Murtunut niskanikama

Mimmi72

Heippa kaikille!
Mulla murtui C3-niskanikama judoharkkareissa, kun putosin päälleni lattiaan. Olin viikon kallovedossa, ja nyt oon 3 viikkoa kulkenut Halovest tukiliivin kanssa. Onko muita Halo-ihmisiä, tai jotka on joskus joutuneet halovestiä pitämään. Taitaa olla harvinainen kapistus, kun en ole ainakaan itse ikinä aikaisemmin törmännyt, ja ihmiset kyselevät kauhistuneina esim. kauppajonossa; mitä sulle on tapahtunut? Kyllähän nuo ruuvit, jotka on kallossa, näyttää aika pahalle. (ja myös tuntuu) Mutta Halovestin kantajat; kirjoitelkaahan, vaihdetaan kokemuksia!

61

46119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1001

      Mulla murtui c2 ja c3 nikamat ja loppu elämän joutuu oleen pyörätuolissa.

    • FAkta

      jouduttiin kanssa pari vuotta sitten laittaan se tukikehikko, kun sukelsi laiturilta päälleen matalaan veteen. Muistaakseni piti sitä pari kuukautta, sairaslomaa kaikkiaan puoli vuotta, mutta nyt ihan ookoo. Tosin välillä valittaa että niska "väsyy" mutta muuten ei hänelle jäänyt pahempaa vikaa.

    • ex-pyhimys

      Minulla murtui kolarissa C1-nikama pari vuotta sitten kolarissa. Olin kaksi viikkoa kallovedossa ja pari kuukautta halovestissä. Sain myös selkäydinvaurion, onneksi hyvin lievän, ei juurikaan häiritse elämää. Lähinnä pieniä tuntohäiriöitä.

      Muistan, että halovesti painoi hirvittävästi, en kyennyt nousemaan sängystä ilman apua ennenkuin pääsin eroon siitä. Mutta ruuvit eivät tuntuneet mitenkään epämiellyttäviltä, paitsi kerran pari päivää, kun olivat päässeet löystymään.

      Sinun täytyy olla todella hyvässä kunnossa jos seisoskelet kauppajonossa kuukautta onnettomuuden jälkeen. Minua ei edes päästetty kotiin ennen irrotusta. Silloin tällöin kaupungilla näkee halovestin kanssa liikkuvia ihmisiä, mutta ovat kuulemma yleensä reumapotilaita.

      • autokolarissa ollut

        Kiinnostaisi tietää, mitä muita ongelmia tai oireita on ollut niskavamman jälkeen?
        Minulla ei murtunut, mutta olen kahdesti saanut whiplashvamman autokolarissa. Olen tuon vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä.
        Sinä, joka kirjoitit, että sait selkäydinvamman, niin miten se todettiin ja mitä tarkoitat, millaisia ovat nuo tuntohäiriöt?


      • niskavamma kaks kertaa jo

        Kiinnostaisi tietää, mitä muita ongelmia tai oireita on ollut niskavamman jälkeen?
        Minulla ei murtunut, mutta olen kahdesti saanut whiplashvamman autokolarissa. Olen tuon vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä.
        Sinä, joka kirjoitit, että sait selkäydinvamman, niin miten se todettiin ja mitä tarkoitat, millaisia ovat nuo tuntohäiriöt?


      • C-5
        niskavamma kaks kertaa jo kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää, mitä muita ongelmia tai oireita on ollut niskavamman jälkeen?
        Minulla ei murtunut, mutta olen kahdesti saanut whiplashvamman autokolarissa. Olen tuon vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä.
        Sinä, joka kirjoitit, että sait selkäydinvamman, niin miten se todettiin ja mitä tarkoitat, millaisia ovat nuo tuntohäiriöt?

        Selkäydinvaurio on varsin helppo todeta, ainakin jos se on täydellinen, seurauksena on halvaus.
        Lievissäkin tapauksissa usein tuntopuutoksista on nähtävissä vaurion korkeus. Seitsemäs nikama saa yleensä murtua melko rauhassa ilman että halvaus ulottuu käsiin asti, tosin seiska on niin vahva palikka että yleensä murtuu joku ylempi nikama. Viidennen nikaman paikkella oleva vaurio saa ikaiseksi sen että tuntoraja kulkee kainalolinjan kohdalla ja käsissä suurin piirtein nimettömän ja keskisormen välistä käsivartta pitkin niin että kyynärvarressa yläpuolella on yleensä melko normaali tunto, alapuolella ei. Olkavarressa hauiksen puolella normaali, ojentajien puolella ei. Halvaustapauksissa sormien toiminta on kaput, samoin kyynärvarren ojentajien. Koko selkäruodon osalta siis riippuu siitä kuinka lähellä päätä vaurio on, sitä vähemmän toimintoja lihaksiin ja tuntoon jää.
        Tuntoraja voi hieman vaihdella yksilöittäin riippuen siitä milaisen vaurion esim. nikaman murtuminen on saanut aikaan. C-4 ja siitä ylöspäin tilanne on jo tosi vaarallinen, halvauksessa ei enää liiku kädet ja hengitys on onnetonta. En tiedä millä korkeudella se loppuu kokonaan, mutta palleahengitys säilyy kai vielä C-4: vammassa, ainakin tunnen muutaman tapauksen.
        viestiKetjun alkupäässä on C-2 ja C-3 -tapauksia, tuuri on ollut niissä todella hyvä. Uskoisin että halvaustapauksessa ei olisi enää liikkunut Aataminomenakaan.
        Uskoisinpa kuitenkin ihan näin ilman lääketieteellistä koulutustakin ettei asian kanssa ole leikkimistä jos niskat on poikki, oli nikama mikä hyvänsä.


      • 1001
        C-5 kirjoitti:

        Selkäydinvaurio on varsin helppo todeta, ainakin jos se on täydellinen, seurauksena on halvaus.
        Lievissäkin tapauksissa usein tuntopuutoksista on nähtävissä vaurion korkeus. Seitsemäs nikama saa yleensä murtua melko rauhassa ilman että halvaus ulottuu käsiin asti, tosin seiska on niin vahva palikka että yleensä murtuu joku ylempi nikama. Viidennen nikaman paikkella oleva vaurio saa ikaiseksi sen että tuntoraja kulkee kainalolinjan kohdalla ja käsissä suurin piirtein nimettömän ja keskisormen välistä käsivartta pitkin niin että kyynärvarressa yläpuolella on yleensä melko normaali tunto, alapuolella ei. Olkavarressa hauiksen puolella normaali, ojentajien puolella ei. Halvaustapauksissa sormien toiminta on kaput, samoin kyynärvarren ojentajien. Koko selkäruodon osalta siis riippuu siitä kuinka lähellä päätä vaurio on, sitä vähemmän toimintoja lihaksiin ja tuntoon jää.
        Tuntoraja voi hieman vaihdella yksilöittäin riippuen siitä milaisen vaurion esim. nikaman murtuminen on saanut aikaan. C-4 ja siitä ylöspäin tilanne on jo tosi vaarallinen, halvauksessa ei enää liiku kädet ja hengitys on onnetonta. En tiedä millä korkeudella se loppuu kokonaan, mutta palleahengitys säilyy kai vielä C-4: vammassa, ainakin tunnen muutaman tapauksen.
        viestiKetjun alkupäässä on C-2 ja C-3 -tapauksia, tuuri on ollut niissä todella hyvä. Uskoisin että halvaustapauksessa ei olisi enää liikkunut Aataminomenakaan.
        Uskoisinpa kuitenkin ihan näin ilman lääketieteellistä koulutustakin ettei asian kanssa ole leikkimistä jos niskat on poikki, oli nikama mikä hyvänsä.

        C2-C3 taso on niin korkea vamma että se vaikuttaa kaikkeen kaulasta alaspäin.
        Ei tuntoa,ei kylmä eikä kuuma ei liikettä.
        Onneksi sentään hengitän itse. Vasen käsi liikkuu vähäsen.


      • autokolarissa ollut kirjoitti:

        Kiinnostaisi tietää, mitä muita ongelmia tai oireita on ollut niskavamman jälkeen?
        Minulla ei murtunut, mutta olen kahdesti saanut whiplashvamman autokolarissa. Olen tuon vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä.
        Sinä, joka kirjoitit, että sait selkäydinvamman, niin miten se todettiin ja mitä tarkoitat, millaisia ovat nuo tuntohäiriöt?

        Vast'ikään on pantu alulle sivusto http://niskavamma.googlepages.com . Siellä on linkkejä asiaa käsitteleviin keskusteluryhmiin ja kenties sinen tulee muutakin hyödyllästä infoa aikanaan. Ylläpitäjä kuulema tarvitsee apua...

        u.


