Suosittele scifiä:

Voltigern

Mietin tässä kun lukiot taas aloivat ja viikonlopuille mietin sopivaa tekemistä joten suosittelisitteko jotain sici kirjallisuutta?
Asimov ja Star Wars ovat jo tuttuja...
Toivoisin että kirjastoista löystyisi muutakin hyvää scifiä...
Mitä siis?

18

2180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hartte-Vainaa

      Luin tässä joitakin vuosia sitten muutamia Stanislaw Lem-nimisen miehen kirjoja. Etenkin Tähtipäiväkirjat oli hulvattoman hauska.

      Lisää tietoa Lemistä:

      http://www.risingshadow.net/phpBB2/author.php?author_id=50

      Pitäisi kai hankkiutua kirjastoon ja lukea loputkin hänen tuotannostaan...

      • -jh-

        Adams, Douglas
        1: Linnunradan käsikirja liftareille
        2: Maailmanlopun ravintola
        3: Elämä, maailmankaikkeus - ja kaikki
        4: Terve, ja kiitos kaloista
        5: Enimmäkseen harmiton

        Banks, Iain M.
        1: Muista Phlebasta
        2: Pelaaja
        3: (The State of Art)
        4: Aseiden käyttö
        5: (Excession)
        6: (Inversions)
        7: Tähystä tuulenpuolta

        Card, Orson Scott
        1: Ender
        2: Kuolleiden puolustaja
        3: Kansanmurha
        4: (Children of the Mind)

        Le Guin, Ursula K.
        1: Pimeyden vasen käsi
        2: Osattomien planeetta
        3: Maailma, vihreä metsä

        Simmons, Dan
        1: Hyperion
        2: Hyperionin tuho
        3: Endymion
        4: Endymionin nousu

        Näillä pitäisi päästä jo ainakin alkuun.


      • le-on

        joo,olen kanssasi samaa mieltä Lemin kirjoista.

        tähtipäiväkirjojen lisäksi hauska on myös kyberias

        -vakavampaa puolta lemissä on tietenkin..

        solaris(jonka tarkovskin filmatisointi on

        alan huippua edelleen) ja voittamaton...

        siitä vaan lukemaan niitä..jotka vielä

        eivat niihin ole tutustuneet... ; )


    • spot
    • Huiput:

      Greg Bear: Veren musiikkia
      Alfred Bester: Määränpäänä tähdet
      David Brin: Tähtisumu nousee
      Frank Herbert: Dyyni 1-3
      Clifford Simak: Väliasema
      Arkadi & Boris Strugatski: Stalker

      muita hyviä

      Likimain kaikki Arthur C. Clarkelta
      Harry Harrisonin Ruostumaton Teräsrotta kirjat
      Robert Heinlein: Kuu on julma
      Risto Isomäen kirjat
      Daniel Keys: Kukkia Algernonille
      Jeff Long: Helvetin piirit
      Larry Niven: Rengasmaailma
      Frederik Pohl: Avaruuden Portti
      Carl Sagan: Ensimmäinen yhteys
      Norman Spinrad: Kapteenin tarina

      • vesar

        Vinge, Vernor: Linnunradan ääret ja sitten oli joku toinen, olisko ollut maailmojen syvyydet samalta kirjailijalta.

        Reynolds Alastair: Kuilukaupunki 1-2

        William Gibson: Neurovelho, Kreivi Nolla, Mona Lisa


    • ColdWine

      Alastair Reynolds, suomennettu ainakin Ilmestyksien avaruus.

      Jos englannin kieli sujuu, niin kannattaa lukea Peter F. Hamiltonia, ainakin Reality Dysfunction, Neutronium Alchemist ja The Naked God (muodostavat trilogian).

      • -jh-

        Frank Herbertin Dyyni saaga kuuluu tähän ärsyttävään kategoriaan "Suomennetaan pari ensimmäistä ja jätetään muut kääntämättä." Se mitä on suomennettu on tosiaan vain alkusoitto. Ja tässä avoimeksi jääneessä sarjassa tarina vain paranee loppua kohden.

        1. Dune (suom. Dyyni 1-3)
        2. Dune Messiah (suom. Dyynin messias)
        3. Children of Dune
        4. God Emperor of Dune
        5. Heretics of Dune
        6. Chapterhouse: Dune

        Lisäksi Frankin poika Brian on kirjoittanut Kevin J. Andersonin kanssa kirjoja, jotka käsittelevät aikaa ennen Dyyniä. Näitä ei voi missään tapauksessa pitää pelkkänä rahastuksena. Ja samoilta miehiltä on myös tuloassa jatkoa itse varsinaiseen Dyyni saagaan.

        Prelude to Dune
        1. House Atreides
        2. House Harkonnen
        3. House Corrino

        Legends of Dune
        1. The Butlerian Jihad
        2. The Machine Crusade
        3. The Battle of Corrin

        Lisää tietoa Dyynistä löytyy osoitteesta http://www.dunenovels.com/


      • The Rat
        -jh- kirjoitti:

        Frank Herbertin Dyyni saaga kuuluu tähän ärsyttävään kategoriaan "Suomennetaan pari ensimmäistä ja jätetään muut kääntämättä." Se mitä on suomennettu on tosiaan vain alkusoitto. Ja tässä avoimeksi jääneessä sarjassa tarina vain paranee loppua kohden.

        1. Dune (suom. Dyyni 1-3)
        2. Dune Messiah (suom. Dyynin messias)
        3. Children of Dune
        4. God Emperor of Dune
        5. Heretics of Dune
        6. Chapterhouse: Dune

        Lisäksi Frankin poika Brian on kirjoittanut Kevin J. Andersonin kanssa kirjoja, jotka käsittelevät aikaa ennen Dyyniä. Näitä ei voi missään tapauksessa pitää pelkkänä rahastuksena. Ja samoilta miehiltä on myös tuloassa jatkoa itse varsinaiseen Dyyni saagaan.

        Prelude to Dune
        1. House Atreides
        2. House Harkonnen
        3. House Corrino

        Legends of Dune
        1. The Butlerian Jihad
        2. The Machine Crusade
        3. The Battle of Corrin

        Lisää tietoa Dyynistä löytyy osoitteesta http://www.dunenovels.com/

        Nyt pitää kyllä pistää iso vastalause, vaikka aiemman postauksesi lista olikin erittäin makuuni.

        Herbertin dyynistä ei kannata lukea oikeastaan kuin kaksi ensimmäistä osaa - ja kolmonen jotta tarinan saa päättymään. Siis tuon Dyyni 1-3.

        Dyynin messias on jo selkeästi huonompi, Children of dune suorastaan pitkästyttävä ja GEoD... Jaa, siihen minä vähän niin kuin lopetinkin. Sitä sietää vain tietyn määrän paskaa kerrallaan... :)

        Hyvä on, on mahdollista että osat 5 ja 6 paranevat taas, en vain pahemmin luota siihen. :)


      • volyova

        Muuten: A Reynolds on ihan järkyttävän huonoa tavaraa jos vertaa I Banksiin. 500 sivua kirjoitettu niin kuin jotain D-luokan tvsarjaa.


    • sci-fi

      Robert A Heinlein, Kissa muurin läpi on ok.

      • The Rat

        Heinlein nyt on muutenkin mielenkiintoinen kirjailija... Ja yksi todella hauska elokuvakin tulee heti mieleen, perustuen tuon kirjailijan teoksiin. Ja oikea vastaus - Starship Troopers. Mielestäni elokuvasta välittyy ironia jopa paremmin kuin kirjasta. :)


    • Scifiä vuodesta 1-2

      Edellä lueteltujen (varsinkin Arthur C. Clarken) lisäksi:

      Suomeksi hyviä:
      Robert A. Heinlein: Tuomiopäivän komedia
      Fred Hoyle: Los Angeles ei vastaa

      Englanniksi:
      Arthur C. Clarke & Stephen Baxter: The Light of Other Days.
      Greg Bear: Eon, Eternity, Blood Music

      "Ei-puhdasta" sci-fiä englanniksi:
      Lincoln Child: Utopia (jännitystä)
      Terry Pratchett: Koko tuotanto loistavaa kielenkäyttöä ja sanaleikkejä, joita ei ole hyvin käännetty suomeksi.

    • Nyky kirjailijoista aivan kärki huippua
      Iain M. Banks.

      Vanhoja varmoja tietysti

      Arthur C. Clarke
      Fred Hoyle
      Strugatskin veljekset
      Stanislaw Lem
      Kurt Vonnegut (tästä voidaan väitellä, onko scifiä)
      Philip K. Dick
      William Gibson



      Asimovin säätiö on kyllä loistava, mutta tuota Star Wars osastoa en alan vannoutuneena harrastajana suosittelisi kuin aivan perheen pienimmille.

    • Yunalesca

      Darren Shanin Friikkisirkus -sarja on todella hyvä. Niistä löytyy kaikkea vampyyreistä vampaneeseihin ja käärmepojista hulluihin susimiehiin... Kirjoja taitaa olla 4 ja enkunkielisinä enemmänkin... Suomentaja on päättänyt lopettaa kääntämisen en tiedä miksi, mutta tarjolla olevat kirjat kannattaa lukea!!

      • IMMU

        Tuossa ylempänä viestiketjussa keskusteltiin Tarzanin luojan Buroughsin (nimi ilmeisesti vain sinnepäin)Mars-sarjasta, kannattaa tutustua, on meinaan aitoa tavaraa. Täällä onkin ehdotettu jo paljon hyviä, mutta kyllä esim. Jules Vernen tuotannosta löytyy lähes Scifi kamaa.


      • puhuri

        Ne Friikkisirkukset on muuten ihan paras sarja!! Mäkään en vaan ymmärrä miks niiden suomennokset pitää lopettaa... Niitähän on okeesti jotain yli 25 kaiken kaikkiaan. Mut kandee tosiaan lukee!


    • takiainen

      Dyyni-sarja
      Frankenstein

      Ja jos Jules Vernen kirjat lasketaan scifiksi :) olivat sitä varmaan aikoinaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe