Kirjoitanpa tälle palstalle yhdestä asiasta.
Eli invalideihin(olen itse) suhtautuminen eri puolilla Suomea.
Olen käynyt paljon Oulun ja Kainuun seudulla, ja tullut huomamaan erään asian että siellä invalideihin suhtaudutaan eri tavoin kuin Etelä- Suomessa.
Oulussa ja Kainuussa ei arvosteta invalideja ollenkaan hyvin, vaan katsellaan ja tuijotellaan, ja naurellaan pilkaten.
Olen muuttanut Etelä Suomeen ja siellä invalideihin suhtaudutaan niin että he ovat ihmisiä ihmisten joukossa.
On mukava elää ja huomata että minun laiseni on myös ihminen, ei vain avaruuden ihme, jota tuijotellaan.
Suhtautuminen invalideihin
22
1674
Vastaukset
- elokuu38
Itsekin asuneena kainuussa olen huomannut saman ettei kainuussa hyväksytä erilaisuutta.
Niinhän se on että kainuu ja lappi ovat takapajuloita,joissa ei erilaisuutta hyväksytä.Lapset ja nuoret kiusaavat vammaista ihmistä ja vammainen ihminen saa osakseen naurua ja pilkkaa ja aikuiset ihmiset töllöttävät niinkuin eivät olisi ihmistä koskaan nähneet.
Muualla suomessa ihmiset ovat suvaitsevaisempia ja avarasieluisempia ja vammaiset ja liikuntarajoitteiset ihmiset hyväksytään ja annetaan ihmisarvo.- Kainuulainen
Olen kainuulainen,ja melkei ikäni asunut täällä
Kainuussa ja olen niinsanotusti näkyvästi vammainen. Minun mielipiteeni on ettei Kainuu ole ainut joka syrjis vammaisia. Kyllä tuijotuksia ja naurun pilkkaa on muuallakin kohdalleni osunut. Monesti me vammaiset jo pienestäkin katseesta ja sanomisesta pahastumme.
Olis monesti hyvä mennä esim. lasten juttusille ja kertoa että on vammainen ja että mekin olemme samanlaisia ihmisiä. Juttelin kerran erään Seurakunnan johtavan kerhon-ohjaajan kanssa ja kerroin etteikö seurakunnan lastenkerhoissa opetetä lapsille että on olemasssa monenlaisia ihmisiä myös vammaisia ja niille ei saa nauraa ja
pilkata. Kerroin myös että niitä kasvattaa vanhemmat,perhepäivähoitajat,ja käytetään Seurakunnan kerhoissa ja koulussa opettajat, eikö niille opeteta että on olemassa monenlaisia vammaisia ihmisiä ja niille ei pidä huudella ja naureskella. Kyllä minun mielestä asia on paljon korjaantunut tällä paikkakunnalla nykyisin,jos lapsille opetetaan jo pienenä käytöstapoja. Kyllä minäkin olen saanut aikoinani kuulla pilkkaa ja naurua,mutta aikuisten sanomiset kuittaan heidän yksinkertaisuudellaan.
- Pyörätuolissa istuva nainen
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Itse asun vielä Oulua pohjoisempana ja vieläpä pienellä paikkakunnalla ja ihan kyllä ihmisenä on aina pidetty ja ystäviä ja tuttavia on paljon! Jos joku sattuu katsomaan niin tuskinpa kukaan pahalla katsoo. Se nyt on vaan realiteetti, että pyörätuolilla liikkuva erottuu massasta. Itselläkin vaikka itse istun nelipyöräisen päällä sattuu suuressa väkijoukossa silmät pyörätuoliin koska se erottuu massasta.... Mua alkaa pikkuhiljaa tympimään turhanpäivänen valitus, että meitä tuijotetaan... Tuijota takaisin! Elämä ei takuulla ole kiinni siitä millä paikkakunnalla sä asut vaan pitkälti omasta asenteesta. Ehkä sä itse olet epävarma eri paikkakunnalla ja alat kuvittelemaan että sua tuijotetaan pahalla... Kätinät pois, turhat sellaiset....
- ex-kainuulainen
Se on hyvä kun sinulla on käynnyt hyvä tuuri,mutta kaikilla ei ole välttämättä asiat niin hyvin.
Se ei pidä paikkaansa että vammaiset valittaa turhasta vaan he sanovat elämän tosiasiat.