    • C5-murtuma

      Mulla murtui melkein 20 vuotta sitten auto-onnettomuudessa C5-niskanikama, olin 2,5 vkoa kallovedossa, siitä sitten 5 vkoa Halovest-liivissä, sen jälkeen 4 vkoa sellaisessa kovassa niskatuessa ja vielä sen perään 4 vkoa superlon kauluksen kanssa - siinäpä se kesä ja syksy sitten olikin. Kannoin myös oikeaa kättäni kaulalla 4 kk:ta joka hieman hankaloitti ja pitkitti niskan paranemista.
      Halovestin aikaan oli aika tukalaa kun ei päässyt peseytymään ja omatoimisuus oli aika rajoitettua - aikuista ihmistä auttaa äiti ja kodinhoitaja - otti luonnon päälle aika monta kertaa.
      Kerran viikossa tapahtunut ruuvien kiristys teki kipeää mutta voipa nyt sanoa että ruuvit on kiristetty aikanaan ; )
      Moni luuli että vika on päässä koska ne ruuvit päässä herätti mielenkiintoa.
      Monia hauskoja sattumia tuona aikaina oli joille nyt jo naureskelee.
      Tsemppiä ja elämä voittaa!

      • Väinämö

        Ajoin vuonna 2001 hirveen ja siinä törmäyksessä katkesi ylin niskanikama c 1 eli atlas kahdesta kohdasta. Lääkärit ihmetteli, kun selvisin hengissä. Jos atlaksen murtuma vaikuttaa selkäytimeen, niin halvaantuu kaulasta alaspäin, hengitys pysähtyy ja verenkiertojärjestelmä lopettaa toiminnan. Näin ei onneksi käynyt.
        Kaksi kuukautta olin sairaalassa ja yli kolme kuukautta halovestissa. 100 tukalaa päivää halovestissa tuli oltua. Lampaannahkaliivi kuumotti ja tuli hikoiltua, koska oli kesä. Ja kutinaa oli. Hieman helpotti, kun laittoi t-paidan suikaleita liivin alle ja vaihtoi ne päivittäin. Minä kyllä kotiin päästyä kävelin jonkin verran ja ajelin jopa polkupyörällä, vaikka laite painoi ja vaivasi. Näin pysyi virkeänä.
        Niska ei vieläkään käänny oikein hyvin ja se rasittuu kaikesta tekemisestä, jos on huonossa asennossa, mutta kun muistaa lepäillä silloin tällöin, niin sen kanssa selviää. Ja sitten tarvii pitää itsensä hyvässä kunnossa liikunnan avulla. Kävely, uinti ja hiihtely ovat sopivia.
        Oli muuuten kiinnostavaa kuulla muiden halovestin kokeneiden kommentteja.


      • Jokke
        Väinämö kirjoitti:

        Ajoin vuonna 2001 hirveen ja siinä törmäyksessä katkesi ylin niskanikama c 1 eli atlas kahdesta kohdasta. Lääkärit ihmetteli, kun selvisin hengissä. Jos atlaksen murtuma vaikuttaa selkäytimeen, niin halvaantuu kaulasta alaspäin, hengitys pysähtyy ja verenkiertojärjestelmä lopettaa toiminnan. Näin ei onneksi käynyt.
        Kaksi kuukautta olin sairaalassa ja yli kolme kuukautta halovestissa. 100 tukalaa päivää halovestissa tuli oltua. Lampaannahkaliivi kuumotti ja tuli hikoiltua, koska oli kesä. Ja kutinaa oli. Hieman helpotti, kun laittoi t-paidan suikaleita liivin alle ja vaihtoi ne päivittäin. Minä kyllä kotiin päästyä kävelin jonkin verran ja ajelin jopa polkupyörällä, vaikka laite painoi ja vaivasi. Näin pysyi virkeänä.
        Niska ei vieläkään käänny oikein hyvin ja se rasittuu kaikesta tekemisestä, jos on huonossa asennossa, mutta kun muistaa lepäillä silloin tällöin, niin sen kanssa selviää. Ja sitten tarvii pitää itsensä hyvässä kunnossa liikunnan avulla. Kävely, uinti ja hiihtely ovat sopivia.
        Oli muuuten kiinnostavaa kuulla muiden halovestin kokeneiden kommentteja.

        Ajoin autolla kolarin -01 vuonna ja C2 -nikamaan tuli kaksi murtumaa. Sairaalassa asennettiin tuki ja 2 viikon kuluttua pääsin kotiin. Liikkuminen alkuun oli hankalaa mutta sitkeällä yrityksellä yritin viettää suht normaalia elämää, ulkoilin, kävin kaupassa, kirjastossa jne. Ihmiset toki ihmettelivät ja varsinkin pienet lapset, mut se oli pienin murhe. Jouduin myös käyttämään t-paidan riepuja liivin alla koska eihän sitä kutinaa olisi kestänyt. Hiusten pesu suijui tyttöystävän avustuksella ja liivin alla suoritettiin pesu lasten peppupyyhkeillä. 3 kuukautta jouduin häkkyrää pitämään. Olihan se sellainen kokemus että toista kertaa ei sitä toivo elämässään mutta säästypä halvaukselta ja niska toimii suht moitteettomasti nykyään. Tsemppiä myös kaikille kohtalotovereilla, sillä tiedän että se oli henkisesti rankkaa aikaa.


      • Halovestin korvaus
        Jokke kirjoitti:

        Ajoin autolla kolarin -01 vuonna ja C2 -nikamaan tuli kaksi murtumaa. Sairaalassa asennettiin tuki ja 2 viikon kuluttua pääsin kotiin. Liikkuminen alkuun oli hankalaa mutta sitkeällä yrityksellä yritin viettää suht normaalia elämää, ulkoilin, kävin kaupassa, kirjastossa jne. Ihmiset toki ihmettelivät ja varsinkin pienet lapset, mut se oli pienin murhe. Jouduin myös käyttämään t-paidan riepuja liivin alla koska eihän sitä kutinaa olisi kestänyt. Hiusten pesu suijui tyttöystävän avustuksella ja liivin alla suoritettiin pesu lasten peppupyyhkeillä. 3 kuukautta jouduin häkkyrää pitämään. Olihan se sellainen kokemus että toista kertaa ei sitä toivo elämässään mutta säästypä halvaukselta ja niska toimii suht moitteettomasti nykyään. Tsemppiä myös kaikille kohtalotovereilla, sillä tiedän että se oli henkisesti rankkaa aikaa.

        Moi!
        Onko tietoa paljonko vakuutusyhtiöt yleensä maksaa halovestin käytöstä, sillä onhan siitä aikamoinen haitta monella tapaa.


    • Elina32

      Tervehdys! Minulla todettiin nikamansiirtymä pitkällisten niskakipujen jälkeen. Hoitona on ollut monenmoista, ja tukikauluria olen käyttänyt kohta vuoden.
      Nyt tohtorit ovat viisaudessaan päättäneet että laittavat minulle Halovest-liivin. Olen netistä tutkinut ko. liiviä, ja taitaapi se olla aikas hankala :/ Minun pitäisi 12 viikkoa käyttää halovestia, joka tietysti tuntuu pitkältä ajalta, mutta jos vaan niska paranee, niin mitä vaan! Kertokaas lisää käyttökokemuksia ja vinkkejä tulevalle halovest-"potilaalle" ja hauskaa keväänodotusta kaikille!

      • Haloo

        Mulla myös nikamaongelmia ja halovest laitetaan kevään kuluessa. ois hauskaa vaihtaa kuulumisia.


    • judoga

      mulla kans murtu kolmas niskanikama ajoin autolla kolarin ja jouduin pitää halovest niska tukee 2kk ja itse olen harrastanut judoo 11v mikä sattuma..

    • entinen rautapää

      iteltä murtu c1 3:sta kohtaa ja c2:sta katkes se tappi joka pitää pääkallon kiinni selkärangassa. Murtumisen jälkeen ajoin vielä kotiin ja sieltä sit suoraa sairaalaan. Eka halovestia 3 kk ja sit leikkaus, ja 4cm ruuvi niskaan. sit vielä 2 kk kovaa niskatukee, mut nyt menee varsin hyvin. Oli siinä ortopedit ihmeissään ku selvisin:)

    • telinepää

      Saan halovestin 16.10. Kertokaa pukeutumis-, peseytymis- ja nukkumis- ja muitakin vinkkejä. Kiitoksia vastanneille jo etukäteen.

      • Jokke

        Pukeutumisessa ei oikeastaan muuta mut napitettava paita on ainoa vaihtoehto!? Itse käytin liivin sisällä kankaanpalasia, koska karva tuntui mielestäni kamalan pistelevältä. Hiusten peseminen onnistui tyttöystävän avulla, makasin itse säkkituolissa niin että pää oli sen verran kallellaan ettei vesi päässyt valumaan liivin sisään. Muistaakseni estimme sen vielä laittamalla jätesäkkiä ympärille. Liivin alapuolelta "pesu" tapahtui lähinnä lasten peppupyyhkeillä. Kyljelläni onnistuin nukkumaan laittamalla tyynyn vaan raudan ympäri u-asentoon, siis sänkyn, raudan ja pään väliin. Eipä siinä oikeasti hirveesti muita poppakonsteja tarvittu.


