Annatteko koirillenne c-vitamiinia? Sen pitäisi auttaa mm. nivelongelmissa ja tekisi mieli kokeilla sitä omalle. Mutta en ole varma annostuksesta, luontaistuotekaupan myyjä oli niin epämääräinen että en saanut selkeää, varmaa vastausta. Eli jos annatte, niin tietääkö kukaan onko olemassa jonkunlaista kilokohtaista annostusohjetta? Eikä varmaankaan ole mitään estettä antaa pennulle. Sehän on vesiliukoinen vitamiini, eli yliannostuksen uhkaa ei pitäisi olla, mutta silti olisi kiva tietää mikä annos on sellainen mistä on hyötyä, eikä haittaa. Ja mitä haittoja siitä voisi olla että antaa?
Kuivaruokiin c-vitamiinia ei ilmeisesti ole lisätty, ainakaan Nutrossa ei näy olevan. Entä oletteko tietoisia sellaisesta, että ienrajassa näkyvä tumma raita olisi merkki c-vitamiinin puutteesta? Luin jostain tällaisen tiedon.
Kiitos, jos jollain on tietoa jaettavaksi!
C-vitamiini
10
1748
Vastaukset
- Riva
ell anto ohjeeksi antaa 1.5 viipaletta appelsiiniä joka toinen päivä parin viikon ajan, kun korvat ei noussut,kyseessä spu. Korvat nousi.
- Koiruille_kelpas
Tässä on hyvä valmiste. http://www.iherb.com/LypriCel-Liposomal-Vitamin-C-30-Packets-0-2-fl-oz-5-7-ml-Each/61579?rcode=MOP737
- Minä
Minä noiden nivelien takia ostaisin Pii-Pet:tiä.
Googlettamalla saat tieto netistä.
Koira itse "valmistaa" c-vitamiinia, joten sitä ei ole välttämätöntä lisätä.
Sairaalle, stressaantuneelle jne koiralle kyllä suositellaan annettavaksi c-vitamiinia.
Mielestäni Ester-C on koirille sopivimpaa, koska se ei ole synteettistä. Annostusta en nyt muista ulkoa.- ohi"lukija"
"Mielestäni Ester-C on koirille sopivimpaa, koska se ei ole synteettistä."
Eikös se ollutkin jotenkin niin että koiran elimistö ei "sulata"/käytä synteettisiä vitamiineja/ko?
Näin muistaisin asiantuntijan kertoneen.. - puikuli1
ohi"lukija" kirjoitti:
"Mielestäni Ester-C on koirille sopivimpaa, koska se ei ole synteettistä."
Eikös se ollutkin jotenkin niin että koiran elimistö ei "sulata"/käytä synteettisiä vitamiineja/ko?
Näin muistaisin asiantuntijan kertoneen..Synteettiset vitamiinit kun ei imeydy kokonaisuudessa ihmiselläkään saati sitten koiralla, ei koira ole mikään poikkeus siis tässä asiassa! Synteettisistä vitamiineista saattaa imeytyä vain noin 30% ihmisellä niin eiköhän tuo sama laki päde myös koiriin. Jos kaipaa luonnollista c vitamiinia hyvinimeytyvässä muodossa sitä parhaiten saa ruusunmarja jauheesta. Sitä voi tänäpäivänä olla vaikea enää saada ihan irtojauheena pussissa mutta löytyy kalliimmassa muodossa kapseleina, ihmisten luontaistuotepuolelta. (jauhetta jos löytää niin on tässä vuodenaikana tuo hinta hieman pompannut pilviin, eli n. 100g kyseistä jauhetta irtona maksaa keskimäärin 10-15euroa, reiluvuosi sitten sitä sai vielä luontaistuotekaupasta 500g pussin hintaan n. 23euroa... eli kun selvisi tuo hyöty ihmisten nivelvaivojenhoidossa kyseisestä tuotteesta alkoikin jauhe hypätä kapseleihin ja irtotuotteiden hinta nousi huimasti, veikkaan että kohta sitä ei saa kuin apteekin hyllystä, missään muodossa)
Tässä yhdeltä sivustolta eritelty sitten tuo askorbiinihapon ja askorbaatin ero:
"Askorbiinihappona vai askorbaattina: Askorbiinihappo on vesiliukoinen vitamiini, joka ei suurinakaan annoksina kerry elimistöön. Se erittyy muutaman tunnin sisällä ja sitä voidaan ottaa useamman kerran päivässä, n. 60-500 mg kerrallaan. Isoja määriä askorbiinihappoa ei kuitenkaan suositella annettavaksi, koska sen pH-arvo on 3,0. Jättiannokset voivat aiheuttaa suolistohäiriöitä, ripulia ja ilmavaivoja sekä elimistön happamoitumista. Askorbiinihapon suoloilla: natriumaskorbaatilla, kaliumaskorbaatilla, kalsiumaskorbaatilla ja magnesiumaskorbaatilla ei ole askorbiinihapon haittavaikutuksia, sillä niiden pH-arvo on 7,4.
Pitkävaikutteinen depot-C-vitamiini (mm. kalsiumaskorbaattimuodossa) ei poistu elimistöstä virtsan mukana, joten sitä on hyvä annostella ohjeiden mukaisesti."
Tämä ohje siis koirille. Koska koiran c-vitamiinitarvetta ei ole määritelty lisänä niin voi olla vaikea löytää tästä tietoa. Itse olen aloittanut koiralle c vitamiinin antamisen ja käyttänyt askorbiinihappovalmistetta mikä on tarkoitettu marsuille(helposti ruokaanliukeneva jauhe) koska pieni mittalusikallinen mikä tulee purkinmukana sisältää jopa 700mg tuota c vitamiinia niin olen aloittanut todella pienellä annoksella ja koska koiramme syö 3 kertaa päivässä niin saa tuon pikkiriikkisen annoksen tasaisesti 3x päivässä. Itse tykkään että ylimääräinen poistuu elimistöstä ja siksi valitsin tämän vaihtoehdon. Kaikkein mieluiten tietysti lisäisin tuota ruusunmarjajauhetta, heti kun löydän sitä irtona ja järkevään hintaan.
- Ester-C
Ester C 60 mg annoin aikoinaan yhden tabletin päivässä pennulle vuoden ikään asti. Murskasin sen morttelissa ruoan joukkoon. En tiedä, onko tuota 60 mg enää olemassa vai onko vain tuota vahvempaa 200 mg. Antaisin vahvempaa puoli tablettia päivässä tai vain joka toinen päivä.
http://www.terveyskaupat.net/nettikauppa/ravintolisat/ester-c/
ja täällä lisää: http://www6.webotek.com/cgi-bin/iisi3.pl?cid=harmonialife&mid=430&sid=170
Koira kuulemma pystyy valmistamaan c-vitamiininsa itse eikä lísävitamiineja tarvita. Pennuille tai sairaille koirille sitä suositellaan annettavaksi ja aina lääkekuurien aikana.
C-poretabletteja (ei saa sisältää xylitolia) voi antaa koiralle ensiavuksi virtsatietulehduksiin. 1/4 tabletti liuotetaan veteen, annetaan 4 kertaa päivässä. C-vitamiini tekee virtsan happamaksi, jossa bakteerit eivät viihdy. En tiedä, tekeekö Ester C virtsan myös happamaksi. - Nöpi
C-vitamiiniä eli askorbiinihappoa voi antaa koiralle melko huoletta. On vesiliukoinen ja ei kerry elimistöön. Yliannostuksen vaaraa ei ole. Omalle pikkukoirallemme olemme antaneet ihmisten (tablettikokoa en muista) tabletista puolikkaan. Pikkukoirallani virtsaan muodostuu kidettä ja vaarana siis virtsakivet. Askorbiinihappo auttaa siihenkin vaivaan.
- 1011
Koira ei tarvitse paljoakaan c-vitamiinia ja koiran elimistö pystyy valmistamaan sitä itse. Kertoo koiranruoan abc.
Vastaus: En anna. - ullervo
Sun olisi pitänyt heti pentuiästä alkaen syöttää C:tä.
- 6014
Ai miksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713