Moni vammainen on joutunut lasten kiusanteon kohteeksi juuri siksi kun on vammainen ja erilainen,saa kuulla naurua ja pilkkaa ja nimittelyä ja se ei tunnu mukavalta ja saa osakseen pahan mielen ja vammainen ihminen tulee araksi ettei uskalla lähteä ulos asunnosta.
Siinä ei ole kyse omasta asenteesta vaan terveiden ihmisten kovuudesta ja pirullisuudesta,halutaan tieten tahtoen tuottaa pahaa mieltä kiusaamisella.
Vammaisena ihmisenä on joutunut puolustamaan itseään ja yksi varma keino on että tuijottaa takaisin niin siinä terve ihminen hämmentyy ja kääntää katseensa toisaalle.
Sanoisin tuohon että asennekasvatuksella on oma vaikutuksensa miten suhtaudutaan vammaisuuteen.Eri paikkakunnilla suhtaudutaan vammaisuuteen eri tavalla,toisella paremmin ja toisella nurjasti.Minä olen asunut kainuussa suurimman osan elämästäni,vaikka nyt asun etelä-suomessa.Mutta eräällä paikkakunnalla kainuussa ei hyväksytty vammaisuutta ja erilaisuutta ja allekirjoittanut on saanut kokea ihmisten negatiivisen asenteen,ei siinä auta oma asenne terveisiin vaan terveissä ihmisissä heijastuu oma tyhmyys ja väärä asenne vammaisiin.
Minä olen ulospäin suuntautunut ja tutustun uusiin ihmisiin ja minun on ollut helppo lähestyä ihmisiä,mutta valitettavasti joukosta aina löytyy niitä "paskapäitä"jotka tieten tahtoen tuottavat pahaa mieltä. - auringonkukka
Puhut asiaa! =)
Olen täysin samaa mieltä! - Minä vain
Kuule, jos sinua on elämä hyvin kohdellut, niin ei se tarkoita että se tekee samoin jokaista muutakin ihmistä.
Kävin Kajaanin Anttilassa, ja siellä eräs emäntä alkoi katsoa minua(15-20min).
Hänen miehensä oli vieressä, ja hän sanoi miehelleen että katso tuota miestä,ja hänen kättään.
Mies ärähti vaimolleen että ole hiljaa, ja koita osata käyttäytyä kunnolla. - Pyörätuolissa istuva nainen
auringonkukka kirjoitti:
Puhut asiaa! =)
Olen täysin samaa mieltä!Se ei takuulla ole kiinni asuinpaikasta kuinka sua kohdellaan, ellei lasketa lukuun sosiaalitoimiston tätejä. Joka paikkaan maan kolkassa mahtuu tasasen tappavaan tahtiin niin ihania ihmisiä kuin paskapäitäkin...! On aika mustavalkeaa, naivia ja tyhmääkin tosissaan väittää, että Kainuussa asuu idiootit ja Etelässä fiksut tyypit... pienemmällä paikkakunnalla enintään korostuu nää idiootit...
Ja en usko että vittuilessaan ihmiset tuijottaa, kuten jo aikaisemmassa kirjoituksessa mainitsin. Mä oon saanu onnekseni matkustella aika paljon eri puolella Suomea ja aivan yhtä mukavia ihmiset on joka puolella, höystettynä muutamalla idiootilla mutta ne on vaan tietämättömiä... Sitäpaitsi kyllä terveitäkin tuijotetaan, vaikkapa tyyliin onpa tolla iso perse jne...
Lapset on oma lukunsa. Jos mulle lapsi tulee ihmetteleen kuten monesti käykin, vastailen ja olen ystävällinen.. Asennekasvatusta voi antaa itsekkin - Pyörätuolissa istuva nainen
Minä vain kirjoitti:
Kuule, jos sinua on elämä hyvin kohdellut, niin ei se tarkoita että se tekee samoin jokaista muutakin ihmistä.
Kävin Kajaanin Anttilassa, ja siellä eräs emäntä alkoi katsoa minua(15-20min).
Hänen miehensä oli vieressä, ja hän sanoi miehelleen että katso tuota miestä,ja hänen kättään.
Mies ärähti vaimolleen että ole hiljaa, ja koita osata käyttäytyä kunnolla.Kuuleppas mä oon takuulla saanu vastaavista tapauksista osakseni ja juuri vanhemmat ihmiset ovat sen verran tietämättömiä, että käyttäytyvät monesti huonosti.. Tänäänkin TK:ssa käydessäni miesjoukko isoon ääneen ohi mennessäni ilmoitti, että tuollaisia näkee ihan ruokakaupassakin nykyään, että on se hyvä... Mua lähinnä nauratti.. Mä vaan asennoidun itse erillailla, koska en usko kuin 1% enintään tekevän tyhmyyksiä ilkeydestä, ainoastaan tietämättömyydestä...
- ???
Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:
Kuuleppas mä oon takuulla saanu vastaavista tapauksista osakseni ja juuri vanhemmat ihmiset ovat sen verran tietämättömiä, että käyttäytyvät monesti huonosti.. Tänäänkin TK:ssa käydessäni miesjoukko isoon ääneen ohi mennessäni ilmoitti, että tuollaisia näkee ihan ruokakaupassakin nykyään, että on se hyvä... Mua lähinnä nauratti.. Mä vaan asennoidun itse erillailla, koska en usko kuin 1% enintään tekevän tyhmyyksiä ilkeydestä, ainoastaan tietämättömyydestä...
Et taida ymmärtää lukemaasi tekstiä kun höpötät asenteesta.
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoittaa asiaa niinkuin myös ex-kainuulainen,mutta sinä pilkkaat heidän kirjoituksiaan.
Nämä kirjoittajat kirjoittaa omista kokemuksistaan mutta sinä vääntelet ja kääntelet asiaa,tulee vaan mieleen kun lukee sinun kirjoituksiasi,ettet taida ymmärtää lukemaasi mitä kirjoitetaan. - Pyörätuolissa istuva nainen
??? kirjoitti:
Et taida ymmärtää lukemaasi tekstiä kun höpötät asenteesta.
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoittaa asiaa niinkuin myös ex-kainuulainen,mutta sinä pilkkaat heidän kirjoituksiaan.
Nämä kirjoittajat kirjoittaa omista kokemuksistaan mutta sinä vääntelet ja kääntelet asiaa,tulee vaan mieleen kun lukee sinun kirjoituksiasi,ettet taida ymmärtää lukemaasi mitä kirjoitetaan.Kyllä mä ymmärrän lukemaani tekstiä kiitos vaan kysymästä, mutta sä et nyt taida ymmärtää, että en suinkaan pilkkaa muiden kirjoituksia vaan olen yksinkertaisesti eri mieltä kirjoittajan kanssa. Mä olen koko ikäni istunut pyörätuolissa ja asunpa vielä kyseisellä asuinseudulla ni kaippa mullakin on oikeus/velvollisuus tehdä kantani selväksi... Jotain faktatietoa luulisi mullakin olevan... Mua pakkaa vaan yksinkertaisesti ärsyttämään jatkuvat valituset mua tuijotetaan tai lapset huutelee.. Ihan samalla tavalla lapset huutelee vaikka isomahaisille jne. ne on lapsia ja takuulla oppivat vanhempana miksi joku on erillainen... ja tuijotuksen voi ottaa monella tapaa, jos sitä nyt ylipäätään on paljoa olemassa. Epävarmana itsestään on varsin inhimillistä alkaa kuvitella, että tuo ja tuo tuijottaa pahasti... Mutta mikä on realipohja. Mun mielestä tuijottelua on hyvin vähän ja jos joku tuijottaa kiinnostuneena, hymyilen takasin, saatan saada takaisin hymyn tai hämmentyneen ihmisen =)
- Toivossa_Eläjä
Se ei takuulla ole kiinni asuinpaikasta kuinka sua kohdellaan, ellei lasketa lukuun sosiaalitoimiston tätejä. Joka paikkaan maan kolkassa mahtuu tasasen tappavaan tahtiin niin ihania ihmisiä kuin paskapäitäkin...! On aika mustavalkeaa, naivia ja tyhmääkin tosissaan väittää, että Kainuussa asuu idiootit ja Etelässä fiksut tyypit... pienemmällä paikkakunnalla enintään korostuu nää idiootit...
Ja en usko että vittuilessaan ihmiset tuijottaa, kuten jo aikaisemmassa kirjoituksessa mainitsin. Mä oon saanu onnekseni matkustella aika paljon eri puolella Suomea ja aivan yhtä mukavia ihmiset on joka puolella, höystettynä muutamalla idiootilla mutta ne on vaan tietämättömiä... Sitäpaitsi kyllä terveitäkin tuijotetaan, vaikkapa tyyliin onpa tolla iso perse jne...
Lapset on oma lukunsa. Jos mulle lapsi tulee ihmetteleen kuten monesti käykin, vastailen ja olen ystävällinen.. Asennekasvatusta voi antaa itsekkinSamasta aiheesta täällä nousee ketju aina säännöllisin välein.
- perspektiiviä
ex-kainuulainen kirjoitti:
Se on hyvä kun sinulla on käynnyt hyvä tuuri,mutta kaikilla ei ole välttämättä asiat niin hyvin.
Se ei pidä paikkaansa että vammaiset valittaa turhasta vaan he sanovat elämän tosiasiat.
Moni vammainen on joutunut lasten kiusanteon kohteeksi juuri siksi kun on vammainen ja erilainen,saa kuulla naurua ja pilkkaa ja nimittelyä ja se ei tunnu mukavalta ja saa osakseen pahan mielen ja vammainen ihminen tulee araksi ettei uskalla lähteä ulos asunnosta.
Siinä ei ole kyse omasta asenteesta vaan terveiden ihmisten kovuudesta ja pirullisuudesta,halutaan tieten tahtoen tuottaa pahaa mieltä kiusaamisella.
Vammaisena ihmisenä on joutunut puolustamaan itseään ja yksi varma keino on että tuijottaa takaisin niin siinä terve ihminen hämmentyy ja kääntää katseensa toisaalle.
Sanoisin tuohon että asennekasvatuksella on oma vaikutuksensa miten suhtaudutaan vammaisuuteen.Eri paikkakunnilla suhtaudutaan vammaisuuteen eri tavalla,toisella paremmin ja toisella nurjasti.Minä olen asunut kainuussa suurimman osan elämästäni,vaikka nyt asun etelä-suomessa.Mutta eräällä paikkakunnalla kainuussa ei hyväksytty vammaisuutta ja erilaisuutta ja allekirjoittanut on saanut kokea ihmisten negatiivisen asenteen,ei siinä auta oma asenne terveisiin vaan terveissä ihmisissä heijastuu oma tyhmyys ja väärä asenne vammaisiin.
Minä olen ulospäin suuntautunut ja tutustun uusiin ihmisiin ja minun on ollut helppo lähestyä ihmisiä,mutta valitettavasti joukosta aina löytyy niitä "paskapäitä"jotka tieten tahtoen tuottavat pahaa mieltä.quote: "moni vammainen on joutunut lasten kiusanteon kohteeksi"
Niin on moni opettajakin. Ja romani. Ja liian laiha. Tai liian lihava. Se jolla on silmälasit. Se jolla ei ole, mitä muilla on.
Ei kai ihan totta välitetä moisesta? Yritetään kuitenkin kasvattaa lapset paremmiksi, ja paremmin. Vaan hitaasti muuttuu ihminen, kovin hitaasti.
Vammaisten on ihan turha ottaa itseensä lasten ja muiden räkänokkavaihetta elävien sanomisista ja tekemisistä.
Jättäkäämme kehittymättömyys oman arvoonsa.
Vaan ihan toinen (ja tarpeellinen) keskustelun aihe on tämä lasten kasvatus... - Nimetön
Kyllä mä ymmärrän lukemaani tekstiä kiitos vaan kysymästä, mutta sä et nyt taida ymmärtää, että en suinkaan pilkkaa muiden kirjoituksia vaan olen yksinkertaisesti eri mieltä kirjoittajan kanssa. Mä olen koko ikäni istunut pyörätuolissa ja asunpa vielä kyseisellä asuinseudulla ni kaippa mullakin on oikeus/velvollisuus tehdä kantani selväksi... Jotain faktatietoa luulisi mullakin olevan... Mua pakkaa vaan yksinkertaisesti ärsyttämään jatkuvat valituset mua tuijotetaan tai lapset huutelee.. Ihan samalla tavalla lapset huutelee vaikka isomahaisille jne. ne on lapsia ja takuulla oppivat vanhempana miksi joku on erillainen... ja tuijotuksen voi ottaa monella tapaa, jos sitä nyt ylipäätään on paljoa olemassa. Epävarmana itsestään on varsin inhimillistä alkaa kuvitella, että tuo ja tuo tuijottaa pahasti... Mutta mikä on realipohja. Mun mielestä tuijottelua on hyvin vähän ja jos joku tuijottaa kiinnostuneena, hymyilen takasin, saatan saada takaisin hymyn tai hämmentyneen ihmisen =)
Minä tunnustan että katson ehkä liian pitkään esim. pyörätuolissa istuvaa ihmistä.
Uteliaisuus ,sehän se yleensä on syynä.
Sitä miettii katsellessaan,miksi hän istuu tuolissaan,millainen kohtalo ,mikä siihen tuoliin on saattanut ihmisen.Tarvitseeko hän ehkä apua ovissa kulkemiseen tms.
Anteeksi! - Pyörätuolissa istuva nainen
Nimetön kirjoitti:
Minä tunnustan että katson ehkä liian pitkään esim. pyörätuolissa istuvaa ihmistä.
Uteliaisuus ,sehän se yleensä on syynä.
Sitä miettii katsellessaan,miksi hän istuu tuolissaan,millainen kohtalo ,mikä siihen tuoliin on saattanut ihmisen.Tarvitseeko hän ehkä apua ovissa kulkemiseen tms.
Anteeksi!Ei tarvitse pyydellä anteeksi, kyllä mäkin katson kylänraitilla, komeita äijiä, suloisia lapsia, hauskannäköisiä koiria.... Kaikkia näitä esim. saatan katsoa hieman pidempään kuin ns. massaa, mutta en pahalla ja siinä ei oo mun maailmankatsomukseni mukaan mitään väärää, loukkaavaa... Maailma on paljon mieleenkiintoisempi mesta kun ei liikkuessaan tuijota varpaisiin *virnistys* =)
- meitsi
Ei tarvitse pyydellä anteeksi, kyllä mäkin katson kylänraitilla, komeita äijiä, suloisia lapsia, hauskannäköisiä koiria.... Kaikkia näitä esim. saatan katsoa hieman pidempään kuin ns. massaa, mutta en pahalla ja siinä ei oo mun maailmankatsomukseni mukaan mitään väärää, loukkaavaa... Maailma on paljon mieleenkiintoisempi mesta kun ei liikkuessaan tuijota varpaisiin *virnistys* =)
Eihän katsomisessa mitään pahaa ole :) Katson toki itse pyörätuolissa istuvana toisia pyörätuolilaisia, pulleita, tummia, vaaleita, rillipäisiä, hörökorvaisia, harvahampaita ... mietin heidän elämänkohtaloitaan. Onneksi erilaisia ihmisiä on maailmassa, tylsää olisi jos kaikki olisivat samasta muotista valettuja.
meitsi kirjoitti:
Eihän katsomisessa mitään pahaa ole :) Katson toki itse pyörätuolissa istuvana toisia pyörätuolilaisia, pulleita, tummia, vaaleita, rillipäisiä, hörökorvaisia, harvahampaita ... mietin heidän elämänkohtaloitaan. Onneksi erilaisia ihmisiä on maailmassa, tylsää olisi jos kaikki olisivat samasta muotista valettuja.
Vähän tuntuu, että nyt monella on prosessi todella kesken. Jos ei itse pysty sietämään itseään sellaisena kun on, niin ympäristön pienet tuijotuksetkin tuntuvat pahoilta. Itsellänikin on kaksi lasta nekin pienempänä monesti sanoivat ja osoittivat sormella " iskä kato, tuol on joku vammainen" vaikka saavat päivät päästä katsoa kahta vammaista vanhempaa. Meidän kaikkien pitäis kantaa vammaisuus niin ku mies tai nainen. Eikä vaipua lasten tasolle kiukuttelemaan kun ympäristö sorsii. meidän pitää ympäristöön sopeutua vammojen kaa, eikä päinvastoin...
- Rämpylä
kanosmn kirjoitti:
Vähän tuntuu, että nyt monella on prosessi todella kesken. Jos ei itse pysty sietämään itseään sellaisena kun on, niin ympäristön pienet tuijotuksetkin tuntuvat pahoilta. Itsellänikin on kaksi lasta nekin pienempänä monesti sanoivat ja osoittivat sormella " iskä kato, tuol on joku vammainen" vaikka saavat päivät päästä katsoa kahta vammaista vanhempaa. Meidän kaikkien pitäis kantaa vammaisuus niin ku mies tai nainen. Eikä vaipua lasten tasolle kiukuttelemaan kun ympäristö sorsii. meidän pitää ympäristöön sopeutua vammojen kaa, eikä päinvastoin...
Väittäsin, että kauniilla naisella on kesällä kauheempaa kun vammaisella Kainuussa, mitä tuijotteluun ja huutoihin tulee ;) Jos oikein kamalasti ahdistaa niin hakekaa herran tähden apua. Minä ainakin jatkan tujottelua siis kauniiden naisten niin kauan, kun henki pihisee...
- Pohjoisessa asunut
kanosmn kirjoitti:
Luehan tuosta vähän alempaa pariin kertaan ihmisoikeusaktivistien kirjoittama ketju "Kuntoutuksessa Rokuan kuntokeskuksessa" ja ajattele missä ko. kuntoutuskeskus sijaitsee.
Väitän juurikaan liioittelematta että kainuusta ylöspäin mentäessä ihmisillä ei ole -muutamaa poikkeusta lukuunottamatta minkäänlaista sivistystä.
Vammaista ei noteerata laisinkaan ihmiseksi, eikä asenteet jää epäselviksi. Komppaan täysin kertomaasi.
Olisiko se mahdollisesti itsestään kiinni, jotta miten suhtaudutaan? Jos joku hapannaama, vaikka olisi millaisissa kahleissa tahansa kuvittelee, että on etuoikeutettu, niin ketuilleen menee. Niitä säälipisteitä ei tartte kerätä. Sekaan vaan omalla vastuulla.
Mulla meni polvi sököksi ja sen tuet kyllä törröttää näkyvästi housujen läpi. Toivoa kuitenkin on parantumisesta. Keppi kädessä hymyillen kassajonossa saa ihmeitä aikaan. Avuliaita ihmisiä riittää aina silloin, kun pääsen ulkoilemaan. Tarjoilijat kahvilassa tuovat tarjottimen pöytään, huoltsikoiden veskijonossa saan tilaa (enkä siksi, että olen paketissa, vaan), koska hymy ja positiivinen asenne aukoo ovia.
Mä alan jo vähän tottumaan/sohvautumaan tähän erikoispalveluun. Koskaan ei ole ollut niin avuliaita ja ihania auttavia ihmisiä, kuin nyt. Se on turha valittaa, jos itellä on nassukkataulu sitruunalla.
- ----
siis mun kokemuksesta voin sanoa että aika useasti invalidit torjuvat avuntarjouksia. Usein he myöskin haluavat että heidän avustajia olisivat pelkkä jalkoina ja käsinä. Eli esim. he avustajia alistavat ja tavallaan omaa huonoa itsetuntoa kohentavat sillä tavalla. Tietysti jos vamma on hyvin erikoisnäköinen, niin se kiinnittää itseensä huomiota. Ei siinä olekaan tarkoitusta loukata. Minä taas kokemuksesta päätellen, ajattelen ettei kannata sääliä pyörätuolipotilaita tai tarjota erikoiskohtelua, koska se voi taas loukata invalidia. Jokaisella on oma elämä eikä kukaan sen enempää kiinnostunut toisen elämästä. Yhtä paljon kokevat ahdistusta ulkomaalaiset ja muut. Joten turhaan itkeä että olet invalidi. Pitäää vaan rakastaa elämää ja olla taisteluhenkinen ja jos koet että sinuun suhtaudutaan väärin, ilmoittaa siitä kyseiselle ihmiselle.
- rich and happy
Oikein sanottu, turha itkeä, jos on invalidi. Itse olen, olen ollut 20 vuotta. Säälin useimmin terveitä ihmisiä. Kuka on työtön, kuka rahaton, jollain ei ole ihmissuhdetta, jollain on mutta mies/vaimo lähtenyt toisen mukaan. Käsittääkseni minua ei paljon tuijotella, siis vammani vuoksi. Kadehtijoita kyllä löytyy, asun isohkossa omakotitalossa, ajelen uudehkolla isolla autolla (hissin vuoksi) olen onnellisesti avioliitossa, matkustelen kaikki on siis hyvin, mitä nyt klabit ei futaa, elikkäs jalat ei toimi. En minäkään mielelläni terveitä ihmisiä auta
vaikkakin usein he apua pyytävät, yleensä rahaasioissa, tai valittelevat kun eivät saa puolisoaan pidettyä, vaan tämä lähtee toisen mukaa. Kyllä noin prosentuaalisesti noissa ns. terveissä on noita säälittäviä tapauksia
todella paljon enemmän kuin meissä rämpylöissä. pyörätuolipotilas= rumin sana mitä suomen kielessä on olemassa. sairaaloissa on potilaita, eikä tuolla kartsalla heilumassa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1317105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654350Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen543442Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4933096Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2932070Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361733Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201651- 911563
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1761472Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151426