      • KeePo_82

        Itse olen suosinut kauluspaitoja pari kokoo isompaa mitä yleensä käytän menee hyvin päälle ja eikä paina liikaa takana olevii rautoja. Mitään raskaita vaatteita en suosi ensimmäsiin pariin viikkoon itsellä oli verkkarit ja löysä vetoketjullinen huppari kevyt sellainen. Kannattaa kätdä ostaa pikkulapsille tarkoitettu tyyny. Itsellä kävin ostaa ikeasta 1vuotiaalle tarkoitetun tyynyn saa hyvin posken ja rautojen väliin ei lähde poski roikkumaan. Pesu se on kyllä aika yksilöllistä. Älä stressaa halonvestin kanssa


    • hhhhe

      mul murtu kallon alapuolel oleva niskanikama ku roikuin puoliks irronneeks oksas ja se katkes ja lensin selälleen.. : D en tajuu miten oon kehtan aina mennää jonnee kauppaan ja muuallekkii ku kaikki on aina tuijottan ja pitkään.. ei se ollu kivaa ku melkee koko kesä loma meni piloille.. ihan kivat arvet siitä ottaan jäi : D

      • Gooner--___

        Äidillä todettiin tänään toisen nikaman murtuma mutta selkäydin kuuleman mukaan ehjä ja kaikki raajat toimivat hyvin eikä tuntohäiriöitäkään ole.. leikkaushoitoa mietitään parhaillaan.. ilmeisesti kävi aikamoinen tuuri mitä täältä on lukenut...


    • Nimetön

      Mulla murtui kanssa C2 ja C3, jonka jälkeen vietin 12 viikkoa Halovestin kanssa. Oli aika rankka kokemus. Ois hyvä jos ois ollu jotain vertaistukea hoidon alusta lähtien.

      • elämän viemää

        Murtuipa tässä kesäkuun lopussa 2009 atlas-nikama kolmesta kohdin hirvikolarissa. Hengetön pitäisi olla, mutta toistaiseksi vielä ainakin täällä porskutetaan. Halovestia on kannettu nyt kohta seitsemän viikkoa ja kolme viikkoa vähintäänkin on vielä jäljellä, eikä tietoakaan mitä sen jälkeen; jos vielä hengitän. Joten, tutkimattomia ovat sattuman tiet. Mutta ajattelen sitä vasta huomenna, sillä huomenna on taas uusi päivä...


      • huono ennuste
        elämän viemää kirjoitti:

        Murtuipa tässä kesäkuun lopussa 2009 atlas-nikama kolmesta kohdin hirvikolarissa. Hengetön pitäisi olla, mutta toistaiseksi vielä ainakin täällä porskutetaan. Halovestia on kannettu nyt kohta seitsemän viikkoa ja kolme viikkoa vähintäänkin on vielä jäljellä, eikä tietoakaan mitä sen jälkeen; jos vielä hengitän. Joten, tutkimattomia ovat sattuman tiet. Mutta ajattelen sitä vasta huomenna, sillä huomenna on taas uusi päivä...

        Kaverillani murtui keväällä C5 nikama 3,sta kohdasta.Välitön neliraaja halvaus
        ja selkäydin- vamma.Leikkauksessa murtumat täytettiin ja tuettiin Titaanilla
        nikamat 3,4,5,ja 6.Tukikaulusta pidettävä 3 kk,ta.Tunto palasi käsiin ja jalkoihin
        asteittain.Oikea puoli toimii paremmin jaloista,vasen vain hieman.Sormet toimii
        myös,mutta puristusotetta ei ole-Suolen ja virtsan toimintaa ei voi itse hallita,kun tuntoa ei ole.Alaselässä ei ole tuntoa ollenkaan.Kuntoutuslääkärin mukaan,ei tule koskaan kävelemään.Näin kävi meidän kohdalla.


      • elämän viemää
        huono ennuste kirjoitti:

        Kaverillani murtui keväällä C5 nikama 3,sta kohdasta.Välitön neliraaja halvaus
        ja selkäydin- vamma.Leikkauksessa murtumat täytettiin ja tuettiin Titaanilla
        nikamat 3,4,5,ja 6.Tukikaulusta pidettävä 3 kk,ta.Tunto palasi käsiin ja jalkoihin
        asteittain.Oikea puoli toimii paremmin jaloista,vasen vain hieman.Sormet toimii
        myös,mutta puristusotetta ei ole-Suolen ja virtsan toimintaa ei voi itse hallita,kun tuntoa ei ole.Alaselässä ei ole tuntoa ollenkaan.Kuntoutuslääkärin mukaan,ei tule koskaan kävelemään.Näin kävi meidän kohdalla.

        On todella kurjaa luettavaa miten elämä on kaveriasi murjonut. Itse olen toistaiseksi päässyt vähällä. Vaikka alkuviikkojen jokahetkisiin tuskiin eivät auttaneet maksimiannoksilla otetut Panacod ja Oxynorm lääkkeetkään, niin lopulta kivut ovat kuitenkin päivisin helpottaneet ja myös öistäkin halovestin kanssa on tullut jossain määrin siedettäviä ja lääkkeet olen voinut purkaa yhteen yöksi otettavaan Panacodiin, aina ei sitäkään. Myöskään raajojen tunto-oireita tai muuta vastaavaa en ole havainnut ja henkikin on kulkenut. Näin siis muutama viikko välissä meni tosi hyvin. Nyt taas eilisen kuuntelin ja tunnustelin kummissani halovestin piikinjuurien "nyrjähtelyn" -tunnetta liikkuessani ja lopulta menin tänään lääkäriin. Pienempämä murheena oli piikinjuurien tulehduksen havaitseminen, johon sain antibioottikuurin. Lääkkeitä siis taas ihmiselle joka ei ole niitä koskaan juuri syönyt ollenkaan, tavalliseen päänsärkyynkään. Isompi murhe oli, että halovestin ruuvien momentit eivät olleet kohdillaan ja ruuveja kiristettiin otsalta aika paljon. Kiristäminen tuntui aika pahalta kallossa ja koko ajan on pelko mielessä miten paljon kaularangan asento on päässyt liikkumaan ja menemään mahdollisesti niin huonoon asentoon ettei tee hyvää atlas -nikaman murtumien luutumiselle (entä tuleeko muita oireita, vaikeutuuko hengitys, toimiiko verenkierto yms.). No, onpahan ruuvien pysyminen ja kireys päässä tarkastettu tällä viikolla kaksikin kertaa, etteivät vaan pääse tippumaan, heh. Pääasia on, että henkikulta on tallella vielä tänä iltana, toivottavasti huomennakin. Mutta ajattelen sitä vasta huomenna, sillä huomenna on taas uusi päivä...


      • bons
        elämän viemää kirjoitti:

        On todella kurjaa luettavaa miten elämä on kaveriasi murjonut. Itse olen toistaiseksi päässyt vähällä. Vaikka alkuviikkojen jokahetkisiin tuskiin eivät auttaneet maksimiannoksilla otetut Panacod ja Oxynorm lääkkeetkään, niin lopulta kivut ovat kuitenkin päivisin helpottaneet ja myös öistäkin halovestin kanssa on tullut jossain määrin siedettäviä ja lääkkeet olen voinut purkaa yhteen yöksi otettavaan Panacodiin, aina ei sitäkään. Myöskään raajojen tunto-oireita tai muuta vastaavaa en ole havainnut ja henkikin on kulkenut. Näin siis muutama viikko välissä meni tosi hyvin. Nyt taas eilisen kuuntelin ja tunnustelin kummissani halovestin piikinjuurien "nyrjähtelyn" -tunnetta liikkuessani ja lopulta menin tänään lääkäriin. Pienempämä murheena oli piikinjuurien tulehduksen havaitseminen, johon sain antibioottikuurin. Lääkkeitä siis taas ihmiselle joka ei ole niitä koskaan juuri syönyt ollenkaan, tavalliseen päänsärkyynkään. Isompi murhe oli, että halovestin ruuvien momentit eivät olleet kohdillaan ja ruuveja kiristettiin otsalta aika paljon. Kiristäminen tuntui aika pahalta kallossa ja koko ajan on pelko mielessä miten paljon kaularangan asento on päässyt liikkumaan ja menemään mahdollisesti niin huonoon asentoon ettei tee hyvää atlas -nikaman murtumien luutumiselle (entä tuleeko muita oireita, vaikeutuuko hengitys, toimiiko verenkierto yms.). No, onpahan ruuvien pysyminen ja kireys päässä tarkastettu tällä viikolla kaksikin kertaa, etteivät vaan pääse tippumaan, heh. Pääasia on, että henkikulta on tallella vielä tänä iltana, toivottavasti huomennakin. Mutta ajattelen sitä vasta huomenna, sillä huomenna on taas uusi päivä...

        Minulla ei nikamat niskasta murtuneet, mutta nivelsiteet repesivät ja okahaarakkeet katkesivat niskasta (C6 ja C7) jo vuoden 2005 lopussa. Jouduin illalla sairaalaan ja seuraavana päivänä hoitava sairaala lähetti pelkän kaulurin kanssa kotiin. Olen kärsinyt kivuista onnettomuudesta asti, yritetty hoitaa fysioterapiassa,lääkkeillä, urheillen yms muttei mikään oikein auta. Saan pahat (ja lamauttavat) selkäkivut 2-4krt vuodessa, alkaen niskasta ja etenee alaselkään asti, säteilee pakaroihin ja jalkoihin sekä olkapäihin ja pikkurilleihin asti. myös kyljet on erittäin arat ja puutumista on käsissä, jaloissa ja joskus alapäässä.

        Olin alkuvuodesta autokolarissa josta aiheutui toinen niskan retkahdusvamma. Mitään ei edelleenkään tehty, kauluri laitettiin ja röntgenissä kävin.

        En tiedä mitä hoitoa tähän olisi, itse en tunne olevani kokonaan työkykyinen koska en voi tehdä raskasta työtä, enkä myöskään päätetyötä (en voi istua pitkään enkä voi seistä/kävellä pitkään) .

        Tuo ensimmäinen onnettomuus tapahtui suomessa, autokolari ulkomailla ja edelleen olen ulkomailla, eli en tiedä mihin ottaa enää yhteyttä että saisi jatkohoitoa tai apua kipuihin. Olen käynyt lääkärissä ja hän määräsi lääkkeet fysioterapiaa.. näiden vuosien aikana fyssari ei ole kovin paljoa auttanut joten mitä ihmettä pitäisi tehdä?


      • elämän viemää
        bons kirjoitti:

        Minulla ei nikamat niskasta murtuneet, mutta nivelsiteet repesivät ja okahaarakkeet katkesivat niskasta (C6 ja C7) jo vuoden 2005 lopussa. Jouduin illalla sairaalaan ja seuraavana päivänä hoitava sairaala lähetti pelkän kaulurin kanssa kotiin. Olen kärsinyt kivuista onnettomuudesta asti, yritetty hoitaa fysioterapiassa,lääkkeillä, urheillen yms muttei mikään oikein auta. Saan pahat (ja lamauttavat) selkäkivut 2-4krt vuodessa, alkaen niskasta ja etenee alaselkään asti, säteilee pakaroihin ja jalkoihin sekä olkapäihin ja pikkurilleihin asti. myös kyljet on erittäin arat ja puutumista on käsissä, jaloissa ja joskus alapäässä.

        Olin alkuvuodesta autokolarissa josta aiheutui toinen niskan retkahdusvamma. Mitään ei edelleenkään tehty, kauluri laitettiin ja röntgenissä kävin.

        En tiedä mitä hoitoa tähän olisi, itse en tunne olevani kokonaan työkykyinen koska en voi tehdä raskasta työtä, enkä myöskään päätetyötä (en voi istua pitkään enkä voi seistä/kävellä pitkään) .

        Tuo ensimmäinen onnettomuus tapahtui suomessa, autokolari ulkomailla ja edelleen olen ulkomailla, eli en tiedä mihin ottaa enää yhteyttä että saisi jatkohoitoa tai apua kipuihin. Olen käynyt lääkärissä ja hän määräsi lääkkeet fysioterapiaa.. näiden vuosien aikana fyssari ei ole kovin paljoa auttanut joten mitä ihmettä pitäisi tehdä?

        Hankala tilanne. En osaa yhtään kommentoida miten homma etenee, varsinkin kun olet edelleen ulkomailla. Nämä jutut näyttävät olevan hyvin tapauskohtaisia. Itselläni atlas-nikaman kolmen murtuman hoidossa halovestia pidettiin kaiken kaikkiaan 11 vkoa ja siihen sisältyi kaksi antibiottikuuria ja sen jälkeen murtumien hoitoa jatkettiin tähän asti 6 vkon kovakaulurihoidolla, jotka eivät ole olleet mitään kivuttomia ja josta vasta ensi viikolla kuulen lisää miten hoitoa jatketaan, kun CT-kuvissa pari murtumaa eivät vieläkään näyttäneet luutuneen. Ja nyt murtumia on hoidettu jo sentään kaiken kaikkiaan 17 vkoa. Odottaneeko leikkaus, kaulurin pitämisen jatkaminen vai jopa kaulurin poisotto. Pelottaa ajatuskin leikkauksesta, kun on niin vaarallinen paikka et voi ihan "pikkuvirheestä" elämä mennä ja toivon ettei siihen ryhdytä kuin äärimmäisessä pakossa. Näitä sivuja lukiessani tuntuu kuitenkin, että tähän asti mulla on ollut kuitenkin helvetin hyvä tuuri, mut aikahan sen vasta näyttää mitä tuleman pitää. Mutta ajattelen sitä vasta huomenna, sillä huomenna on taas uusi päivä...


      • TV
        elämän viemää kirjoitti:

        Hankala tilanne. En osaa yhtään kommentoida miten homma etenee, varsinkin kun olet edelleen ulkomailla. Nämä jutut näyttävät olevan hyvin tapauskohtaisia. Itselläni atlas-nikaman kolmen murtuman hoidossa halovestia pidettiin kaiken kaikkiaan 11 vkoa ja siihen sisältyi kaksi antibiottikuuria ja sen jälkeen murtumien hoitoa jatkettiin tähän asti 6 vkon kovakaulurihoidolla, jotka eivät ole olleet mitään kivuttomia ja josta vasta ensi viikolla kuulen lisää miten hoitoa jatketaan, kun CT-kuvissa pari murtumaa eivät vieläkään näyttäneet luutuneen. Ja nyt murtumia on hoidettu jo sentään kaiken kaikkiaan 17 vkoa. Odottaneeko leikkaus, kaulurin pitämisen jatkaminen vai jopa kaulurin poisotto. Pelottaa ajatuskin leikkauksesta, kun on niin vaarallinen paikka et voi ihan "pikkuvirheestä" elämä mennä ja toivon ettei siihen ryhdytä kuin äärimmäisessä pakossa. Näitä sivuja lukiessani tuntuu kuitenkin, että tähän asti mulla on ollut kuitenkin helvetin hyvä tuuri, mut aikahan sen vasta näyttää mitä tuleman pitää. Mutta ajattelen sitä vasta huomenna, sillä huomenna on taas uusi päivä...

        Tervetuloa niskavammafoorumille keskustele aiheesta! Meillä jo yli sata rekannutta jäsentä ja 4000 viestin edestä asiaa ja viihdettä. :) Mukaan mahtuu!

        Osoite on:
        http://p3.foorumi.info/niskavamma/index.php

        TV


    • Milaenna

      Minulla murtui toissayönä c1-niskanikama hypättyäni laiturilta pää edellä liian matalaan veteen. lisäksi päähäni tuli haava, katkesi tukko hiuksia ja muutamasta hampaasta lohkesi pienet palaset. Menin niin shokkiin, etten edes tajunnut että mitään vakavaa olisi käynyt. Yritin huuhdella hiekat hiuksistani, puin päälle, sain kyydin kotiin, heitin läppää kämppiksen kanssa ja rupesin siivoamaan huonettani. Kerroin kaverilleni mitä oli tapahtunut ja hän sanoi että pitäisi mennä päivystykseen. Ajattelin, että menen nukkumaan ja aamulla menen terveyskeskukseen käymään. Kaveri pyysi minua edes soittamaan päivystykseen ja kysymään että mitä pitäisi tehdä. En kerennyt sanomaan kuin 2 lausetta ja sieltä lähetettiin ambulanssi. Menin ulos vastaan ja ambulanssimiehet kun näkivät niskani (turvonnut ja sinertävä) totesivat että nyt lähdetään Töölön sairaalaan. He laittoivat minut tyhjiöpatjaan jne ja vietiin tapaturmaosastolle ja kuvauksissa kävi ilmi että tosiaan lähinnä kalloa oleva selkärankanikama (c1) murtunut, ensin meinasivat laittaa minut päiväosastolle ja että ehkä joudutaan leikkaamaan tai laittamaan halovesti, mutta päiväosastolla ei ollut tilaa ja erikoislääkäri totesi murtuman olevan stabiili ja että tarvitsen vain niskatuen 3 kuukaudeksi ja sain lähteä samantien kotiin. Lääkkeitä sain burana 600 ja Panacodia mutta ei tunnu tehoavan, hirveissä tuskissa olen kotona ja tuntuu ettei niskatuki auta kun silti kuuluu rusahduksia kokoajan. :/ ensi viikolla kontrolli että saas nähä miten on lähtenyt parantumaan. Siinä meni sitten tämä kesä mutta kävi tuuri ettei jääny viimeseks..

      • paranemisia

        No jos todella on C1 ollut kuten tuossa kerrot ja kuvailit paikankin missä sinersi, niin olet aika poikkeuksellisen onnekas ihminen:)

        Eiväthän tuollaisen kanssa lääkärit kotiin päästä jos todella ei ole katsottu pilkuntarkasti niin voitavan tehdä, oli millainen resurssipula ja tilanpuute tahansa etenkin näin loma-aikana ja heinäkuussa. Silti nyt kuitenkin kuten itsekin tiedät, niin ole nyt todella varovainen tuon kanssa. Vaikka stabiili onkin ja noin pieneksi katsottu, niin ei se paljon välttämättä vaadi murtunut ja vioittunut kohta, että voi pettää pahemminkin. Toisin sanoen extravaroivaisuutta ettet nyt vain kolhaise itseäsi mihinkään uudestaan, joka vaikuttaa tuohon alueeseen. Ja suunnilleen mietit nyt joka asiassa vaarattomimman vaihtoehdon, eli nousetko portaita vai käytätkö hissiä kuitenkin. Portaissa kun aina on pahempi onnettomuuden vaara.. jne.

        Kuitenkin puhutaan niin pienestä ajasta elämässäsi nyt olla aloillaan ja varoen, suhteessa siihen ettei mitään vain vahingossa tapahdu ja tila pahene. Eihän se nyt itsestään sieltä toki petä kaulurin kanssa, mutta siis juuri vältät nyt kaikkia mahdollisia lisävahinkoja ja havereita. Tämä nyt on vain yksi kesä ja sekin jo puolessa välissä:)


      • elämän viemää

        että olet vielä hengissä! Toivottavasti tilanteesi on jo hieman heinäkuun alusta vieläkin parantunut. Vaikka mulla on kolarista aikaa jo yli vuosi (kts. aiempaa keskusteluketjua), niin kaikki ei ole vieläkään kohdallaan; niska-, hartia-, selkä- ja käsivarsia myöten etenevät kivut herättävät minut vieläkin lähes joka yö, usein niin pahoin, että on pakko turvautua Panacodiin, jotta loppuyön saisi nukuttua jotakuinkin rauhassa. Punttisaliharjoittelu pari kertaa viikossa on auttanut jonkin verran kipuiluihin. Kävin uudemman kerran mri-kuvauksissa kun lääkäri epäili hermovammaa. Ensi viikolla vasta kuulen oliko kuvissa mitään siihen viittaavaa ja miten tästä eteenpäin jatketaan. Töissäkin olen ollut, mutta puolikuntoisena, Panacodin turvin, kun sijaisia ei niin vain ole saatavilla ja täytyyhän elanto jotenkin hankkia. Voimia kipujen kanssa, ne ovat tulleet minulle ainakin aivan turhan tutuiksi.


    • KeePo_82

      Moikka moi
      Kannan itsekin halovestii vielä pari viikkoa. On kyllä ollut ihan hirveätä kärsimystä olla tän kanssa. Tuntuu kuin koko maailma ois vastaan. En vaan ymmärrä mikä nyky ihmisä vaivaa kun ne ei uskalla tulla kysyy että mikä on käynyt?? Ne pitkä katsee kaupungilla saa mielen alas. Kysyisivät eivätkä tuojottaisi kuin jotain friikkiä. Vaikka kyllä aika friikiltä tää näyttää. Aika on kyllä ollut pitkä ja vaikae. En haluasi kenellekkään tätä "kokemusta." Oli parin millimetrin päässä neliraaja halvaus. Siihen nähden mitä ois voinut tapahtua niin tää on pieni kärsimys siihen mitä ois voinut käydä. Kaikillle halovestin kantajille nopeaa ja kärsivällistä paranemista

      • Hyppy tuntemattomaan

        Löysin sattumalta tämän vanhan keskustelun ja kokeilen jos se lähtis uudelleen käyntiin. Minulla on C5 murtuma 1995 uimahyppy pohjaan. Tuntui kuin olisi annettu sähköä käsiin, murtuma oli todella paha. Jouduin viikoksi vetoon halvest kaaren kanssa painoja vaijerin päähän ja siinä sai makailla. Noin viikon vedon jälkeen pääsin kotiin halvest tuen kanssa kotona aikaa kului noin kuukausi ja unen pöpperössä tipahdin sängystä ja ei kun niskat vielä huononpaan kuntoon. Seuraavana iltapäivänä olin jo leikkuulla ja c4, c5 sekä c6 laitettiin raudalla yhteen. Lonkasta otettiin vielä luuta nikaman luuduttamiseen. Leikkauksen jälkeen jouduin pitämään kaulatukea en muista kauanko. Alkuperäiset ennusteet vaihteli kuoleman, halvaantumisen ja selviämisen välillä oli kova koulu 17 vuotiaalle. Nyt tapahtumasta on kulunut noin 16 vuotta olen kärsinyt päänkivuista noin 6 vuotta, viimeiset kaksi vuotta myös rintaranka kivuista. Ei siinä olen kuitenkin juossut myös kaksi maratonia 2007 ja 2008 ja harrastanut maantie pyöräilyä, joka omalta osaltaan pahensi tilannetta samoin teki vapaauinti. Nýkyään ainoastaan kuntosalia. Minun ohjeeni vastaavissa tilanteissa, että toimintakykyä ei saa menettää vaikka olisi kipuja. Pitää vaan miettiä, että asioita tekee oikealla tavalla ettei tekemisillään edes auta kivunsyntyä. Yritettävä ottaa iloa pienistä asioista, vaikka välillä masentaa olla kokoajan kipeä. Samalla kannattaa kuntouttaa niskaa heti alkuvaiheessa. Itselläni kunnollista kuntoutusta ei ollut. Samalla kannattaa myös miettiä nukkumisasentoa ja tyynyä omalla kohdallani voin sillä vaikuttaa olenko seuraavana päivänä kipeä päästä vai rintarangasta. Hauskaa sinäänsä kun voi vaikuttaa kipupaikkaan osittain. Lääkkeiden käytöstä ainakaan minä en tunne saaneeni paljoakaan hyötyä päinvastoin ylimääräisiä oireita.


      • hyppy tuntemattomaan
        Hyppy tuntemattomaan kirjoitti:

        Löysin sattumalta tämän vanhan keskustelun ja kokeilen jos se lähtis uudelleen käyntiin. Minulla on C5 murtuma 1995 uimahyppy pohjaan. Tuntui kuin olisi annettu sähköä käsiin, murtuma oli todella paha. Jouduin viikoksi vetoon halvest kaaren kanssa painoja vaijerin päähän ja siinä sai makailla. Noin viikon vedon jälkeen pääsin kotiin halvest tuen kanssa kotona aikaa kului noin kuukausi ja unen pöpperössä tipahdin sängystä ja ei kun niskat vielä huononpaan kuntoon. Seuraavana iltapäivänä olin jo leikkuulla ja c4, c5 sekä c6 laitettiin raudalla yhteen. Lonkasta otettiin vielä luuta nikaman luuduttamiseen. Leikkauksen jälkeen jouduin pitämään kaulatukea en muista kauanko. Alkuperäiset ennusteet vaihteli kuoleman, halvaantumisen ja selviämisen välillä oli kova koulu 17 vuotiaalle. Nyt tapahtumasta on kulunut noin 16 vuotta olen kärsinyt päänkivuista noin 6 vuotta, viimeiset kaksi vuotta myös rintaranka kivuista. Ei siinä olen kuitenkin juossut myös kaksi maratonia 2007 ja 2008 ja harrastanut maantie pyöräilyä, joka omalta osaltaan pahensi tilannetta samoin teki vapaauinti. Nýkyään ainoastaan kuntosalia. Minun ohjeeni vastaavissa tilanteissa, että toimintakykyä ei saa menettää vaikka olisi kipuja. Pitää vaan miettiä, että asioita tekee oikealla tavalla ettei tekemisillään edes auta kivunsyntyä. Yritettävä ottaa iloa pienistä asioista, vaikka välillä masentaa olla kokoajan kipeä. Samalla kannattaa kuntouttaa niskaa heti alkuvaiheessa. Itselläni kunnollista kuntoutusta ei ollut. Samalla kannattaa myös miettiä nukkumisasentoa ja tyynyä omalla kohdallani voin sillä vaikuttaa olenko seuraavana päivänä kipeä päästä vai rintarangasta. Hauskaa sinäänsä kun voi vaikuttaa kipupaikkaan osittain. Lääkkeiden käytöstä ainakaan minä en tunne saaneeni paljoakaan hyötyä päinvastoin ylimääräisiä oireita.

        Sen verran haluan vielä lisätä, että miettikää tarkkaan missä hyppäätte uimaan jos on pakko hyppiä. Lievimmässäkin tapauksessa tahtoo mennä vuosi elämästä kuntoutuksineen ja loppuelämä pilalle kipujen takia niinkuin minulla jolla kävi suunnaton tuuri etten halvaantunut tai kuollut. C5 kolmessa osassa ja painui kasaan.


    • 15-vuotias kokija

      Olin autokolarissa kesäkuun alussa, sairaalassa ihmettelivät pitkään että mikä minulla on, monien monituisten kuvauksien jälkeen huomasivat muutaman nikaman murtuneen ja jotain muitakin kohtia murtuneen kallon ja selkärangan väliltä. Minulle kun näytettiin kuva ja kerrottiin että tällänen operaatio on edessä huomenna,meinasin repiä lopullisesti peli housuni. aikani töllistelin kuvaa ja huomasin että ei minulla ole muuta vaihto ehtoo. Seuraavana aamuna lääkärit pisti tämän laitteen, kipeetähän se teki tosi paljon mutta sitten parin päivän päästä ei enää ollut kun pieni puristus kipu ja ruuvejen kohtaan sattu jonkusen verran.. Välillä kipu meni ihan hirveeksi, mutta sitten alkoi helpottaa. viikon totuttelin halo-vestiin sairaalassa enenku pääsin kotiin. nyt on ollu halo vest laite 5viikkoa ja 3 viikkoa edessä! nyt toivon että tällä pääsisin, eikä tarviaisi jatko toimenpiteitä.

      Vinkki! Ostakaa pari kokoa suurempi hihaton t-paita siten saksikaa olkaimet poikki ja ommelkaa nepparit olkaimiin. Silleen saa tosi helposti kätevän vaatteen. Helppo on puijottaa ja ottaa pois, pienen treenauksen jälkeen saa yksinäänkin puettuu päälle ;)

      Ps: tästähän voisi kirjoittaa enenmänkin , mutta nukkumatti houkutelee nukkumaan! Parantumisia muillekkin kohtalo tovereille!

      • Toipunut

        Ihmettelen kertomustasi (ja muidenkin ylläolevien kokemuksia) että halovest on koko ajan kivulias. Kun itse pidin halovestia kolme kuukautta syksyllä 2003 murrettuani ulosajossa 2. ja 7. nikaman, minulle syötettiin jatkuvana kuurina 600 mg Buranaa (vatsaa suojaavien lääkkeiden tukemana) ja ainoat kivut koko aikana kärsin sinä päivänä, kun yhtä ruuveista jouduttiin jälkikäteen kiristämään, mikä kiristi myös kiinnityskaarta -> kiristävä tunne kalloluussa, päänsärky. Muutoin koko toipumisajan suurin ongelma oli tylsyys, kun ei voinut tehdä mitään halovestin takia!

        Joten ovatkohan hoitokäytännöt muuttuneet sittemmin, kun kipulääkkeitä ei anneta samalla tavalla kuin minä sain?

        Pikaista ja täydellistä paranemista teille kaikille!


    • "Uutuuttaan jäykkä"

      Kannan korteni kekoon. Onnea kaikille selviytyneille :D

      Itse olin auto-onnettomuudessa jo vuonna -82 . Siihen aikaan ei paljon tutkittu,ellei päälle päin ollut näkyviä vammoja. Minulla ei ollut näkyviä vammoja. Niska-selkävaivainen olin mielestäni "aina" ja sanoinkin olevani "vain uutuuttani kankea" kaikkine vaivoineni aina vuoteen 2009 asti. Kolme vuotta sitten kivut ja oireet olivat kuitenkin niin voimakkaita että hakeuduin lääkäriin ja asia tutkittiin. Tulos : C3 vanha murtuma, c3-4 välissä pullistuma, c4-6 yhtenä blokkina,spinaalistenoosia ym ym Hups ! Hengenlähtö on ollut lähellä. Tilanteen selviyttyä tiesin tarkalleen mitä oireita oli tullut onnettomuuden jälkeen. Niskasärkyä,päänsärkyä, sähköiskuja käsiin, puutumista, pistelyä käsiin ja kasvoihin, lähes sietämätöntä kipua rintarangassa ja käsissä ja vaikka mitä muuta.
      Kipulääkkeistä en ole minäkään kokenut olevan mitään helpotusta. Kolme vuotta OMT-fysioterapiaa, se pitää työkuntoisena ja sitä on jatkettava varmaankin loppuelämä. Yllätys, päivääkään en ole ollut tästä syystä sairaslomalla. Paikoilleen jääminen vain pahentaa tilannetta. Rullaluistelen, hiihdän, kävelen, vesijuoksen, kahvakuulailen, teen käsitöitä. Tarkkana saa olla ettei tee vääriä liikkeitä päätä kääntäessä, se laukaisee oireiden pahenemisen ja parempia aikoja saa odotella pitkään. Ylöspäin katsominen on pahinta, eikä oikein enää onnistu ollenkaan, tai onnistuu mutta siitä seuraa pitkäaikainen harmi. Siispä leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä :D

      Elämä on yllätyksellistä. Täälläkin monta tarinaa selvitymisestä.

    • DeeÄm

      Minulla murtui niska nikama C5 ja "nivelsiteet" meni poikki c4 ja c6 kohdalta auto kolarissa ku lensin takalasin läpi.olen onnekas kun en halvaantunut vaikka lähellä olikin. nyt tässä niskatuen kanssa ollaan. viikko piti sairaalassa olla ja käydä kaikenmaailman kuvauksissa,leikkausta ei tarvinnut tehdä onneksi. oikee käsi ei toiminu aluksi ollenkaa nyt viikossa kuntoutunu melko hyvin. tunto palaa pikku hiljaa ja käsi liikkuu paremmin. toki se aiheuttaa armotonta hermosärkyä.oikea käsi ei vain nouse kasvojani korkeammalle ja on vielä aika voimaton. ja lääkkeiksi respalle antoivat vain grammasia panadooleja ja 600 buranaa. vielä 7 viikkoo niskatuen kanssa. kyllä tästä paskasta vielä ylös noustaan. Leuka pystyyn muutkin niskansa murtaneet.!

      • DeeÄm2

        Edit edelliseen,jouduttii Leikkaamaan kaksi kertaa tuo niska ja meni kaks kk kolarin jälkeen että tajusivat et niska näyttää edelleen s-mutkalta, eka leikkaus meni pieleen kun kirurgi sanojensa mukaan "unohti" korjata toisen nikama välin, toinen leikkaus onnistui. Käden hermojuurivaurio parani jotakuinkin entiselleen, käsi toimii niiku ennenki tosin hermokipu jäi. Oys määräsi 15mg oxynormit ja 300mg Lyrican mut kappas kummaa lääkärit kotipäässä vaihtoivat respat takas buranaan, panadolii ja arcoxiin. Edelleen kipuja kans taistelua ja pienten puutumisten kans elämistä, mut kiitollinen siitä et käsi toimii kuten myös jalat!


    • Oli 4kk.

      Koittakaa ujuttaa ihon ja karvan välistä päällenne isokauluksinen hihaton toppi!

    • Jeppe77

      Moi!

      Mulla murtui ja liikahti muutaman millin toinen niskanikama -01 Unkarisa kolarissa. Unkarissa ei todettu murtumaa mut kun tulin suoraan lentokentältä sairaalaan niin kuvauksissa selvis muuta. Kun lähdin koneella Budapestistä niin nousussa musteni eli meni kai taju vähäks aikaa et onko se voinut murtua ja liikahtaa siinä nousussa (eli oliko hiusmurtma alla) koska eihän nyt Unkarissakaan niin tomppeleita olla ettei kuvauksissa todeta murtumaa. Muistan kun ne siihen magneettikuvauslaitteeseen minua laittoivat...

      Pari kuukautta halovest päässä ja sen jälkeen kova tuki jonkun viikon. 4kk sairauslomalla. Nyt niska melko hyvä. Rutinaa kuuluu kun kääntää päätä, onhan 2.nikama korvakäytävän lähellä kai. Okeilla katsoessa vaikempi kääntää mutta voihan sitä vartalolla avittaa. Lapaluiden välissä oleva lihas tai jänne kipeytyy aika ajoin niin silloin pään kääntäminen vaikeampaa ja kivuliampaa.
      Lääkäri piti hyvänä tuurina että on edes elossa.

    • TARJA AM18

      0445299870 puhelin.halolaite tilattiin minulle Kuopioon - ei uskallettu leikata 1-2 nikan denssi on murtunut ja ihme konstilla selvisin vasemman puolen halvauksella. kuusi viikkoa olin Töölössä kALLOVEDOSSA JA NISKA JA KOKO OLEMUS ON VÄLILLÄ NS. POISSAOLEVA. KÄVELEN VÄLILLÄ KEPIN KANSSA, VALVON YÖT JA PÄIVÄT- SÄRKYLÄÄKKEITÄ MENEE, ETTÄ ON LEIMATTU NARKKARIKSI. KAIKKI ON SUUNNITELTU EUTANASIAA VARTEN - SIIS MINÄ OLEN SUUNNITELLUT JA SÄÄSTÄNYT RAHAA. AIKA TULEE,ETTÄ LÄHDEN ENKÄ ILMOITA KENELLEKÄÄN MITÄÄN- ON KUIN HELVETISSÄ ELÄISI. KIPU HALLITSEE KOKO ELÄMÄÄ JA KUN LIIKUN KUKAAN EI YMMÄRRÄ, ETTÄ PÄÄSSÄ RAKSUTTAA POIS,POIS,POIS! SOITTAKAA, ENNENKUIN EHDIN OPETELLA TÄMÄN VEHKEEN JA SOITTAKAA SITTENKIN- MEITÄ EI YMMÄRRETÄ!

    • Bluelight00

      Vanhaviesti,mutta ajattelin tässä ajan tapoksi kirjottaa omasta murtumastani...olen v.89 syntynyt nainen.

      Olin ulosajossa työmatkalla(Itse kuljettajana. Ajoin hetken vastaantulijaa kohti,kolaroimatta. Auto heittelehti ja ajoin suoraan hakkuumualle. Kannot sitten pyöritteli autoa ihan kiitettävästi) muutama viikko sitten,auto lunastukseen. Olin tajuissani autossa,nousin itse ylös paariloille. En siis tajunnut oikeen tapahtunutta heti kun vasta illalla sairaalassa maatessani mietin lääkärin sanoja.
      "Kaularangan nikamat linjassaan..ei mitään muuta kuin C6-nikaman lamina murtunut vasemmalta ja se murtuma on ulottunut C5-C6 fasettinivelen dorsaalipuolelta C6-C7 fasettinivelen intra-artikulaariseen osaan."

      • RoadWarrior

        Mulle kävi samoin tai melkein samoin. Nyt kk ajan ollut Philadelphia-kauluri ja luen näitä juttuja tajutakseni, mitä on tapahtunut minulle. Voiko murtumat koskaan parantua täysin? Olen nelikymppinen.


    • .

      "Alentunut D-vitamiinipitoisuus on keskeinen riskitekijä rasitusmurtumissa. Asia selviää Tampereen yliopistossa tehdystä väitöstutkimuksesta, jossa selvitettiin varusmiesten D-vitamiinivajeen yleisyyttä ja vaikutuksia.

      Tutkimuksen mukaan riski saada rasitusmurtuma kasvaa jopa nelinkertaiseksi, kun D-vitamiinipitoisuus on alhainen. Tutkimukseen osallistui 756 tervettä varusmiestä, joiden rasitusmurtumat kirjattiin kolmen kuukauden aikana.

      Tutkimuksessa ilmeni myös, että D-vitamiinin vajeesta kärsivillä varusmiehillä on tilastollisesti merkittävästi enemmän hengitystieinfektioista johtuvia poissaoloja. Tutkimuksen mukaan D-vitamiinivalmisteen käyttö saattaa vähentää hengitystieinfektioita."
      http://www.aamulehti.fi/Terveys/1194746825083/artikkeli/suurin riskitekija tama vitamiini ehkaisee rasitusmurtumissa.html


      "The doses of sunshine or oral vitamin D3 used in healthy children should be designed to maintain 25(OH)D levels above 50 ng/mL. As a rule, in the absence of significant sun exposure, we believe that most healthy children need about 1,000 IU of vitamin D3 daily per 11 kg (25 lb) of body weight to obtain levels greater than 50 ng/mL. Some will need more, and others less. In our opinion, children with chronic illnesses such as autism, diabetes, and/or frequent infections should be supplemented with higher doses of sunshine or vitamin D3, doses adequate to maintain their 25(OH)D levels in the mid-normal of the reference range (65 ng/mL) — and should be so supplemented year-round (p. 868)."

      - Cannell JJ, Vieth R, Willett W, Zasloff M, Hathcock JN, White JH, Tanumihardjo SA, Larson-Meyer DE, Bischoff-Ferrari HA, Lamberg-Allardt CJ, Lappe JM, Norman AW, Zittermann A, Whiting SJ, Grant WB, Hollis BW, Giovannucci E. Cod liver oil, vitamin A toxicity, frequent respiratory infections, and the vitamin D deficiency epidemic. Ann Otol Rhinol Laryngol. 2008 Nov;117(11):864–70.

      1000 IU jokaista lapsen 11 painokiloa kohden ympäri vuoden, allekirjoittajana mm. Christel Lamberg-Allardt. Tavoitetaso artikkelin mukaan olisi 65 ng/ml eli noin 160 nmol/l. Omat D-vitamiinitasonsa voi kuitenkin käydä mittauttamassa, jotta tietää, missä mennään.
      http://manninen-nutraceuticals.blogspot.fi/2009/09/christel-lamberg-allardt-siirtynyt.html

      Suomalaisten keskiarvo on n. 43 nmo/l nykyisillä virallisella saantisuosituksilla.

      Muuttuiko mikään uusien D-vitamiinisuositusten myötä?
      http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

      Suomessa arvioidaan olevan n. 500 000 osteoporoosia sairastavaa potilasta, osteoporoottisia murtumia Suomessa syntyy n. 40 000 vuosittain, näistä lonkkamurtumia on n. 8000. Lisäksi toiset 400 000 suomalaista sairastaa osteopeniaa, osteporoosiin johtavaa alkavaa luukatoa. Lonkkamurtumien määrän ennustetaan lähes kolminkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä. Myös alle 20-vuotiailla on todettu osteoporoosia.ja riisitautia

      D-vitamiinin puute näkyy erityisesti lasten luunmurtuma tilastoissa: viimeisen 20 vuoden aikana lasten kyynärvarren murtumat ovat lisääntyneet 31 prosenttia ja olkavarren murtumat 39 prosenttia. Muita osatekijöitä ovat kalsiumin ja liikunnan puute.

      Iltalehti uutisoi äskettäin, että suomalaislapsilla on todettu murtumia ja jopa osteoporoosia, jotka ovat vältettävissä D-vitamiinia lisäämällä. Helsingin alueella tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 99 prosenttia helsinkiläisistä koululaisista kärsii D-vitamiinin puutteesta. Iltalehdessä haastateltu ylilääkäri Raimo Rintala suosittelee 50 mikrogramman D-vitamiinilisää myös lapsille.

      "70 % eurooppalaisista elää D-vitamiinin puutteessa"

      Tässä talviaikaan tehdyssä tutkimuksessa 18-21 -vuotiaiden miesten veren D-vitamiinitaso:
      http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/1/76

      Tammikuussa 2001 nuorten miesten 25OHD taso oli siis vain 24 nmol/l.

      Sen jälkeen kun maitoon ja joihinkin muihin elintarvikkeisiin oli alettu lisätä pieniä määriä D-vitamiinia, tehtiin jatkotutkimus

      Vitamin D fortification of milk products does not resolve hypovitaminosis D in young Finnish men (2007).
      http://www.nature.com/ejcn/journal/v61/n4/abs/1602550a.html

      Tammikuussa 2004 siis 73.8%:lla nuorista miehistä 25OHD oli alle 37.5 nmol/l!

      Ei liene mitään syytä olettaa, että koko väestöllä keskimäärin tilanne olisi parempi kuin nuorilla miehillä, pikemminkin päinvastoin. Saattaapi siis olla, että jopa kolmella neljäsosalla Suomen kansasta 25OHD on talvella alle 40 nmol/l!

      Normaalina pidetään sitä, mitä auringosta saa ja se on yli 100 nmol/l. Tähän tarvitaan keskimäärin 100µg D-vitamiinia päivässä.

      Nykypäivän lääkärin pitäisi mielestäni ymmärtää, että kalsidiolipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon siinä missä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin. Luultavasti osa lääkäreistä osaakin jo toimia näin.

    • kolari junnu

      Itsellä murtui reilu vuosi sitten c3 ja c4 kolarissa yhden yön jouduin sairaalassa olemaan ja 4 viikkoa jouduin niskatukea pitämään ja viäläkkän ei ole toinen murtuma luutunut mutta kaikki raajat toimii hyvin pää ei vin taitu alas juuri ollenkaan ja pitkään istuminen nii rupeaa särkemään niskaa..

    • 100µg

      D-vitamiinin puute aiheuttaa luutumishäiriötä.

      Kova ja terve luu ei katkea niin helposti kuin hauras.

      Osteoporoosia on jopa lapsilla, koska auringosta ei saa D-vitamiinia 8kk vuodesta.

      Sitä täytyy syödä purkista.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin puute on maailman yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-100µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk
      Omega-3 rasvahappoja

      D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.
      http://areena.yle.fi/tv/1802812

    • vakavaa1

      Isälleni tuli viikko sitten neliraajahalvaus. Oli joulun alla remontoimassa autoa ja kompastui nosturiin ja horjahti niska edellä pyöränkoteloon, tuli suoraan kotiin eikä mennyt lääkäriin. No heräsinpä sitten yöllä siihen kun hän käveli asuntoa ympäri kiroillen, kivusta johtuen pyörtyi. Sitten oli pitkään oireettomana, kunnes oli tuossa kuukausi sitten pidätettynä jolloin kaatui sellissä ja löi päänsä, verenvuotoa korvista, poliisit eivät käyttäneet sairaalassa. Omien sanojen mukaan viikon näki sumeana. Mietittiin juuri viikko sitten ennenkuin joutui sairaalaan että voisiko olkapäässä oleva kuppi olla haljennut, kun siinä paikkeilla kovia kipuja oli, ja sittenpä ei enää jalat kantanutkaan kun oli tupakalle lähdössä.. Viimeksi tänään kävin häntä katsomassa niin kädet liikkuu suht hyvin, ei puristusotetta, jalkaterät alkaa myös hiljalleen liikkua. Pari päivää sitten leikattiin niskasta nikamien välistä pullistumia ja joitain nestepesäkkeitä. Toivottavasti jaksaa vain kuntoutuksen, kun noita sairauksia ennestään löytyy liikaakin, 4 kroonista, itse olen hänen tukenaan loppuun asti vaikka vaatisi mitä.


      SE PITÄÄ KYLLÄ LISÄTÄ ETTÄ KYLLÄ NÄMÄ SUOMEN POLIISIT ON PERSEESTÄ, EIVÄT AUTA IHMISTÄ HÄDÄSSÄ, PÄÄVAMMAT EIVÄT OLE LEIKIN ASIA JUMALAUTA!

      • Pertsari

        Halovestistä " lammas" irti ja pesuun , sitten pyyhettä paikalle että lammas on kuiva


    • 15v tyttö

      Mulla murtui ylin niskanikama 14.6.13 olleessa kolarissa ja nyt sit vaan on lepoa ja olkapäässä ehkä hermovamma, ensi viikolla magneettikuvauksii.

    • linn4

      Joutuuko tollasta halovestiä yleensä pitämään, jos murtuma on C7-nikamassa? Miehelläni murtui kyseinen nikama onnettomuudessa ja se leikattiin, mutta nyt hänellä on vain sellainen kova niskatuki. Riittääköhän se kotonakin?

    • kaularanka kipee

      Oho, teiltä kaikilta löydetty heti murtuma minulla tuli C1 ja C2 pahoja murtumia mutta olen kaunis ja hyvä kuntoinen oli paha kolari ei sattunu radiologin silmään nyt meni 10v tuosta kolarista oli oireita rajuja kipu kohtauksia meni taju...ja puutumisia nyt olen täysin työkyvytön.Olin taksissa joka kolaroi 2012v joten silloin löydettiin 2002v tulleet pahat kaularanganmurtumat ihmeen kaupalla kävelen saati olen hengissä ihan vieressä oli hengityskeskus muistan kun minul huudettiin etten saa pelkkään whiplashiin pitää kaulatukee...et näin nyt taistelen kahden vakuutusyhtiön kanssa ja potilasvahinkovakuutuksen kanssa. Olkaa onnellisia että teillä löydetty ajoissa. Nykyaikaiset trauma CT laitteet kuulemma ultra tarkkoja.Mutta omalla sitkeydellä olen itseni kuntouttanut talvisota meiningil jos sattuu niin tiedät vaan et olet elossa ja vielä enemmän olen itseä rääkänny kuntosalilla.

    • Yhtä tuskaa...

      Olen itsekkin kantanut halovestia 3 kuukautta sen jälkeen pidin kauluria seuraavat 3 kuukautta.
      Itse en murtanut mitään tai joutunut mihinkään onnettomuuteen. Minulla on syntymästä saakka puuttunut niskastani nikamia jotka luudutettiin sitten selästäni niskaan ollessani 9vuotias. Halovestin kanssa oli tuskaa olla oli vielä talvi ja kovat pakksetkin en nähnyt missä kävelin jos olin ulkona ja liukastuin helposti ja päänsärky oli sietämätön. Jouduin jopa muutaman kerran antibiotti kuurille tulehdusten takia. Kerran tulehdukseni oli niin paha että minulta tuli mätää päästä.
      Nykyäänkin halovest tuntuu vaikuttavan elämääni. Halovestin poiston jälkeen minulla on esiintynyt tunnottomuutta oikenpuolen raajoissa ja tunnen niissä myös erittäin voimakasta kipua oikean puolen raajoissa. En tiedä mistä nämä oireet johtuvat eikä kukaan lääkäri suostu tutkimaan minua perustellen asian niin ettei minussa pitäisi olla mitään vikaa. Sama juttu oli niskani kanssa.
      Pystyn kuitenkin elämään jotenkin niiden kanssa ja toivon että vielä jokin päivä oireilleni löydetään jokin selitys.

    • mä......

      Meidän naapurilla niska murtunut pari päivää sitten ja on nyt tampereen yliopistollisessa sairaalaalassa,tässä ollaan huolissaan kaikki että mitä kävi ja miten toipuu!

    • Onnekasko

      Minulla murtui C1 ja C2 nikama osittain, ja pitkien kuvausten jälkeen todettiin olevan stabiili, eikä leikkausta tarvita.

      Philadelphia kaulurilla mennään nyt 3kk ja 600mg burana panacod käytössä.

      Moottoripyörällä kaaduin, ja onneksi ei jäänyt viimeiseksi reissuksi.

      • Anonyymi

        Parannuitko pelkällä kaulurilla en usko et paranet ilman leikkausta


    • VSOP43

      Ihan sama vamma.Kaksi kuukautta ja risat olen moista kruunua kantanut joten piakkoin toivottavasti pääsen siitä. Ko. ajan olin kuntoutushoidossa eikä siellä päähineestä ollut suuria vaikutuksia. Nukkumaankin pystyin aivan hyvin, tosin mieliasennossani kyljellään makoilu ei sujunut. Suurin haitta on siinä että ulkoilu nyt talvella on ainakin aluksi kielletty. Panacodilla on pärjäilty eikä sitä joka päivä tarvitse.

    • Moottoripyörällä minäkin ajoin ja vanhempi herra kääntyi risteyksessä eteen. Osuin autoon, lensin auton yli ja pää edellä ojaan. C2 ja C4 nikamat murtuivat... mutta kaikki luut olivat oikeassa asennossa. Leikkausta ei tarvittu eikä muita tukia kuin niskatuki 10-12 viikon ajan. Toipuminen on ollut nopeaa, tehokasta mutta aina välillä kivuliasta. Respect kaikille teille jotka olette jaksaneet myös leikkauksen käydä lpi ja siitä toipumisen.

    • Anonyymi

      Kaaduin polkupyörällä kännissä heinäkuussa 2019. C7 nikama murtui, lisäksi kallo murtui kuhmun kohdalta ja vasen pohjeluu. 12vk yht philadelphia hoitoa ja 2,5vk jäljellä siitä. Fysioterapiaa jne tutkimuksia, kun oikean jalan varpaat ei pelaa normisti. Myöskin vasemman käden somet puutuneet.
      Tänään tuli tuomio, että on hermovaurio C7 nikaman hermossak, joka ei välttämättä koskaan kuntoudu täysin, jotta sormiin normaali tuntoaisti palaisi. Jalan hermossa parempi ennuste.
      Olen kitaristi/muusikko ja tykkään urheilla paljon, Eipä tarvii vissii vähään aikaan, Että tällaista...

    • Anonyymi

      Mulla kävi 6 viikkoa takaperin niin että lensin maastyörällä hyppyristä niskat edellä maahaan. C1 ja C2 nikamat murtui. Samalla murtui FH3 ja FH5 rintarangasta. Vasen ranne murtui myös.

      Aluksi tuli 4 raajahalvaus mutta tunto ja voimat palasi minuutissa. Kaula ja selkä leikattiin ja nikamat ruuveilla kiinni.

      3kk kovakauluri käytössä. Kaulan liikkuvuus tulee heikentymään mutta muuten ennuste on hyvä. Sormien päät on hieman turrana mutta muuten on tunto normaalia.

      Kyllä näistä vakavista tapaturmista voi elossa selvittä. Tämän jälkeen vain kovaa treeniä ja parempaan kuntoon kuin koskaan!

    • Anonyymi

      Varis Pihtipudas Riitta niskanikana meokkidovelin jako samoin myös muut on taas Ylivieskan nainen Oy keljuilrmassa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe