hellankulmalla

punakardinaali

Kuinka on "ruutuessu" onko löytynyt kanttarelleja?

34

4111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otontytär

      En tiedä keneltä kyselet; itsellänikin ON ruutuessu, mutta sinä et voi sitä tietää :) .

      Kiitos kuitenkin kysymästä; on löytynyt! Kaksi kertaa olen jo laittanut kantarellimuhennosta ruuakseni. Lisää kantarellivauvoja jäi kasvamaan, joten lupauksia uusista, komeista sienistä on olemassa. Viikonloppuna aion mennä taas katsastamaan paikan. Viimeksi löysin myös jo ensimmäiset rouskut, jotka ovat säilöttyinä sienisalaattia varten.... Haaparouskuja löytyi ja muutama karvalaukku :).
      Nyt aion katsastaa myös mustientorvisientenpaikat viikonlopun aikana; joku kertoi jo niitäkin olevan. Kaikki tänä vuonna aiemmin kuin koskaan:)))).

      • roosasieppo

        Kun nyt taitaa olla sieniasiantuntijoita niin kysynkin onko mustallatorvisienellä myrkyllinen matkijasieni niinkuin ystävättäreni sanoi.On nimittäin kaksi kopallista edellämainittuja sieniä kuivunut viimekesästä.kun en ole arvannut syödä ja syöttää muille.


      • Otontytär
        roosasieppo kirjoitti:

        Kun nyt taitaa olla sieniasiantuntijoita niin kysynkin onko mustallatorvisienellä myrkyllinen matkijasieni niinkuin ystävättäreni sanoi.On nimittäin kaksi kopallista edellämainittuja sieniä kuivunut viimekesästä.kun en ole arvannut syödä ja syöttää muille.

        En ole ainakaan koskaan kuullut sellaisesta 'matkijasienestä', mutta yritän kysyä minua viisaammalta ystävältäni. Kerron sitten, jos sellainen on olemassa.


      • linkittäjä
        roosasieppo kirjoitti:

        Kun nyt taitaa olla sieniasiantuntijoita niin kysynkin onko mustallatorvisienellä myrkyllinen matkijasieni niinkuin ystävättäreni sanoi.On nimittäin kaksi kopallista edellämainittuja sieniä kuivunut viimekesästä.kun en ole arvannut syödä ja syöttää muille.

        Tutkippas täältä, sienitietoja.

        http://sivut.koti.soon.fi/kytoh/sieniopas/frameset.htm


      • punakardinaali

        Eihän sillä ole väliä kuka vastaa, kunhan vastaa ,olisi se ihanaa liehua korin kanssa metsässä sieniä etsimässä, mutta polvi hankaa vastaan.
        Hienoa että ihmiset ovat niin aktiivisia että saavat juttua aikaan aivan pienestä.


      • Iili
        roosasieppo kirjoitti:

        Kun nyt taitaa olla sieniasiantuntijoita niin kysynkin onko mustallatorvisienellä myrkyllinen matkijasieni niinkuin ystävättäreni sanoi.On nimittäin kaksi kopallista edellämainittuja sieniä kuivunut viimekesästä.kun en ole arvannut syödä ja syöttää muille.

        ...että herkullisuudestaan huolimatta musta torvisieni on myrkyllinen. Tämä myrkyllisyys on todettu vasta joitakin vuosia sitten, ja se pitää käsitellä samoin kuin muutkin myrkylliset ruokasienet. Ilmeisesti myrkyllisyys on vähäistä, koska aikaisemmin sitä ei pidetty myrkkysienenä.


      • punakardinaali kirjoitti:

        Eihän sillä ole väliä kuka vastaa, kunhan vastaa ,olisi se ihanaa liehua korin kanssa metsässä sieniä etsimässä, mutta polvi hankaa vastaan.
        Hienoa että ihmiset ovat niin aktiivisia että saavat juttua aikaan aivan pienestä.

        kun terassin laidalle oli noussut sieniä maahan olin sinne heittänyt monena vuonna jätteet sienistä ja muustakin, sain palkan laiskuudesta,siihen kasvaa karvarouskut punikkitatit ja kangasrouskut,kahdesti jo saanut keittää, meillä ei ole hyvät sienipaikat tai en ole löytänyt,edellisessä paikassa oli paljon ,voitatteja saisi kyllä syödä vaan ne ei maistu niitä olisi paljon, syököhän niitä kukaan,


      • sienikori
        pääsky kirjoitti:

        kun terassin laidalle oli noussut sieniä maahan olin sinne heittänyt monena vuonna jätteet sienistä ja muustakin, sain palkan laiskuudesta,siihen kasvaa karvarouskut punikkitatit ja kangasrouskut,kahdesti jo saanut keittää, meillä ei ole hyvät sienipaikat tai en ole löytänyt,edellisessä paikassa oli paljon ,voitatteja saisi kyllä syödä vaan ne ei maistu niitä olisi paljon, syököhän niitä kukaan,

        Sinullahan onkin hieno konsti saada sienet lähelle ,niin ei tarvitse mennä metsään kompuroimaan, minä alan heti kokeilemaan.
        Mutta laitapa voitatteja ,pyörität kananmunassa ja korppujauho vehnäjauho seoksessa sekä paistat voissa ,myös vähän oljyä.
        tietysti pippuria maun mukaan.


