tietoa enemmän

sarah

Kaipailisin kaikenlaista tietoa Luxemburgista, koska maa on vieras minulle ja tarkoitus olisi mennä käymään siellä ensi vuoden puolella tammikuu-maaliskuu välillä. Mitä nähtävää, tekemistä, kuinka kallista ym. kaikki tieto on tervetullutta! Meitä olisi lähdössä nuori pari. Minkälaisetkohan ilmat siellä on talvella?
Kiitoksia =)

19

7602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuf70

      Hei,

      ensinnäkin säätietoja. Kelit vaihtelee aikas paljon tammi- maaliskuun aikana. Melkein joka vuosi tulee lunta - joinakin vuosina jopa niin paljon, että lapset pääsee tekemään lumiukkoja, muttei joka vuosi. Toisinaan maaliskuun lopulla voi olla yli 20C. Eli varaudu talvitakilla ja tammi- helmikuussa todennäköisin lämpötila on 5-10C. Maaliskuussa voi olla lämpöisempää tai sitten ei. Tihkusateita voi tulla koko ko. ajanjaksona.

      Luxembourg on eräs lempipaikoistani maailmassa, koska siellä yhdityvät Ranskan ja Saksan parhaat puolet = hyvää ruokaa viiniä ja homma toimii säntillisesti. Itse kaupunki = Luxembourg City on nätti bisneskaupunki, jossa mainittavia nähtävyyksiä/elämyksiä on mm. vanhat kasematit.

      Itse vieraillessani Luxemburgissa nautin myös maaseudusta, koska maa on niin kompaktin kokoinen. Suositeltavia paikkoja mm. Viandenin linna & kylä sekä Esch-sur-Sûre.

      Ostokset on edullisia vieläkin, vaikka euron myötä hintataso siellä on lähentynyt Suomea. Pikkuliikkeitä on hyvin kaupungilla, mutta isolla ostarilla = Belle Etoile kannattaa tutkia. Itselleni tarttuu mukaan viinejä, säilykkeitä, vaatteita, kodin sisustusta yms. Paikalliset viinit (tuotetaan Moselin laaksossa) ovat ihan kelvollisia ruokajuomia/aperitiiveja.

      Maan matkailutoimiston nettisivu

      http://www.ont.lu/

      auttaa myös eteenpäin.

      • sarah

        hei, kiitos tosi paljon kun viitsit vastata!=)


      • luxemburg

        Sentään joku tietää jotain ihan oikeista sivistysvaltioistakin. Kannattaa muuten käydä ostoksilla Auchanissa.


      • luxemburg
        sarah kirjoitti:

        hei, kiitos tosi paljon kun viitsit vastata!=)

        Maassa on muuten kolme virallista kieltä: Letzebüerg (Luxemburg, joka on itse asiassa Saksan murre ja sitä kutsutaan joskus myös nimellä moselfrankki), Saksa ja Ranska. Ja monella paikkakunnilla on ainakin kaksi nimeä. Esim: edellä mainittu Esch sur Sure on myös Esch zur Sauer.


      • Maikki

        Hei!

        me olemme lähdössä joulukuun 11. Luxemburgiin RyanAirilla. Tietääkö kukaan meneekö bussi suoraan Hahnin kentältä Luxiin?
        Ja tulemme 14.12 takaisin Hahniin, mitenkäs bussit sieltäpäin kulkevat, kun kone Hahnista lähtee 13.55?
        Olemme varanneet city-hotellin, jonka pitäisi olla ihan keskustassa.
        Oletteko joku olleet siellä joulun alla. Yleensähän Keski-Euroopassa pidetään joulumarkkinoita.
        Kumpaa puhutaan oman kielen lisäksi enemmän, enkkua vai saksaa?


      • maarja
        Maikki kirjoitti:

        Hei!

        me olemme lähdössä joulukuun 11. Luxemburgiin RyanAirilla. Tietääkö kukaan meneekö bussi suoraan Hahnin kentältä Luxiin?
        Ja tulemme 14.12 takaisin Hahniin, mitenkäs bussit sieltäpäin kulkevat, kun kone Hahnista lähtee 13.55?
        Olemme varanneet city-hotellin, jonka pitäisi olla ihan keskustassa.
        Oletteko joku olleet siellä joulun alla. Yleensähän Keski-Euroopassa pidetään joulumarkkinoita.
        Kumpaa puhutaan oman kielen lisäksi enemmän, enkkua vai saksaa?

        Hei,

        Tassa vastauksia kysymyksiisi!

        Eli Hahnista tulee suora bussi Luxembourgiin. Jos tilaa liput etukateen (saa halvemmalla, 5-15€), mutta voi toki ostaa bussistakin, mutta muistaakseni se maksoi 20€/suunta. Kaypa siis www.easybycoach.com -sivustolla, jossa enemman tietoa bussista. Sielta loytyy aikataulut ym.
        Luxista loytyy tohon aikaan kun olette taalta joulumarkkinat :)
        Kielesta viela, etta englannilla parjaa hyvin, mutta saksalla viela paremmin.

        Hauskaa lomaa teille Luxiin!


      • Maikki
        maarja kirjoitti:

        Hei,

        Tassa vastauksia kysymyksiisi!

        Eli Hahnista tulee suora bussi Luxembourgiin. Jos tilaa liput etukateen (saa halvemmalla, 5-15€), mutta voi toki ostaa bussistakin, mutta muistaakseni se maksoi 20€/suunta. Kaypa siis www.easybycoach.com -sivustolla, jossa enemman tietoa bussista. Sielta loytyy aikataulut ym.
        Luxista loytyy tohon aikaan kun olette taalta joulumarkkinat :)
        Kielesta viela, etta englannilla parjaa hyvin, mutta saksalla viela paremmin.

        Hauskaa lomaa teille Luxiin!

        Hei!

        Kiitos Maarja bussijutusta. Onko niin, että tilaan liput mainitsemastasi osoitteesta ja saan jonkun numeron. Minusta tuntuu, että kone aikataulussaan laskeutuu Hahniin 19.25, mutta emme millään ehdi 19.30 bussiin. Tietenkin, jos olis niin vähän tavaraa, että mahtuis koneeseen, mutta luulen, että pitää laukut pistää ruumaan ja odotella.
        Mitä voit suositella kulttuuria, nähtävyyksiä ym. Saako tavallinen turisti mennä EKP:iin?

        Vielä, mitä kannattaa ostaa, erikoista tai edullulista?

        Olisko se 11.00 bussi sellainen, jolla joutuu vielä Hahniin ja RyanAirin koneeseen?

        Oletko asunut Luxissa vaan vain käynyt. Kerro minulle, please, kaikki tieto ovat tervetulleita(:

        Terv. Maikki


      • aksdhaglh
        Maikki kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos Maarja bussijutusta. Onko niin, että tilaan liput mainitsemastasi osoitteesta ja saan jonkun numeron. Minusta tuntuu, että kone aikataulussaan laskeutuu Hahniin 19.25, mutta emme millään ehdi 19.30 bussiin. Tietenkin, jos olis niin vähän tavaraa, että mahtuis koneeseen, mutta luulen, että pitää laukut pistää ruumaan ja odotella.
        Mitä voit suositella kulttuuria, nähtävyyksiä ym. Saako tavallinen turisti mennä EKP:iin?

        Vielä, mitä kannattaa ostaa, erikoista tai edullulista?

        Olisko se 11.00 bussi sellainen, jolla joutuu vielä Hahniin ja RyanAirin koneeseen?

        Oletko asunut Luxissa vaan vain käynyt. Kerro minulle, please, kaikki tieto ovat tervetulleita(:

        Terv. Maikki

        Saksalla pärjää takuuvarmasti Luxemburgissa. Englannista en menisi takuuseen, vaikka sitäkin osataan laajalti.


      • Maarja
        Maikki kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos Maarja bussijutusta. Onko niin, että tilaan liput mainitsemastasi osoitteesta ja saan jonkun numeron. Minusta tuntuu, että kone aikataulussaan laskeutuu Hahniin 19.25, mutta emme millään ehdi 19.30 bussiin. Tietenkin, jos olis niin vähän tavaraa, että mahtuis koneeseen, mutta luulen, että pitää laukut pistää ruumaan ja odotella.
        Mitä voit suositella kulttuuria, nähtävyyksiä ym. Saako tavallinen turisti mennä EKP:iin?

        Vielä, mitä kannattaa ostaa, erikoista tai edullulista?

        Olisko se 11.00 bussi sellainen, jolla joutuu vielä Hahniin ja RyanAirin koneeseen?

        Oletko asunut Luxissa vaan vain käynyt. Kerro minulle, please, kaikki tieto ovat tervetulleita(:

        Terv. Maikki

        Moi taas,

        Bussiliput tosiaan tilataan jo valmiiksi siita osoitteesta, joka oli edellisessa viestissa, maksetaan Visalla tms ja sitten tulostetaan lippu. Lippua sitten vilautetaan kuskille ja sitten vaa suuntana Lux. Tosi iisia :)
        Kannattaa varata se seuraava bussi (ei 19.30), tai niin ma ainakin aina teen. ja pois kun lahdette, 11.00 bussi on hyva :)
        Mulla ainakin on aina toiminut noi bussijutut moitteettomasti.

        Kysymys vuorostaan multa, mika on EKP? :)

        Luxin kaupunki on itsessaan hieno nahtavyys, kaunis ja idyllinen paikka. Grundi (laakso), joka jakaa kaupunkin kahteen osaan on yksi mun lempipaikoista taalla :) Casemates (tunnelisto Luxin kaupungin alla) on sellai nahtavyys, mika on kanssa kiva kokea (mutta en tieda kuinka on auki syksyn jalkeen..).
        Viandenin linna ja kyla on ihania! :)

        Mita kannattaa ostaa? Luxilaiset viinit on ihan hyvia (kivoja tuliaisia, ei kalliita ;))

        Ja taalla asustelen! :D

        Terkuin, Maarja


      • Maarja
        aksdhaglh kirjoitti:

        Saksalla pärjää takuuvarmasti Luxemburgissa. Englannista en menisi takuuseen, vaikka sitäkin osataan laajalti.

        taytyy vain sanoa, etta kylla englannilla taalla parjaa mainiosti! itse en osaa ranskaa/saksaa ja oikeastaan ikina ei ole ollut ongelmia kielen kanssa :) ehka olen ollut vaa onnekas!
        mutta kovasti opiskelen kylla nyt ranskaa!


      • Maikki
        Maarja kirjoitti:

        Moi taas,

        Bussiliput tosiaan tilataan jo valmiiksi siita osoitteesta, joka oli edellisessa viestissa, maksetaan Visalla tms ja sitten tulostetaan lippu. Lippua sitten vilautetaan kuskille ja sitten vaa suuntana Lux. Tosi iisia :)
        Kannattaa varata se seuraava bussi (ei 19.30), tai niin ma ainakin aina teen. ja pois kun lahdette, 11.00 bussi on hyva :)
        Mulla ainakin on aina toiminut noi bussijutut moitteettomasti.

        Kysymys vuorostaan multa, mika on EKP? :)

        Luxin kaupunki on itsessaan hieno nahtavyys, kaunis ja idyllinen paikka. Grundi (laakso), joka jakaa kaupunkin kahteen osaan on yksi mun lempipaikoista taalla :) Casemates (tunnelisto Luxin kaupungin alla) on sellai nahtavyys, mika on kanssa kiva kokea (mutta en tieda kuinka on auki syksyn jalkeen..).
        Viandenin linna ja kyla on ihania! :)

        Mita kannattaa ostaa? Luxilaiset viinit on ihan hyvia (kivoja tuliaisia, ei kalliita ;))

        Ja taalla asustelen! :D

        Terkuin, Maarja

        Moi!

        Eikös lyhenne tule sanoista Euroopan Keskuspankki, jossa meidän Sauli Niinistö on varapääjohtaja? Tietenkin haluamme käydä myös siellä, missä merkeissä asut Luxissa?
        Voisitkohan toimia meidän oppaanamme, kun tulemme. Kaksi päivää on lyhyt, mutta ehkä tarpeeksi Aikaa jää tärkeimpien nähtävyyksien katseluun. Haluaisin ostaa tyylikkään laukun teatteriin, konserttiin ym. Ja tietenkin T-paitoja ja magneetti kylmiön oveen.
        Molemmat puhumme saksaa ja enkkua, joten ehkä pärjätään. Otan vielä ranskan sanakirjan mukaan, koska ostin sen, kun lähdimme Nizzaan ja Monacoon. Nyt, jos reissu vaan onnistuu, niin Vatikaani on näistä pikkuvaltioista käymättä! Monaco ja Lichtenstein on käyty, joten ihan kiva.
        Jos haluat mailiosoitteeni, niin ilmoittele!

        Moi moi, ihana odottaa matkaa! Ja kiitti paljon tähänastisista tiedoista!


      • Maarja
        Maikki kirjoitti:

        Moi!

        Eikös lyhenne tule sanoista Euroopan Keskuspankki, jossa meidän Sauli Niinistö on varapääjohtaja? Tietenkin haluamme käydä myös siellä, missä merkeissä asut Luxissa?
        Voisitkohan toimia meidän oppaanamme, kun tulemme. Kaksi päivää on lyhyt, mutta ehkä tarpeeksi Aikaa jää tärkeimpien nähtävyyksien katseluun. Haluaisin ostaa tyylikkään laukun teatteriin, konserttiin ym. Ja tietenkin T-paitoja ja magneetti kylmiön oveen.
        Molemmat puhumme saksaa ja enkkua, joten ehkä pärjätään. Otan vielä ranskan sanakirjan mukaan, koska ostin sen, kun lähdimme Nizzaan ja Monacoon. Nyt, jos reissu vaan onnistuu, niin Vatikaani on näistä pikkuvaltioista käymättä! Monaco ja Lichtenstein on käyty, joten ihan kiva.
        Jos haluat mailiosoitteeni, niin ilmoittele!

        Moi moi, ihana odottaa matkaa! Ja kiitti paljon tähänastisista tiedoista!

        niinpa, EPK, hokasin sen sitten vahan myohemmin :) itse en ole siella kaynyt, joten en tosiaan tieda miten siella paasee vierailemaan. Saulia ollaan tosin taalla kylla muutama kerta nahty rullaluistelemassa (asun melko lahella hanta ;)).
        niin, en ole mikaan kamalan 'opas tyyppinen' ja en tieda historiasta ym kamalasti, joten en olisi varmaan kalaman hyva opas :)
        T-paitoja ja magneetteja loytyy kylla jokaisesta turistikaupasta taalla Luxissa ja niitahan on keskustassa tarpeeksi!
        niin, olen ollut taalla toissa jo jonkun aikaa.
        iloista syksya!


      • Maarja
        Maarja kirjoitti:

        niinpa, EPK, hokasin sen sitten vahan myohemmin :) itse en ole siella kaynyt, joten en tosiaan tieda miten siella paasee vierailemaan. Saulia ollaan tosin taalla kylla muutama kerta nahty rullaluistelemassa (asun melko lahella hanta ;)).
        niin, en ole mikaan kamalan 'opas tyyppinen' ja en tieda historiasta ym kamalasti, joten en olisi varmaan kalaman hyva opas :)
        T-paitoja ja magneetteja loytyy kylla jokaisesta turistikaupasta taalla Luxissa ja niitahan on keskustassa tarpeeksi!
        niin, olen ollut taalla toissa jo jonkun aikaa.
        iloista syksya!

        EKP eika epk, sekoilen jo ihan taysin kirjoituksissani :)


      • Maikki
        Maarja kirjoitti:

        niinpa, EPK, hokasin sen sitten vahan myohemmin :) itse en ole siella kaynyt, joten en tosiaan tieda miten siella paasee vierailemaan. Saulia ollaan tosin taalla kylla muutama kerta nahty rullaluistelemassa (asun melko lahella hanta ;)).
        niin, en ole mikaan kamalan 'opas tyyppinen' ja en tieda historiasta ym kamalasti, joten en olisi varmaan kalaman hyva opas :)
        T-paitoja ja magneetteja loytyy kylla jokaisesta turistikaupasta taalla Luxissa ja niitahan on keskustassa tarpeeksi!
        niin, olen ollut taalla toissa jo jonkun aikaa.
        iloista syksya!

        hei!

        Tilaanko jo nyt meno-paluu-bussiliput hahn-Lux-Hahn?
        Eli annan visa-kortin numeron ja saan tulostettua liput?
        Tiedätkö City Hotellin?
        voitko antaa mailiosoitteesi, niin voisin suoraan mailata kaikista asoista, mitä mieleen tulee?

        Kuinka pitkä matka on Hahn-Lux ja onko Wasserbillig asema, joka meidän pitää valita, kun varaan bussin? Onko se lähin bussiasema Luxissa, kun asumme City-Hotellissa?

        kiitos tiedoista tähän saakka!

        Terv. Maikki


      • Maarja
        Maikki kirjoitti:

        hei!

        Tilaanko jo nyt meno-paluu-bussiliput hahn-Lux-Hahn?
        Eli annan visa-kortin numeron ja saan tulostettua liput?
        Tiedätkö City Hotellin?
        voitko antaa mailiosoitteesi, niin voisin suoraan mailata kaikista asoista, mitä mieleen tulee?

        Kuinka pitkä matka on Hahn-Lux ja onko Wasserbillig asema, joka meidän pitää valita, kun varaan bussin? Onko se lähin bussiasema Luxissa, kun asumme City-Hotellissa?

        kiitos tiedoista tähän saakka!

        Terv. Maikki

        Moi!

        Kylla voit varata liput bussiin jo, saat luultavasti halvemmalla (mita aikaisemmin tilaa sita halvemmalla pitaisi saada..). Juu, Visalla maksat ja maksun jalkeen saat tulostaa liput. Tarkkaa kilometreja en osaa sanoa, kuinka kaukana Hahn on Luxista, mutta ei kamalan kaukana. Kun varaat lippuja, ota LUX GARE QUAI 7, niin se on se oikea (jaa rautatieasemalle ja ihan teijan hotellin viereen).
        Tiedan City hotellin, tai siis ainoastaan missa se on :)
        Mun emaili on: [email protected] jos on viela jotain kysyttavaa!


      • EIP, Luxembourg
        Maikki kirjoitti:

        Moi!

        Eikös lyhenne tule sanoista Euroopan Keskuspankki, jossa meidän Sauli Niinistö on varapääjohtaja? Tietenkin haluamme käydä myös siellä, missä merkeissä asut Luxissa?
        Voisitkohan toimia meidän oppaanamme, kun tulemme. Kaksi päivää on lyhyt, mutta ehkä tarpeeksi Aikaa jää tärkeimpien nähtävyyksien katseluun. Haluaisin ostaa tyylikkään laukun teatteriin, konserttiin ym. Ja tietenkin T-paitoja ja magneetti kylmiön oveen.
        Molemmat puhumme saksaa ja enkkua, joten ehkä pärjätään. Otan vielä ranskan sanakirjan mukaan, koska ostin sen, kun lähdimme Nizzaan ja Monacoon. Nyt, jos reissu vaan onnistuu, niin Vatikaani on näistä pikkuvaltioista käymättä! Monaco ja Lichtenstein on käyty, joten ihan kiva.
        Jos haluat mailiosoitteeni, niin ilmoittele!

        Moi moi, ihana odottaa matkaa! Ja kiitti paljon tähänastisista tiedoista!

        Helposti menee nuo Euroopan toimielimet sekaisin. Voi teitä tyttöset! Yhtä paha moka olisi väittää että Ruotsin kuningas on töissä Helsingin kaupunginjohtajan kokkina. ;)

        Sauli Niinisto toissa Euroopan investointipankissa (EIP), joka pitää majaa Luxembourgissa. Euroopan keskuspankki (EKP) loytyy taasen Frankfurtista.

        Kotiläksyksi suosittelen teille kummallekin opiskelemaan kummankin pankin tehtävät. Ne eroaa melkoisesti toisistaan. Yhden pisteen vinkiksi ettei kummastakaan pankista kannata mennä kyselemään asuntolainaa, vaikka toinen niistä massiivinen lainanantaja (v2004 50miljardia euroa) onkin. ;-)


      • suomalaiset
        Maikki kirjoitti:

        Moi!

        Eikös lyhenne tule sanoista Euroopan Keskuspankki, jossa meidän Sauli Niinistö on varapääjohtaja? Tietenkin haluamme käydä myös siellä, missä merkeissä asut Luxissa?
        Voisitkohan toimia meidän oppaanamme, kun tulemme. Kaksi päivää on lyhyt, mutta ehkä tarpeeksi Aikaa jää tärkeimpien nähtävyyksien katseluun. Haluaisin ostaa tyylikkään laukun teatteriin, konserttiin ym. Ja tietenkin T-paitoja ja magneetti kylmiön oveen.
        Molemmat puhumme saksaa ja enkkua, joten ehkä pärjätään. Otan vielä ranskan sanakirjan mukaan, koska ostin sen, kun lähdimme Nizzaan ja Monacoon. Nyt, jos reissu vaan onnistuu, niin Vatikaani on näistä pikkuvaltioista käymättä! Monaco ja Lichtenstein on käyty, joten ihan kiva.
        Jos haluat mailiosoitteeni, niin ilmoittele!

        Moi moi, ihana odottaa matkaa! Ja kiitti paljon tähänastisista tiedoista!

        Luxissa pitävät majaa monet EU:n instituutiot (EU:n komissio, parlamentti, tuomioistuin, EIP,...). Pelkästään komission palveluksessa olevia on Luxissa tuhansia, vaikka pääpaikka Brysselissä onkin.

        Tästä helppo päätellä että suomalaisiakin on Luxissa kohtuullisen kokoinen joukko. Sen lisäksi sitten muissa yrityksissä ja organisaatioissa työskentelevät. Tämä arvaukseni kattaa todennäköisesti yli 90% Luxin suomalaisista.


    • luxemburg

      Siis helvetin halpaa verrattuna Suomeen ja pääkaupungin linnoituslaitteet ja puistot ovat suorastaan ihastuttavia.

    • moi

      gfgfgfghghggsdhghfdgsdgfh

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1952
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      148
      1558
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe