Fujitsu-Siemens ja Norman Internet Control

ile

Repikää tästä:

Hei Ilkka,

Vastaan norjan puolesta, koska toimin Suomessa Normanin jälleenmyyjien tukena ja kouluttajana.
On totta että Fujitsu Siemensillä on ollut joitain vaikeuksia Norman Virus Controlin kanssa.
Suurimmaksi osaksi vaikeudet ovat johtuneet tehtaalla esi-asennetun softan vanhentumisesta. Eli virustorjuntaohjelmiahan kehitetään jatkuvasti ja näinollen päivityksiä tulee välillä kovalla sykkeellä. Jos asennetaan esiasennettu vähän vanhempi NVC / NIC, tämä tulisi päivittää jotta ohjelma toimisi niinkuin pitää. Päivitys ei kuitenkaan aina onnistu, joten uudelleenasennus (viimeimmällä asennuspaketilla, joka saatavilla normanin web-sivulla) on edessä. Tässä viimeisin tapaus joka koskee NVC /NIC v5.7 tai aiempaa versiota:
http://www.norman.com/Support/24246

Syy miksi Fujitsu suosittelee Norman palomuurin jättämistä pois on aiempien versioiden kanssa havaitut ongelmat ja palomuurin avustajan antamat ilmoitukset. Ilmoitukset aiheuttavat osalle päänvaivaa ja aiheuttavat taas Fujitsulle enemmän tukipuheluita. Palomuuri onkin optio, mutta jota Normanin puolesta ainakin suosittelen tietäen XP:n palomuurin ominaisuudet.
Normanin Palomuuriin on tulossa parannuksia liittyen juuri mm.käyttäjäystävällisyyteen.

Kiitoksia palautteesta.

Terveisin,
Sami Ulvi

Norman Ibas Oy - The Data Security Company
Läkkisepäntie 11
00620 Helsinki
phone 358 9 2727210
mail [email protected]
www.norman-ibas.fi





Bjørg Røsseth

17.08.2005 08:57

To: [email protected]
cc:
Subject: Fw: Fujitsu-Siemens and Norman Internet Control problem




----- Forwarded by Bjørg Røsseth/Norman_ASA on 17.08.2005 07:58 -----

"IlkkaKastinen"

16.08.2005 23:34
To:
cc:
Subject: Fujitsu-Siemens and Norman Internet Control problem






Dear Sirs,



Fujitsu-Siemens sell their computers in Finland equipped with a pre-installed NIC application. In many cases, however, your software does not work, which causes a lot of headache to the end-users. Fujitsu-Siemens and their resellers do not provide the consumers with a proper or timely support.



Fujitsu-Siemens use the 36 mth Norman Personal Firewall and Virus Control as a sales argument when selling their equipment. Amusingly enough, in the end, they recommend to discard the Norman Personal Firewall and to use XP's own firewall instead. Now, these cases are many, and Norman is starting to lose its credibility.



I have encountered this problem so many times that I feel it is my moral responsibility to make the IT community aware of this problem.



Hopefully you will take action to resolve this issue.



Best regards

Mr. Ilkka Kastinen







Hei Sami,



tässä esimerkkinä yhden Fujitsu-Siemensin uunituoreen kannettavan tiimoilta käyty kirjeenvaihto. Koska kyse on takuukoneesta, maahantuojan ohjeita on noudatettava eli kellokikkaa en käyttänyt tähän koneeseen. Ehkä voisit auttaa Fujitsu-Siemensiä ja loppukäyttäjiä järjestämällä kunnon ohjeistuksen.



Tässä tapauksessa kyse on tietokoneiden käyttöön tottumattomasta henkilöstä, jolle koneen oston yhteydessä vakuutettiin, että palomuuri ja virustorjunta (NIC) ovat mukana kaupassa, vaikka pohjimmaisessa viestissä hän puhuu vain virustorjunnan toimimattomuudesta.



Tapaus on siinä mielessä poikkeuksellinen, että hän on liikuntarajoitteinen ja juuri nyt sen verran huonossa kunnossa, että tällaiset vastoinkäymiset ovat paitsi turhia, myös tuntuvat ylitsepääsemättömiltä. Konetta hän kuitenkin tarvitsee mm. kunnanvaltuutetun työssään.



Kentällä joutuu aina silloin tällöin miettimään, että jos tietokone ohjelmistoineen rinnastettaisiin pilaantuneeseen makkaraan, niin asiasta ei tarvitsisi kirjoittaa yhden ainutta riviä. Nyt on vain niin, että pilaantuneen makkaran tilalle saa uuden tuotteen ja muita hyvityksiä ilman sen kummempia valituksia, mutta tietokone onkin paljon monimutkaisempi asia – eikä vähiten loppukäyttäjän kannalta, joka sellaisen ”pilaantuneen” tuotteen on ostanut.



Terveisin

Ilkka








--------------------------------------------------------------------------------

Lähettäjä: Ilkka Kastinen [mailto:[email protected]]
Lähetetty: 16. elokuuta 2005 23:47
Vastaanottaja: 'Fujitsu-Siemens Tukipalvelut'
Kopio: 'Kirsti Turunen'
Aihe: VS: Fujitsu-Siemens and Norman Internet Control problem



Hei,



kävin vihdoin ja viimein asentamassa NVC:n Kirstin koneeseen. Toistaiseksi ei mitään ongelmia, ohjelmisto päivittyy, eikä virheilmoituksia tule. Pari huomautusta ohjeistukseen:



- Normanin kansiot saa poistettua uudelleennimeämällä sen viimeisen dll:än vikasietotilassa (Esim. z), buuttaamalla vikasietotilaan ja sitten poistamalla.

- Rekisteriin jäi merkintöjä, mutta ne eivät haitanneet NVC:n uudelleenasennusta eivätkä toimintaa.

- NVC kysyy itse ohjelmistoavainta DEMO-syötteen jälkeen.



Nyt haluaisin teiltä vilpittömän vastauksen seuraavaan kahteen kysymykseen:



- Miksi Norman Personal Firewall ei toimi, eli suosittelette käytettäväksi XP:n omaa palomuuria?

- Miten nämä laitteidenne myyntiargumenttina olevan Norman Internet Control -ohjelmiston (36 kk palomuuri virussuoja) toimimattomuuden korjaamisesta aiheutuneet ylimääräiset kustannukset ja vaivannäkö hyvitetään asiakkaalle?



Terveisin

Ilkka Kastinen












--------------------------------------------------------------------------------

Lähettäjä: Fujitsu-Siemens Tukipalvelut [mailto:[email protected]]
Lähetetty: 12. elokuuta 2005 13:24
Vastaanottaja: 'Ilkka Kastinen'
Aihe: RE: Norman problem



Hei,



Norman-ohjelmistolla on kolmen vuoden päivitysoikeus alkaen rekisteröinnistä. Jos tietokone on ostettu ennen 1.1.2005, on Norman-ohjelmistolla vuoden tekninen tuki alkaen ostopäivämäärästä. Jos tietokone on ostettu 1.1.2005 tai sen jälkeen, on Norman-ohjelmistolla kolmen kuukauden tekninen tuki alkaen ostopäivämäärästä, tietokoneen muulla ohjelmistolla on edelleen vuoden tekninen tuki. Ostopäivämäärä voidaan tarkistaa tietokoneen sarjanumeron avulla.

Norman-tukiajan päätyttyä autamme mahdollisuuksien mukaan numerossa 0600 95955 (2,95€/min, arkisin klo. 8.00-21.00).



Ohjeet Normaniin löytyy 3.8 lähetetystä viestistä. Reklamoinnit voi tehdä liitteenä olevan lomakkeen avulla. Kiitos.





____________________________________

Juho Lehto
Support
Fujitsu Siemens Computers Oy
Keilakatu 1
13210 Hämeenlinna, Finland

Telephone: 358 (0)10511 5979
E-mail: [email protected]
Internet: http://www.fujitsu-siemens.fi



-----Original Message-----
From: Ilkka Kastinen [mailto:[email protected]]
Sent: Monday, August 08, 2005 4:05 PM
To: 'Fujitsu-Siemens Tukipalvelut'
Subject: VS: Norman problem

Hei,



valitettavasti tämä ei riitä. Asiakas on ostanut teidän koneenne ohjelmistoineen, ja hänelle on luvattu 36 kk:n palomuuri ja virussuoja. Jos paikallinen myyjä (Musta Pörssi) ei toimi lain edellyttämällä tavalla, asia siirtyy kuluttaja-asiamiehelle.



Huomatkaa myös, että asiasta on tullut jo julkinen, ja sen tiimoilta käyty keskustelu on jo netissä IT-ammattilaisten luettavana.



Ilkka Kastinen




--------------------------------------------------------------------------------

Lähettäjä: Fujitsu-Siemens Tukipalvelut [mailto:[email protected]]
Lähetetty: 8. elokuuta 2005 11:12
Vastaanottaja: 'Ilkka Kastinen'
Aihe: RE: Norman problem



Hei,



Tietokoneen vuoden tukiajan ollessa voimassa autamme asiakkaita joko puhelimitse tai sähköpostitse. Autamme myös annettujen ohjeiden suorittamisessa mikäli siihen on tarvetta.

Tietokoneen vuoden tukiajan jälkeen autamme mahdollisuuksien mukaan numerossa 0600 95955 (2,95€/min, arkisin klo. 8.00-21.00).





____________________________________

Juho Lehto
Support
Fujitsu Siemens Computers Oy
Keilakatu 1
13210 Hämeenlinna, Finland

Telephone: 358 (0)10511 5979
E-mail: [email protected]
Internet: http://www.fujitsu-siemens.fi



-----Original Message-----
From: Ilkka Kastinen [mailto:[email protected]]
Sent: Friday, August 05, 2005 10:19 PM
To: [email protected]
Cc: [email protected]; 'Kirsti Turunen'
Subject: Norman problem

Mielestäni on lakia loukkaavaa, että tietokonepaketteja myydään luvaten 36 kk palomuuri- ja virussuojaa ilman käytännön huolenpitoa asiakkaista. Oheistettuna ovat ohjeet, jotka ovat vajavaiset. Mielestäni ohjelmistossa on bugi, joten ostajille ei voi sälyttää sitä vastuuta, mitä Fujitsu-Siemens nyt yrittää.



Toivon teiltä pikaista korjausta asiaan.



Centennial Oy PC-Asennus

Ilkka Kastinen

040-71 74 172








--------------------------------------------------------------------------------

Lähettäjä: Ilkka Kastinen [mailto:[email protected]]
Lähetetty: 5. elokuuta 2005 20:59
Vastaanottaja: 'Kirsti Turunen'
Aihe: VS: NVC-ongelma



Moi,



ovathan antaneet perusteellisen vaikeaselkoiset ohjeet. Ehkä on kuitenkin parasta, että tulen käymään, lauantai-ilta n. 18.00 jälkeen ja sunnuntai käyvät. Viikolla sitten tiistaina löytyy aikaa tai myöhemminkin, soittele mikä sopii sinulle.



Niin, pidäthän koneen nyt mahdollisuuksien mukaan poissa netistä, koska palomuurisi ei toimi ja virustorjunta ei päivity.



Terveisin

Ilkka

040-71 74 172




--------------------------------------------------------------------------------

Lähettäjä: Kirsti Turunen [mailto:[email protected]]
Lähetetty: 5. elokuuta 2005 12:00
Vastaanottaja: [email protected]
Kopio: [email protected]; [email protected]
Aihe: Fw: NVC-ongelma



Hei! Tällaisen tietonivaskan sain vastaukseksi ongelmakyselyyni.

Tässäpä tämä Sinullekin, jota saat tolkkua probleemasta. Luulenpa, että tuo tulee työssäsi eteen useammin kuin kerran.

Olen täysin varma, että tarvitsen erään asiantuntijan, jonka nimikirjaimet ovat I ja K, vierailua koneeni äärelle.

Monisanaisen viestin tutkiskelu osoitti minulle, että minulla ei ole tippaleipäaivoineni minkäänlaista mahista tehdä tuota hommaa itse.

Ilmoitttaisitko, koska pääset käymään.

Kiitos!

Lähetin tuon viestin molempiin s-posteihini todetakseni, toimiiko systeemi vai ei.



Terv. Kirsti Turunen





----- Original Message -----

From: Fujitsu-Siemens Tukipalvelut

To: 'Kirsti Turunen'

Sent: Wednesday, August 03, 2005 3:11 PM

Subject: RE: NVC-ongelma



Hei,



Pöytäkoneissa sarjanumero löytyy keskusyksikön takaa, kannettavissa se on pohjassa. Sarjanumero voi alkaa kolmosella, nelosella tai Y:llä. Vanhemmissa koneissa se voi alkaa seitsemällä. Sarjanumero on yleensä merkitty joko "SNR", "Ser.Nr" tai "Identnr". Pyydän ilmoittamaan tietokoneen sarjanumeron tukipyynnön yhteydessä, kiitos.







FS000112 - Norman-ohjelmiston poisto- ja uudelleenasennusohje


1. Käynnistä tietokone ja Windowsin käynnistyttyä valitse vasemmasta alanurkasta Käynnistä-painike ja edelleen avautuvasta valikosta kohta ”Ohjauspaneeli”.


2. Ohjauspaneelin ikkunan avauduttua valitse kuvake ”Tietoturvakeskus”. Mikäli tätä kuvaketta ei ole näkyvissä, valitse ikkunan vasemmasta ylänurkasta kohta ”vaihda luokiteltuun näkymään”. Mikäli luokiteltu näkymä on käytössä eikä tietoturvakeskuksen kuvaketta ole näkyvissä, siirry suoraan tämän ohjeen kohtaan 4.


3. Tietoturvakeskuksen avauduttua tarkista, että kohdassa palomuuri lukee ”Käytössä”. Jos näin on, siirry suoraan tämän ohjeen kohtaan 5.

Muussa tapauksessa valitse tietoturvakeskus-ikkunan alareunasta ”Windowsin palomuuri”-kuvake. Ota palomuuri käyttöön valitsemalla kohta ”Käytössä”. Siirry tämän jälkeen ikkunan lisäasetukset-välilehdelle ja klikkaa ”palauta oletusasetukset”-painiketta. Valitse avautuvaan kysymykseen kyllä. Sulje ikkuna painamalla OK-painiketta.Sulje tietoturvakeskus ikkunan oikean yläkulman rastista. Siirry suoraan tämän ohjeen kohtaan 5.


4. Valitse Käynnistä-painike ja avautuvasta valikosta kohta Ohjauspaneeli. Ohjauspaneelin ikkuna avautuu. Valitse kohta ”Verkko- ja Internet-yhteydet” ja edelleen seuraavasta ruudusta kohta ”Verkkoyhteydet”. Tämän jälkeen avautuu ikkuna, jossa on lueteltu tietokoneenne verkkoyhteydet. Klikkaa Internet-yhteyden muodostamiseen käyttämäsi verkkoyhteyden (useimmin ”Lähiverkkoyhteys”) kuvaketta hiiren oikeanpuoleisella painikkeella ja valitse avautuvasta valikosta kohta ominaisuudet. Tällöin avautuu ikkuna, jossa on kerrottu tuon verkkoyhteyden ominaisuudet. Valitse tuon ikkunan välilehti lisäasetukset ja lisää rasti ruutuun ”Suojaa tätä tietokonetta...”, jos rastia ei ruudussa ole. Sulje ikkuna OK-painikkeella. Sulje ”verkkoyhteydet” –ikkuna sen oikeassa yläkulmassa olevasta rastista.


5. Kun tietokone käynnistyy, on ennen Windowsin latauslogon ilmestymistä lyhyt muutaman sekunnin pituinen viive. Tämän viiveen aikana Windows odottaa käyttäjältä komentoa (F8) näyttää käynnistysvaihtoehdot joista käyttäjä voi valita. Käynnistä tietokone uudelleen, ala naputella F8 painiketta päästäksesi käynnistysvaihtoehtoihin.

HUOM: Tämän käynnistysvaihtoehto-valikon aikana hiiri ei toimi koska käytössä on tekstipohjainen tila. Valikossa liikutaan neljällä nuolinppäimellä mitkä löytyvät näppäimistön Enter-painikkeen oikealta puolelta alalaidasta. Valinnat tehdään painamalla Enter-näppäintä.

Kun tämä valikko tulee esille, valitse valikosta vikasietotila. Mikäli saat valikon esille mutta siinä ei lue vikasietotilaa, on tämä valikko eri valikko mistä voi valita miltä laitteelta haluat käyttöjärjestelmän käynnistää, tämä valikko on vain joissakin tietokoneissa. Tässä tapauksessa paina Ctrl - Alt - Delete näppäimet samanaikaisesti pohjaan käynnistääksesi tietokoneen uudelleen. Kokeile ajoittaa F8 painikkeen painaminen lähemmäksi Windowsin latauslogon ilmestymistä, kuitenkin ennen kuin logo ilmestyy.


6. Kun olet saanut valittua vikasietotilan, Windows käynnistyy mutta lataa vain toiminnalleen välttämättömät laiteajurit. Tästä johtuen Windows käyttää vikasietotilassa alhaista näytön tarkkuutta eikä Windows XP:n tuttua sinistä teemaa ole käytössä. Mikäli olet tietokoneella luonut useampia käyttäjätilejä, kirjaudu sisään sellaisella käyttäjätilillä jolla on järjestelmänvalvojan oikeudet eli täydet käyttöoikeudet. Käyttäjätilillä on nämä oikeudet ellette ole erikseen tiliä luodessa muuta määrittänyt.


7. Valitse Käynnistä-painike ja avautuvasta valikosta kohta ”Suorita”. Vasempaan alanurkkaan avautuu ikkuna, jossa lukee ”kirjoita avattavan ohjelman, kansion, tiedoston tai Internet-resurssin nimi” Kirjoita avaa-riville:
C:\NORMAN\NVC\BIN\delnvc5.exe
ja valitse OK.

Vinkki: \ -merkin saat pitämällä painettuna näppäintä Alt Gr ja painamalla näppäimistön yläriviltä numeron 0 oikealla puolella olevaa näppäintä

HUOM: Jos delnvc5.exe tiedostoa ei löydy, voit sen ladata seuraavasta linkistä jos nettiyhteys on toiminnassa.
http://download.norman.no/public/Delnvc5.exe
Tiedosto kannattaa tallentaa kansioon C:\NORMAN\NVC\BIN.

HUOM: Nettiyhteys ei kuitenkaan toimi vikasietotilassa, joten joudutte käynnistämään tietokoneen uudelleen normaalisti Käynnistä-valikon Sammuta-komennon kautta ja palaamaan takaisin vikasietotilaan kun tiedosto on ladattu.


8. Uusi ikkuna avautuu, jossa kysytään haluatko poistaa vai korjata Norman-ohjelman asennuksen. Valitse ”Poista” ja paina seuraava-painiketta. Odota hetki ja valitse tämän jälkeen ilmestyvä painike Valmis.


9. Avaa Oma tietokone -kuvake mikä löytyy Käynnistä-valikosta ja/tai Windowsin Työpöydältä, avaa sitten C: -asema. Klikkaa Norman-kansiota hiiren kakkospainikkeella ja valitse valikosta poista. Jos Windows pyytää vahvistusta, vastaa kyllä. Tee samoin myös NormanAV-kansiolle jos se on olemassa.

HUOM: Jos Windows ei anna poistaa Norman-kansiota, olettehan edelleen vikasietotilassa? Jos Windows ei tästä huolimatta anna poistaa kansiota, avaa Norman-kansio tuplaklikkaamalla sitä. Se todennäköisesti vielä sisältää joitakin kansioita ja tiedostoja. Poista niin monet kansiot ja tiedostot Norman-kansion alta kuin Windows suinkin antaa poistaa.

Voit valita useampia tiedostoja ja kansioita valitsemalla ne klikkaamalla hiiren ykköspainiketta kun pidät samalla näppäimistön Ctrl-painiketta pohjassa. Kun olet valinnut useampia tiedostoja tai kansioita, voit poistaa ne suoraan painamalla näppäimistön Delete-painiketta.

Lopulta Norman-kansiossa pitäisi olla siis jäljellä enää vain ne tiedostot joita Windows ei anna poistaa koska ovat sen mukaan käytössä. Tässä vaiheessa voit jatkaa ohjeen mukaan sillä niistä tuskin harmia tulee. Voit halutessasi tyhjentää Windowsin roskakorin nyt tai myöhemmin. Tyhjennys onnistuu klikkaamalla Windowsin Työpöydällä olevaa Roskakorin-kuvaketta hiiren kakkospainikkeella ja valitsemalla Tyhjennä roskakori ja vastaamalla Kyllä.


10. Käynnistä tietokone uudelleen valitsemalla vasemman alanurkan Käynnistä-painike ja avautuvasta valikosta kohta ”Sammuta tietokone” ja edelleen näkyviin tuleva ”Käynnistä uudelleen” –painike.


11. Tietokoneen käynnistyttyä uudelleen käynnistä Internet Explorer. Kirjoita Internet Explorerin osoiteriville:
http://www.norman.com/Download/Full_versions/nvc/fi

HUOMAA SEURAAVAT ASIAT:
- Kohdassa "Full_versions" on alaviiva.
- Isoilla kirjaimilla on merkitystä, eli D ja F on kirjoitettava isoilla ja muut pienillä kirjaimilla, muuten seurauksena on Page Not Found -ilmoitus.

HUOM: Jos nettiyhteys ei toimi, kokeilkaa seuraavaa ohjetta. Jos nettiyhteys toimii, voit siirtyä suoraan kohtaan 12.


Avatkaa Käynnistä-valikko ja sieltä suorita. Kirjoittakaa riville
cmd
ja klikatkaa ok. Kirjoittakaa komentokehotteessa
netsh int ip reset c:\resetlog.txt
ja paina Enteriä. Kirjoittakaa komentokehotteessa
netsh winsock reset catalog
ja paina Enteriä. Käynnistäkää sitten tietokone uudelleen.

Jos saat edellisen komennon suorituksen jälkeen ilmoituksen "Seuraavaa komentoa ei löydy: netsh winsock reset" niin tämä tarkoittaa sitä että tietokoneella ei ole Windows XP Service Pack 2:sta asennettuna. Windows XP Service Pack 1:llä toimenpide on hieman monimutkaisempi, alla ohje.

Avaa Käynnistä-valikko ja sieltä Ohjauspaneeli ja Verkkoyhteydet. Klikkaa käyttämäsi verkkoyhteyen kuvaketta hiiren kakkospainikkeella ja valitse ominaisuudet. Verkkoyhteyden kuvake on laajakaistayhteyksillä yleensä nimellä lähiverkkoyhteys, langattomilla verkkoyhteyksillä nimellä langaton verkkoyhteys. Modeemiyhteyksillä yhteyden nimi on sille yhteyden luonnin aikana antamanne nimi, esim. MTV3 tai Sonera.

Valitkaa "Asenna" > "Protokolla" > "Lisää" > Levy > Kirjoita tekstikenttään "C:\Windows\Inf" ilman lainausmerkkejä ja paina OK > Valitse Microsoft ja Internet Protokolla (TCP/IP) ja paina OK.

Kun "Valitse verkon osan tyyppi"-ikkuna on sulkeutunut, on TCP/IP asennettu, käynnistä tietokone uudelleen tämän jälkeen.

Kun tämä ohje on suoritettu, kokeile uudelleen kohdan 11. alusta.


12. Avautuvalla Normanin lataussivulla siirry alas päin kunnes tulet kohtaan ”Download product below” . Valitse sen alta linkki ”Suomi”.


13. Tiedostojen lataamisikkunan suojausvaroitus tulee näkyviin. Valitse, että haluat suorittaa tiedoston. Tiedoston lataaminen alkaa ja kestää Internet-yhteytesi nopeudesta riippuen eripituisen ajan, useimmiten joitakin minuutteja. Latauksen etenemisen kuvaajana vihreä palkki etenee oikealle. Lataamisen edettyä loppuun ilmestyy uusi suojausvaroitus. Valitse tästäkin ”Suorita”-painike.


14. Normanin asennusohjelma käynnistyy. Valitse asennusohjelman avautuvasta ikkunasta ”Seuraava”-painike ja edelleen seuraavista ruuduista ”Seuraava”-painike ja ”Kyllä”-painike.


15. Krjoita tähän ruutuun DEMO ja valitse Seuraava-painike ja edelleen OK-painike.


16. Valitse Seuraava-painike ja edelleen Seuraava-painike. Odota hetki. Kun asennusohjelma ilmoittaa asennuksen olevan valmis, valitse ”Valmis”-painike.


17. Valitse Käynnistä-painike ja avautuvasta valikosta ”Kaikki ohjelmat” ja edelleen kohta ”Norman Virus Control” ja avautuvasta valikosta Konfigurointieditori.
Siirry riville "asennuksen/päivityksen ohjelmistoavain.

Ota laittamasi DEMO tunnus pois ja syötä ohjelmistoavaimesi sen tilalle. Jos olet rekisteröinyt Normanin, olet saanut ohjelmistoavaimesi sähköpostitse.
Tallenna.

HUOM: Päivitysoikeutesi ei muutu ohjelmistoavaimen laittamisen jälkeen ennen kuin Normanin internet-päivitys on ainakin kerran ajettu tämän jälkeen.

Jos olet jo käynyt rekisteröitymässä ja saanut ohjelmistoavaimesi mutta se ei ole enää tallessa, voit saada ohjelmistoavaimesi uudelleen menemällä sivulle
http://einstein.norman.no/scripts/cwisapi.dll?Service=retrieve
Kirjoita kenttään sähköpostiosoitteesi jolla rekisteröidyit ja klikkaa ”Submit Form”. Saat ohjelmistoavaimesi piakkoin.

Jos et ole vielä rekisteröitynyt Normanin käyttäjäksi ja saanut ohjelmistoavainta, tee se osoitteessa
www.norman.no/fskey_fi.shtml

HUOMAA SEURAAVAT ASIAT:
-sanan "fskey_ jälkeen on alaviiva
-oem koodi on: FS10003
Avain saapuu antamaasi sähköpostiosoitteeseen viimeistään kahden päivän sisällä.


18. Valitse Käynnistä-painike ja avautuvasta valikosta ”Kaikki ohjelmat” ja edelleen kohta ”Norman Virus Control” ja avautuvasta valikosta Konfigurointieditori. Valitse sieltä ”Asenna ja päivitä tuotteet” ja sitten ”Internet”-välilehti. Täältä löydät automaatttisen internet-päivityksen asetukset, ole hyvä ja aseta automaattinen päivitys tapahtumaan sinulle sopivimmalla tavalla. Lisäohjeita saat napsauttamalla Ohje-painiketta.

Päivitä Norman ohjelmisto seuraavasti:
Valitse Käynnistä-painike ja avautuvasta valikosta ”Kaikki ohjelmat” ja edelleen kohta ”Norman Virus Control” ja avautuvasta valikosta Internet päivitys.
Fujitsu Siemens -tukipalvelut suosittelee Windows XP:n automaattisten päivitysten lataamista Windows Update –sivustolta. Helpoiten pääset sivustolle valitsemalla Käynnistä-painikkeen ja avautuvasta valikosta kohdan ”Kaikki ohjelmat” ja edelleen avautuvasta valikosta kohdan ”Windows Update –sivusto”. Voit myös avata Internet Explorerin ja kirjoittaa osoiteriville osoitteeksi:
http://windowsupdate.microsoft.com

HUOM: Usein WindowsUpdate pyytää käynnistämään tietokoneen uudelleen kun päivitykset on ladattu. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kannattaa käydä WindowsUpdatessa uudelleen tarkistamassa onko saatavilla enempää päivityksiä.


Käytössäsi on nyt Norman Virus Control sekä Windows XP Service Pack 2:n palomuuri. Suosittelemme käyttämään Windows XP Service Pack 2:n palomuuria Norman Personal Firewallin sijasta.

Mikäli haluat lisätietoja Windowsin palomuurin toiminnasta, saat niitä menemällä Käynnistä > Ohjauspaneeli > Windowsin palomuuri > Klikkaa ikkunan alaosassa olevaa "Lisätietoja Windowsin palomuurista" -linkkiä. (Vain Service Pack 2)
Ja jos haluat lisätietoja Norman Virus Controllista, saat niitä menemällä osoitteeseen http://www.norman.com/Download/User_Manuals/Norman_Virus_Control/fi
Tuolla on "Finnish" -otsikon alla suomenkieliset ohjekirjat virustorjunnalle.

Norman-ohjelmistollasi on kolmen vuoden päivitysoikeus alkaen rekisteröinnistä. Jos tietokone on ostettu ennen 1.1.2005, on Norman-ohjelmistollasi vuoden tekninen tuki alkaen ostopäivämäärästä. Jos tietokone on ostettu 1.1.2005 tai sen jälkeen, on Norman-ohjelmistollasi kolmen kuukauden tekninen tuki alkaen ostopäivämäärästä, tietokoneen muulla ohjelmistolla on edelleen vuoden tekninen tuki. Ostopäivämäärä voidaan tarkistaa tietokoneen sarjanumeron avulla.

Norman-tukiajan päätyttyä autamme mahdollisuuksien mukaan numerossa 0600 95955 (2,95€/min, arkisin klo. 8.00-21.00).



____________________________________

Juho Lehto
Support
Fujitsu Siemens Computers Oy
Keilakatu 1
13210 Hämeenlinna, Finland

Telephone: 358 (0)10511 5979
E-mail: [email protected]
Internet: http://www.fujitsu-siemens.fi



-----Original Message-----
From: Kirsti Turunen [mailto:[email protected]]
Sent: Tuesday, August 02, 2005 4:39 PM
To: [email protected]
Cc: [email protected]
Subject: NVC-ongelma

Arvoisa PC-tukihenkilö!



Ostin n. kuukausi sitten uuden kannettavan Fujitsu Siemens Amilo-koneen.Tärkein syy kyseisen koneen hankintaan oli sille luvattu 24 kk:n takuu ja 36 kk:n maksuton virusturva.





SARJANUMERO 00039079341245



Nyt koneen virustorjunnassa on jotain omituista. Ruudulle ilmaantuu sininen vaakasuota suorakaide, jonka ylärteunassa vaaleammassa palkissa lukee valkoisella kirjoitettu teksti Norman Virus Control.

Seuraavilla riveillä on teksti (tummemmalla sinisellä alustalla): Norman Virus Control -ohjelmaa ei voi asentaa tai päivittää odottamattoman virheen vuoksi.

Tallenna työ ja napsauta Käynnistä nyt -painiketta.

Alla mustalla Copyright 1990-2003 Norman ASA.



Siinä lukee turkoosissa palkissa oik. reunassa teksti NORMAN ja alla Käynnistä nyt valkoisella alustalla. Nämä molemmat laatat sinisen kentän sisällä.



Ongelmani on tuo laatta. Miksi se siinä jököttää mitä se oikein minulta odottaa ja miksi? Mikä odottamaton virhe lienee kyseessä? Mikä työ minun pitäisi tallentaa ja sen jälkeen napasauttaa Käynnistä nyt -painiketta?



Olen ymmälläni. Onko vika minussa vai ohjelmassa?

Jos yritän saada laattaa pois, koko kone sammuu ja käynnistyy uudelleen.

Vastatkaa, olkaa hyvä, kansan kielellä, jos mahdollista.

Hallitsen vain tietotekniikan alkeet, enkä ymmärrä hienoja termejä.



Kiitos!

Kirsti Turunen



puh. 041 5477723



P.S. Jonotin puhelintukeen "iät ja ajat". Turhaan.

sama

4

2980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurrex

      Surullisen viihdyttävää sähköpostin vaihtoa, mutta ei tuo normanin palomuuri kyllä ole aloittelijoille helppo vaikka toimisikin.!

      • ile

        nyt näitä asioita selvittävät kuluttajaviranomaiset.


    • mjj

      Hei Kirsti

      Kokeile jos näistä ohjeista on apua.
      Lataa Norman poistotyökalu osoitteesta
      http://download.norman.no/public/Delnvc5.exe
      Poista ohjelma ja käynnistä tietokone uudelleen, poista C:/Norman kansio.

      asenna uusin versio ohjelmasta.
      löydät uusimman version osoitteesta

      http://download.norman.no/nic/NIC581_R2FIN.EXE

      Jos ohjelma kysyy asennuksen aikana "haluatko tuoda vanhoja sääntöjä" vastaa "EI" ja valitse "automaattinen asennus"
      Ongelman pitäisi korjaantua noilla ohjeilla.

      -Mjj

      • Brändi petti pahankerran, m...

        Uskomatonta Fujitsun suhtautuminen tuotteeseensa.
        Miten asiakas jatkossa voi luottaa koko Brändiin.
        Moka, mikä moka!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2136
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      58
      2001
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe