44
      1725
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      38
      1383
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      37
      1309
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1216
    10. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      26
      1129
    Aihe