Koulurauhaa kaikille!

Suomi24toimitus

"Kaikki tietävät mitä kiusaaminen on. Yksi sana voi satuttaa yhtä paljon kuin yksi isku. Kaikissa kouluissa kiusataan, ja se jatkuu jollei siihen puututa välittömästi."

Näin sanotaan torstaina luetussa koulurauhan julistuksessa. Koulurauha julistettiin nyt kuudennentoista kerran.

Kymmenet tuhannet koululaiset palasivat tällä viikolla kouluun tai aloittivat koulutiensä. Koulurauhan julistuksella halutaan muistuttaa kaikkia koululaisia sekä aikuisia siitä, että ketään ei saa kiusata. Kiusaaminen sattuu aina.

Kiusaamisen ehkäisemiseksi tehdään kouluissa ja kodeissa paljon työtä. Kiusaamista ei tarvitse sietää, vaan asiasta voi kertoa vanhemmille tai luotetulle aikuiselle. Koulurauha pitää muistaa julistuksen jälkeenkin!

Lisätietoa koulurauhasta löytyy MLL:n sivuilta:
http://www.mll.fi/lapset_ja_nuoret/koulurauha/

Lisätietoa koulukiusaamisesta löytyy mm. Kiusattujen tuen sivuilta:
http://www.kiusattujentuki.fi/koulu.html

Kun olit koulussa, puututtiinko siellä kiusaamiseen? Jos olet koululainen, onko sinun koulussasi puututtu koulukiusaamiseen? Miten asiaan puututtiin?

52

11224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietää asiasta jotain...

      Meidän koulussa oli eräs kiusaaja joka osasi viedä opettajankin huomion muualle. Hän kiusasi usein sen nimissä että piti järjestystä ja opettaja oli mielissään tästä vaikka tälläinen suosiminen ja vallan suominen toiseen opettajan mandaatilla on todella vastuutonta ja typerää.

    • nanni

      koulussamme minua kiusattiin joskus aikoja sitten. ei kiusaamiseen puututtu kun kukaan ei tiennyt, edes kaverini eivät auttaneet. Tänä päivänä olen vahva ihminen enkä pienestä hetkahda. "thanks for making me a fighter"

      • Teme

        mua kiusattiin myös ala että ylä-asteella myös ja yllytettiin tekemään tyhmää.Kukaan ei tullu auttamaan ja välillä jäätiin kii kun rikottiin tai kiusattiin jotakin tai tehtiin tyhmää.Nytten olen muuttunu ihminen joka ei tee tyhmää tai riko jotakin.Jos joku uhkaa mua kiusata tai aloittaa tappelun pakko käyttää ITSEPUOLUSTUSTA!


      • mies?

        Vittu se söi miestä ku "kaverit" ei tullu välii ja jopa välil oli kiusaajan roolis. Miten vaikutti elämää? Mul ei oo täl hetkel yhtää ystvää, eli semmosii kelle voisin "avautuu". Tuntuu siltä ettei kukaa tuntis minuu. Kavereit kyllä löytyy, semmosii kenekaa dokaan, jauhon paskaa ja vietän koulus/vapaa-ajal aikaa. Kukaa niist ei vaa tunne oikeeta minuu. Mikä minust tuli kiusaamisen myötä? Ujo, hiljaisempi, tavallaa vahvempi (henkisest), en luota kehenkää. Jotenkii tuntuu et kasvoin henkisest ja opin arvostaa niitä jotka välitää minust. Olen (ehkä) vähä saman lainen ku nanni, pienist en hetkahda, mut toisaalt...emt... En tiiä mistä johtuu, mut otan elämäni elämänä :)(jos tajuutte) Rakastan elämääni koska en elä ku yhen kerran, taivast ei oo, ei helvetti, ei mitää. Kuolema on osa elämää samoin ku mikä tahansa. Rakkaus, ilo, suru ja kuolema. Kaikki kulkee käsikädes.


      • Kaadettu
        mies? kirjoitti:

        Vittu se söi miestä ku "kaverit" ei tullu välii ja jopa välil oli kiusaajan roolis. Miten vaikutti elämää? Mul ei oo täl hetkel yhtää ystvää, eli semmosii kelle voisin "avautuu". Tuntuu siltä ettei kukaa tuntis minuu. Kavereit kyllä löytyy, semmosii kenekaa dokaan, jauhon paskaa ja vietän koulus/vapaa-ajal aikaa. Kukaa niist ei vaa tunne oikeeta minuu. Mikä minust tuli kiusaamisen myötä? Ujo, hiljaisempi, tavallaa vahvempi (henkisest), en luota kehenkää. Jotenkii tuntuu et kasvoin henkisest ja opin arvostaa niitä jotka välitää minust. Olen (ehkä) vähä saman lainen ku nanni, pienist en hetkahda, mut toisaalt...emt... En tiiä mistä johtuu, mut otan elämäni elämänä :)(jos tajuutte) Rakastan elämääni koska en elä ku yhen kerran, taivast ei oo, ei helvetti, ei mitää. Kuolema on osa elämää samoin ku mikä tahansa. Rakkaus, ilo, suru ja kuolema. Kaikki kulkee käsikädes.

        Nuoren itsetuntto kun on vasta kehittymässä on kiusaaminen todella haitallista, varsinkin henkisen ja fyysisen kiusaaminen saman-aikaisuus, jatkuva pelko menneä kouluun ei tee hyvää epävarmalle ihmiselle.

        Olin itsekin riuhuja jopa häirikkö. JOka vuoksi jouduinkin tarkkailu luokalle. Meitä oli samalla luokalla vuosia vanhempaakin sakkia. Turpaa tuli mennen tullen, eikä se ollut mitään heiveröistä läpsimistä vaaan rajua hakaamista, milloin lankulla takaraivoon milloin pulpetteja niskaan jne. Tietysti puollustauduin mutta kun on isompia jätkiä vastassa, vieläpä yleensä useampi niin minkäs teet. Toisinaan itsekin puolustin heikompiani, toisinaan yhdyin kiusaajiin.

        Teppelemaan opin puoliani pitämään opin kyllä. Mutta nyt en ole niin avoin niin vapautunut kuin uskoakseni muutoin olisin. Olen näyttelijä joten näyttämöllä uskallan näyttää myös sen heikomman sisimpäni. Tosin nykyään jo yli kolmekymppisenä näytän sen myös muutoin.

        Mutsi kuoli kun olin 8-vuotias, tuskimpa tämäkään asiaa auttoin, varsinkin kun faija alkoi elämänsä naiden kuoltua töiden jälkeen aina dokaamaan. Olimme pitkään yksin ilman vanhempia. Kunne taas kerran kavereiden kanssa olimme meidän autotallissa nyrkkeilemässä ja isä hoiperteli ilta myöhään kotiin kapakasta. Tokaisin kovaan ääneen, siinä tulee taas maailman paras isä. Kännääminen loppui kuulemma siihen, riipais sen verran pahasti sisimpää.

        Eräs opettaja tarkkailuluokalla ei auttanut asiaa kiusaamisen suhteen, tappelun sattuessa, hän vei "aloittajan" kellariin jonne viritti seinälle kaikkien tunteman sinisen muovipintaisen voimistelupatjan. Sitä piti hakata voimiensa takaa joko sata kertaa tai kunnesa rystyset aukesivat. Muistan eräänkin kerran kun sanoin äijälle "vittu minä en lyö kertaakaan enää" ja samalla lähdin kävelemään, no äijä nappasi kiinni ja kuristi kunnes suostuin. Henki siinäkin oli lähteä.
        Kuinkas ollakaan tappelun syypääksi leivotiin useimmiten meikäläinen.´

        Kiusaaminen on saatava estettyä! On helvetillistä pelätä joka päivä ja koettaa lintsata koulusta, viettä aikaa josain metsässä peläten lintsattaessa vanhempien reaktiota sekä koulua.

        Jokainen kellä vähänkin on psykologista silmää ymmärtää tämän haitallisuuden ja vaikutuksen.

        Tämä ongelma johtaa jopa itsemurhiin.


      • virkamies
        Kaadettu kirjoitti:

        Nuoren itsetuntto kun on vasta kehittymässä on kiusaaminen todella haitallista, varsinkin henkisen ja fyysisen kiusaaminen saman-aikaisuus, jatkuva pelko menneä kouluun ei tee hyvää epävarmalle ihmiselle.

        Olin itsekin riuhuja jopa häirikkö. JOka vuoksi jouduinkin tarkkailu luokalle. Meitä oli samalla luokalla vuosia vanhempaakin sakkia. Turpaa tuli mennen tullen, eikä se ollut mitään heiveröistä läpsimistä vaaan rajua hakaamista, milloin lankulla takaraivoon milloin pulpetteja niskaan jne. Tietysti puollustauduin mutta kun on isompia jätkiä vastassa, vieläpä yleensä useampi niin minkäs teet. Toisinaan itsekin puolustin heikompiani, toisinaan yhdyin kiusaajiin.

        Teppelemaan opin puoliani pitämään opin kyllä. Mutta nyt en ole niin avoin niin vapautunut kuin uskoakseni muutoin olisin. Olen näyttelijä joten näyttämöllä uskallan näyttää myös sen heikomman sisimpäni. Tosin nykyään jo yli kolmekymppisenä näytän sen myös muutoin.

        Mutsi kuoli kun olin 8-vuotias, tuskimpa tämäkään asiaa auttoin, varsinkin kun faija alkoi elämänsä naiden kuoltua töiden jälkeen aina dokaamaan. Olimme pitkään yksin ilman vanhempia. Kunne taas kerran kavereiden kanssa olimme meidän autotallissa nyrkkeilemässä ja isä hoiperteli ilta myöhään kotiin kapakasta. Tokaisin kovaan ääneen, siinä tulee taas maailman paras isä. Kännääminen loppui kuulemma siihen, riipais sen verran pahasti sisimpää.

        Eräs opettaja tarkkailuluokalla ei auttanut asiaa kiusaamisen suhteen, tappelun sattuessa, hän vei "aloittajan" kellariin jonne viritti seinälle kaikkien tunteman sinisen muovipintaisen voimistelupatjan. Sitä piti hakata voimiensa takaa joko sata kertaa tai kunnesa rystyset aukesivat. Muistan eräänkin kerran kun sanoin äijälle "vittu minä en lyö kertaakaan enää" ja samalla lähdin kävelemään, no äijä nappasi kiinni ja kuristi kunnes suostuin. Henki siinäkin oli lähteä.
        Kuinkas ollakaan tappelun syypääksi leivotiin useimmiten meikäläinen.´

        Kiusaaminen on saatava estettyä! On helvetillistä pelätä joka päivä ja koettaa lintsata koulusta, viettä aikaa josain metsässä peläten lintsattaessa vanhempien reaktiota sekä koulua.

        Jokainen kellä vähänkin on psykologista silmää ymmärtää tämän haitallisuuden ja vaikutuksen.

        Tämä ongelma johtaa jopa itsemurhiin.

        Hei koulu kiusatut eivät saaneet APUA mistään.eli opet ummistivat silmänsä.siihen aikaan haettiin aina syyllistä.mutta nykyään on KOULUKIUSAAMINEN on rikosoikeudellista seuraamusta josta tulee aina syyte.mikäli koulukiusaajat vaivaa vielä tulevaisuudessa menkää ihmeessä terapeutille puhumaan asiasta.vaikka on alakoulusta vuosikymmeniä.minä olen ollut hoidossa ja auttoi.mikäli näen koulussa kiusaajia muitten kohdalla otan ne puhutteluun.olen itse virkamies ja järjestyksen valvoja.voikaa hyvin...:)


      • mies? kirjoitti:

        Vittu se söi miestä ku "kaverit" ei tullu välii ja jopa välil oli kiusaajan roolis. Miten vaikutti elämää? Mul ei oo täl hetkel yhtää ystvää, eli semmosii kelle voisin "avautuu". Tuntuu siltä ettei kukaa tuntis minuu. Kavereit kyllä löytyy, semmosii kenekaa dokaan, jauhon paskaa ja vietän koulus/vapaa-ajal aikaa. Kukaa niist ei vaa tunne oikeeta minuu. Mikä minust tuli kiusaamisen myötä? Ujo, hiljaisempi, tavallaa vahvempi (henkisest), en luota kehenkää. Jotenkii tuntuu et kasvoin henkisest ja opin arvostaa niitä jotka välitää minust. Olen (ehkä) vähä saman lainen ku nanni, pienist en hetkahda, mut toisaalt...emt... En tiiä mistä johtuu, mut otan elämäni elämänä :)(jos tajuutte) Rakastan elämääni koska en elä ku yhen kerran, taivast ei oo, ei helvetti, ei mitää. Kuolema on osa elämää samoin ku mikä tahansa. Rakkaus, ilo, suru ja kuolema. Kaikki kulkee käsikädes.

        murheet oikeesti jäävät taa kun saa uuden jalansijan elämässä. ne jotka minua kiusasivat, nyt ihailevat ja tahtoisivat muutakin kuin ystävyyttä. Heillä ei ole enää vaikutusta minuun ja tekemisiini, tiedän että sisimmissään ne miehet ovat pieniä mieleltään, ja minä --- muinoin suuri keholtani, nyt sydämeltäni. "thanks for making me a fighter"


      • murehdi
        nannikka kirjoitti:

        murheet oikeesti jäävät taa kun saa uuden jalansijan elämässä. ne jotka minua kiusasivat, nyt ihailevat ja tahtoisivat muutakin kuin ystävyyttä. Heillä ei ole enää vaikutusta minuun ja tekemisiini, tiedän että sisimmissään ne miehet ovat pieniä mieleltään, ja minä --- muinoin suuri keholtani, nyt sydämeltäni. "thanks for making me a fighter"

        Alkuunkaan, unotuneet ovat aikoja sitten mutta varmasti jälkensä jättäneet.
        Vahvempaa miesttä saakin sitten etsiä kuin mitä olen, olen aina ollut omantein kulkija ja sekös jo pentuna muitta häiritsi. Koskaan en ole mennyt muiden mukana enkä median ohjaamana kuten miljoonta apina tässä maailmasa tekevät.
        Tiedän myös muuta kuin pinnallista paskaa, psykoliginen näkemys ja henkinen tunne sekä tietous elämässäni antavat paljon.

        Kykenen näekemään isien opettajien ja ystävien sekä median muovaamien ajatusmallien taakse.
        Kykenen muuttamaan tapoja ajatella, tapoja toimia sokeuden ulottumattomissa.


      • Stressaantunut Lammas
        Teme kirjoitti:

        mua kiusattiin myös ala että ylä-asteella myös ja yllytettiin tekemään tyhmää.Kukaan ei tullu auttamaan ja välillä jäätiin kii kun rikottiin tai kiusattiin jotakin tai tehtiin tyhmää.Nytten olen muuttunu ihminen joka ei tee tyhmää tai riko jotakin.Jos joku uhkaa mua kiusata tai aloittaa tappelun pakko käyttää ITSEPUOLUSTUSTA!

        Joo Minua kiusattiin jo päiväkodissa, ala-asteella se vain paheni, jopa viidennellä luokalla
        ollessani luokanopettaja(silloinen ala-asteen rehtori) kävi käsiksi ja yritin viedä asiaa ylemmille tahoille, kirjeen sain laadittua, mutten saanut osoitetta kenellä osoittaa...
        Yläasteella omaluokka oli ihan ookoo, mutta eräät rinnakaisluokkalaiset suorastaan tekivät fyysistä ja henkistä väkivaltaa, minä en ole koskaan välittänyt siittä, jos sanallisesti haukutaan paitsi jos käytetään sanaa LÄSKI Olen hiukan tukeva nuori mies ja tukeva olen ollut lapsesta asti fyysistä väkivaltaa olen vastaan haukkumisesta mulle lapsena on opetettu " Ei haukku haavaa tee, jos ei koira purra saa"
        niin kaikkia haukkumisia en oo ottanut niin itseeni. Ammattikoulussakin oli rankemman puoleista, jossain määrin tietyissä paikoissa, ehkä olen tullut työpaikkakiusatuksi, vaikken ole aina huomanutkaan sitä.

        Nykyään varmaan olen jo valmiiksi niskavillat pystyssä ja puolustuskannalla.

        KIITOS! Ala-asteen välinpitämättömän rehtorin, enkä näe hänessä mitään hyvää ....ANTEEKSI VAIN Yläasteella oli todella hyvä oikealla lailla kuria pitävä opettaja, joka puuttui niinkin pieneen kiusaamiseen että joku poika yritti kiskasta pyyhettä multa pois että kalleudet olis näkyny rappukäytävään kun ovi oli raolla niin tämä kiusaaja kysyi minulta pelkäänkö mä että ne tippuu ja kun se tuumas vetästä pyyhkeen mun päältä pois niin liikunnanopettaja kysyi häneltä onko sulta omat tippunut kun toisten kalleudet pitää nähä.
        Kiusaajat pääsee liian helpolla, sitten kiusatut
        joutuu henkisesti maksumiehiksi työnhaku rintamallakin.


      • kipinä
        Kaadettu kirjoitti:

        Nuoren itsetuntto kun on vasta kehittymässä on kiusaaminen todella haitallista, varsinkin henkisen ja fyysisen kiusaaminen saman-aikaisuus, jatkuva pelko menneä kouluun ei tee hyvää epävarmalle ihmiselle.

        Olin itsekin riuhuja jopa häirikkö. JOka vuoksi jouduinkin tarkkailu luokalle. Meitä oli samalla luokalla vuosia vanhempaakin sakkia. Turpaa tuli mennen tullen, eikä se ollut mitään heiveröistä läpsimistä vaaan rajua hakaamista, milloin lankulla takaraivoon milloin pulpetteja niskaan jne. Tietysti puollustauduin mutta kun on isompia jätkiä vastassa, vieläpä yleensä useampi niin minkäs teet. Toisinaan itsekin puolustin heikompiani, toisinaan yhdyin kiusaajiin.

        Teppelemaan opin puoliani pitämään opin kyllä. Mutta nyt en ole niin avoin niin vapautunut kuin uskoakseni muutoin olisin. Olen näyttelijä joten näyttämöllä uskallan näyttää myös sen heikomman sisimpäni. Tosin nykyään jo yli kolmekymppisenä näytän sen myös muutoin.

        Mutsi kuoli kun olin 8-vuotias, tuskimpa tämäkään asiaa auttoin, varsinkin kun faija alkoi elämänsä naiden kuoltua töiden jälkeen aina dokaamaan. Olimme pitkään yksin ilman vanhempia. Kunne taas kerran kavereiden kanssa olimme meidän autotallissa nyrkkeilemässä ja isä hoiperteli ilta myöhään kotiin kapakasta. Tokaisin kovaan ääneen, siinä tulee taas maailman paras isä. Kännääminen loppui kuulemma siihen, riipais sen verran pahasti sisimpää.

        Eräs opettaja tarkkailuluokalla ei auttanut asiaa kiusaamisen suhteen, tappelun sattuessa, hän vei "aloittajan" kellariin jonne viritti seinälle kaikkien tunteman sinisen muovipintaisen voimistelupatjan. Sitä piti hakata voimiensa takaa joko sata kertaa tai kunnesa rystyset aukesivat. Muistan eräänkin kerran kun sanoin äijälle "vittu minä en lyö kertaakaan enää" ja samalla lähdin kävelemään, no äijä nappasi kiinni ja kuristi kunnes suostuin. Henki siinäkin oli lähteä.
        Kuinkas ollakaan tappelun syypääksi leivotiin useimmiten meikäläinen.´

        Kiusaaminen on saatava estettyä! On helvetillistä pelätä joka päivä ja koettaa lintsata koulusta, viettä aikaa josain metsässä peläten lintsattaessa vanhempien reaktiota sekä koulua.

        Jokainen kellä vähänkin on psykologista silmää ymmärtää tämän haitallisuuden ja vaikutuksen.

        Tämä ongelma johtaa jopa itsemurhiin.

        mun tyttö on yläasteella vaikka sitä ei oo kiusattu niin jos joku sitä kiusais niin sais turpaansa kiusaaja siis. mä vähän pyöräitsin. kiusaaminen loppu siihen.


    • sazzzu

      koulu kiusaaminen saataisiin loppumaan
      jos joka puolelle koulua laitettaisiin video-kamera valvonta!

      • jämpti

        Kiusaamisen ehkäisemiseksi päättäjät yms ei keksi mitään keinoja, mutta kun meikäläinen rupeaa miettimään niin kyllä syntyy hyviä ideoita jotka eivät vaadi toteuttamiseltaan paljon paskaakaan. Haistakaa vittu kun ette osaa!


      • Utelias
        jämpti kirjoitti:

        Kiusaamisen ehkäisemiseksi päättäjät yms ei keksi mitään keinoja, mutta kun meikäläinen rupeaa miettimään niin kyllä syntyy hyviä ideoita jotka eivät vaadi toteuttamiseltaan paljon paskaakaan. Haistakaa vittu kun ette osaa!

        voisi viedä ajatuksiaan eteenpäin. Kerro, jos sinulla on ehdotuksia. Pelkällä haistattelulla ei edetä mihinkään.


      • Tytteli
        Utelias kirjoitti:

        voisi viedä ajatuksiaan eteenpäin. Kerro, jos sinulla on ehdotuksia. Pelkällä haistattelulla ei edetä mihinkään.

        Turha on tulla tänne sanomaan että osaa tehdä asialle jotain. Pitää mennä sinne kohteeseen jossa kiusaaminen tapahtuu antamaan niitä vinkkejä.


      • TyTTääää

        Moi. Mä oon Tyttö ja mun huoli on se että minua aina koulussa kiusataan?! Haluaisin vaihtaa koulua mutta en uskalla puhua vanhemmilleni siitä. Olen valmis menemään kertomaan siitä kuraattorillemme mutta mitä pitäisi tehdä.


      • joku...
        TyTTääää kirjoitti:

        Moi. Mä oon Tyttö ja mun huoli on se että minua aina koulussa kiusataan?! Haluaisin vaihtaa koulua mutta en uskalla puhua vanhemmilleni siitä. Olen valmis menemään kertomaan siitä kuraattorillemme mutta mitä pitäisi tehdä.

        mene kertomaan kuraattorilee HETI!!


      • heti!!!
        TyTTääää kirjoitti:

        Moi. Mä oon Tyttö ja mun huoli on se että minua aina koulussa kiusataan?! Haluaisin vaihtaa koulua mutta en uskalla puhua vanhemmilleni siitä. Olen valmis menemään kertomaan siitä kuraattorillemme mutta mitä pitäisi tehdä.

        vanhemmillesi vaikka pelottaakin. Vai onko perheesi kahju? Puhu myös koulun kuraattorille sekä opettajalle että rehtorille.
        Älä jätä yhden ihmisen varaan, sillä hän voi olla olan kohauttelija.


      • tyttö pohjoisen-84
        TyTTääää kirjoitti:

        Moi. Mä oon Tyttö ja mun huoli on se että minua aina koulussa kiusataan?! Haluaisin vaihtaa koulua mutta en uskalla puhua vanhemmilleni siitä. Olen valmis menemään kertomaan siitä kuraattorillemme mutta mitä pitäisi tehdä.

        Apua kaipaava on monesti oman onnen nojassa. Tyhmiä on ihmiset nykypäivänä kun ei toisista välitetä, oma napa tärkein napa. Minuun on sattunu ja monesti, kaverit kiusaa kaikki kiusaa ei yhtään ystävää vieläkään (ei enää ala-yläastetta, jes!), mutta haavat jäi... Ei auttanut opettajat rehtorit kuraattorit. Kaikki sanoi vain, että sinun pitää ite sanoa niille että lopettaa, rohkeutta, ei voida tehä mitään. Suomalaista sisua ei löydy vieläkään.... Opettajat ei puuttuneet, ei välittäneet. :( Kyyneleet vain jälkiä jättää...
        Tsemppiä koulutielle, se on hankalatie...


    • opettajille oikeutta

      Miksi aina näissä jutuissa vouhkataan oppilaan näkökulmasta?ei koskaan opettajan?
      Opettaja on menettänyt koulussa auktoriteettinsa.
      Mukulat räkivät silmille,haistattelevat ym.
      Miten olemme tähän tulleet?Miksi kotona ei opeteta mitään käytöstapoja.Minusta opettajalla tulisi olla valtuudet ojentaa niskuroivaa oppilasta samalla lailla kuin ennen.Kuri kouluihin.Koulurauha,työrauha opettajillekin.

      • kiusaajat hirteen

        On täysin totta, että kouluissa on kuri löystynyt aivan äärimmäisyyksiin. Opettaja ei uskalla puuttua kaikkiin kiusaamisiin, koska hänen auktoriteettinsa on todellakin löystynyt. Ennen sai vaikka väkivalloin laittaa oppilaan kuriin, mutta nykyään kun niin tekee, on opettaja vankilassa. Opettajalla tulisi olla valta hoitaa kiusatilanteet ja kurittomat oppilaat vaikka fyysisesti jos ei muu auta. Pelkkä sanominen ei aina riitä ja se usein yllyttää kiusaajaa jatkamaan.


      • Ope
        kiusaajat hirteen kirjoitti:

        On täysin totta, että kouluissa on kuri löystynyt aivan äärimmäisyyksiin. Opettaja ei uskalla puuttua kaikkiin kiusaamisiin, koska hänen auktoriteettinsa on todellakin löystynyt. Ennen sai vaikka väkivalloin laittaa oppilaan kuriin, mutta nykyään kun niin tekee, on opettaja vankilassa. Opettajalla tulisi olla valta hoitaa kiusatilanteet ja kurittomat oppilaat vaikka fyysisesti jos ei muu auta. Pelkkä sanominen ei aina riitä ja se usein yllyttää kiusaajaa jatkamaan.

        Edelliset kirjoittajat osuivat täysin oikeaan. Opettajilta on riisuttu keinot rangaista oppilaita. Kaikkia ja kaikkea pitäisi ymmärtää ja sietää; saada muutos aikaan keskustelemalla lempeästi ja terapeuttisesti lasten/nuorten kanssa. Tällainen asioiden käsittely ei valitettavasti läheskään aina johda positiivisiin tuloksiin. Opettaja on ihminen siinä missä lapsetkin. Kukaan ei ole sellainen pyhimys; vanhempien puolesta kasvattaja, sosiaalityöntekijä, psykologi, poliisi mitä nykyään opettajilta odotetaan. Opettajat ovat usein myös koulukiusauksen uhreja. Meidänkin koulussa jo tällä viikolla ilmestyi oppilaiden vessoihin törkeitä tekstejä koulumme opettajista. Kysyn vaan, millaista asennetta koulua ja opettajia kohtaan kodeissa nykyään viljellään, kun tuollaista opettajien häpäisemistä tapahtuu heti lukukauden alussa?


      • kyllä
        Ope kirjoitti:

        Edelliset kirjoittajat osuivat täysin oikeaan. Opettajilta on riisuttu keinot rangaista oppilaita. Kaikkia ja kaikkea pitäisi ymmärtää ja sietää; saada muutos aikaan keskustelemalla lempeästi ja terapeuttisesti lasten/nuorten kanssa. Tällainen asioiden käsittely ei valitettavasti läheskään aina johda positiivisiin tuloksiin. Opettaja on ihminen siinä missä lapsetkin. Kukaan ei ole sellainen pyhimys; vanhempien puolesta kasvattaja, sosiaalityöntekijä, psykologi, poliisi mitä nykyään opettajilta odotetaan. Opettajat ovat usein myös koulukiusauksen uhreja. Meidänkin koulussa jo tällä viikolla ilmestyi oppilaiden vessoihin törkeitä tekstejä koulumme opettajista. Kysyn vaan, millaista asennetta koulua ja opettajia kohtaan kodeissa nykyään viljellään, kun tuollaista opettajien häpäisemistä tapahtuu heti lukukauden alussa?

        Edellisten kanssa aivan samaa mieltä.
        Kakarat saavat tehdä ihan mitä tahansa opettajille, sanoa miten vain. Vaikka ihminen on aikuinen ei hän tunnoton ole, kuten kakarat luulevat. Sattuu se henkinen väkivalta täysi-ikäisiinkin. En ole opettaja olen oppilas, tosin aikuinen sellainen mutta tiedän kyllä millaista peruskoulussa on nkyyään.
        Vanhemmatkaan eivät saa lepsian kuritta enää, saatikka sitten opettajat. Tämä yhteikunta on täysin mätä, arvot aivan pereseellään.
        Näkehän se jo nuorita aikusistakin millaisia heistä tulee tämän vuoksi. Menköön valtio itseensä, laki uusiksi, monessa kohtaa on äärettömästi parantamisen jopa täysin muuttamisen paikka.

        Ennen osatiin tapella myös nykyään jos tupaansa saa itketään poliisille. Voi mitä pellejä selkärangattomia läskipäitä tämä kansa kantaa sisällään. Ameeriikka se tulee tulakseen suomeenkin, kohta vedetään omat vanhemmat ja tai manikyyrit oikeuteen kynnen lohkeamisesta siksi koska eivät varoittaneet siitä mahdollisuudesta.


      • LENTSU

        Tosiaan tämänpäivän vanhemmilta (ei kaikilta ) on vanhemmuuus kadoksissa, ei siis uskalleta olla lapselle tai nuorelle aikuisia. Koulukiusaajalle on asetettava selvät ja vahvat rajat niin open kuin vanhempien taholta. Kiusatulle jää usein kiusaamisesta lopunelämää olevat arvet ja luotto kavereihin usein ontuu sen jälkeen. Hitto kun ottaa päähän tämän asian tiimoilta oleva lepsuus kyseiseiseen asiaan. HÄVETKÄÄ TE KIUSAAJAT!!


      • kyllä opettajan asema on valtavasti heikentynyt. mutta myös heidän tahtonsa puuttua kiusaamistilanteisiin. kun veljeäni kiusattiin ja hakattiin, opettaja totesi vain: "pojat ovat poikia. tai jospa siinä on jotain vikaa??" Minua eivät tämänkaltaiset huomautukset saa hattua heille nostamaan. On toki olemassa ihaniakin opettajia joita kunnioitan suuresti. Luokka saatava ojennukseen vaikka voimakeinoin, liiallisuuksiin menemättä.


      • turiset
        kyllä kirjoitti:

        Edellisten kanssa aivan samaa mieltä.
        Kakarat saavat tehdä ihan mitä tahansa opettajille, sanoa miten vain. Vaikka ihminen on aikuinen ei hän tunnoton ole, kuten kakarat luulevat. Sattuu se henkinen väkivalta täysi-ikäisiinkin. En ole opettaja olen oppilas, tosin aikuinen sellainen mutta tiedän kyllä millaista peruskoulussa on nkyyään.
        Vanhemmatkaan eivät saa lepsian kuritta enää, saatikka sitten opettajat. Tämä yhteikunta on täysin mätä, arvot aivan pereseellään.
        Näkehän se jo nuorita aikusistakin millaisia heistä tulee tämän vuoksi. Menköön valtio itseensä, laki uusiksi, monessa kohtaa on äärettömästi parantamisen jopa täysin muuttamisen paikka.

        Ennen osatiin tapella myös nykyään jos tupaansa saa itketään poliisille. Voi mitä pellejä selkärangattomia läskipäitä tämä kansa kantaa sisällään. Ameeriikka se tulee tulakseen suomeenkin, kohta vedetään omat vanhemmat ja tai manikyyrit oikeuteen kynnen lohkeamisesta siksi koska eivät varoittaneet siitä mahdollisuudesta.

        Törviäinen muriset, paskaa on tiellä mutta kukaan ei välitä siivota.


      • Sterssaant. Lammas

        No joo vois opettajille hiukan lisätä valtaa, mutta olen itse koulukiusattu niin oppilaan kuin opettajien taholta, joten minusta riittävä lisäys opettajan valtaan on se, että jos oppilas vahingoitta itseään tai muita niin opettaja voisi ottaa oppilaan kiinni, siten, että oppilas ei voi lyödä eikä potkia ... Nykyään opettaja saa poistaa häirikön(kiusaajan)luokasta vaikka kantamalla. En kannatta karttakeppi rangaistusta
        tai pitäisiköhän koulunkäyntiavustajat käydä vielä järjestysmiekurssin sen päälle olen tuleva koulunkäyntiavustaja ja aion puuttua kiusaamisen, heti kun huomaan asian paljon nähneenä ja kokeneena toin julki tämän.


    • Isopahamatikanope

      Minä toivotan oikeen helkkarin hyvää HAJOAMIS vuotta taas kaikille hikareille. Repikää aamukampojanne, koulua tiellä on vielä paljonpaljon jäljellä!!!

    • koulu on perseestä

      koulu on perseestä
      koulu on perseestä
      koulu on perseestä
      koulu on perseestä
      koulu on perseestä
      koulu on perseestä
      koulu on perseestä
      koulu on perseestä
      koulu on perseestä
      koulu on perseestä
      koulu on perseestä
      koulu on perseestä

      • näköjään

        Oppinut jotain,näköjään?


      • airo11

        koulu on siis niin perseestä.nytki tehää jotain 3mee projektii ja samalla pitäis harjotella kokeisiin ja tehä läksyt.vittu eihä siin jää ollenkaan vapaa aikaa.vittu jos löytäis sen joka on keksiny koulun niin hakkaisin sen henkihieveriin.


    • poika

      Itseäni ei kiusattu koulussa muuta kuin se "tavallinen" sanominen tuli

      Mielsetäni asiaan pitäisi puuttua heti ja täten katkaista se heti

      Koska siitä saattaa jäädä traumat (yksilöllistä), jotka vielä aikuisena vaivaavat ja täten myös vaikuttaa työelämään

      • kake

        voisi palkata, vaikka tuimannäköisiä vartijoita, jotka pitäisivät sellaisille penskoille kuria jotka meinaavat kiusata luokkatoveriaan. Näin opettajatkin pystyisivät rauhassa keskittymään työhönsä.


      • LENTSU
        kake kirjoitti:

        voisi palkata, vaikka tuimannäköisiä vartijoita, jotka pitäisivät sellaisille penskoille kuria jotka meinaavat kiusata luokkatoveriaan. Näin opettajatkin pystyisivät rauhassa keskittymään työhönsä.

        ehdotus sinulla. Moni vanhempi olisi valmis maksamaan hivenen koulurauhasta. Ensisijaisesti kuitenkin pitäisi muuttaa lakia ja suoda enemmän valtuuksia opeille. Saihan poliisikin lisää valtuuksia.


    • Poliisi

      Poliisista päivää teidät on syytetty rikokseen tedät tullaan hakermaan kello 06.00 karata ei kannata tämä on uhkakirje

      • Sari

        Tapa se on tuokin kommentoida asioihin. (niki Poliisi ) Naurettavaa!!!!


    • Minäpä minä (tyttö)

      Hellou! Minä menin viimeiselle luokalle, meidän ala-asteella. Ens vuonna Ylä-asteelle ja se kyllä jännittää :] Tämän lukuvuoden yritin aloittaa reippaasti ja hyvillä mielin, jos koulukin sujuisi mukavemmin ja numerot suurentuisivat :) Itse olen myös kiusattu kokoni vuoksi, mutta se loppui kuin seinään, kun panin paremmaksi :) Nykyään minua ei kiusata niin paljoa, ei periaatteessa ollenkaan. Pistin koviksille tiedoksi, että kiusaamisesta seuraa jälki-istuntoa, opettajan (tai jonkun vastaavan esim. Rehtorin) puhutteluun ja tiedotus kotia. Enäämpä ei uskolla kiusata, kun tietävät mitä sitten tapahtuu. Nyt voi mennä hyvillä mielin, kaikkien kaverina, myös koulussa :)

      T. Koulun ilopilleri, mutta ei silti mikän Hikke tai koulunsymppis/koulusta pitävä.

      • on taas

        Koulu on taas, koulu on taas rauhasta ei oo tietoo. Nyt sitä saa, nyt sitä saa kuuppansa täydeltä turpaa.


      • juu

        justiinsa juu justiinsa juu hakkasin minä heikin. Otteko tullee ootteko tulleet turpiinne ottamahan. nyrkki on mennyt koko päiväksi koululle hakaamahan.


    • Kiki87

      Lasketaanko sekin kiusaamiseksi jos 8 luokkalainen poika nussii puoliväkisin 7 luokkalaista poikaa?

      • Minä

        Tottakai. Seiskaluokkalainen äkkiä koulupsykologin tai kuraattorin puheille kertomaan asiasta. Kasiluokkalaiselle rangaistus ja kumpikin poika terapiaan.


      • ???
        Minä kirjoitti:

        Tottakai. Seiskaluokkalainen äkkiä koulupsykologin tai kuraattorin puheille kertomaan asiasta. Kasiluokkalaiselle rangaistus ja kumpikin poika terapiaan.

        Onko nussiminen muka alitonta jos siihen puuttua täytyy?


      • joo

        joo lasketaan se


    • sultaa

      Pesrseessä on reikä, reikä, eikä, perseeessä on reikä onhan niin.

    • IHAN PERSEESTÄ

      KOULU ON NIIN PERSEESTÄ REVITTY JUTTU. SE VAAN LIHOTTAA OPPILAISTA KAMALIA LÄSKIPASKOJA SIKSI EN MENE SINNE ENÄÄ. EKALLA VIIKOLLA JO LIHOSIN KAKSI KILOA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • nethack

        paska säkä.


    • kiusaaminen kuriin

      pahitteeksi jos koululaisille järjestettäisiin jonkunlaisia itsepuolustuskursseja. Näyttää tuo koulussa oleminen olevan kuin villissä lännessä. Se pelaa ei joka pelkää...

    • mmustikka

      Opiskelen tällä hetkellä eräässä hevosalan oppilaitoksessa ja olen saanut törmätä, miten opettajat käyttävät säälimättä valtaansa suosimalla muutamaa oppilasta. Tästä seuraa melkoista eripuraa koko luokan keskuudessa ja valmiina onkin sellainen kaaos, mitä ei kukaan halua/jaksa/viitsi selvittää. Opettajat näyttävät siltä, kuin nauttisivat joka hetkestä, kun oppilaat ovat toistensa kurkussa kiinni.

      Toivoisin, että opettajat toimisivat jokaisen oppilaan kohdalla yhtä tasa-arvoisesti. Ilman katsomista oppilaan taustoihin, fyysiseen/henkiseen terveyteen tai seksuaalisuuteen. Olen hyvin pettynyt monessa oppilaitoksessa epäpäteviin oppettajiin, mutta tämä on ensimmäinen kerta kun opettaja on koulukiusaajan roolissa epäsuorasti tai hyvin suorasti.


      Kiitos kuitenkin erittäin pitkähermoisille oppilaille, jotka sitkeästi haluavat tavalla tai toisella hevosalan ammattilaisiksi.

      • mörkö

        mitkään koulurauha julistukset!


    • repe

      mitähä ne ilkimykset siel koulus yleensä oppii suomalainen tyyli mitä isonpi sen kovenpi kovis on.

    • on joka

      asteella; peruskoulussa, lukiossa, ammattikouluissa, aikuiskoulutuksessa .... eikä siihen puututa, vaikka kuinka julistetaan koulurauhoja tai annetaan lakeja työsuojelusta.

      Se on just siinä, että ihmiset on yksilöitä, ja asiat koetaan subjektiivisesti eri lailla.

      Aikuiskoulutuksessa varsinkin on vähän paha mennä väittämään koulukiusausta tapahtuvan, kyseessä kun on ns. aikuiset ihmiset. Samahan se on työpaikoillakin - jos joku sanoo tulleensa kiusatuksi, niin sehän on naurettava ressu, joutaa pois koko paikasta!

      Ei auta muu kuin kovettaa ittensä ja kääntää se toinenkin poski - sehän on arvostettavaa käytöstä. Se sen sijaan ei ole, että nostaa saamastaan epäasiallisesta kohtelusta äläkän.

    • imac

      gaejktgnaejktrnmjkwe5w4qe5wmk465l34n5j34nm5trpfasörfösadfasem koulu rulez ´saatana mee orpokotiin jos eui kiinnosta!!!!1111yksyks

    • 7+8=27 loogista

      Koulurauha on mukavaa. Sekin on mukavaa että ihmisiä heitellään kivillä päähän koulurauhanjulistustilaisuudessa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2939
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      413
      2830
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2247
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2050
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1844
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1805
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      322
      1629
    10. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1623
    Aihe