      • ellumari
        sienikori kirjoitti:

        Sinullahan onkin hieno konsti saada sienet lähelle ,niin ei tarvitse mennä metsään kompuroimaan, minä alan heti kokeilemaan.
        Mutta laitapa voitatteja ,pyörität kananmunassa ja korppujauho vehnäjauho seoksessa sekä paistat voissa ,myös vähän oljyä.
        tietysti pippuria maun mukaan.

        että talonsa lähelle voi istuttaa oman sienimaan?
        Pitääkö ne kaivaa maahan, vai jättää maan pinnalle - ne sienien perkausjätteet?
        Tuota en kyllä ole vielä kuullut, tai ei ole jäänyt mieleen, että sienet lähtevät noin kasvamaan - tai miksi eivät lähtisi - oikeastaan.


      • ellumari kirjoitti:

        että talonsa lähelle voi istuttaa oman sienimaan?
        Pitääkö ne kaivaa maahan, vai jättää maan pinnalle - ne sienien perkausjätteet?
        Tuota en kyllä ole vielä kuullut, tai ei ole jäänyt mieleen, että sienet lähtevät noin kasvamaan - tai miksi eivät lähtisi - oikeastaan.

        sitten ne kasvu olosuhteet testasin ,kesän ollut ruoho ajamatta ,varjoisa paikka, sammaltakin ,vettä tullut kun olen heittänyt,tiskivesien jotain,vauvan peppupesuvedet,niin siellä vaan oli sieniä monta kertaa poimia,kukkamaljakon vedet ja kukatkin, kivaa hettää kun ei aina viitsi kauemmas kävellä ,jos ruuanloppujakin on niin koirat ja elukat syövät ,hyvä tuo voitattiohje niitä on pitkin tienvartta ,toiset meillä eivät kyllä syö voitattia,


      • Sienijehu
        Iili kirjoitti:

        ...että herkullisuudestaan huolimatta musta torvisieni on myrkyllinen. Tämä myrkyllisyys on todettu vasta joitakin vuosia sitten, ja se pitää käsitellä samoin kuin muutkin myrkylliset ruokasienet. Ilmeisesti myrkyllisyys on vähäistä, koska aikaisemmin sitä ei pidetty myrkkysienenä.

        Ei löydy matkijaa joka olisi myrkyllinen.
        Hyvää ruokahalua vaan!


    • (Geastrum triplex) on omituisimman näköinen sieni jonka olen koskaan nähnyt.
      Niitä on tänä syksynä runsaasti eräässä rotkossa, päivittäisen kävelyreittini varrella.

      Sieni on kolmiosainen. Alin osa muodostuu "terälehdistä", sen päällä on ikäänkuin pieni vati, reunat kaartuneet ylöspäin ja itse vadin päällä pieni pyöreä pallo, kuin herkkusieni.
      Koko sienen läpimitta n 8 cm.

      Mahtaako tätä esiintyä Suomessa?

    • en oo ollunna kanttarellejä keräämässä, en uskalla mennä metsään yksin

      • fiiuliN

        Sinä oletkin uusi tällä palstalla, peloittaako sekin?
        Älä pelkää, vaan jatka edelleenkin kirjoittamistasi.

        Metsässäkään ei ole mitään pelättävää, siellä on vain hiljaisuutta ja rauhaa.


      • Otontytär

        Olisiko sinulla joku ystävä naapuristossasi, joka olisi tottunut sienestäjä? Pyytäisit seuraksesi, jolloin ei tarvitsisi pelätäkään.


    • R.essu

      Onkos punakardinaali itse ehtinyt laskeutua 'kokineeraamaan', tai pihavaloja ripustelemaan? :)

      • p-kardi

        Voi kiva että olet siellä.
        Meinasin saada uikku paistia jäi onkeen kiini, mutta onneksi puolen tunnin metsästyksllä se pääsi "karkuun"
        En voinut kokineerata.


      • R.essu
        p-kardi kirjoitti:

        Voi kiva että olet siellä.
        Meinasin saada uikku paistia jäi onkeen kiini, mutta onneksi puolen tunnin metsästyksllä se pääsi "karkuun"
        En voinut kokineerata.

        Kohtahan sekin aika taas käsillä, kun noita oikein kalavaleen kokoisia pilkkiuikkuja alkaa näkyä, näihin aikoihin vielä vain pikkuisempia tilkkutuikkuja. Olet tainnut huomatakin, että muuttohaluisilla turbovaihe käynnistymässä?

        Olen sentään hyvilläni, ettei uikkusi joutunut kokineeratuksi.


      • villamyssy
        R.essu kirjoitti:

        Kohtahan sekin aika taas käsillä, kun noita oikein kalavaleen kokoisia pilkkiuikkuja alkaa näkyä, näihin aikoihin vielä vain pikkuisempia tilkkutuikkuja. Olet tainnut huomatakin, että muuttohaluisilla turbovaihe käynnistymässä?

        Olen sentään hyvilläni, ettei uikkusi joutunut kokineeratuksi.

        Kyllä se muuttovimma tulee näiden ilmojen myötä.
        Mutta ehkä alkaa ikä jarruttamaan,ettei ole aivan joka koneeseen lähdossä.
        Entä itse alkaako jalat vetää lentokentälle?


      • PäiviPerho
        villamyssy kirjoitti:

        Kyllä se muuttovimma tulee näiden ilmojen myötä.
        Mutta ehkä alkaa ikä jarruttamaan,ettei ole aivan joka koneeseen lähdossä.
        Entä itse alkaako jalat vetää lentokentälle?

        Mitäs kumman myssymissejä täällä jo tähän aikaan vuodesta, kaikki inkkarikesäleikitkin kokematta!

        Tässä vielä pitkästi aiotaan puuhastella ennen siipien suppuun lyömistä, monta ohdakettakin katsastamatta.
        Ajatuksissa aina haave lentämisestä jonnekin oikein kauas, kauniisti ja tyylillä. :D


      • viivalla
        PäiviPerho kirjoitti:

        Mitäs kumman myssymissejä täällä jo tähän aikaan vuodesta, kaikki inkkarikesäleikitkin kokematta!

        Tässä vielä pitkästi aiotaan puuhastella ennen siipien suppuun lyömistä, monta ohdakettakin katsastamatta.
        Ajatuksissa aina haave lentämisestä jonnekin oikein kauas, kauniisti ja tyylillä. :D

        No se siitä sitten


      • PäiviPerho
        viivalla kirjoitti:

        No se siitä sitten

        Istahdinko harmittavaan paikkaan?
        Voisinko jotenkin hyvittää....toimitella vaikka jotain viestiä oikealle kukkaselle?

        *räpistelee kohta siivilleen*


      • sukkasillaan
        villamyssy kirjoitti:

        Kyllä se muuttovimma tulee näiden ilmojen myötä.
        Mutta ehkä alkaa ikä jarruttamaan,ettei ole aivan joka koneeseen lähdossä.
        Entä itse alkaako jalat vetää lentokentälle?

        Mahtavaa, upeeta ja vaikka mitä, jos...ja jos...
        Lähelle ei tee enää mieli ja kauas on pitkä matka, sanotaan.

        Mitenkäs siellä, onko ikävä kalebasseja?


      • kansimies
        sukkasillaan kirjoitti:

        Mahtavaa, upeeta ja vaikka mitä, jos...ja jos...
        Lähelle ei tee enää mieli ja kauas on pitkä matka, sanotaan.

        Mitenkäs siellä, onko ikävä kalebasseja?

        NO kyllä vähäsen, mutta ehkä joulua ennen voi vaikka....?
        Mutta kyllä tämä suomen kesä on ihana, nytkin niin lämmin ,ihan äsken ongin tuosta veneestä 9 ahventa,naapurin pikku pojan kanssa.


      • airoton ajelehtija
        kansimies kirjoitti:

        NO kyllä vähäsen, mutta ehkä joulua ennen voi vaikka....?
        Mutta kyllä tämä suomen kesä on ihana, nytkin niin lämmin ,ihan äsken ongin tuosta veneestä 9 ahventa,naapurin pikku pojan kanssa.

        Sinäpä tosi kristallisten vesien äärellä kalastelet, kun ahvenet vielä tuohon aikaan näkevät syötin.:) Täälläpäin jo melkoista hämäränhyssyä noilla lukemilla.
        Vaikka saahan sitä täälläkin haaveilla, niitä kaloja!;)


      • suurellisesti
        airoton ajelehtija kirjoitti:

        Sinäpä tosi kristallisten vesien äärellä kalastelet, kun ahvenet vielä tuohon aikaan näkevät syötin.:) Täälläpäin jo melkoista hämäränhyssyä noilla lukemilla.
        Vaikka saahan sitä täälläkin haaveilla, niitä kaloja!;)

        Tämä vesihän on tummaa mutta minulla on hyvät madot.
        tuntuu joskus että olen ollut aikaisemmassa elämässä kalastaja tai rallikuski.
        Oletko itse haaksirikossa ilman airoja?


      • airoton ajelehtija
        suurellisesti kirjoitti:

        Tämä vesihän on tummaa mutta minulla on hyvät madot.
        tuntuu joskus että olen ollut aikaisemmassa elämässä kalastaja tai rallikuski.
        Oletko itse haaksirikossa ilman airoja?

        Sitä pitää hyödyntää tuota Golf-virtaa, kun se vielä on olemassa. Sinne mennään, minne vesi vie...ainakin toistaiseksi.
        Jaahah, että ne onkin matoset jotka etsivät ahvenet eikä toisinpäin. :)
        Nytpä askarruttaa tuo kalastaja-rekkakuski kombinaatiosi? Vai tulikos sitä kalaa niiiiiin paljon siinä entisessä elämässä?


      • erakko
        airoton ajelehtija kirjoitti:

        Sitä pitää hyödyntää tuota Golf-virtaa, kun se vielä on olemassa. Sinne mennään, minne vesi vie...ainakin toistaiseksi.
        Jaahah, että ne onkin matoset jotka etsivät ahvenet eikä toisinpäin. :)
        Nytpä askarruttaa tuo kalastaja-rekkakuski kombinaatiosi? Vai tulikos sitä kalaa niiiiiin paljon siinä entisessä elämässä?

        Ehkä, vai olinko kuitenkin erakko , kun haluaisin istua tyynessä lahdessa onki kädessä koko kesän.


      • vaapun vapana
        erakko kirjoitti:

        Ehkä, vai olinko kuitenkin erakko , kun haluaisin istua tyynessä lahdessa onki kädessä koko kesän.

        Miten Sinä oletkaan monimuotoinen eläjä, dyynien erakko ongella? Hiekkakiitäjiäkö jäi haaveihinsa?

        Eilen rajuilmaa katsellessa alkoi kyllä itsekin jo ikävöidä tulevaa kesää, eikä ne hiekkarannatkaan ihan hassummilta vaikuta, näin ajatuksissa.


      • katsellen
        vaapun vapana kirjoitti:

        Miten Sinä oletkaan monimuotoinen eläjä, dyynien erakko ongella? Hiekkakiitäjiäkö jäi haaveihinsa?

        Eilen rajuilmaa katsellessa alkoi kyllä itsekin jo ikävöidä tulevaa kesää, eikä ne hiekkarannatkaan ihan hassummilta vaikuta, näin ajatuksissa.

        EI. EI..Kyllä espanjan dyyneilläkin voi olla vaikka erakko.
        Ethän suinkaan vaan haaveile vielä uudesta kesästä kun tämäkin kesä on aivan kesken, katselepa nytkin ulos, siellä se vielä on.


      • Trina
        katsellen kirjoitti:

        EI. EI..Kyllä espanjan dyyneilläkin voi olla vaikka erakko.
        Ethän suinkaan vaan haaveile vielä uudesta kesästä kun tämäkin kesä on aivan kesken, katselepa nytkin ulos, siellä se vielä on.

        mutta vettä tulee kaatamalla. Lotisee ja litisee.
        Kyllä mieluummin katselisi vaikka puolikuuta.

        Vaan tulkoon nyt vaikka niitä vanhoja akkoja.
        Marjat on keitetty hilloiksi ja mehuiksi. Pakastin
        on täynnä, joten ei muuta kun talvea odottelemaan.

        Voihan sitä käydä kesää jatkamassa siellä Kanarialla.
        Loka-marraskuussa on mukava piipahtaa lämpimään.


      • menneitä
        Trina kirjoitti:

        mutta vettä tulee kaatamalla. Lotisee ja litisee.
        Kyllä mieluummin katselisi vaikka puolikuuta.

        Vaan tulkoon nyt vaikka niitä vanhoja akkoja.
        Marjat on keitetty hilloiksi ja mehuiksi. Pakastin
        on täynnä, joten ei muuta kun talvea odottelemaan.

        Voihan sitä käydä kesää jatkamassa siellä Kanarialla.
        Loka-marraskuussa on mukava piipahtaa lämpimään.

        Vuosia sitten oli juuri näihin aikoihin tosi helle, yölläkin lämmintä 28. Mokoma kesä kun ei osaa edes kalenteria katsoa. :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11111
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3103
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      215
      2962
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1746
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      52
      1672
    9. 85
      1648
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe