te kuskit, missä ootte käyneet koulutuksen, jos olette? ja kauan tuo kesti? Jos konetta opettelee itse oikeaoptisesti käsittelemään ja ajamaan, helpostihan sen oppii kun sen omaksuu ja on todellakin resursseja siihen, sekä on myös joku joka sitä siinä opettaa. Käykö se näin vai pitääkö olla koulutus, kun hakee oikeisiin hommiin, eli pitääkö jotain papereita näyttää työnantajalle? pyytääkö ne niitä yleensä?
koulutus ?
12
5364
Vastaukset
- krisse
Eli: Mitä vaatimuksia kuskeilla yleensä on?
- Maannakertaja
>Jos konetta opettelee itse oikeaoptisesti
>käsittelemään ja ajamaan, helpostihan sen oppii
>kun sen omaksuu ja on todellakin resursseja
>siihen, sekä on myös joku joka sitä siinä opettaa.
Helpostihan se koneenkäsittelyn oppii: olen nähnyt kuusivuotiaan pojan kaivavan Ellellä kuin vanhan tekijän.
>Käykö se näin vai pitääkö olla koulutus,
Kyllä se näin käy, pääpiirteissään. Mutta...
Eri asia on se, että työnantaja ei voi eikä halua joka työmaalle tulla neuvomaan tälle osaavalle "kaivajalle" näitä maarakennuskoneen kuljettamisen perusasioita:
- rakennusten perustyöt
- tie- ja katurakentaminen
- vesi- ja viemärirakentaminen
- viheralueiden rakentaminen
- erilaiset pengerrystyöt
- maisemarakentaminen
- metsänviljelytyöt
- jne...
Nykypäivänä kaivurihommiin tarvitaan valtavasti kaikenlaista tietämistä ja osaamista, joka on helpointa osoittaa suoritetulla ammattitutkinto- tai koulutodistuksella. Enää ei alalla pärjää punaniskainen junttikaivaja, joka osaa käsitellä konetta ja kaivaa suoraa ojaa peltomaahan tai ojittaa metsää.
Ja tuossa edellä tosiaan vain osa siitä kaikesta mitä pitää osata: pitää osata käyttää monenlaisia apu- ja mittausvälineitä, on tunnettava monenlaisia sääntöjä ja määräyksiä. Ja pitää osata vielä tehdä hyvää jälkeäkin ja pitää kone kunnossa.
--- krisse
kiitoksia vastauksesta. =)
itse en koulua ole käynyt ja olen törmännyt niihin jotka on käyneet maanrakantaja kurssin aikuiskoulutuskeskuksessa.
piti oikein soittaa opettajille että mitä te siellä opetitte kun eivät olleet suolla ennen kaivaneet, ja kuulemma eka kerran ojaakin kaivoivat. Koulu oli jo loppunut kuukausia sitten, joten eivät olleet keskentekoisia enää ainakaan koulun mielestä.
Edellä kerrotusta päätellen ei kurssi ole välttämätön.
se riippu kuskista itsestään haluaako oppia ja sivistää itseään koko ajan.
ja toimiiko järki kaivaessa, vai meneekö moneen kertaan rämpimiseski.
Onnea van multakin mihin sitten ikinä päädyttekin.
Ps. mulla oli tosi hyvä kaveri jolta saatoin kysyä neuvoa alussa jos tuli ongelma, tai tieto loppui.
- Saetkae
mm. Nurmijärvellä ja sitten pohjoisemmassa, siinä mikäsenytolikaan kaupungissa minkä nimeä en nyt saa päähäni. Niitten järjestämä koulutkset ovat ihan päteviä. Minä kävin reilun vuoden koulutuksen joskus kymmenen vuotta sitten, kun hain vauhtia uutta yritystä varten.
Toiset kurssit ovat työvoimapoliittisia, eli pitää olla työttömänä hetken, sitten saa ilmaisen koulutuksen. Toisiin kursseihin saa osallistua maksamalla.
Nykyisin tosiaan vaatimustaso on vähän korkeammalla, ja ne yritykset jotka ovat jossain sertifiointistandardissa mukan eivät ota "pätemättömiä" kavereita ollenkaan hommiin.
Niinkuin jo sanottiin, ei se koneen ajaminen niin vaikeaa ole, mutta se kaikki muu laitekäyttö, työtapojen ja säädösten ym. osaaminen vaatiikin sitten hieman enemmän.
Jos tulet alalle, toivon sinulle onnea ja menestystä! - telafriikki
mä opin käsitteleen puskukonetta motocross radalla, pakko myöntää et ei se helppoo ollu aluks :D
eka kone oli venäläinen DT75 jäykällä levyllä, ohjaamo oli varustettu miljoonalla todella jäykällä vivulla = ei todellakaan mikään mukava/ helppo kone ajaa =D
nyt homma on aika hyvin hanskas, ja koneet vaihtunu huomattavasti parempiin CAT puskukoneisiin ;)
mutta ns. maarakennuksen perustieto on aika pieni, sen minkä oon oppinu on tullu kantapään kautta taikka kuullut kentällä. olis kiva käydä joku kurssi jos olis aikaa...
mut mä en ammatikseen edes aja, lähinnä harrastuksena :)
mutta maarakennusala on silti jokapäivänen kumppani, melkeen joka päivä poraillaan/ sahaillaan betonia maarakennus firmoille - karkoski
Sieltä saat TIETOA koulutuksesta tällä hetkellä.. ja muutenkin suosittelisin sitä kurssia, koska sen kautta kenties mahdollisuus työharjoittelun kautta alalle. Muuten käy äkkiä niin, että JOS onnistuu jonki paikan saamaan ihan "vihreänä", niin työtehtävät osoittautuu liian vaativiksi ja paineet työsuhteen lopettamiseen kasvaa liian suuriksi ennenkuin on päässy hommiin lainkaan sisälle. Siitä sitten pikkuhiljaa Sitä Oikeaa paikkaa etsiskelemään.
Onnea ammattiin, mikäli sen valitset. Alalla on töitä todella hyvin niille, jotka työnsä osaavat eikä viina oo vieny mennessään. KAIKKI ei voi olla tietokonenörttejä tulevaisuudessakaan...;)))- Maannakertaja
Taivalkosken metsäoppilaitos kouluttaa myös maarakennuskoneenkuljettajia. Tämän linkin takana on muutamia kuvia syksyllä 2005 opiskelunsa aloittaneiden uusien opiskelijoiden ensimmäisiltä koulupäiviltä:
http://www.taimetsoi.fi/maarakennus/galleria2005/index.html
- maanrakentaja1
pistakaa nohevat nuoret miehet (ja miksei naisetkin) viestia jos loytyy kiinnostusta oppia kaivinkone kuskiks, meikalaisella vuuosien kokemus ja kalusto on uutta. tuossa viela linkki kotisivuillemme. http://www.vahatalo.net/
- ???
Kuvassa olevako toisen polven yrittäjä opastaa vai, näyttää mukavalta mieheltä.Olikos paljon hommia viime talvena.
- rahatalonet
Aikas moista kerskumista vuosien kokemus ja kalusto on uutta, ei vissiin ihan selvinpäin kirjoitettua. kuuleman mukaan kyseisessä yrityksessä läträtään viinan kanssa melkoisesti. laittakaas entiset ja nykyiset työntekijät faktat esille
- Sami Vähätalo
enpä tiedä kuka on mahtanut käydä tuon viestin kirjottamassa jossa linkki meidän firman sivulle(www.vahatalo.net). Itse olen toimitusjohtajan poika ja olen ajanut kaivinkonetta n.6 vuotta. Nykyäänkin vielä joutuu hytissä istumaan koska kuskeja jotka pystyvät ottamaan vastuuta, toimimaan työmaan nokkamiehenä ja ymmärtävät kannattavuuden perusteet on hyvin vaikea löytää. Koulunpenkillä on hyvä oppia maanrakentamisen perusteet mutta nekään ei ole välttämättömät. Yrityksemme toimii kolmannessa polvessa.Vanhat viinan pöhöttämät kaikkitietävät sepät voivat jättää vastaamatta. Maalaisjärjellä varustetut ja oppimaan innokkaat jotka haluavat edetä urallaan voivat kirjottaa CV:n ja lähettää s-postiin [email protected] (minä) tai [email protected] (toimitusjohtaja).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle
"voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On7049139Suomi on täysin sekaisin
Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-20000103863799Sano vain suoraan, että nyt riittää
ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh432795Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.
Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja862665Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)
Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "1752505Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."
Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb552494- 1521773
Luokatonta toimintaa
Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista681602Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka
minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa141560Maailmankuulu homopingviini on kuollut
Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k61393